InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Mongolenvlek baby: goedaardige blauwe pigmentvlek rug/billen

Mongolenvlek baby: goedaardige blauwe pigmentvlek rug/billen

Mongolenvlek baby: goedaardige blauwe pigmentvlek rug/billen Wat is een mongolenvlek en hoe herken je een mongolenvlek? Een mongolenvlek is een goedaardige pigmentvlek die verschijnt bij de geboorte of in de weken daarna. Een mongolenvlek presenteert zich als een vlakke, blauwe, blauwgrijze, blauwzwarte, grijs-grauwe of soms donkerbruine huidmarkering. De plekken treden vaak op bij kinderen van Aziatische afkomst. De pigmentvlek dankt haar naam aan een Duitse hoogleraar die in 1885 de moedervlek waarnam bij Japanse baby's en toen beweerde dat de moedervlek kenmerkend is voor het Mongolische ras.

Mongolenvlek

Grote archipelvlek bij een baby / Bron: Gzzz, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Grote archipelvlek bij een baby / Bron: Gzzz, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Mongolenvlek: synoniemen

Synoniemen voor mongolenvlek zijn:
  • Mongolian spot;
  • Tache blue sacré;
  • Naevus sacralis hyperpigmentosis;
  • Congenitale dermale melanosis.

De huidige, nog niet ingeburgerde, benaming is 'archipelvlek'.

Wat is een mongolenvlek?

Een mongolenvlek is een goedaardige pigmentvlek die zich presenteert als een vlakke, blauwe, blauwgrijze, blauwzwarte, grijs-grauwe of soms donkerbruine huidmarkering. Een mongolenvlek verschijnt bij de geboorte of vlak daarna. Mongolenvlekken verdwijnen meestal spontaan binnen vier jaar, maar de vlek kan ook levenslang blijven bestaan. De plekken komen vaak voor bij kinderen van Aziatische afkomst. Hieraan dankt de aandoening zijn naam. Een mongolenvlek heeft geen enkel verband met een het syndroom van Down ('mongooltje').

Oorzaken, vóórkomen en risicofactoren

Het is (nog) niet duidelijk hoe mongolenvlekken ontstaan. In een mongolenvlek bevinden zich klompjes van pigmentcellen die zich diep in de lederhuid bevinden. Bij de foetus verplaatsen pigmentcellen zich naar de opperhuid om zich daar blijvend te nestelen. Men vermoed dat er een vertraging plaatsvindt van deze migratie, waardoor deze pas in de eerste levensjaren voltooid wordt.¹

Prevalentie

De prevalentie varieert tussen de verschillende etnische groepen. Deze aandoening komt het meest voor bij Aziaten. Mongolenvlekken worden ook vaak gezien bij Oost-Afrikaanse kinderen. De vlekken worden bij slechts bij 1-9% van de blanke kinderen waargenomen. Evenveel meisjes als jongens krijgen mongolenvlekken. Ze ontstaan bij de geboorte of in de weken daarna.

Symptomen mongolenvlek

Mongolenvlekken bestaan uit blauwgrijs macula-pigment. De opvallende verkleuring van de huid is het gevolg van de diepe plaatsing van het pigment in de lederhuid, die een blauwe tint verleent aan de huid. Mongolenvlekken manifesteren zich als vlakke, blauwe, blauwgrijze, blauwzwarte, grijs-grauwe of soms donkerbruine pigmentvlekken, met golvende grenzen en een onregelmatige vorm. ze verschijnen vaak bij de geboorte of in de weken erna. De plekken hebben wel wat weg van blauwe plekken en soms worden ze er ook voor aangezien.

Voorkeursplekken

Een mongolenvlek is een goedaardige huidaandoening die niet wordt geassocieerd met kanker of andere ziekten. Een mongolenvlek geeft geen klachten. Een mongolenvlek kan een groot deel van de rug en billen bedekken. Ze kunnen ook op andere plaatsen voorkomen, zoals op een arm of een been. In enkele gevallen is er tevens sprake van wat lokale overbeharing. De plekken variëren in grootte van enkele centimeters tot wel 20 centimeter.

Diagnose en behandeling mongolenvlek

De diagnose wordt gesteld op basis van het karakteristieke klinische beeld. Een behandeling is niet nodig, aangezien de vlekken vaak in een paar jaar spontaan verdwijnen en bijna altijd zijn opgelost voordat de puberteit intreedt. Bij 3-4% verdwijnen de plekken niet. Het is niet bekend waarom dit zo is. Er bestaan geen maatregelen die men kan treffen om het natuurlijk beloop van een mongolenvlek te beïnvloeden. Houd er rekening mee dat de plek het eerste levensjaar eerst donkerder wordt en in het tweede levensjaar de maximale grootte bereikt.

Noot:

  1. http://www.huidarts.com/cgi-bin/patinfo.pl?cgifunction=form&fid=1027537577

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Archipelvlek bij een baby: symptomen, oorzaak en behandelingArchipelvlek bij een baby: symptomen, oorzaak en behandelingEen archipelvlek bij een baby komt vaak voor. Een archipelvlek is een goedaardige, aangeboren blauw-grijze tot blauw-gro…
Naevus van Ito: symptomen, oorzaak, behandeling en prognoseNaevus van Ito: symptomen, oorzaak, behandeling en prognoseEen naevus van Ito, ook bekend als naevus fuscoceruleus acromiodeltoideus, is een verworven pigmentafwijking met soortge…
Geboortevlekken: aardbeivlek, wijnvlek, moedervlekGeboortevlekken: aardbeivlek, wijnvlek, moedervlekGeboortevlekken zijn gekleurde vlekken op de huid die al aanwezig zijn als een kind geboren wordt of vlak na de geboorte…
Archipelvlekken: Onschuldige blauwe geboortevlekken bij babyArchipelvlekken: Onschuldige blauwe geboortevlekken bij babyArchipelvlekken zijn een soort blauw-grijze geboortevlekken die bij baby’s bij of kort na de geboorte aanwezig zijn op d…
Ooievaarsbeet: symptomen, oorzaak, behandeling & prognoseOoievaarsbeet: symptomen, oorzaak, behandeling & prognoseWat is een ooievaarsbeet, hoe ziet een ooievaarsbeet eruit en wat kun je eraan doen? Een ooievaarsbeet is een klein blee…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Mongolenvlek baby: goedaardige blauwe pigmentvlek rug/billen"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 14-08-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Geboortevlekken
Medische informatie…
Schrijf mee!