Pijn achter het oor: Oorzaken van pijnlijk gebied achter oor

Pijn achter het oor: Oorzaken van pijnlijk gebied achter oor Oorpijn is diep in het oor voelbaar, maar ook aan het gebied achter het oor treedt mogelijk oppervlakkige of diepe pijn op. Een infectie, tandheelkundige complicaties of gezwollen lymfeklieren achter het oor zijn enkele voorbeelden van pijn die voelbaar is achter het oor. Door de pijnklachten achter het oor ontstaan vaak andere symptomen, zoals kauwproblemen en gehoorverlies. Heel wat zelfzorgmaatregelen verlichten de oorpijn achter het oorgebied, maar soms is een medische behandeling wel nodig. Meestal zet de arts medicijnen in, al is soms ook een tandheelkundige procedure of een andere behandelingsmethode nodig om de pijnklachten achter het oor te verlichten.

Oorzaken van pijn achter het oor

Cyste

Soms hoopt zich materiaal op onder de huid achter het oor, waardoor een (pijnlijk) bultje (cyste) achterblijft.

Gezwollen lymfeklieren

Het lichaam slaat immuuncellen op in lymfeklieren. Enkele lymfeklieren bevinden zich achter het oor. Door een infectie, een auto-immuunziekte of kanker ontstaat pijnlijke, gezwollen lymfeklier hetgeen resulteert in pijn achter het oorgebied veroorzaken.

Mastoïditis

Mastoïditis is een gevaarlijke infectie van het bot achter het oor (mastoïd) die meestal optreedt door de verspreiding van een onbehandelde oorontsteking. Pijn achter het oor is één van de mogelijke tekenen van deze infectie.

Middenoorontsteking (otitis media)

Een middenoorontsteking is een infectie die in veel gevallen achter het trommelvlies optreedt, in combinatie met een verkoudheid of griep.

Niet doorbrekende tanden (impactie van gebitselementen)

Patiënten die hun verstandskiezen niet laten verwijderen, ervaren pijn wanneer de tanden niet normaal wisselen. Niet doorbrekende tanden treden ook op wanneer kinderen hun volwassen tanden krijgen.

Oorprop

Een oorprop duidt op overtollig oorsmeer in de gehoorgang. Sommige patiënten voelen hierdoor pijn die zich achter het oor uitstrekt.

Tandabces

Een tandabces is een verzameling geïnfecteerd materiaal in de mond. Meestal ontstaat dit abces als gevolg van onbehandeld tandbederf. Een tandabces leidt tot uitstralingspijn achter het oor.

Tandenknarsen

Sommige patiënten klemmen hun kaken op elkaar wanneer ze nerveus of angstig zijn, terwijl anderen dat in hun slaap doen. Tandenknarsen leidt tot stress op de kaak die pijnlijk is, en pijn achter het oor met zich meebrengt.

Temporomandibulaire gewrichtsdysfunctie

Temporomandibulaire gewrichtsdysfunctie is het gevolg van verschillende factoren, waaronder artritis (gewrichtsontsteking met gewrichtspijn, gezwollen gewrichten en gewrichtsstijfheid), tandenknarsen, een letsel, de kaak- en tandpositie en stress. Meestal is één kant van de kaak getroffen maar af en toe zijn beide kaken aangetast. Patiënten met temporomandibulaire gewrichtsdysfunctie ervaren meestal pijn aan één kant van het gezicht die verergert bij het kauwen, geeuwen of andere kaakbewegingen, duizeligheid, een beperkt bewegingsbereik van de kaak, klikgeluiden van de kaak, een geschiedenis van hoofdpijn, kaakpijn en nekpijn. Door enkele eenvoudige veranderingen in de dagelijkse gewoonten en andere thuisbehandelingen, verminderen de tekenen bij de meeste patiënten binnen enkele weken. Een patiënt mag geen hard voedsel eten of voedsel nuttigen dat veel kauwen vereist. Een goede houding en ontspanningstechnieken verlichten de spanning in de spieren die op uw kaakgewricht aansluiten. Bij patiënten die de tanden op elkaar klemmen of slijpen (bruxime) is een nachtelijke mondbeschermer nuttig. Pijnstillers, zoals ibuprofen (Advil, Motrin) zijn eveneens inzetbaar.

Zenuwpijn

De zenuwen in de schedel, inclusief het gebied achter het oor, raken af en toe ontstoken hetgeen pijn met zich meebrengt.

Zwemmersoor (otitis externa)

Een pijnlijk gebied achter het oor is soms het resultaat van otitis externa (zwemmersoor). Deze oorontsteking komt meestal tot uiting nadat een patiënt water in het oor krijgt. De aandoening veroorzaakt ook een oorafscheiding en koorts.

Hoofdpijn treedt mogelijk ook op / Bron: Geralt, PixabayHoofdpijn treedt mogelijk ook op / Bron: Geralt, Pixabay

Geassocieerde symptomen

Veel voorkomende symptomen van pijn achter het oor
Andere symptomen soms geassocieerd met pijn achter het oor

Contact met de arts

Het is belangrijk om bij de aanwezigheid van één of meer van volgende tekenen contact op te nemen met een arts:
  • aanhoudende pijn
  • een oor dat plotseling verder uitsteekt dan normaal
  • een plotseling begin van ernstige pijn
  • gehoorverlies
  • hoge koorts
  • roodheid of zwelling die zich verspreidt

Diagnose en onderzoeken

De arts noteert de symptomen en medische geschiedenis van de patiënt, en voert vervolgens een lichamelijk onderzoek uit. Beeldvormende onderzoeken zoals een CT-scan of MRI-scan bepalen of een infectie zich heeft verspreid naar het gebied achter het oor, inclusief het mastoïd. Soms is een biopsie nodig. De arts verwijdert dan een klein weefselmonster van het pijnlijke gebied.

Behandelingen van pijnlijk gebied achter oor

Zelfzorg

De meest voorkomende oorzaken van pijn verdwijnen binnen enkele dagen. Volgende tips helpen om de oorpijn te verlichten.

Ontspanningstechnieken uitoefenen
Meditatie en diepe ademhaling verminderen de angst die vaak tandenknarsen en kakenklemmen veroorzaakt.

Oor afdrogen
Wanneer water of een andere vloeistof de gehoorgang binnendringt, plaatst de patiënt voorzichtig een zachte handdoek rond een vinger om het gebied te drogen en een infectie te voorkomen.

Pijnstillers nemen
Vrij verkrijgbare pijnstillers zoals acetaminophen (Tylenol) of NSAID's zoals ibuprofen (Advil, Motrin) zijn een goede manier om pijn te verlichten.

Warmte toepassen
Een verwarmingskussen of een warm kompres verzacht de pijn in en rond het oor.

Professionele medische behandeling

Antibiotica behandelen een bacteriële infectie / Bron: Stevepb, PixabayAntibiotica behandelen een bacteriële infectie / Bron: Stevepb, Pixabay
Antibiotica nemen
Een arts schrijft mogelijk antibiotica voor als een bacteriële infectie de oorzaak is van de pijn achter het oorgebied.

Chirurgie
In sommige gevallen moet een chirurg een infectiegebied of een zwelling verwijderen die de pijn veroorzaakt.

Gebitsbeschermer
Een tandarts meet een gebitsbeschermer aan tegen het tandenknarsen en kaakklemmen.

Professionele oorreiniging
Een keel-neus-oorarts gebruikt een speciale scoop om de gehoorgang te inspecteren en schoon te maken.

Tandheelkundige procedures
Als tandbederf of vastzittende tanden de pijn veroorzaakt, zet de arts een tandheelkundige procedure in.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn aan de kaak: symptomen, oorzaken & behandelingPijn aan de kaak: symptomen, oorzaken & behandelingPijn aan de kaak kan bijkomende symptomen met zich meebrengen zoals oorpijn en hoofdpijn. Het gaat om een krampachtige,…
Tips tegen tandenknarsen of bruxisme: de gebitsbeschermerTips tegen tandenknarsen of bruxisme: de gebitsbeschermerTandenknarsen of bruxisme is een vervelend fenomeen dat sommige mensen én hun partners uit hun slaap kan houden. Soms ma…
Pijn als ik op de kaak drukPijn als ik op de kaak drukSoms ontstaat er pijn als je op de kaak drukt. Het kaakgewricht bestaat uit verschillende onderdelen. Pijn die gevoeld w…

Fecaal braken: Oorzaken van overgeven van stoelgang via mondFecaal braken: Oorzaken van overgeven van stoelgang via mondFecaal braken duidt op het overgeven van ontlasting via de mond. Dit komt voor bij een abnormale verbinding tussen de ma…
Lichte vlekken op de huid: oorzaken, behandeling & preventieLichte vlekken op de huid: oorzaken, behandeling & preventieLichte vlekken op de huid zijn beter merkbaar op een donkere dan op een lichte huid en kunnen als cosmetisch storend wor…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 29 januari 2020:
  • Stoornissen in het doorbreken van tanden en kiezen: inbedding en impactie, https://encyclopedie.medicinfo.nl/stoornissen-in-het-doorbreken-van-tanden-en-kiezen-inbedding-en-impactie/d8c24f0e05a7414c878945632f3bfbdc
  • Geraadpleegd op 28 januari 2020:
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Pain Behind the Ear What Causes That?, https://www.severe-headache-expert.com/pain-behind-the-ear/
  • What causes a headache behind the ears?, https://www.medicalnewstoday.com/articles/317448.php
  • What Causes Pain Behind the Ear? Learn More About Relief Options, https://www.buoyhealth.com/symptoms-a-z/pain-behind-the-ear/
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Pijn achter het oor: Oorzaken van pijnlijk gebied achter oor"

Infoteur: Miske
Laatste update: 06-04-2020
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oorproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!