InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tongabces: symptomen, oorzaken en behandeling abces aan tong

Tongabces: symptomen, oorzaken en behandeling abces aan tong

Tongabces: symptomen, oorzaken en behandeling abces aan tong Een tongabces is een met pus gevulde zwelling van de tong. Een tongabces kan vooraan of achteraan de tong optreden. Soms kan het abces zich onder de tong ontwikkelen. Een tongabces wordt veroorzaakt door bacteriën. Een tongabces is een zeldzaam verschijnsel en komt gelukkig niet vaak voor. De symptomen van een tongabces zijn pijnlijke zwelling van de tong, pijn, koorts, moeite met slikken en moeite met ademhalen. Behandeling van een abces aan de tong bestaat uit drainage van het abces en het toedienen van antibiotica.

Wat is een tongabces?

Een tongabces is een met pus gevulde zwelling van de tong en wordt meestal veroorzaakt door een wond in het gebied waarna een bacteriële infectie plaatsvindt. Als gevolg hiervan kan het leiden tot de vorming van een tongabces. Het abces manifesteert zich door rood slijmvlies, klachten tijdens het slikken en koorts. Als het abces een bepaalde grootte overschrijdt, kan dit ook ademhalingsmoeilijkheden veroorzaken. De ziekte kan soms leiden tot levensbedreigende complicaties als de behandeling mislukt of onvoldoende is. Een abces van de tong is een zeldzaam verschijnsel. De tong is bestand tegen infecties vanwege een groot aantal beschermende mechanismen:
  • de verhoogde vascularisatie (doorbloeding) en lymfedrainage
  • dik verhoornd slijmvlies
  • de immunologische eigenschappen van speeksel
  • de constante mobiliteit die het reinigende effect van speeksel versterkt

Oorzaken van een abces aan de tong

Een tongabces wordt veroorzaakt door bacteriën die het mondslijmvlies binnendringen en een infectie veroorzaken. Dit kan gebeuren als het mondslijmvlies een kleine wond heeft. Bij een dergelijke perforerende slijmvliesbeschadiging in de tong kan dit leiden tot de transmissie van bacteriën in het tongweefsel. Ook een tongpiercing kan de ontwikkeling van een tongabces veroorzaken.Tijdens voedselinname kunnen bacteriën de wond binnendringen. De vermenigvuldiging van bacteriën kan leiden tot ontsteking en infectie, wat weer kan leiden tot de vorming van een tongabces. Reeds bestaande ziekten in de mond kunnen een trigger zijn voor een tongabces. Ontstoken tandwortels of zieke tanden zijn bijvoorbeeld de oorzaak van een tongabces. Ook ontstoken lymfeklieren rond de nek of hals of ontsteking van speekselklieren kunnen de ontwikkeling van een abces bevorderen.

Symptomen van een tongabces

Verschijnselen

De symptomen van tongabces zijn:

Beschrijving van de klachten

Bij een tongabces treedt een sterke zwelling van de tong op. Het slijmvlies raakt ontstoken en je kunt last krijgen van moeite met slikken. De ontsteking ontwikkelt zich op de tong of onder de tong. Vaak wordt een tongabces geassocieerd met pijn in de mond en smaakstoornissen. In sommige gevallen kan koorts optreden. Met tijdige behandeling is een tongabces onschadelijk. Als behandeling te laat wordt ingezet of ontoereikend is, kan de ziekte levensbedreigend zijn. Als het abces een bepaalde omvang bereikt, kan dit ademhalingsmoeilijkheden veroorzaken en, in extreme gevallen, leiden tot de dood door verstikking.

Onderzoek en diagnose

Diagnostisch onderzoek

Bij vermoeden van een tongabces zal de arts je keel en keelholte onderzoeken en controleren op de aanwezigheid van een abces en hij zal de exacte locatie vaststellen. Het onderzoek wordt uitgevoerd door middel van een spiegel of endoscoop. De exacte ziekteverwekker kan worden bepaald door laboratoriumonderzoek van de inhoud van het abces. Aanvullend bloedonderzoek is geschikt om mogelijke andere ziekten van de mondholte uit te sluiten, zoals een tumor in het gebied van de tong of tongkanker. Beeldvormend onderzoek kan ook zinvol zijn om andere oorzaken uit te sluiten.

Differentiële diagnose

Differentiële diagnose omvat:
  • carcinomen (kanker)
  • acute epiglottitis (ontstoken strotklapje)
  • dermoidcyste
  • aneurysma van de linguale slagader (die bloed naar de tong levert)
  • thyroglossale cysten (een cyste in het tong-schildklierkanaal of de thyroglossale gang)
  • tubercolose (tbc)
  • actinomycose (zeldzame infectieziekte veroorzaakt door de bacterie Actinomyces israelii)

Behandeling van een tongabces

Nadat het tongabces door een arts is vastgesteld, zal een passende behandeling ingezet worden. Omdat het tongabces en de bijbehorende infectie in de meeste gevallen door bacteriën wordt veroorzaakt, zal de arts antibiotica voorschrijven. Vaak heeft deze behandelingsmethode op zichzelf echter geen of slechts onvoldoende succes. Daarom is vaak een ingreep noodzakelijk waarbij het abces gedraineerd (abcesdrainage) of verwijderd wordt. Zo'n ingreep is vooral nodig als de infectie het weefsel zo sterk is binnengedrongen dat het niet kan worden geëlimineerd met een medicamenteuze behandeling. Daarna zal je antibiotica moeten innemen. Dit ondersteunt het genezingsproces en gaat tegelijkertijd een hernieuwde uitbraak tegen.

Prognose

Als de diagnose snel wordt gesteld en daarna adequate behandeling volgt, zijn de kansen op herstel voor een tongabces in de meeste gevallen zeer goed. Om deze reden wordt aanbevolen om onmiddellijk een arts te raadplegen als de eerste symptomen verschijnen zoals hierboven staan opgesomd.

Preventie

Er zijn geen directe maatregelen om een ​​tongabces te voorkomen. In veel gevallen ontwikkelen dergelijke infecties zich na kleine bijtwondjes of andere wonden in de tong. Om deze reden is het raadzaam om in het geval van dergelijke wonden aandacht te besteden aan een bijzonder grondige mondhygiëne om de complicatievrije genezing van de wond te bevorderen en dus de ontwikkeling van een tongabces te voorkomen. Over het algemeen moet een goede mondhygiëne in acht worden genomen, inclusief regelmatige tandheelkundige zorg. Het regelmatig uitvoeren van controles bij de tandarts kan tandziekten voorkomen, die een tongabces kunnen bevorderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Peritonsillair abces (abces keelamandelen)Een peritonsillair abces is een abces rond de keelamandelen. Vaak is dit een complicatie van ontstoken keelamandelen. He…
Subareolair abces: Ophoping van pus onder tepelhof in borstSubareolair abces: Ophoping van pus onder tepelhof in borstEen abces is een ophoping van pus, die zich ontwikkelt als een verdedigingsreactie, tegen een infectie. Een subareolair…
Nekabces: Verzameling pus door infectie in nekstructurenNekabces: Verzameling pus door infectie in nekstructurenEen nekabces is een verzameling pus die tot stand komt door een infectie in ruimten tussen de nekstructuren. Naarmate de…
Tongontsteking: symptomen, diagnose, behandeling en oorzakenTongontsteking: symptomen, diagnose, behandeling en oorzakenEen ontstoken tong is een vervelende aandoening, doordat de tong flink opzwelt en glad en rood wordt. Deze infectie staa…
Gebitsabces: oorzaak en behandelingGebitsabces: oorzaak en behandelingAls je kiespijn of een gaatje negeert en ermee blijft rondlopen, kan dit uiteindelijk uitgroeien tot een abces. Pus hoop…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tatyana Vyc/Shutterstock.com
  • http://www.clinicsinsurgery.com/full-text/cis-v1-id1143.php
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5566317/
  • http://www.arquivosdeorl.org.br/conteudo/acervo_eng.asp?Id=839
  • http://www.ajnr.org/content/27/6/1300
  • https://www.hindawi.com/journals/crigm/2015/431738/

Reageer op het artikel "Tongabces: symptomen, oorzaken en behandeling abces aan tong"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 10-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mondaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!