InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Venous lake op lip: rood-paarse, zwarte bloedblaar op lip

Venous lake op lip: rood-paarse, zwarte bloedblaar op lip

Venous lake op lip: rood-paarse, zwarte bloedblaar op lip Een venous lake ziet eruit als een rood-paars tot zwart bultje, die wordt veroorzaakt door een verwijd bloedvaatje. Een venous lake doet zich voor in het gezicht en dan meestal op de onderlip. Het is een geheel goedaardige en onschuldige afwijking. Behandeling wordt meestal uitgevoerd om cosmetische redenen of om terugkerend bloeden te verminderen. De behandeling kan bestaan uit cryochirurgie, elektrochirurgie, sclerotherapie en excisie.

Venous lake

Venous lake

Een venous lake manifesteert zich als een rood-paarse tot zwarte papule of bultje, die wordt veroorzaakt door een verwijd bloedvaatje. Typisch aan een venous lake is dat het bloed weggeduwd kan worden. Een venous lake doet zich voor in het gelaat en dan meestal op de onderlip. Het is een goedaardige en onschuldige afwijking.

Vóórkomen venous lake

Een venous lake komt vrij vaak voor, maar de exacte incidentie is onbekend. Ze komen vooral voor bij mensen van 50 jaar of ouder. Bij mannen komt het vaker voor dan bij vrouwen.

Klachten en symptomen: rood-paarse, zwarte bloedblaar op lip

Het gaat meestal om een zachte, samendrukbare, rood-paarse tot zwarte, enigszins verhoogde laesie, tot 1 cm in doorsnee. Een venous lake is gewoonlijk scherp begrensd, met een glad oppervlak. De afwijkingen komen vaak voor op aan de zon blootgestelde gezichtshuid, zoals de lippen of de randen van de oren, en de hals. Meestal gaat het om één plek, maar soms komen er meerdere plekken voor.

Vaak zonder verdere klachten

Deze afwijkingen zijn meestal asymptomatisch, maar klachten als pijn en overmatig bloeden kunnen optreden als een laesie is getraumatiseerd, bijvoorbeeld wanneer deze wordt doorgebeten. Afgezien daarvan, geven ze geen problemen.

Nodulair basaalcelcarcinoom: een glad, glazig knobbeltje met een parelmoerachtige glans, soms met bloedvaatjes / Bron: Klaus D, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Nodulair basaalcelcarcinoom: een glad, glazig knobbeltje met een parelmoerachtige glans, soms met bloedvaatjes / Bron: Klaus D, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
Differentiaaldiagnose
Vergelijkbare ziektebeelden zijn:

Oorzaak venous lake

Een venous lake kan vergeleken worden met een soort bloedblaar. Het is in feite een holte gevuld met bloed, die ontstaat als gevolg van verwijding van bloedvaatjes. Een venous lake ontstaat meestal spontaan op plaatsen die veel aan de zon zijn blootgesteld. langdurige blootstelling aan zon verzwakt het bindweefsel. Aldus hebben mensen met een uitgebreide voorgeschiedenis van blootstelling aan de zon, een verhoogd risico op het ontwikkelen van een venous lake.

Diagnose: dermatoscoop en biopsie

Nauwkeurige onderzoek gaat vooraf aan de diagnose. Een huisarts kan huidaandoeningen goed bestuderen met behulp van een dermatoscoop, dat is een handzaam microscoopje. Voor een venous lake is het kenmerkend dat het bloed uit het vaatje weggeduwd kan worden. Zo nodig wordt een biopsie gedaan om andere aandoeningen uit te sluiten.

Behandeling venous lake

Behandeling wordt meestal uitgevoerd om cosmetische redenen of om terugkerend bloeden te verminderen. De behandeling is chirurgisch. Cryochirurgie (bevriezing), elektrochirurgie (hierbij wordt gesnedenmet behulp van een elektrisch verwarmd mesje, bolletje of draadlusje, waarbij de bloedvaatjes meteen dichtgebrand worden), sclerotherapie (waarbij langs een fijn naaldje een product wordt ingespoten dat de binnenwand van de ader beschadigt, waardoor deze dichtgroeit en verdwijnt) en excisie (het wegsnijden van de afwijking) zijn allen succesvolle vormen van therapie gebleken voor deze afwijking.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bloedblaar: behandelingBloedblaar: behandelingEen bloedblaar is een blaar/blaasje aan de huid dat gevuld is met bloed. Het kan behoorlijk pijn doen wanneer er veel dr…
Bloedblaar: een blaasjeBloedblaar: een blaasjeEen bloedblaar kan soms erg pijnlijk zijn. Wanneer de bloedblaar op een plek zit die veel gebruikt wordt, zoals de voet…
Wat is een bloedblaar en hoe te behandelen?Een bloedblaar kan er heftig uitzien maar dat is vaak niet het geval, het namelijk een plekje dat ontstaan is door wrijv…
Een bloedblaar, wat is het en wat moet ik doen?Bloedblaren zijn misschien wel de meest pijnlijke blaren. Ze zijn dieper dan wrijvingsblaren. Bloedblaren gaan door een…
Natuurwonder Noord-Amerika: Moraine LakeNatuurwonder Noord-Amerika: Moraine LakeMoraine Lake in Alberta, Canada. Een prachtig meer in het Banff National Park, gelegen in het gebied genaamd Canadese Ro…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Venous lake op lip: rood-paarse, zwarte bloedblaar op lip"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 05-02-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lipaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!