InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De vleesetende bacterie en fasciitis necroticans

De vleesetende bacterie en fasciitis necroticans

De vleesetende bacterie en fasciitis necroticans Na een verwonding kan een ernstige infectie ontstaan met wat in de volksmond de vleesetende bacterie wordt genoemd: fasciitis necroticans. Het gaat dan meestal om een infectie met de groep A streptokok, maar ook andere bacteriën doen er vaak aan mee. Snel behandelen is noodzakelijk, in combinatie met opereren. Gelukkig is deze aandoening relatief zeldzaam. Foto: Streptococcus pyogenes (groep A streptokok)

Fasciitis necroticans: omschrijving

Fasciitis necroticans ofwel necrotiserende fasciitis is een acute, heftig verlopende onsteking van het onderhuidse weefsel. Hierbij is karakteristiek dat er necrose en gangreen (afsterving en ontbinding) van weefsel optreedt, en dit breidt zich snel uit in de loop van de volgende uren. De weefsels die hierbij worden aangetast maken deel uit van de huid, de spieren, het onderhuidse vet en de bindweefsels.

Het verloop van een infectie met de vleesetende bacterie: symptomen

Deze infectie begint oorspronkelijk bij een plaatselijke verwonding van de huid en komt vaker op de benen voor. Het kan in het begin lijken op wondroos ofwel erysipelas, maar de pijn is erg heftig voor wat de omvang van de wond lijkt te zijn. Ook is de huid warm en rood, zeer gevoelig bij druk, er is sprake van grotere en kleinere blaren gevuld met vocht, het hele geïnfecteerde gebied gaat zwellen. De roodheid kan zich heel vlug verspreiden. Als de infectie niet zo duidelijk aan de oppervlakte ligt maar dieper, is er vaak nog niets te zien.

Andere symptomen die de meeste patiënten krijgen - naast de hevige pijn - zijn diarree, misselijkheid, overgeven. Bij infecties die zich aan de oppervlakte bevinden is te zien dat de huid verkleurt van rood naar paars (na 2 tot 3 dagen) en daarna naar bruin tot zwart. Dit is het stadium van necrose, het afsterven van weefsel. Het gangreen, de ontbinding, met de vorming van gas in de weefsels, kan ontstaan op de vierde tot vijfde dag. Vaak ontstaan erbij nog abcessen in het geïnfecteerde gebied. In dit stadium heeft de patiënt hoge koorts en voelt zich zeer ziek, met koude rillingen, hoofdpijn. Ook kunnen ernstiger verschijnselen optreden, zoals lage bloeddruk, snelle hartslag en ademnood. De infectie breidt zich in 24 tot 72 uur zeer snel uit. Als er geen behandeling volgt zal de infectie dodelijk zijn.

De oorzaak van de infectie: verwekkers

Als de infectie wordt veroorzaakt door een enkele bacteriesoort blijkt dit meestal een bacterie te zijn die behoort tot de streptokokken: Streptococcus pyogenes, de groep A streptokok. Om die reden heeft deze bacterie ook wel de bijnaam vleesetende bacterie. Daarnaast worden ook vaak andere bacteriën gevonden die meedoen aan het infectieproces: onder andere Stafylococcus aureus, E.coli, Pseudomonas aeruginosa, Clostridium.

Er wordt dan een combinatie van een aantal soorten (mengflora) gevonden als oorzaak voor fasciitis necroticans; sommige soorten gedijen met zuurstof (aerobe bacteriën), andere juist beter zonder zuurstof (anaerobe bacteriën). MRSA (Methicilline Resistente Stafylococcus Aureus), de beruchte ziekenhuisbacterie, wordt ook steeds vaker gevonden hierbij. De bacteriën die de oorzaak zijn maken toxinen (gifstoffen) waardoor de bloedvaten niet goed meer kunnen werken, en de weefsels afsterven.

De behandeling

Bij de behandeling is snelheid van levensbelang en de patiënt moet ervoor worden opgenomen in het ziekenhuis. Via een infuus worden antibiotica toegediend in hoge dosering. Om de infectie te stoppen moet door middel van opereren het aangetaste weefsel verwijderd worden, waarbij ook amputatie van een arm of been nodig kan zijn. De operatie is nodig omdat antibiotica niet goed kunnen worden verspreid door het afgestorven weefsel. Later zal dan een huidtransplantatie nodig zijn om het geopereerde gebied blijvend goed te kunnen afdekken. Soms wordt ook zuurstof gebruikt bij de behandeling om de anaerobe bacteriën aan te pakken.

Hoe langer het duurt voordat met de behandeling wordt begonnen, hoe slechter de vooruitzichten voor de patiënt. Het sterftecijfer is hoog: 20 tot 40 % van de patiënten overlijdt eraan, zelfs met de juiste behandeling. Het goede nieuws is dat het een relatief zeldzame aandoening is.

Ontvankelijkheid voor deze infectie

Mensen lopen kans om deze infectie te krijgen als ze te maken hebben met een verwonding, zoals bijvoorbeeld een brandwond of na een chirurgische ingreep. Mensen die drugs spuiten (intraveneus) lopen daardoor meer risico. Ook een reeds bestaande infectie geeft meer risico op deze infectie. Andere factoren die een rol kunnen spelen zijn onder andere:
  • leeftijd boven de 60 jaar
  • een kunstmatige onderdrukking van de afweer, zoals na transplantatie
  • suikerziekte (diabetes)
  • structureel verkeerd voedingspatroon
  • verminderde functie van de nieren
  • bepaalde aandoeningen van de bloedvaten

Verwonding: altijd antiseptisch behandelen

Ook bij een kleinere wond, zoals een snijwond bij huis-tuin-en-keuken werkzaamheden kan al een wondinfectie ontstaan, al is de boosdoener dan meestal Stafylococcus aureus, en verloopt de infectie minder dramatisch. De kans op een ernstige infectie zoals boven beschreven is gelukkig niet zo groot, al is het verstandig om bij een verwonding altijd de wond antiseptisch te behandelen.

Bekende patiënt

Premier Balkenende kreeg deze infectie aan een voet in het najaar van 2004 en is toen voor de behandeling ervan wekenlang op de intensive care van het IJssellandziekenhuis opgenomen geweest.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Necrotiserende fasciitis: Necrose door vleesetende bacterieNecrotiserende fasciitis: Necrose door vleesetende bacterieNecrotiserende fasciitis is een snel uitbreidende acute ontsteking van het onderhuids weefsel. De ziekte, die het gevolg…
Streptokokkeninfectie: symptomen en besmetting groep AStreptokokkeninfectie: symptomen en besmetting groep AStreptokokkeninfectie symptomen variëren van mild tot ernstig. Een streptokokkeninfectie is elk type infectie veroorzaak…
Gangreen: soorten, symptomen en behandelingGangreen: soorten, symptomen en behandelingGangreen is geen besmettelijke ziekte maar een aandoening waarbij levend weefsel vervalt en zelfs kan afsterven omdat de…
Erysipelas: wondroos of belroosErysipelas: wondroos of belroosEen klein wondje aan voet, been, arm of gezicht kan al genoeg zijn om een vervelende infectie op te lopen, die behalve e…
Pseudomonas, bacterie bij wondinfecties en taaislijmziektePseudomonas, bacterie bij wondinfecties en taaislijmziektePseudomonos is een bacteriegeslacht. Bepaalde soorten van dit geslacht veroorzaken ziekten bij bomen en planten. Sommige…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Content Providers, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Necrotiserende_fasciitis
  • http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ftxt/FasciitisNecroticans.htm
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Streptococcus_pyogenes.jpg

Reageer op het artikel "De vleesetende bacterie en fasciitis necroticans"

Reacties

Lily, 11-07-2018 17:06 #18
Veel reacties hieronder van mensen die het hebben meegemaakt met dezelfde nare bacterie, is niet zo weinig ook zoals hierboven in artikel wordt geschreven. Schrik ervan hoeveel vleesetende bacteriën en slachtoffers er zijn.

Jan van Acht, 15-09-2017 18:41 #17
Ik ben begin juli 2017 naar de huisarts gegaan omdat ik een abnormaal dikke voet en onder been had. Diagnose: "het zal de warmte wel geweest zijn". Onze dochter was bij ons en die wilde mijn voet zien, toen zag ook mijn grote teen. Haar reactie was: "dat ziet er helemaal niet goed uit, daar gaan we mee naar de huisartsen post", het was op zaterdag. Daar was de huisarts aanwezig. Haar diagnose was een necroseteen en ze 1,5 uur bezig geweest om dood materiaal uit de teen te verwijderen en heeft geregeld dat ik thuiszorg kreeg i.o.m mijn huisarts. Ik kreeg dagelijks thuiszorg en 1x per week de centrale wondzorg. Ik ben 3 keer bij de chirurg geweest en nu is afgesproken dat er een echo wordt gemaakt. Daarna wordt beslist of er geopereerd gaat worden. Mijn huisarts is hoofdbehandelaar. Mijn vraag: "Duurt het niet erg lang"? Met vriendelijke groet, Jan van Acht.

Leny van de Bund, 28-06-2017 17:59 #16
Ook mijn man heeft een slechte ervaring met de vleesetende bacterie 8 mnd. In het ziekenhuis en na vele operaties houdt hij er nu een gehandicapte voet en been aan over. Meer hoef ik niet te zeggen na alles wat ik hier boven lees.

C. Ballegeer, 30-08-2016 00:13 #15
Na 4 maanden terug te zijn opgestaan met een pijnlijke voet waar ik de avond ervoor niets heb gevoeld ben ik 9 weken! opgenomen in 2 verschillende ziekenhuizen. Wat aanvankelijk draaglijke pijn was resulteerde na enkele uren in ondraaglijke, helse pijn die me zelfs het bewustzijn deed verliezen op de terugvlucht van Spanje naar huis. Van de luchthaven rechtstreeks naar de spoedopname gebracht, kon toen niet meer lopen. Koorts deed de Drs vermoeden er een ontsteking was en met de nodige medicatie terug naar huis gestuurd. Aan de voet zag je zo goed als niets.

Thuis was de pijn niet meer draaglijk en ben toen terug opgenomen voor verdere onderzoeken. De diagnose was Streptococcen pyogenis type À. Na enkele uren opname en een ontstekingswaarde van 220 werd ik aan infuus gelegd met een antibioticacoctail. Dit vr 9 weken van onderzoeken, diarree, overgeven en fel vermageren. Ik heb mijn voet kunnen behouden maar er is blijvend letsel. Ben nog altijd ah revalideren maar o zo dankbaar omdat het zoveel erger had gekund!

Rob, 16-05-2016 17:58 #14
Even getwijfeld of ik mijn verhaal zou opschrijven, het is immers goed met me afgelopen, maar ik wil het toch delen. Op dinsdag 22 december 2015 kreeg ik last van mijn rechter kuit en ik liep lastig. Nu heb ik een paar maal een hernia gehad en had het idee dat het in dit geval ook een hernia-achtig iets zou zijn. Op tijd naar huis gegaan en een nacht liggen woelen met lichte koorts. Woensdagochtend 23 december kon ik amper op m'n rechterbeen staan en mijn kuit was helemaal rood en opgezet, rood op een manier van verbranding door de zon op het strand. Gezien de pijn belde ik mijn huisarts maar die was op vakantie. De plaatsvervangende huisarts nam niet op want het was woensdagmiddag en had vrij. De derde huisarts beantwoordde de telefoon niet. In de auto gestapt en naar het 1 km verderop liggende ziekenhuis Amstelland te Amstelveen gereden. Na een paar uur lag ik om 21:00 uur in een ziekenhuisbed. Infuus met penicilline in m'n arm. Ik kreeg te horen dat ik een infectie had en na een uurtje kwam een arts de doses verdrievoudigen. 's Avonds laat twee artsen aan het bed, kijken en voelen aan de steeds roder wordende kuit. Een zware nacht gehad met een dikke 40 graden koorts en artsen die regelmatig naar me kwamen kijken. Bloeddruk skyhigh en een ontstekingswaarde van 230. Normale waarde is 10 schijnt het.

Elke paar uur kwam er iemand met een viltstift een lijn op het been aftekenen op de rand van de nieuwe uitbreiding. Datum en tijdstip er bij geschreven. De lymfeklier in het been werd roder en roder. Uitbreiding richting de tenen en tot aan de lies. Donderdagochtend de 24e december kwam een chirurg een stukje weefsel, wat al paars aan het verkleuren was, wegnemen en dit is met spoed naar twee andere ziekenhuizen gebracht. Eén voor een kweek en de ander voor weefselonderzoek. Op dat moment realiseerde ik me dat het iets ernstigs was. Eind middag het nieuws gekregen dat het "niet direct levensbedreigend" was maar wel een zeer serieuze infectie. Veel penicilline was het motto. Dat ging er inderdaad met grote hoeveelheden in. Zeer regelmatig werd de bloeddruk en koorts opgenomen; de bloeddruk hoog en de koorts stabiel rond de 39,5 graad. Voelde me hondsberoerd. 's Avonds twee chirurgen aan het voeteneind die de situatie kwamen bekijken voor het geval ze zouden moeten gaan opereren. Gelukkig heb ik beide heren niet meer aan mijn bed gezien! Na 2 dagen kwam de uitslag van de kweek. Het bleek een Streptokok A fasciitis necroticans infectie te zijn! Even kort op de iPad gekeken en hem maar snel weer gesloten. Hoe kon mij dit in hemelsnaam overkomen?!

Nu men exact wist welke bacterie verslagen diende te worden werd mij de antibiotica Clindamycine toegediend en binnen het uur daalde de koorts en de uitbreiding van de infectie vertraagde. De volgende ochtend was de uitbreiding gestopt! De antibiotica werd met zeer hoge doses toegediend. Ik voelde me elk uur iets beter worden. Ondertussen was mijn hele kuit donkerrood en paars geworden maar deed veel minder pijn.

Verder bleek dus de port d'entree een zogenaamd zwemmerseczeemwondje te zijn geweest. Na een paar dagen verder aansterken en 3x per dag een shot hoge dosering Clindamycine te hebben gekregen was op 29 december duidelijk dat het gevecht zou worden gewonnen. Op 30 december werd ik ontslagen en moest ik nog 8 dagen de antibioticakuur afmaken maar dit kon thuis. Ik stond op 6 maart weer op de lange latten, iets waar de nazorg gevende artsen en ik keihard naar toe hebben gewerkt.

Nu, enkele maanden en diverse controle bezoeken aan het ziekenhuis verder, heb ik nog slechts een donkere 'wijnvlek' op mijn kuit. Die zal met de tijd verdwijnen. En al zou dat niet het geval zijn, mij best.

Ik realiseer me hoeveel geluk ik heb gehad. Mijn grootste geluk is geweest dat ik heel snel in het ziekenhuis terecht ben gekomen en een ongelooflijk goed stel artsen (met ervaring in het behandelen van deze infectie) aan het werk heb gezet. Voel me bijna 'schuldig' dit allemaal te schrijven door de vreselijke verhalen die ik hier lees, maar toch maar gedaan.

Har 11 11, 12-05-2016 11:11 #13
25 dec 2015 is het begonnen hevige koorts direct naar ziekenhuis, Haast. hetzelfde verhaal als Malou Het ergste wat een mens kan mee maken is deze bacterie, hier kan jezelf niets aandoen als je dit overkomt. Open klein wondje aan teen.
Mijn teen begon na dagen al zwart te worden en een vreselijke lucht.

Ondanks dat, ik weer even thuis geweest wast toch weer naar het ziekenhuis.
15 januari is mijn grote teen aan de linkervoet eraf gehaald pas rottend en wel. De chirurg kon het niet eerder inplannen zei hij laconiek. Je zou deze toch…

Ik heb suikerziekte, gelukkig is het bij een teen gebleven nog en ben ik nog niet overleden. Maar in mei hetzelfde been weer wondroos weer antibiotica, weer zwachtelen. Dezelfde chirurg heeft nog geen eens de moeite genomen om mijn teen na de operatie te bekijken. Ik moest hem zelf vertellen dat mijn linkerbeen de wondroos wéér opkwam.
Doodleuk schreef hij weer dezelfde antibiotica uit als voor heen.
Er zijn chirurgen die geen menselijk tonen.

Malou, 09-05-2016 14:13 #12
Mijn man is in 2003 overleden aan deze bacterie. Hij was kerngezond.
Begon met pijn in de lies. Naar de huisarts geweest, die dacht aan een ontsteking en gaf hem een ontstekingsremmer. Na een paar dagen was de pijn niet te harden en werd hij steeds beroerder (overgeven diarree, hoge koorts etc.).
Op zondagochtend de huisartsenpost gebeld en toen gelijk met de ambulance naar het ziekenhuis (bloedruk was niet eens te meten). Hij raakte in shock en al zijn weefsels en organen waren binnen een mum van tijd aangetast. Zijn bovenbeen werd al zwart (necrose).
Gelijk aan de beademing, dialyse, antibiotica, maar dat mocht niet meer baten. Hij is 2 dagen later overleden. Bacterie is waarschijnlijk via een kleine huidwond binnen gekomen.

Ik herken veel in de verhalen van de mensen hier. Heel veel sterkte gewenst!

Verder heb ik nog een vraag:
Dekt een ongevallenverzekering overlijden door wondinfectie door deze "vleesetende" bacterie? Ik heb nl., na 13 jaar, een ongevallenverzekering terug gevonden (waarvan ik het bestaan niet eens wist). Wie kan mij een antwoord hierop geven?

Gijs, 04-04-2016 11:59 #11
Helaas trof deze bacterie mij in 12-06-2015. De week ervoor erg veel last van grieperig gevoel. Op het werk ging het niet meer dus naar huis gegaan op woensdag. Donderdagochtend gebeld met de spoedeisende hulp. Deze zijn langsgekomen voor controle. Inmiddels rood weefsel in de schaamstreek. Middels een zalfje zou het overgaan. In de middag kwam de huisarts toch nog even kijken omdat ik hoge koorts had. Direct naar het ziekenhuis gestuurd en de nacht opgenomen. Volgende ochtend ernstige verschijnsels en overgeplaatst naar het UMC Utrecht. Vanuit de spoedeisende hulp over naar de OK op vrijdagmiddag.

6 dagen later werd ik wakker op de IC. Zwaar aangedaan en afwezig. 4 operaties gehad waarbij grote stukken weefsel van buik, perineum en penis zijn verwijderd. Tevens het gehele scrotum verwijderd en testikels in lies "begraven".

Na 2 weken rust een huidtransplantatie gehad. Na 2 weken herstellen in het ziekenhuis mocht ik dan eindelijk naar huis. Helaas de nacht voor vertrek enorme pijn aan long. Een longontsteking en wederom aan de antibioticum. Gedurende die week weer pijn aan de long. Nu de andere kant. Toen dacht ik het is afgelopen. Alle energie die ik nog had was op. CT wees uit dat ik twee longembolieën had aan beide longen. Nog ruim 1 week ziekenhuis en toen eindelijk naar huis.

Leven weer opgepakt en conditie opbouwen. Dacht snel wel weer hersteld te zijn. Nu 9 maanden verder nog niet aan het werk. Het ontbreken van conditie en energie houdt dit tegen. Alle operaties en medicijnen zijn de oorzaak. In jan een reconstructie van het scrotum gehad in het VU Amsterdam (transgenderkliniek). Eerst huidtransplantatie mislukte. Huid sloeg niet geheel aan. Twee weken later de herkansing. Gelukkig geneest dit nu goed. Ook de nieuwe huid op de penis.

Volgende fase is weer deel gaan nemen aan het arbeidsproces. Langzaam oppakken. Vanuit de werkgever deel goed support. Mijn afwezigheid heeft men aangegrepen voor een herstructurering van de afdeling. Nieuwe mensen op stoelen en nieuwe mensen aangenomen met gelijk een vast contract. Dus geen tijdelijk invulling zoals voorgeschreven. Wat mijn nieuwe werkzaamheden gaan worden is nog geheel onduidelijk. Helaas is hier weinig aan te doen. We gaan er maar mee dealen.

Geerlien Mathijsen, 09-10-2014 22:02 #10
Ik heb deze vreetbacterie ook gehad na een tradionele galblaasoperatie. Ik heb er een enorme buikwand breuk aan overgehouden. Al het gezonde vlees in mijnbuikwand is weggehaald, vandaar een breuk. Wie kan mij vertellen hoe ik aan die bacterie ben gekomen?

M. Crapels, 03-05-2013 19:37 #9
Door werkzaamheden buitens huis een kleine verwonding onder de linkerknie was niet direct om naar de huisarts te gaan, drie dagen erna ontzettende pijn in knie, vervangende huisarts dacht aan slijmbeurs ontsteking en toen begon de fout! weer drie dagen verder met veel pijn in ziekenhuis, dikke knie, geopend 1e operatie, drain, lukte niet ging fout, 2e operatie was reeds gedeeltelijk zwart, veel weefsel weggenomen, heb toen ca 5 weken aan vacuüm gelegen, 3e operatie plastisch, spierweefsel uit been omgelegd, met huid trans, 4e operatie idem, na 8 weken naar huis, nog ca 10 maanden gerevalideerd, is nu 'n misvormd been, maar leef gelukkig nog, de meeste irritatie is dat 'n verzekering dit niet in de polis heeft opgenomen als ongeval maar als infectie en dat is niet verzekerd! ben intussen 70 jr. is einde 2011 gebeurd. ben nu nog altijd voorzichtig voor iedere verwonding, kan niet meer met die knie knielen en dat is wel eens nodig bij het oppassen van de kleinkinderen, hoop dat ieder ander toch ook een beetje geluk blijft houden. Ga nooit meer akkoord met de diagnose van de vervangende huisarts of nog erger de stagiaire, zijn tenslotte hier nog niet in opgeleid.

Geert Akkerman, 25-10-2012 12:32 #8
Ik heb wel een verhaal, een ervaring i.v.m. de streptokok type a. operatie aan mijn hand door deze bacterie er is voor mijn leven gevreesd. Heb het gelukkig gered. Daarna veel terapie gehad. Wat is overgebleven als resultaat? Een pijnlijke hand, koud gevoelloos stijf en stug. Volgens de arts zou pijnbestrijding niets helpen.
gr. akkerman

Remy, 08-09-2012 11:53 #7
Hoi allemaal,

Als eerste het trieste verhaal van Marlyne waar ik haar heel veel sterkte mee wens.

Ik ben zelf vorig jaar oktober voor een zakenreis naar Roemenie geweest. Aldaar heb ik voor mijn werk een varkensstal bezocht waar ik (en jah zelf vind ik dit ook zielig maar moet hier helaas aan toegeven met mijn werk) o.a. varkens aantrof welke de gaten aan de zijkant van hun buik hadden zitten, welke uitgevreten waren. Ik enigszins huiverig toch mijn werk voort gezet.

Bij vertrek was ik al getest op MRSA en de uitkomst was negatief. De laatste nacht echter in Roemenie ben ik tegen de muur op gegaan van de pijn in mijn lies (alwaar ik een klein wondje had zitten). Ik heb vanuit Roemenie de spoedeisende hulp in Venlo gebeld at ik daags erna stipt om 16:00uur bij hun ben en geholpen MOET worden. Het klinkt misschien egoïstisch maar ik ga in Roemenie geen ziekenhuis in maar verrekend van de pijn moest ik iets.

Mijn angst was ook nog gezien de koortsige aanvallen (zweten enz.) dat ze mij het vliegtuig niet in zouden laten. Gelukkig ben ik veilig naar schiphol gebracht. Ik ben vanuit de trein gelijk naar het ziekenhuis gegaan. Hier natuurlijk als eerste weer een MRSA test en dit keer was hij positief. Omdat ze dachten dat het een plaatselijke ontsteking was hebben ze die dag een drain erin gezet. Ik opgelucht en doordat de druk er vanaf was leek het minder pijn te doen!

In de opvolgende nacht heb ik wederom op mijn kop gestaan van de pijn. Ik het bad vol laten gelopen met koud water waar ik mij dan ook enkel fijn bij voelde. Daags erna heb ik mij direct gemeld bij de SEH in Venlo. Hier kwam ene Dr. v. Berlo (bekend in Venlo een goede chrirug te zijn) en deze vertelde mij na de operatie dat het niet voor niets was dat hij me niets wilde vertellen en z.s.m. een OK heeft vrij gemaakt. De bacterie had inmiddels aardig huis gehouden waar door ze (volgende misschien niet geschikt voor iedereen) over een breedte van 8cm en lang 25cm. hebben moeten 'ruimen'. Dit inhoudende 5 cm onder mijn stuitje tot voor aan de linkerzijde van mijn scrotum hebben moeten ruimen. In mijn lies zelfs tot een diepte van een pink lang.

De behandelingen met o.a. Eusol was voor mij een regelrechte hel op aarde. Zelfs met de max. toelaatbare hoeveelheid morfine ging ik tegen het dak van de pijn.

Het is nu september en een dikke 10 maanden verder. De wond is zo goed als gesloten maar hetgeen ik er aan over heb gehouden is minder prettig. Langdurig zitten zonder pijn is out of the question. Tel daarbij op dat ik gay ben, 14 jaar samen woon en inmiddels 9 jaar getrouwd en dit natuurlijk op de slaapkamer alles tot stilstand heeft gebracht.
Dan een te gekke werkgever welke mij geen vaste aanstelling kan geven (gezien het ziekteverlof) en mij per juli dus op straat heeft gezet. Dan nog maar te zwijgen over het feit deze mensen ook nog een berg verlofuren af houden (over de 120uur) met de know how dat dit alles door hun toedoen (een zakenreisje) is ontstaan en ik mijn leven mee mag handelen! Dat een bedrijf zo wilt handelen om zichzelf een hoop kosten te besparen kan ik misschien nog wel begrijpen. Dat ik op een gegeven moment gedwongen 4 uur zittend werk moest doen (in tegenstelling wat met de arboarts is besproken), mijn ziekte uren werden gecompenseerd met verlofuren en deze onbeschofte manier van eruit werken zonder enig excuus maakt dat ik veel met de manager in kwestie voor heb! Het verstandigste lijkt mij echter een goede advocaat die dit voor mij regelt.

Ik hoop dat jullie aan bovenstaande iets hebben… Alle reacties zijn welkom…

Marlyne, 02-09-2012 10:35 #6
Hoi, ik ben net thuis, hopelijk hersteld van mijn vleesetende bacterie. ik brak mijn enkel waardoor ik naar het ziekenhuis moest, liet ze daar ook even naar een paar lelijke plekjes kijken, dat was hem dus. heb 2, 5 week aan het infuus gelegen met heel veel antibiotica. eerst hadden ze trouwens een stuk uit mijn kuit gesneden om dat kreng weg te krijgen. het schijnt gelukt te zijn. mijn vriend heet het minder getroffen, hij kreeg hem op zijn hartklep en is nu 2 weken dood

Bianca, 12-01-2012 17:40 #5
Ik ben in oktober 2011 geopereerd aan mijn rechter arm, die zat namelijk vol pus van de vleesetende bacterie.Ik heb 5 dagen aan het infuus gelegen met stevige peneciline 2soorten en dan 6 keer op een dag. nu 3 maanden later heb ik een flinke keelonsteking en heb ik amoxiline gekregen (antibiotica.) Hoe groot is de kans dat die enge bacterie terug komt?
Ik heb ook 3 blaren op mijn lip (lees koortslip)en die zijn open natuurlijk.
Ik hoop dat mijn kuur van 7 dagen aanslaat, want mijn rechter pols doet ook weer zeer waar het toen begonnen is. Ik ben wel een beetje bang, ja…

Frank, 25-09-2011 18:01 #4
Ik heb deze bacterie in 2005 in mijn arm gehad. Ik heb toen veel geluk gehad en na een jaar en vele operaties heb ik mijn arm kunnen behouden. Nu zijn we 6 jaar en 18 operaties verder en ik loop nog steeds in het ziekenhuis. Krijg steeds infecties aan de linkerkant van mijn lijf en daar heeft ook de streptokok gezeten. Artsen weten niet hoe dit kan en kunnen er niets aan doen.

Mkroon, 07-08-2011 04:38 #3
Ben net geconfronteerd met dit monsterliijk beest en ben ervan overtuigd als leek dat een combinatie van samenkomende factoren de dooddoener zijn. ik bedoel dit letterlijk. 'waarvan acte'

C. Vanloon, 31-03-2011 11:23 #2
Helaas niet zo'n goed nieuws. Een goede kennis van ons, gezonde man van 46 jaar is afgelopen zondag opgenomen in het ziekenhuis, omdat hij zich zeer ziek voelde. Uiteindelijk werd fasciitis necroticans geconstateerd en is hij enkele uren later overleden. Het ligt er dus ook aan waar de bacterie zich in het lichaam bevindt. Bij hem zat het in zijn arm wat helaas kort bij de hartstreek is en andere vitale organen hersenen etc. Antibiotica heeft niet meer mogen baten. Ik hoop dat er zo snel als mogelijk een goede behandelwijze voor betroffen patienten wordt gevonden. Het is heel akelig hoe iets binnen enkele uren een kostbaar leven vernietigd.

Bertrand, 05-11-2010 21:07 #1
Mijn broer heeft deze aandoening nu hebben ze al driemaal een stuk been eraf gehaald, tot onder zijn knie. Maar de bacterie zit er nog willen ze amputeren tot aan knie. In zijn bloed zat reeds deze bacterie dat is gelukkig beter maar in zijn urine wegen is deze bacterie nog aanwezig. Ik maak me grote zorgen en vraag me af of er in nederland of daar buiten bv duitsland een speciaal ziekenhuis is waar ze deze behandeling kunnen voortzetten. Ik wil natuurlijk het ziekenhuis in Heerlen niet afvallen maar misschien is er specialist die hem kan genezen.

Infoteur: Lexia
Laatste update: 07-10-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Bacteriële infecties
Reacties: 18
Medische informatie…
Schrijf mee!