InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Moeilijk slikken: oorzaken & behandeling slikproblemen

Moeilijk slikken: oorzaken & behandeling slikproblemen

Moeilijk slikken: oorzaken & behandeling slikproblemen Slikproblemen kunnen verschillende symptomen met zich meebrengen, zoals onder meer het hebben van een schorre keel en het ondervinden van pijn bij het slikken. Heb je moeite met slikken dan heb je last van de medische aandoening "dysfagie" of eenvoudigweg: slikproblemen. Vaak liggen slokdarmaandoeningen aan de basis van dit slikproblemen, maar ook andere aandoeningen kunnen dysfagie veroorzaken. Belangrijk bij slikproblemen is om de juiste houding aan te nemen en kleine stukjes voedsel te eten. Ook voedingsadvies van een logopedist kan helpen tegen moeizaam slikken. In sommige gevallen kunnen maagzuurremmers zoals omeprazol nuttig zijn om slikproblemen te verhelpen. Wat zijn de belangrijkste oorzaken van moeilijk slikken en welke behandeling is aangewezen?

Dysfagie en afagie

Mensen die moeite hebben met slikken, hebben meestal te maken met de aandoening dysfagie. Dysfagie houdt in dat het slikken moeilijk is en heel moeizaam verloopt. Slikproblemen kunnen dermate ernstig worden dat ze kunnen leiden tot afagie, d.w.z. het niet meer kunnen slikken. In het algemeen wordt met slikproblemen bedoeld dat de patiënt ernstige problemen heeft met het verwerken van voedsel via de slokdarm en dat het transport van het voedsel van de mond naar de maag in sterke mate bemoeilijkt wordt.

Symptomen slikproblemen

Moeilijk slikken

Bij slikproblemen kan je moeite hebben om eten door te slikken en kan je hierbij ook pijn ondervinden. Doordat eten en drinken zo moeizaam is ga je noodgedwongen langzamer eten. Bij sommige mensen kan het zelfs negatief zijn voor hun eetlust, wat dan weer kan leiden tot gewichtsverlies.

Bijkomende symptomen

Om het slikken toch wat vlotter te laten verlopen kan je de neiging hebben om vaak de keel te schrapen en te hoesten. Een hese en schorre keel kan hiermee gepaard gaan, net als het ervaren van pijn op de borst. Doordat al deze symptomen veel energie kosten heb je mogelijk ook meer last van vermoeidheid.

Oorzaken slikproblemen

  • in acute gevallen: slikproblemen na een beroerte of na een hersenbloeding
  • aandoeningen aan de slokdarm zoals slokdarmontsteking
  • ziekte van Parkinson: ziekte waarbij bepaalde hersencellen achteruitgaan
  • ziekte van Huntington: aandoening waarbij de spiercoördinatie verslechtert
  • amyotrofe laterale sclerose: ziekte waarbij de zenuwen die de spieren regelen achteruitgaan
  • aandoeningen aan de stembanden
  • aandoeningen aan het strottenhoofd
  • problemen aan de keel
  • spierzwakte

Tip: logopedist

Het kan raadzaam zijn om naast de behandeling van je arts ook bijkomend advies te vragen aan een logopedist. Er zijn logopedisten die gespecialiseerd zijn in het behandelen van slikstoornissen. Een logopedist kan door middel van voedingsadvies mensen met slikproblemen verder helpen. Ook op het vlak van een goede lichaamshouding om slikproblemen tegen te gaan kan dit nuttige tips opleveren.

Moeilijk slikken: behandeling

Lichaamshouding

Om slikproblemen te vermijden is het goed om een rechte houding aan te nemen als je in beweging bent. Ook in zithouding hou je je rug best recht, zodat je voedsel makkelijker naar je maag kan gaan. Probeer rustig te ademen als je in deze houding zit of stapt.

Rustig eten

Bij de maaltijd is het belangrijk om je te ontspannen en zo rustig mogelijk te kunnen eten. Eten in een stressvolle omgeving is dan ook af te raden. Eet kleine stukjes voedsel en neem kleine hapjes zodat het slikken niet extra bemoeilijkt wordt. Ook een specifiek op slikproblemen gericht dieet kan nuttig zijn om de slokdarm en de maag zo min mogelijk op de proef te stellen.

Speekselvocht

Gebruik bij de maaltijd voldoende vocht om het slikken te bevorderen. Ook de speekselproductie is hierbij belangrijk. Zorg ervoor dat je eten er lekker uitziet zodat je mond meer speeksel zal aanmaken. Hierdoor wordt het slikken vergemakkelijkt.

Niet meer eten kort voor het slapengaan

Net zoals bij slokdarmproblemen is het aangeraden om na het avondeten enkele uren te wachten vóórdat je gaat slapen. Je eet best niet meer gedurende een periode van twee à drie uur voor het slapengaan.

Maagzuurremmers

Maagzuurremmers zijn middeltjes die de basisklachten bij slikproblemen wat kunnen verlichten. Zure oprispingen die opstijgen tot in de mondholte kan je verhelpen door middel van maagzuurremmers. Maar niet iedereen die moeite heeft met slikken ondervindt een positief resultaat van maagzuurremmers. In dat geval kan verder medisch onderzoek aangewezen zijn om het probleem aan te pakken.
Enkele voorbeelden van maagzuurremmers die het slikken kunnen vergemakkelijken:
  • Gaviscon
  • Zantac
  • Rennie

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slikklachten: Oorzaken en behandelingSlikklachten: Oorzaken en behandelingDysfagie ( Letterlijk moeilijk eten) komt meestal door een probleem in de slokdarm en minder vaak ligt de oorzaak in de…
Moeite met slikken: oorzaken en behandeling van dysfagieMoeite met slikken: oorzaken en behandeling van dysfagieMoeite met slikken (dysfagie) is een vervelende klacht. Als je last hebt van moeite met slikken, dan bewegen voedingsmid…
Moeilijk slikken of slikproblemen? Geniet van Easy-to-Eat!Moeilijk kunnen slikken is erg vervelend. Genieten van eten is er vaak niet meer bij en de keuze aan voedingsproducten i…
Paterson-Kelly-syndroom: Slikproblemen en ijzergebrekPaterson-Kelly-syndroom: Slikproblemen en ijzergebrekPatiënten die lijden aan langdurige bloedarmoede door ijzertekort, lijden mogelijk aan het Paterson-Kelly-syndroom. Slik…
Slikpijn (odynofagie): Oorzaken van pijn bij het slikkenSlikpijn (odynofagie): Oorzaken van pijn bij het slikkenOdynofagie duidt op pijn die een patiënt ervaart tijdens een onderdeel van het slikproces. Deze slikpijn is voelbaar in…
Bronnen en referenties
  • http://www.consumed.nl/ziekten/5534/Slikproblemen_behandeling (geraadpleegd op 19/05/2016).

Reageer op het artikel "Moeilijk slikken: oorzaken & behandeling slikproblemen"

Reacties

Wendy, 29-01-2016 08:21 #10
Hallo allemaal,

Ik hoop dat dit voor iemand herkenbaar is of dat iemand voor mij tips of ideeën heeft. Ik word er op dit moment een beetje hopeloos van.

Op 6 januari ben ik 's avonds uit eten geweest. Tijdens het eten kwam ik er achter dat ik mijn vlees niet weg kreeg. Het was biefstuk en ging er vanuit dat deze gewoon te taai was en heb er verder geen aandacht aan geschonken.
De dag erna had ik voor mijn ontbijt een boterham gemaakt en na een paar happen
leek het wel of er iets blokkeerde en kreeg ik mijn eten niet meer weg. Water lukte nog wel maar daar bleef het ook bij. 8 januari de huisarts gebeld maar ze was met vakantie en ik moest maar tot 19 januari wachten. Er ging een weekend overheen en ik kon nog steeds niet eten. Maandag 11 januari geëist dat ik bij de vervanger terecht kon. Ik kreeg een doorverwijzing naar de KNO arts. Dit ging heel vlot en ik kon meteen terecht. De KNO arts ging met een slangetje met camera door mijn neus naar de slokdarm, hier was niets te zien. Logisch want ik had al een aantal dagen niet gegeten.
Hij stuurde me door voor een röntgenfoto. 12 januari kon ik hier al naartoe ook lekker vlot. Een bariumpapje gekregen moest om de slikreflexen te testen dit ook met een stukje ontbijtkoek eten. Het ging heel moeizaam maar lukte. 8 februari zou ik de uitslag krijgen.
13 januari kreeg in 's avonds enorm veel pijn in mijn buik verder was ik enorm duizelig wat logisch is aangezien ik niet kan eten. Naar de huisartsenpost geweest en die beste man kon nog geen informatie over de foto vinden maar gaf wel aan dat ik de dag erna naar mijn vervangende huisarts moet zodat hij de uitslag op kon vragen. Verder kreeg ik iets tegen de pijn en ik mocht weer naar huis.14 januari weer naar de huisarts hij zou contact opnemen met de arts en hij zou me terugbellen. Ik voelde me natuurlijk steeds beroerder worden omdat ik nog steeds niet had gegeten. Ik ben naar de apotheek gegaan en heb vloeibare voeding gekocht. Heel smerig maar dan krijg ik in ieder geval iets binnen.
14 januari belde de arts dat er niets is gevonden en dat hij dacht dat reflux mijn slikproblemen veroorzaakte. Hiervoor heb ik Omeprazol gekregen. 15 januari belde de KNO arts dat het geen reflux is omdat er geen maagzuur terug stroomt naar mijn slokdarm. Hij gaf wel aan dat de Omeprazol mogelijk de klachten kunnen verminderen.
Gisteren naar de huisarts geweest en doorgestuurd naar een maag, darm en lever
arts voor een Gastro-enterologie of zoiets.
Het is ook niet zo dat ik bang ben om te eten want ik probeer het iedere dag! Ik ben ook bij een logopediste geweest helaas heeft dit tot nu toe nog geen vruchten afgeworpen.
Komt iemand dit verhaal bekend voor of heeft iemand tips en / of ideeën? Dan
hoor ik het graag. Ik zit inmiddels aardig in de rats hierover en ben inmiddels 12,5 KG kwijt.
Ik hoop op reacties!

P.s. mijn suiker was goed en mijn bloeddruk ook.

Groetjes

Rutger, 14-08-2015 20:24 #9
Beste,
Met grote regelmaat heb ik problemen met slikken. Tevens bijna 24/7 last van maagzuur (wordt er geregeld wakker door) soms moet ik ook overgeven, meestal 's ochtends vroeg (dus niet na het eten). Af en toe ook steken op mijn borst.

Bij het slikken van vooral vlees lijkt het of het vlees door een zandloper moet, het komt dan vast te zitten en blokkeert alles. Drinken heeft geen zin want kan er niet langs, volledige blokkade.

Geregeld komt voedsel weer omhoog (in combinatie met water) zelfs mijn neus weer uit. Een ontzettend gênante vertoning.

Ik ben bekend met diabetes en slik maagzuur remmers, bij mijn 3 jaar oude dochter is vlak na de geboorte een schildklier afwijking vastgesteld.

Iemand enig idee waar ik rekening mee moet houden of bekend is met bovenstaande?

Mvg
Rutger Reactie infoteur, 15-08-2015
Hallo Rutger,

De symptomen die je beschrijft (slikproblemen, maagzur, overgeven, omhoogkomen van voedsel door de neus) lijken sterk op die van reflux. Reflux betekent letterlijk "terugvloeien van voedsel" en kan wijzen op een slokdarmprobleem. Om te vermijden dat de slokdarm verder op de proef wordt gesteld of schade lijdt vraag je best advies aan je arts. Eventueel kan ook een logopedist je helpen om je slikproblemen te behandelen en onder controle te houden door middel van oefeningen en voedingsadvies.
Hier vind je meer info over reflux:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/37471-reflux-en-slokdarmproblemen-behandeling-en-voedingstips.html

Alvast veel beterschap.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Katja Verstraelen, 19-07-2014 14:11 #8
Beste allen,

Sommige logopedisten zijn gespecialiseerd in slikstoornissen.
Een logopedist kan u helpen bij het aanpassen van de voeding, uw houding of specifieke oefeningen geven om het slikken te verbeteren. U kan hierover meer informatie vragen aan uw arts.

Mvg,
Katja Verstraelen
Logopediste

Hak, 07-01-2013 22:01 #7
Vorige week heb ik mij flink verslikt in een pizza, die ik echt naar boven moest hoesten. De dagen erna ging het redelijk met eten, maar nu heb ik al twee dagen een slikprobleem. Het maakt niet uit wat het is of ik nou mijn boterham eet, vla, water of een kop thee, het lukt mij niet om het weg te krijgen. Het blijft ergens achter in mijn tong hangen, waardoor ik een reflex krijg van de spieren en ik alles eruit hoest of eruit laat lopen, niet echt smakelijk dus. Ik eet in een normale recht houding en kauw al jaren rustig en langzaam en toch lukt het mij niet om gekauwde voedsel weg te slikken.

Jelle, 29-08-2012 10:19 #6
Mijn vriendin heeft een aantal ontstekingen in haar keel / mond. Dit zou wss komen door een allergische reactie op kiwi, waardoor ze bijna tot niks naar binnen krijgt. Wat kan ze hier het beste aan doen om toch haar nodigen voedsel naar binnen te werken?

Herma Rouwenhorst, 20-02-2012 21:07 #5
Helaas is na een onderzoek vastgesteld dat mijn slikproblemen veroorzaakt worden door spierzwakte ivm posttraumatische dystrofie en nu gaan mijn stembanden ook mee doen.
spreken word moeilijker, helaas… of zoals mijn kinderen voor de grap zeggen… wel lekker rustig.( hihi)
helaas kan ik weinig vinden over oplossingen.
gemalen voeding is niet erg lekker, wie kent er nog lekkere dingen om te eten?
verder is het erg lastig om steeds op te schrijven… je loopt als het ware in het gesprek steeds achter. kent iemand hier nog andere oplossingen voor?
gr, herma

Ria, 18-12-2011 10:05 #4
Ik heb al sinds 10 oktober problemen met mijn keel, beginnende met een verkoudheid, (niet hoesten maar een schorre keel). Naar de dokter en kreeg en antibiotica. Hielp niets. Kreeg toen last van benauwdheid en meestal 'snachts. Liep achter mijn adem aan. Weer naar de arts. Kreeg toen een prednison kuur en codeine pilletjes. Niets geholpen. Toen long, keel foto's en bloed laten prikken. Kwam niets uit. Toen naar de KNO arts. Die constateerde dat mijn stembanden openstaan en ik naar een logopediste moest. Ondertussen werd het slikken steeds meer een probleem en werd ik echt verkouden. Heb veel slijm en het gevoel dat ik steeds een knikker weg moet slikken. Ben nu alweer 3 maanden verder en het probleem is niet weg. Denk maar weer terug te gaan naar mijn huisarts en vragen om verder onderzoek. Reactie infoteur, 18-12-2011
Hallo Ria,

Bedankt voor het delen van je ervaringen in verband met slikproblemen.
Slikproblemen kunnen inderdaad een schorre keel met zich meebrengen. Zoals in het artikel staat kunnen slikproblemen ook te maken hebben met een aandoening aan de stembanden.
Het is misschien geen slecht idee om een "second opinion" te vragen aan een andere arts.
Alvast veel succes,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Patrick, 12-07-2011 13:01 #3
Ik heb al ruim 4 maanden slik problemen.
Daar komt bij dat mijn stem ook verzwakt is en ik dus niet meer normaal kan praten. Zacht praten gaat nog een beetje. Moet ik hard praten dan gaat het helemaal mis.

Het begon allemaal met slikproblemen, een aantal weken later werd mijn stem aangetast.
Inmiddels heb ik 2 antibiotica kuren gehad. (niet goed ingenomen) en het probleem is nog steeds aanwezig. Ik vertrouwde erop dat mijn lichaam het zelf wel zou oplossen. Maar nu na zoveel maanden heb ik daar mijn twijfels bij.

Het eten gaat dus moeizaam, ik heb altijd wat te drinken erbij om het goed weg te kunnen spoelen. Met name brood eten gaat erg moeilijk, Ander eten gaat wat makkelijker, maar ik voel dat het onderin mijn keel blijft zitten. Met wat drinken spoel ik het dan goed weg.

Op het moment ben ik erg bang dat het misschien een vorm van kanker zou kunnen zijn. (Mijn opa is in maart 2011 daaraan overleden.) Reactie infoteur, 12-07-2011
Hallo Patrick,

Ten eerste bedankt voor je reactie op het artikel in verband met slikproblemen.
Slikproblemen kunnen erg vervelend zijn, zeker wanneer de inname van voedsel bemoeilijkt wordt. Door je slikproblemen kunnen je maaltijden ernstig verstoord worden. Als je bovendien ook problemen hebt met je stem en het praten moeilijk gaat, heeft het misschien ook te maken met je stembanden. Voor alle zekerheid is het best om het advies te vragen van een arts die de juiste diagnose kan stellen. Twijfel je daarna nog, dan kan je eventueel een second opinion vragen bij een tweede arts. Als je vreest dat er kanker in het spel is, kan je maar beter op zeker spelen.

Alvast veel succes.

Vriendelijke groeten,
Verdanov

Sonja, 01-06-2011 20:10 #2
Heb problemen met doorslikken van eten. Vlees is het grootste probleem. kleine stukjes maken geen verschil drinken helpt ook niet en gaat er vaak ook niet door.Moet wel zeggen dat het niet alle dagen is wat zou dat dan kunnen zijn? Reactie infoteur, 21-06-2011
Hallo Sonja,

Slikproblemen kunnen meerdere oorzaken hebben, zoals aandoeningen aan keel of slokdarm. Het beste is om advies te vragen aan een arts. Deze zal eerst de gepaste vragen stellen over de ernst van de problemen die je hebt met slikken. Aan de hand van de antwoorden die je geeft zal de arts dan een diagnose stellen.
Alvast beterschap gewenst.

Met vriendelijke groeten,
Verdanov

Pascal, 09-03-2011 20:25 #1
Ik heb af en toe last van doorslikken duurt één of meerdere dagen heb maagzweren en slokdarmontsteking gehad kan het ook met stress te maken hebben? Reactie infoteur, 10-03-2011
Beste Pascal,

Slikproblemen kunnen meerdere oorzaken hebben, waaronder aandoeningen aan de slokdarm zoals slokdarmontsteking.
Hoewel stress niet meteen een oorzaak van slikproblemen hoeft te zijn, kan het wel de ontwikkeling van ziektesymptomen bevorderen. Zeker bij problemen met de spijsvertering zoals bijvoorbeeld maagzweren en slikproblemen kan stress een stimulerende factor zijn ter ontwikkeling van ziektesymptomen.

Met vriendelijke groeten,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 18-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Slikproblemen behandelen
Reacties: 10
Medische informatie…
Schrijf mee!