Bezwete rug (hyperhidrose): Oorzaken van zweetrug

Bezwete rug (hyperhidrose): Oorzaken van zweetrug Overmatig zweten (hyperhidrose) resulteert vaak in zweethanden, zweetvoeten en/of zweetoksels. Hyperhidrose tast mogelijk eveneens de rug aan. Een bezwete rug ervaren tijdens het sporten of op een warme dag is normaal. Het overmatig zweten aan de rug kent echter ook andere oorzaken zoals medicatiegebruik of een medische aandoening. Het gebruik van deodoranten en het dragen van synthetische stoffen zijn enkele adviezen voor patiënten die regelmatig kampen met een zweetrug.

Oorzaken van overmatig zweten aan ruggebied

Primaire hyperhidrose

Een overmatig bezwete rug is soms het gevolg van primaire hyperhidrose, een genetische aandoening waarbij overactieve zweetklieren tot stand komen. Deze aandoening treft alle lichaamsdelen, maar is vaak gelokaliseerd in specifieke gebieden zoals de rug. Wanneer hyperhidrose de rug aantast, ontstaat een onverklaarbare productie van zweet in grote hoeveelheden. Dit veroorzaakt overvloedig en constant zweten omdat de zweetklieren te veel zweet produceren. Dit wordt veroorzaakt door de centrale thermostaat die zich in het hypothalamische gebied in de hersenen bevindt. Deze ‘centrale thermostaat’ detecteert de temperatuur van het bloed. Wanneer de bloedtemperatuur tot op zekere hoogte stijgt, wordt er een signaal verzonden, waardoor het zweten tot stand komt. Daarom is deze ziekte het gevolg van een verstoring van de ontvangst van informatie door het lichaam. Hyperhidrose tast vooral de voeten, de oksels, het gezicht, de hoofdhuid en de handpalmen aan, maar af en toe is de rug eveneens getroffen.

Secundaire gegeneraliseerde hyperhidrose

Een andere geïdentificeerde oorzaak van een overmatig bezwete rug is secundaire hyperhidrose, wat mogelijk het resultaat is van:

Hartfalen veroorzaakt soms ook een overmatig bezwete rug.

Risicofactoren van bezwete rug

Aandoeningen

De overmatig bezwete rug is meestal het gevolg van stress, nervositeit of angst. Herhaalde koorts is een andere mogelijke uitlokkende factoren van hyperhidrose aan de rug.

Omgevingsfactoren

De meest getroffen patiënten zijn mannen. Dit probleem is mogelijk het resultaat van sterke emoties. Ook het consumeren van bepaalde producten zoals (pittige) kruiden of dranken (zoals cafeïne en alcohol) en roken zijn risicofactoren.

Symptomen

De eerste symptomen treden meestal op tijdens de puberteit. De ziekte bereikt zijn hoogtepunt tussen de leeftijd van dertig tot veertig jaar, alvorens geleidelijk af te nemen.

Angst

Patiënten die overdreven hard zweten aan de rug door angst, kampen meestal ook met andere fysieke tekenen van angst zoals:

Menopauze

Vrouwen die door de menopauze gaan en daardoor vaker een bezwete rug hebben, hebben mogelijk volgende tekenen:

Primaire hyperhidrose

Primaire hyperhidrose gaat soms gepaard met andere symptomen zoals:
  • interferentie met dagelijkse activiteiten
  • sociale angst
  • spanning
  • verlegenheid

Secundaire hyperhidrose

Afhankelijk van de onderliggende oorzaak van secundaire hyperhidrose, verschijnen ook symptomen van dit onderliggend probleem in combinatie met een zweetrug.

Tips om hyperhidrose van de rug te verminderen

Deodoranten gebruiken

Deodoranten zijn relatief effectieve hulpmiddelen voor het behandelen van een bezwete rug. Daarnaast zijn er in de apotheek preventieve producten verkrijgbaar om overmatig zweten (aan de rug) te bestrijden. Antitranspiratiemiddelen verlichten het zweten eveneens, hoewel hun werking beperkt is in de tijd. Het meest effectieve antitranspiratiemiddel is aluminiumchloride dat als zalf beschikbaar is.

Kledij met natuurlijke vezels dragen

Patiënten dragen voorts zoveel mogelijk natuurlijke vezels. Synthetische stoffen zoals polyester houden zweet vast, waardoor het op de rug plakt en door de kleding trekt. Ademende materialen zoals katoen en wol helpen de patiënt om de hele dag koeler te blijven.

Onderliggend probleem verhelpen

De arts past indien nodig medicatie aan als dit de aanleiding gaf tot een zweetrug. Hij behandelt eveneens de onderliggende aandoening zodat de hyperhidrose aan de rug vermindert.

Uitlokkende factoren vermijden

Patiënten vermijden voorts zoveel mogelijk uitlokkende factoren van hyperhidrose aan de rug, zoals pittig eten, cafeïne, roken en alcohol.

Voldoende water drinken is belangrijk / Bron: Jarmoluk, PixabayVoldoende water drinken is belangrijk / Bron: Jarmoluk, Pixabay

Water drinken

Voldoende koud water drinken is nodig om het lichaam te voorzien van genoeg vloeistof. Dit helpt de lichaamstemperatuur te verlagen en een deel van het water aan te vullen dat verloren gaat door overmatig rugzweten.

Zich wassen

Tot slot is het belangrijk om zichzelf regelmatig te wassen en hierbij ook de rug niet te vergeten.

Behandeling van rugzweten

Er zijn twee oplossingen mogelijk voor patiënten met hyperhidrose aan de rug: iontoforese en botulinumtoxine-injecties (botox). Iontoforese is een techniek waarbij de arts een zachte elektrische stroom op de huid toepast om het gebruik van de zweetklieren en dus het zweten te blokkeren. Als injecties zijn ze relatief duur en pijnlijk. Mildere behandelingen zijn eveneens inzetbaar, zoals homeopathie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zweet, overmatig zweten en zweethandenIedereen doet het: zweten. Zweten is een nuttige functie van het lichaam. Soms treden er echter problemen rondom zweten…
Waarom zweet de één meer dan de ander?Zweten ervaren veel mensen als iets vervelends. Maar het is heel normaal dat je bij inspanningen, zoals: sporten, drukte…
Last van overmatig zwetenLast van overmatig zwetenVoor mensen die last hebben van overmatig zweten, is dit erg vervelend en schamen zich hier soms voor. Soms komt er met…
Tips tegen zwetenZweten of transpireren is een natuurlijk proces dat als doel heeft om ons lichaam af te koelen. Er zijn verschillende oo…

Kaakgezwellen: Soorten odontogene cysten en tumorenKaakgezwellen: Soorten odontogene cysten en tumorenIn de kaak van een patiënt bevindt zich mogelijk een tumor (abnormale groei of weefselmassa) of cyste (bevat vloeibaar o…
Acatalasemie: Ernstig tekort aan catalase met mondzwerenAcatalasemie: Ernstig tekort aan catalase met mondzwerenAcatalasemie is een zeldzame aandoening waarbij een patiënt een ernstig tekort heeft aan het enzym catalase. Wijzigingen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mufidpwt, Pixabay
  • Geraadpleegd op 12 september 2020:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Excessive back sweating, https://www.ionomat.com/en/blog/excessive-back-sweating-b39.html
  • How to stop back sweat, https://www.suredeodorant.co.uk/sweat-zone/how-to-stop-back-sweat.html
  • How to Stop Back Sweat: 6 Ways to Prevent Back Sweat, https://www.ejisinc.com/blogs/news/stop-back-sweat
  • What causes a sweaty back? Diagnosis and remedies, https://www.medicalnewstoday.com/articles/sweaty-back
  • Afbeelding bron 1: Jarmoluk, Pixabay

Reageer op het artikel "Bezwete rug (hyperhidrose): Oorzaken van zweetrug"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 14-09-2020
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Zweetproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!