InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hooikoorts: symptomen, medicijnen en hooikoortstabletten

Hooikoorts: symptomen, medicijnen en hooikoortstabletten

Hooikoorts: symptomen, medicijnen en hooikoortstabletten Hooikoorts symptomen en behandeling. Hooikoorts symptomen zijn niezen; loopneus; jeuk aan de neus; jeukende, tranende, rode ogen; droge keel (keelpijn) en hoesten; benauwdheid en kortademigheid of een piepende ademhaling; oogklachten. Andere hooikoorts symptomen zijn vermoeidheid; hoofdpijn en soms huidklachten. Hooikoorts wordt ook wel pollinose of seizoengebonden allergische rinitis genoemd. Hooikoorts is een vorm van neusverkoudheid (rinitis). Hooikoorts is een allergische reactie op pollen (stuifmeelkorrels) van grassen, bomen, bloemen of kruiden. Er bestaat geen geneesmiddel waarmee hooikoorts genezen kan worden. Wel zijn er diverse behandelingsmogelijkheden, zoals hooikoortstabletten.

Hooikoorts symptomen en hooikoortstabletten

Wat is hooikoorts?

Hooikoorts is een vorm van allergie, een 'verdreven'afweerreactie van het lichaam tegen allergenen. Bij hooikoorts zijn dat boompollen of graspollen: onzichtbaar kleine stuifmeeldeeltjes van bloeiende bomen of grassen in de lucht. Zodra de ogen, neus, mond, keel of luchtpijp van een persoon met hooikoorts in aanraking komen met de allergeen, in dit geval het stuifmeel, raken de slijmvliezen geprikkeld, hetgeen klachten kan geven.

Hooikoorts symptomen

Hooikoorts kan de volgende klachten en symptomen geven:
  • jeukende neus en veelvuldig niezen;
  • een verstopte neus of een 'loopneus';
  • jeukende, tranende of branderige ogen / rode ogen;
  • je keel kan droog en branderig aanvoelen, waarbij je moet hoesten (soms ook kriebelhoest);
  • keelpijn;
  • een vol gevoel in hun hoofd;
  • hoofdpijn;
  • een koortsig en moe gevoel;
  • je longen en de luchtwegen kunnen ook aangedaan zijn en blootstelling aan het allergeen kan bronchoconstrictie veroorzaken, d.w.z. het nauwer worden van de luchtwegen, wat resulteert in een piepende ademhaling, een drukkend gevoel op de borst en benauwdheid en kortademigheid;
  • verstopte oren (holtes);
  • jeukende oren;
  • vermoeidheid en lusteloosheid;
  • jeukend gehemelte.

Wanneer krijg je last van hooikoorts?

De klachten ontstaan op het moment dat grassen, planten en bomen in bloei staan waarvoor je allergisch bent. De meeste bomen, grassen en planten bloeien ergens tussen februari en september. In deze periode heb je dan ook kans op klachten en verschijnselen van hooikoorts. De echte piek van het hooikoortsseizoen ligt in mei en juni, wanneer de grassen bloeien. Wanneer de verschillende bomen, grassen en planten bloeien is voor een groot deel afhankelijk van het weer. Een warme winter kan ertoe leiden dat de hooikoortsperiode eerder begint. Het weer heeft daarnaast ook invloed op de hoeveelheid pollen die door de lucht zweven. De kans op pollen in de lucht is het grootst op zonnige, warme en winderige dagen. Regenachtige dagen zijn voor mensen met hooikoorts vaak een zegen, omdat de pollen dan uit de lucht worden gespoeld. De pollenkalender geeft precies aan wanneer een gras, boom of onkruid bloeit.

PlantBloeiperiode
Hazelaareind december- februari
Elsjanuari maart
Berkmaart -mei
Beukapril - mei
Eikapril - mei
Grassenapril - september
Bijvoetaugustus
Ambrosiaseptember - oktober
Bron: www.umcg.nl

Wat kun je zelf doen tegen hooikoorts?

Je kunt proberen het contact met het allergeen proberen zo veel als mogelijk te vermijden. Hierbij gelden de volgende adviezen:
  • houd in het graspollenseizoen ramen en deuren zoveel mogelijk gesloten;
  • 's middags en op warme en winderige dagen is de pollenconcentratie het hoogst;
  • op de website www.pollennieuws.nl kun je de pollenverwachting in de gaten houden;
  • er zijn veel pollen in de lucht in de buurt van grasvelden (maai niet zelf het gras);
  • aan zee en in de bergen is de pollenconcentratie meestal het laagst;
  • probeer rook te vermijden.

Hooikoortsmedicijnen en hooikoortstabletten

Er bestaat geen geneesmiddel waarmee hooikoorts genezen kan worden. Wel kunnen de symptomen bestreden en de klachten verlicht worden. Er zijn middelen om hooikoortsreacties te voorkómen of te reduceren. Hieronder wordt beknopt informatie gegeven over de verschillende medicijnen.

Antihistaminica

Er zijn anti-allergiemiddelen of antihistaminica om in te nemen en anti-allergiemiddelen in neussprays en oogdruppels. Een antihistaminicum onderdrukt allergische reacties die de werking van het lichaamseigen stof histamine blokkeren. Histamine komt in het lichaam vrij bij een allergische reactie. Bij hooikoorts betreft het een allergische reactie op stuifmeel van bloeiende bomen of planten.

Antihistaminica om in te nemen

Anthistaminica zijn veilige geneesmiddelen. Ze zijn niet verslavend zijn en zelden treedt gewenning op. Antihistaminica kunnen zowel ad-hoc als chronisch worden gebruikt. Mensen met hooikoorts kunnen met het innemen van antihistaminica beginnen, ruim voordat het gras- of pollenseizoen begint. Dit noemt men chronisch gebruik. Ad-hoc kan een antihistaminicum gebruikt worden om een allergische reactie te voorkomen. Iemand die bijvoorbeeld allergisch is voor katten, neemt een aantal uren voordat hij in aanraking komt met katten het middel in. Of hij gebruikt het middel op het moment dat een reactie optreedt.

Twee soorten anthistaminica

Antihistaminica kunnen in twee soorten worden ingedeeld:
  • versuffend; en
  • niet versuffend.

Versuffend wil zeggen dat ze slaperigheid en sufheid als bijwerking hebben. De nieuwere antihistaminica hebben deze bijwerking minder. Zoals alle geneesmiddelen kunnen antihistaminica bijwerkingen veroorzaken. Lees altijd goed de bijsluiter voor gebruik.

Voorbeelden van antihistaminica om in te nemen zijn cetirizine (merknaam Zyrtec), clemastine (Tavegyl), desloratadine (Aerius), fexofenadine (Telfast), ketotifen (Zaditen), levocetirizine (Xyzal) en loratadine (Claritine). Cetirizine en loratadine zijn zonder recept verkrijgbaar.

Zwangerschap

Tijdens de zwangerschap en in de periode dat u borstvoeding geeft moet het gebruik van deze geneesmiddelen worden vermeden. Via de placenta of met de borstvoeding komen geneesmiddelen in het lichaam van het (ongeboren) kind terecht. Vraag derhalve de (huis)arts of apotheker om advies voordat u een geneesmiddel inneemt.

Antihistaminica in neusspray en oogdruppels

De neusspray is werkzaam in de neus en de ogen en de oogdruppels werken alleen in de ogen. U kunt dit middel het beste 's ochtends en 's avonds gebruiken. Gebruik dit medicijn zolang u klachten heeft.

Voorbeelden

Voorbeelden van antihistaminica in neusspray en oogdruppels zijn azelastine oogdruppels en azelastine neusspray (merknaam: Otrivin), emedastine oogdruppels, ketotifen oogdruppels, levocabastine oogdruppels en levocabastine neusspray. Azelastine neusspray is vrij verkrijgbaar (Otrivin). De overige middelen zijn uitsluitend op recept verkrijgbaar. Ook voor deze medicijnen geldt dat ze niet gebruikt mogen worden tijdens de zwangerschap en het geven van borstvoeding.

Cromoglicinezuur in neusspray of oogdruppels

Cromoglicinezuur remt het vrijkomen van stoffen uit mestcellen als gevolg van een allergische reactie. Hierdoor worden allergische klachten voorkómen. Dit middel kan niet worden gebruikt bij een aanval van allergische klachten, aangezien ze pas na een aantal dagen gebruik werken. Voorbeelden zijn cromoglicinezuur oogdruppels en nedocromil oogdruppels.

De bijsluiter vermeldt dat cromoglicinezuur oogdruppels voor zover bekend tijdens de zwangerschap en tijdens de periode van borstvoeding zonder bezwaar volgens voorschrift kan worden gebruikt. Dit zelfzorg-medicijn is ook zonder recept verkrijgbaar.

Voor nedocromil oogdruppels geldt dat het niet mag worden gebruiken tijdens de zwangerschap (tenzij de arts anders voorschrijft). Tijdens gebruik van dit medicijn mag ook geen borstvoeding gegeven worden (tenzij de arts anders voorschrijft).
Dit medicijn is uitsluitend op recept verkrijgbaar.

Corticosteroïden of bijnierschorshormonen in een neusspray

Bijnierschorshormonen (corticosteroïden) in een neusspray worden gebruikt bij langdurige klachten van allergie. Het werkt ontstekingsremmend en vermindert overgevoeligheidsverschijnselen. Het is een zogeheten luchtwegbeschermer die de luchtwegen beschermt tegen prikkels die benauwdheid veroorzaken. Neussprays werken gemiddeld na 3 tot 10 dagen vanaf de eerste toepassing.

Voorbeelden

Voorbeelden zijn beclometason, budesonide, flunisolide, fluticason, mometason en triamcinolonacetonide. Deze medicijnen zijn uitsluitend op recept verkrijgbaar. Volgens de bijsluiter kan beclometason voor zover bekend tijdens de zwangerschap volgens voorschrift worden gebruikt. Tijdens gebruik van dit middel kan geen borstvoeding gegeven worden (tenzij de arts anders voorschrijft). Lees altijd eerst de bijsluiter. Mogelijke bijwerkingen van deze middelen zijn onder meer
  • bloederige afscheiding uit de neus;
  • niesaanvallen direct na gebruik; en
  • schimmelvorming in de neus (candidiasis).

Decongestiva bij hooikoorts

Decongestiva zijn middelen in de vorm van neusdruppels of een neusspray om een verstopte neus weer vrij te maken. Ze worden onder meer gebruikt bij de behandeling van een verstopping als gevolg van allergie, zoals hooikoorts. Tot de meest gebruikte decongestiva behoren oxymetazoline, efedrine en fenylefrine. Deze medicijnen zijn (ook) zonder recept verkrijgbaar.

Voor oxymetazoline neusdruppels/neusspray geldt dat dit middel voor zover bekend zonder gevaar volgens voorschrift tijdens de zwangerschap kan worden gebruikt. Dit middel mag echter niet herhaald worden gebruikt tijdens de zwangerschap (tenzij de arts anders voorschrijft). Dit middel niet gebruiken tijdens de periode van borstvoeding (tenzij de arts anders voorschrijft).

Immunotherapie of desensibilisatie

Desensibilisatie betekent 'ongevoelig maken'. Bij desensibilisatie (immunotherapie) krijgt de patiënt door middel van druppels onder de tong, tabletten of onderhuidse injecties, de prikkel toegediend waar hij allergisch voor is. De toediening gebeurt gedurende drie tot vijf jaar in steeds grotere hoeveelheid. Het lichaam zal allengs aan de prikkel wennen en er na verloop van tijd minder hevig op reageren.

N.B.: Voordat u medicijnen gebruikt, geldt dat u altijd eerst goed de bijsluiter moet lezen. Ga niet alleen af op bovenstaande informatie. Raadpleeg bij vragen uw (huis)arts of apotheker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hooikoorts en pollen: wat is het en wat kun je eraan doenHet hooikoortsseizoen begint traditioneel zodra de eerste bomen beginnen te bloeien. De Els, Hazelaar en Populier zijn m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/mkrberlin
  • De bijsluiters van de genoemde (genees)middelen.
  • www.umcg.nl/NL/Zorg/Volwassenen/zob2/Hooikoorts/Veroorzakers_van_hooikoorts/Pages/default.aspx

Reageer op het artikel "Hooikoorts: symptomen, medicijnen en hooikoortstabletten"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 19-12-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoesten
Medische informatie…
Schrijf mee!