InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Leven met kanker: Mond- en keelholtekanker

Leven met kanker: Mond- en keelholtekanker

Leven met kanker: Mond- en keelholtekanker Jaarlijks krijgen 1.600 mensen mond-en keelholtekanker. Er zijn zes typen van deze vorm van kanker. Een van de oorzaken is roken. De symptomen zijn vaak heesheid of een rauw gevoel. Een van de behandelmethoden is laserbestraling. De prognose voor mond-en keelholtekanker is matig, voor lipkanker is de prognose goed. Lees ook het persoonlijke verhaal van Jos, hij kreeg in 2002 de diagnose keelkanker. Leven met kanker: mond-en keelholtekanker.

Typen mond-en keelholtekanker

Per jaar wordt bij ongeveer 1.600 mensen in Nederland kanker aan mond-of keelholte ontdekt. Deze vorm van kanker komt het meest voor bij mensen vanaf 40 jaar. Het meest voorkomende type is plaveiselcelkanker, dit ontstaat in de buitenste cellaag (het slijmvlies).

Speekselklierkanker

Komt jaarlijks bij 125 mensen voor. Het treft vaker mannen dan vrouwen, en boven de 40 jaar.

Strottenhoofdkanker

Komt voor in het strottenklepje of de stembanden. Jaarlijks bij ongeveer 70 mensen, vaker mannen dan vrouwen en vooral boven de 50 jaar.

Mondholtekanker

Kanker ontstaan in de tong, wangslijmvlies of mondholtebodem. Komt jaarlijks bij ongeveer 800 mensen voor. Het treft vaker mannen dan vrouwen, en vooral boven de 50 jaar.

Hypopharynxkanker

Ontstaat uit het slijmvlies van het onderste gedeelte van de keel. Komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen en vooral vanaf 50 jaar.

Neuskeelholtekanker

Komt voor vanuit de amandelen. Komt in Nederland zelden voor.

Mondkeelholtekanker

Komt jaarlijks bij ongeveer 400 mensen voor. Vaker bij mannen dan bij vrouwen, met name bij mensen ouder dan 50 jaar.

Oorzaken kanker

Het gebruik van alcohol speelt een rol in het ontstaan van mond-en keelholtekanker. Ook roken is een belangrijke factor. Een slechte hygiëne van de mond, zodat bacteriën ongehinderd hun gang kunnen gaan, zou ook mee kunnen spelen met het krijgen van deze vorm van kanker. Het in contact komen met asbest vormt ook een gevaar. Veelvuldige blootstelling aan radioactieve straling en inademen van sommige chemische dampen kunnen het risico verhogen.

Symptomen

Het kan zijn dat men moeite heeft met slikken, wanneer de tumor zich laag in de keel bevindt. Ook kan er heesheid ontstaan in of nabij de buurt van de stembanden. Een rauw gevoel in de keel en een droge mond zijn ook symptomen. Er kunnen ook bobbeltjes of gezwellen in de mond of keel optreden, dit is in de helft van alle gevallen zo. Vaak ziet men ook een zweertje in de mond of een wit plekje. De wang of het gebied vlak achter het oor kan wat opzwellen, met name bij speekselklierkanker. Oorontsteking en soms doof worden wordt ook gezien bij mond-en keelholtekanker. De neus kan langdurig verstopt raken of juist blijven lopen. Ook kan het voorkomen dat, in geval van een kunstgebit, deze niet meer past.

Behandeling

Afhankelijk va het soort mond-en keelholtekanker en de stadia, zijn er verschillende behandelmethoden. De meest voorkomende behandelingen zijn:
  • Laserbehandeling: bij kleine of oppervlakkige tumoren, de tumor wordt met een laserstraal bestraald en zodoende weggebrand.
  • Bij kleine tot middelgrote tumoren kan men overgaan tot een operatie, waarbij de tumor wordt verwijderd. Bij mondholtekanker wordt hiertoe een deel van de kaak verwijderd. Operaties gaan vaak samen met radiotherapie.
  • Bestraling: dit wordt vaak tezamen met een operatie gebruikt, of ter verlichting van klachten bij mond-en keelholtekanker dit niet meer te genezen is. Bij uitwendige bestraling word een elektronenstraling opgewekt. Deze word op de tumor gericht, waarbij de straling schade aanricht bij de kankercellen. Kankercellen kunnen zich niet makkelijk herstellen en zullen doorgaans afsterven. Gezonde omliggende cellen worden ook aangetast. maar zullen sneller weer herstellen. Bijwerkingen van bestraling zijn vaak: vermoeidheid, minder eetlust, minder zin in seks, misselijkheid en haaruitval.
  • Chemokuur: Soms na een operatie, maar meestal bij uitzaaiingen in andere organen. Een chemokuur bestaat uit een serie chemisch bewerkte medicijnen, met als doel de kankercellen te vergiftigen. Ook gezonde cellen worden hierdoor aangetast, maar herstellen doorgaans weer. Bijwerkingen van een chemokuur zijn vaak: vermoeidheid, minder eetlust, minder zin in seks, misselijkheid en haaruitval.

Overleving

De vijfjaarsoverleving, dit wil zeggen het aantal patiënten dat vijf jaar na de diagnose en behandeling nog in leven is, is als volgt:
  • Kanker in mond en keelholte: 50%
  • Kanker aan de lip: 90%
Let op: de cijfers zijn gemiddelden en er kunnen dan ook geen rechten aan ontleend worden.

Persoonlijk verhaal

Jos (59) is een ondernemer in hart en nieren. Hij runt een bloemenzaak. Iedere dag staat Jos om vijf uur op, om zich klaar te maken voor een lange werkdag. Daarbij rookt Jos de hele dag door zijn pijp. Het is de zomer van 2002, wanneer Jos de ene keelontsteking na de andere krijgt. Jos vertelt zijn verhaal:

"Die keelpijn iedere dag, ik werd er gek van! Ik ging uiteindelijk naar een KNO arts, die vond achter in mijn mond een vreemd gezwel. Dat moest natuurlijk onderzocht worden. Kanker zeiden ze. Ik kon het niet geloven. Ik moest mijn zaak runnen! Maar ik kreeg een operatie. Ze haalden de tumor weg. Een een stuk van mijn kaak. Van mijn bovenbeen werd een stuk bot weg gehaald en dat als nieuw stuk kaak gebruikt. Ik moest twee weken herstellen in het ziekenhuis. Ondertussen rende mijn vrouw heen en weer tussen ziekenhuis en de zaak. Gelukkig hadden we twee leuke betrouwbare meiden in dienst, de zaak redde zich wel. Toch bleef ik maar aan de zaak denken. Die was voor mij het belangrijkste. Raar achteraf, want ik besefte nog helemaal niet waar ik aan ontsnapt was. Het was ook allemaal zo snel gegaan. Na de diagnose kanker lag ik binnen vier weken in het ziekenhuis en had de operatie ondergaan. Toen ik thuis was, heb ik mijn pijp weg gegooid. Direct. Door dat ding had ik kanker gekregen. De hele dag liep ik met die pijp in mijn mond. Dat gaf me rust. Nu niet meer. Ik heb geen pijp meer nodig. Ik ben, toen ik eenmaal weer thuis was, gaan beseffen dat ik geluk heb gehad. Na die operatie ging het goed. Geen uitzaaiingen gevonden. De zaak heb ik nog, maar is niet meer het allerbelangrijkste. Dat is mijn gezin. Mijn vrouw en dochter."

Jos runt nog steeds zijn bloemenzaak, maar niet meer zoals voorheen. Hij heeft veel taken uit handen gegeven. Hij geniet samen met zijn vrouw van de dagelijkse dingen. Ze gaan ieder jaar op vakantie, iets wat tot voor de kanker nog nooit was voorgekomen. Jos is inmiddels "genezen" verklaard.
Dit verhaal is gepubliceerd met goedkeuring van Jos. Wil jij ook je verhaal graag kwijt? Neem dan contact op met de infoteur van dit artikel of laat een bericht achter onderaan dit artikel.

Meer weten?

Ga naar de special Leven met kanker en lees alles over de verschillende vormen van kanker, symptomen, oorzaken, behandelingen en nog veel meer.
Gerelateerde artikelen
Keelkanker oorzaken, symptomen en behandelingKanker ontstaat wanneer cellen zich ongeremd delen en hun functie verliezen. Wanneer een kwaadaardige tumor zover groeit…
Leven met kanker: ZaadbalkankerLeven met kanker: ZaadbalkankerZaadbalkanker komt niet vaak voor, bij 535 mannen jaarlijks. Het is een vorm van kanker die bij jonge mannen voorkomt. D…

Reageer op het artikel "Leven met kanker: Mond- en keelholtekanker"

Reacties

S., 10-02-2016 23:37 #2
Ik heb sinds twee maanden allemaal bobbeltjes in mijn mond- vooral een beetje achterin en ook op de plek waar amandelen horen te zitten. ik heb zelf geen amandelen meer dus vind ik dit raar. Ik heb erge moeite met slikken en mijn tong wordt na 1 maaltijd al gelijk wit. Ook na het tanden poetsen blijft mijn mond slecht ruiken. ik heb vooral s nachts last van de symptomen en het voelt aan alsof het opgezwollen is en ik een brok in mijn keel heb. soms schiet de pijn naar mijn oren. ook moet ik vaak hoesten 's avonds. Wat kan het zijn?

Ans, 22-10-2015 21:36 #1
25 april jl ging ik met een pijnlijke plek onder in m'n mondbodem naar de huisarts, hij verwees me direct door naar de kaakchirurg. 1 mei 2015 kreeg ik de uitslag een agressieve kwaadaardige tumor in m'n mond. Er werden direct vele onderzoeken gepland: pet-scan, bloedonderzoek, longfoto, mri, ct-scan etc. 5 juni 2015 (tumor is inmiddels 4,5 cm) wordt ik geopereerd, ook mijn ondergebit wordt geheel verwijderd aangezien de tumor ook in de kaak was genesteld. Ik verblijf 7 dgn op MST. Tijdens de OK hebben ze 7 lymfeklieren weggehaald waarvan er 4 kankercellen bevatten. Daarom 6 wk na de OK 8 x chemo (cetuciemab) en 33 x bestralen. In totaal val ik bijna 20 kg af en krijg op de meest vreemde plekken ontstekingen. Erg droge mond en heel veel pijn met slikken. Uiteindelijk wordt er een peg-sonde in mijn maag geplaatst. Vingers gaan ontsteken en ik heb behoorlijke brandblaren uitwendig (hals) als inwendig (tong, wang). Mijn kastjes zijn gevuld met pijn-medicatie, zalfjes voor dit en dat, spoelmiddel, verschillende soorten tandenborstels, steriele gaasjes om de peg-sonde te verzorgen… het is elke dag een heel ritueel. Daarnaast elke dag opgehaald te worden door de taxi (soms een busje) en 6,5 week ruim een half uur rijden naar het MST. De nodige afspraken 3 x per wk naar de mondhygiënist, dan naar de internist, dan naar de oncoloog, dan naar de radiotherapeut. De laatste week klapte ik in en werd dan ook op de EH opgenomen. 28 augustus is de laatste bestralingsdag! Het zit erop! En toen… daar zat ik thuis… mijn rituelen wb verzorging gingen gewoon door maar ik hoefde niet meer dagelijks op en neer te reizen. Ik ging piekeren, werd angstig… er waren geen vertrouwde witte pakken om me heen waaraan ik zo maar iets kon vragen als het om de kanker ging.
De naweeën van de bestraling en chemo lieten niet lang op zich wachten… de slechte cellen werden kapot bestraald maar ook goede cellen gingen eraan. Het heeft nu nog steeds tijd nodig om te herstellen.
Pas in febr/maart 2016 willen ze beginnen aan een nieuwe prothese. Mijn onderkaak is in die korte tijd vergroeid aan mijn buitenlip. Praten gaat dan ook moeizaam en eten is elke keer weer een opgave. Ik moet!
De peg-sonde mag er 2 november uit dus ik mag niet weer afvallen. Gisteren de tot-nu-toe laatste controle gehad bij mondhygiënist en kaakchirurg. Het ziet er allemaal rustig uit, toch voelen m'n kaken erg pijnlijk. Bovenkiezen raken mijn onderkaak/vlees en dat doet verdomd pijn.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 25-10-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!