InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Snurken voorkomen, stoppen en verhelpen: anti-snurk middelen

Snurken voorkomen, stoppen en verhelpen: anti-snurk middelen

Snurken voorkomen, stoppen en verhelpen: anti-snurk middelen Hoe snurken voorkomen, stoppen en verhelpen? Iedereen snurkt bij tijd en wijle. Zelfs een baby of een huisdier zoals een kat kan snurken. Snurken kan de kwaliteit van de slaap nadelig beïnvloeden. Een slechte nachtrust kan leiden tot vermoeidheid overdag, prikkelbaarheid, slechter functioneren en gezondheidsproblemen. Ook de partner kan last hebben van het gesnurk. Er zijn andere oplossingen dan slapen in aparte slaapkamers. Er zijn effectieve behandelingen voor snurken, zoals anti-snurk keelspray en neusspray, anti-snurk pleisters, kinbanden om snurken tegen te gaan en anti-snurk slaapkussens.

Snurken voorkomen

Snurken: inleiding

Als gevolg van een vernauwing in de luchtweg tussen de neusgaten en de stembanden ontstaan snurkgeluiden. Soms is de neusholte te nauw, maar bij de meeste mensen die snurken, betreft het een vernauwing achter de huig of het gebied in de keelholte achter de tong.

Ernstige snurkklachten kunnen wijzen op slaapapneu: dat is de medische term voor ademstilstanden gedurende de nacht van langer dan 10 seconden. Er is sprake van het obstructieve slaap apneu syndroom (OSAS) als iemand meer dan vijf van deze ademstilstanden per uur heeft. Een dergelijke ademstop wordt apneu genoemd. Als gevolg hiervan daalt het zuurstofgehalte in de weefsels en vindt er een verstoring van het hartritme en de slaap plaats. De ademstilstand leidt vaak tot het (bijna) wakker worden. Na het ontwaken, in veel gevallen met een schok, wordt de ademhaling weer hervat. Hierdoor wordt de slaap sterk verstoord.

Maar liefst de helft van alle volwassenen snurkt af en toe. Snurken leidt niet altijd tot slaperigheid overdag, maar in veel gevallen geeft het wel aanleiding tot relatieproblemen. Verandering in leefstijl, zoals het verliezen van gewicht, het vermijden van alcohol vlak voor het slapengaan of het slapen op een zij, kunnen helpen het snurken te stoppen. Bovendien zijn er medische hulpmiddelen beschikbaar die het snurken kunnen verminderen of verhelpen. Deze zijn echter niet voor iedereen die snurkt geschikt of noodzakelijk.

Overgewicht / Bron: Istock.com/VladimirFLoydOvergewicht / Bron: Istock.com/VladimirFLoyd

Oorzaken van snurken

Er zijn een aantal factoren die kunnen leiden tot snurken, zoals de anatomie van de mond en sinussen, alcoholgebruik, allergieën, verkoudheid en overgewicht. De volgende omstandigheden kunnen van invloed zijn op de luchtwegen en snurken veroorzaken:

Leeftijd
De kans op snurken neemt toe met het voortschrijden der jaren. Dit komt doordat de doorsnee van de luchtweg bij het ouder worden kleiner wordt, als gevolg van het dikker worden van het slijmvlies van de keelholte door ophoping van vetweefsel. Bovendien worden slijmvliezen mettertijd slapper, zodat deze gemakkelijker kunnen gaan trillen.

Oververmoeidheid
Oververmoeidheid zorgt ervoor dat de spieren in de tong en keel slapper worden, waardoor iemand meer kans heeft op snurken.

Familiair bepaald
In sommige families komt snurken meer voor als gevolg van een erfelijk bepaalde nauwe keelholte. De klachten beginnen in dat geval meestal rond het 20e levensjaar.

Vergrote keel- en/of neusamandel
Dit euvel komt vooral bij kinderen voor.

Overgewicht
Door overgewicht worden de wanden van de keelholte dikker, hetgeen leidt tot versmaling van de luchtwegen.

Alcoholgebruik
Snurken kan het gevolg zijn van alcoholgebruik voor het slapengaan. Alcohol ontspant de keelspieren en vermindert de natuurlijke afweer tegen luchtwegobstructie.

Nasale problemen
Chronische neusverstopping of een scheefstand van het neustussenschot kan bijdragen aan snurken.

Verkoudheid
Door verkoudheid is er meer kans op snurken. Verkoudheid of griep zorgen ervoor dat slijmvliezen in de neus- en keelholte dikker worden. Als gevolg daarvan kan de ingeademde lucht er moeilijker langs.

Voortdurende irritatie van de keel
Roken en brandend maagzuur irriteren en verdikken de slijmvliezen in de keel en maken de doorgang van de keelholte nauwer.

Leefregels om snurken te voorkomen

Neem de volgende leefregels in acht om snurken te voorkomen:

Afvallen bij overgewicht / Bron: Eelnosiva/Shutterstock.comAfvallen bij overgewicht / Bron: Eelnosiva/Shutterstock.com

Afvallen bij overgewicht

Raak de overtollige kilo's kwijt bij overgewicht. Overgewicht kan bijdragen aan een groot aantal gezondheidsproblemen, maar het kan ook een vernauwing van de luchtwegen veroorzaken, waardoor de kans op snurken toeneemt.

Vermijd slapen op de rug

Door te slapen op de rug zakken het zachte gehemelte, de huig en de tong naar achteren, waardoor de kans op snurken vergroot wordt. Op sommige websites wordt geadviseerd een tennisbal in een sok op de achterzijde van de pyjama te naaien, teneinde te voorkomen dat de snurker op zijn rug gaat liggen. Deze interventie kan echter de slaap danig verstoren en is derhalve niet aan te bevelen.

Niet (passief) roken

Stop met roken. Naast ademhalingsproblemen, hebben rokers twee keer meer kans om te gaan snurken omdat hun luchtwegen ontsteken en blokkeren. Voorkom ook passief roken. Meeroken is net zo schadelijk voor de gezondheid en kan ook snurken veroorzaken. Vermijd rokerige plekken en moedig rokende dierbaren aan om te stoppen met roken in je bijzijn.

Gebruik geen zware maaltijd vlak voor het slapen

Het eten van een vrij zware maaltijd, vooral vlak voor het slapen gaan, is niet raadzaam. De volle buik drukt de longen wat omhoog, zodat het ademhalen moeizamer verloopt hetgeen snurken in de hand werkt.

Vermijd of beperk alcoholgebruik bij snurkklachten / Bron: Istock.com/karelnoppeVermijd of beperk alcoholgebruik bij snurkklachten / Bron: Istock.com/karelnoppe

Vermijd alcoholgebruik voor het slapengaan

Beperk of vermijd alcohol en sedativa (bewustzijnsverlagende geneesmiddelen) of drugs bij het slapengaan. Deze stoffen ontspannen de luchtwegen, wat leidt tot snurken. Vrouwen doen er verstandig aan niet meer dan één glas per dag te drinken en mannen niet meer dan twee glazen per dag. Neem het laatste drankje ten minste vier uur voor het slapengaan.

Voorkom allergie

Is de oorzaak van snurken een allergie voor huisstofmijt of hooikoorts, dan kunnen antihistaminica soms helpen.

Een regelmatige slaappatroon

Een regelmatig slaappatroon bevordert een goede nachtrust en beperkt de kans op snurken.

Luchtbevochtiger / Bron: Juanra09, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Luchtbevochtiger / Bron: Juanra09, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Houd slaapkamer lucht vochtig met een luchtbevochtiger

Droge lucht kunnen de membranen in de neus en keel irriteren. Het plaatsen van een luchtbevochtiger in de slaapkamer is een goede maatregelen om dit te voorkomen.

Anti-snurk middelen om zelf toe te passen

Er zijn diverse methoden ontwikkeld om het snurken tegen te gaan. Hieronder hebben we de belangrijkste methoden voor je op een rijtje gezet.

Anti-snurk keelspray en neusspray

Er zijn natuurlijke keelsprays die bij sommige snurkers het snurken en snurkgeluid effectief stoppen of aanzienlijk verminderen. Deze keelsprays werken direct en zijn gemakkelijk toe te passen. De keelspray heeft vaak een frisse smaak en kent geen bijwerkingen. De substantie moet achter in de keel, op de tong en de huig gesprayd worden. Hierdoor wordt over de huig een dun laagje aangebracht. Dit gaat het vibreren tijdens de slaap tegen, waardoor het snurkgeluid voor ten minste 8 uur verdwijnt. Op den duur kan het zelfs helemaal verdwijnen.

Bij een drogist of apotheek zijn onder meer de volgende sprays te koop:
  • Silence keelspray;
  • Zedopor keelspray;
  • Snore-End keelspray.

Er zijn ook verschillende soorten neussprays op de markt die claimen het snurken tegen te gaan. Neussprays zijn bedoeld om snurken tegen te gaan, indien het veroorzaakt wordt door een neusverstopping of aan elkaar klevende weefsels.

Anti-snurk pleisters

Anti-snurk pleisters houden de neusvleugels open. De fabrikant van anti-snurk pleisters beweert dat door het gebruik van deze pleisters het snurken vermindert of zelfs helemaal stopt. Het is de vraag of deze claim juist is.

Kinbanden

Kinbanden zijn verstelbare bandjes die 's nachts om het hoofd gedragen worden, om te voorkomen dat de mond openvalt. Met een gesloten mond kan men namelijk niet snurken.

Anti-snurk slaapkussens

Slaapkussens kunnen helpen om het snurken tegen te gaan. Een slaapkussen is een kussen die je op je rug bindt. Op deze manier kan de snurker niet meer op zijn rug slapen. Hij wordt door het kussen gedwongen op zijn buik of zij te gaan liggen. Deze kussens werken alleen bij snurkers die snurken als ze op hun rug liggen. Bij een andere oorzaak, heeft dit kussen geen nut.

Medische hulp voor snurken

Huisarts en KNO-arts

Wanneer je eigen inspanningen om te stoppen met snurken niet helpen of onvoldoende effect sorteren, raadpleeg dan je huisarts. Deze kan je verwijzen naar een keel-, neus- en oorarts (KNO-arts). De KNO-arts neemt met de patiënt de algemene en specifieke slaap en ziektegeschiedenis door. De arts verricht routineonderzoek van het hoofd-halsgebied, waarbij vaak een eenvoudig kijkonderzoek wordt uitgevoerd. Aan het einde van het eerste consult wordt vaak een voorlopige conclusie getrokken en ontvangt de patiënt een advies voor nadere analyse of therapie of hij wordt verwezen naar een andere afdeling in het ziekenhuis. In enkele gevallen zal een eenvoudige slaapregistratie thuis nodig zijn of een slaaponderzoek onder narcose (slaapendoscopie genoemd) via de dagverpleging.

Verwijzing

Als de KNO-arts apneu vermoedt, zal de patiënt verwezen worden naar de longarts of de neuroloog voor een slaapregistratie thuis of in het ziekenhuis. Bij vermoeden dat het gebit en/of de eigenschappen van de onder- en bovenkaak een rol spelen bij het snurken, dan is een consult bij de hierin gespecialiseerde tandarts of kaakchirurg aangewezen.

Leefstijladviezen

De KNO-arts zal de patiënt adviezen geven over bepaald gedrag en leefgewoonten, zoals:
  • het aanbrengen van verandering in het bioritme van dag;
  • gewicht;
  • eetgewoonten;
  • tabak en alcoholgebruik;
  • medicijninname (slaapmiddelen).

Operatie

Ook zal de arts adviseren over bepaalde operatieve behandelingen van neus en keel of minder belastende methoden, zoals RFITT. RFITT staat voor geïndustrialiseerde radiofrequentiethermotherapie (radiofrequente warmtetherapie). Dit is een techniek waarbij het overmatige trillen van het zachte gehemelte en de huig wordt verminderd. De RFITT-behandeling is een vaak poliklinische behandeling, waarbij slap weefsel in de neus-en keelholte wordt verstevigd door plaatselijke verhitting.

Zuurstofmasker

De meest toegepaste behandeling bij obstructieve slaapapneu is de CPAP: Continuous Positive Airway Pressure. De patiënt draagt 's nachts een zuurstofmasker die in verbinding staat met een apparaat dat naast het bed staat (een soort luchtpomp). Dit apparaat blaast via een slang lucht in het masker en geeft continu een luchtdruk. Nadeel is dat het voor de patiënt niet altijd prettig is om met een masker op te slapen.

Snurkbeugels

Snurkbeugels zijn voor veel patiënten een goed alternatief. Voor patiënten met mildere vormen van OSAS (obstructieve slaapapneu syndroom) en snurkers zonder OSAS zijn snurkbeugels vaak de eerste keus behandeling. Een snurkbeugel wordt alleen s nachts gedragen en trekt de onderkaak en tong naar voren. Daardoor ontstaat er meer ruimte in de bovenste luchtweg en worden de snurkklachten en apneus in veel gevallen verholpen. Sinds 1 januari 2010 vergoeden zorgverzekeraars een op maat gemaakte snurkbeugel aan patiënten met OSAS.

Slaapcentrum

Een verwijzing naar één van de slaapcentra in Nederland behoort ook tot de mogelijkheden. In een slaapcentrum worden patiënten uitvoerig onderzocht door een multidisciplinair team, bestaande uit neurologen, kno-artsen, longartsen, kaakchirurg en tandarts-dormoloog. Het Slaapcentrum CWZ Nijmegen is gespecialiseerd in het onderzoeken en behandelen van het slaapapneu-syndroom en snurken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kom ik van het snurken af?Veel mensen in Nederland en daar buiten hebben last van een snurkende partner of snurken zelf. Er zijn al dingen uitgepr…
Slaapproblemen door snurken: oorzaken, behandeling & tipsSlaapproblemen door snurken: oorzaken, behandeling & tipsSnurken is een aandoening die vooral veroorzaakt wordt door een bemoeilijkte ademhaling. Snurken kan zo luidruchtig zijn…
Snurken: Hoe komt het en wat doe je eraan?Snurken is vervelend. Voor jou maar ook zeker voor je omgeving. Snurken zorgt ervoor dat je zelf niet goed slaapt en kan…
Snurken, slapeloze nachtenSnurken. Voor velen erg irritant. Vooral als je naast iemand ligt die snurkt. Het maakt een irritant geluid, en je partn…
Snurken wat kun je er tegen doenSnurken wat kun je er tegen doenNaar iemand luisteren die ligt te snurken kan leuk zijn, maar ook erg irritant. Maar als je samenleeft met iemand die sn…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Clker Free Vector Images, Pixabay
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/VladimirFLoyd
  • Afbeelding bron 2: Eelnosiva/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/karelnoppe
  • Afbeelding bron 4: Juanra09, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Afbeelding bron 5: Istock.com/monkeybusinessimages

Reageer op het artikel "Snurken voorkomen, stoppen en verhelpen: anti-snurk middelen"

Reacties

Cor, 09-04-2017 12:18 #2
Mijn echtgenote had extreem veel last van slaapapneu en ik van het snurken. Sinds een jaar gebruikt ze een eenvoudig en goed hulpmiddel. Poreuze pleister Leukopor 2.5 cm ( 3.59 voor 5 meter) of Kruidvat papierpleister ( 0.99).

Plak een strip van ca 5 cm verticaal over de mond (neusopening open houden!). Het gevolg is dat ze niet meer wakker wordt door ademstilstand en aanzienlijk minder geluid maakt. Voor haar is het een fantastische oplossing die weinig ingrijpend is. Het is de moeite van het proberen waard. Niet na één nacht opgeven!

Janine, 18-02-2015 15:57 #1
Om als gebruiker van de producten even een beetje advies te geven: Ik bestel mijn producten bij de snurkspecialist. Ze hebben voor elk soort snurker een product en ook voor de hevige snurker zijn er verschillende oplossingen te krijgen. De teksten zijn uitgebreid en je weet altijd wat je koopt. Door gewoon eens rond te kijken op de website en te lezen wat erover geschreven wordt, kwam ik erachter dat voor mij de 'neuspreiders' een geschikt product zouden kunnen zijn. Ik heb ze besteld en ze zijn absoluut effectief. Ik had al een dure beugel op maat laten maken en was al een aantal keer naar de huisarts geweest. Gelukkig heb ik nu de oplossing voor mij gevonden.
De beugels zijn tegenwoordig ook in een ander merk te krijgen. Het heet Acusnore en werkt eigenlijk hetzelfde als de rest van de neusspreiders, maar die van Acusnore zijn goedkoper. Ik maak al een aantal maanden gebruik van de spreiders en merk dat het snurken toch echt een stuk minder is geworden!

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 11-06-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Zelfzorgmiddelen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!