InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ooievaarsbeet: symptomen, oorzaak, behandeling & prognose

Ooievaarsbeet: symptomen, oorzaak, behandeling & prognose

Ooievaarsbeet: symptomen, oorzaak, behandeling & prognose Wat is een ooievaarsbeet, hoe ziet een ooievaarsbeet eruit en wat kun je eraan doen? Een ooievaarsbeet is een klein bleek rozerood vlekje op de huid van een pasgeboren baby. Een baby kan één of meer van deze plekjes hebben en dan meestal in het gezicht (het voorhoofd), of op het achterhoofd. Een ooievaarsbeet verschijnt meestal een paar dagen na de geboorte en gaat na verloop van tijd vanzelf weer weg. Dit kan een paar maanden tot jaren duren. Bij een deel blijft de vlek aanwezig. Maar dat kan geen kwaad: Een ooievaarsbeet is een volkomen onschuldige vaatverwijding.

Ooievaarsbeet

Ooievaarsbeet in vogelvlucht

  • Een ooievaarsbeet is een aangeboren vaatverwijding die bij veel pasgeborenen voorkomt.
  • Een ooievaarsbeet in de nek treedt in de vorm van een rozerood vlak vlekje.
  • Ongeveer 30 tot 40 procent van de kinderen wordt ermee geboren.
  • Een ooievaarsbeet is een geheel onschuldige aandoening en verdwijnt meestal vanzelf.
  • Als het plekje zich in het gezicht voordoet, spreekt men van een 'engeltjeskus'.
  • Roze vlekken die zich niet in de nek of het gezicht bevinden, worden soms ook wel 'zalmvlekken' genoemd.
  • Behandeling is niet nodig.

Wat is een ooievaarsbeet?

De medische term voor een ooievaarsbeet is naevus van Unna of nevus simplex. Een ooievaarsbeet komt bij ongeveer een derde van alle pasgeborenen voor. Een ooievaarsbeet is een aangeboren en volkomen onschuldige vaatverwijding. Het zijn groepjes oppervlakkige huidvaatjes die abnormaal verwijd zijn.

Hoe ziet een ooievaarsbeet eruit?

Een ooievaarsbeet is een rozerode of bleekroze vlek, welke vaak een paar dagen na de geboorte duidelijk zichtbaar wordt. De vlek kan ook verschijnen in de eerste maanden van het leven. Soms blijft de vlek onderhuids. Een pasgeborene kan één vlek hebben, maar het is ook mogelijk dat hij meerdere van deze vlekjes bij elkaar heeft. Andere soorten geboortevlekken zijn:

Locatie

Locaties waar een ooievaarsbeet kan worden aangetroffen, zijn:
  • het voorhoofd van het kind;
  • op de bovenste oogleden;
  • op de haargrens op het achterhoofd (in de nek);
  • neus; en
  • bovenlip.

Engeltjeskus

Een ooievaarsbeet die op het voorhoofd en/of op de oogleden aanwezig is, wordt ook ‘engeltjeskus’ genoemd.

Geen andere klachten

Een ooievaarsbeet wordt donkerder wanneer het kind huilt, zich opwindt of de kamertemperatuur verandert en de plekjes kunnen verbleken wanneer erop gedrukt wordt. Een ooievaarsbeet geeft geen bijkomende klachten, zoals jeuk.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

De diagnose wordt à vue gesteld. Er is geen aanvullend onderzoek nodig.

Hoe wordt een ooievaarsbeet behandeld?

Er is geen behandeling zinvol of nodig. De meeste ooievaarsbeten verdwijnen geheel binnen ongeveer 18 maanden. Plekjes op de achterkant van de nek zijn meestal wat hardnekkiger. De ‘kus van de engel’ is vluchtig en verdwijnt meestal in het eerste levensjaar. De ooievaarsbeet verdwijnt echter niet bij iedereen. Bij een deel van de mensen is het op volwassen leeftijd nog zichtbaar. Dit schoonheidsfoutje wordt vaak later bedekt door haargroei.

Beïnvloeden natuurlijk beloop

Er zijn geen maatregelen bekend om het natuurlijk beloop te beïnvloeden.

Moet ik met een ooievaarsbeet naar de huisarts?

Je hoeft met een kind met een ooievaarsbeet niet naar de huisarts vanwege een ooievaarsbeet. Het verdwijnt vaak weer spontaan na een aantal maanden tot jaren. Zogenaamde 'engelenkusjes' verdwijnen sneller dan de ooievaarsbeet en het overgrote van de gevallen zijn binnen het eerste jaar weer verdwenen.

Kun je een ooievaarsbeet voorkomen?

Preventieve maatregelen kunnen niet voorkomen dat een baby een ooievaarsbeet krijgt.

Wat zijn de vooruitzichten?

Het blijkt dat bij 10 tot 50 procent van de personen de vlek als volwassene nog zichtbaar is. De ‘kus van de engel’ is vluchtig en verdwijnt bij 95 procent van de gevallen binnen een jaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geboortevlekken: aardbeivlek, wijnvlek, moedervlekGeboortevlekken: aardbeivlek, wijnvlek, moedervlekGeboortevlekken zijn gekleurde vlekken op de huid die al aanwezig zijn als een kind geboren wordt of vlak na de geboorte…
Huidaandoeningen: afwijking bloedvatenHuidaandoeningen: afwijking bloedvatenAls er afwijkingen aan bloedvaatjes kort onder de huidoppervlakte zijn, kan dit aan de buitenkant zichtbaar zijn. Zo zij…
Aardbeivlek: HemangioomAardbeivlek: HemangioomEen aardbeivlek ontstaat vaak vlak na de geboorte, in sommige gevallen is de aardbeivlek bij de geboorte al volgroeid. M…
Wijnvlek, naevus flammeusDe medische term voor een wijnvlek is een naevus flammeus. In het Engels wordt het ook wel een "port-wine stain" genoemd…
Een babymassage gevenIn de Verenigde Staten worden babymassages steeds meer populair, maar ook in Europa zijn er al heel wat mensen die hun b…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Teresahatfield, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Enjorlras O. Vascular malformations. In: Bolognia JL, Jorizzo JL, Schaffer JV, et al, eds.Dermatology
  • Habif TP. Vascular tumors and malformations. In: Habif TP, ed.Clinical Dermatology
  • www.symptomen-behandeling.nl/1/ooievaarsbeet_baby_symptomen_403817.html
  • Afbeelding bron 1: Gzzz, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Reageer op het artikel "Ooievaarsbeet: symptomen, oorzaak, behandeling & prognose"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 19-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Geboortevlekken
Medische informatie…
Schrijf mee!