InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ongelijke borsten: oorzaken en behandeling

Ongelijke borsten: oorzaken en behandeling

Ongelijke borsten: oorzaken en behandeling Bij asymmetrische borsten is er sprake van een verschil in grootte tussen beide borsten. Er wordt over ongelijke borsten gesproken als er meer dan een cupmaat verschil zit tussen de borsten. Hoewel alle borsten onderling verschillen, is er bij sommige vrouwen een groot verschil waardoor de vrouw zich erg ongelukkig kan voelen. Dit kan zelfs leiden tot psychische problemen. Is er een oplossing voor dit probleem en wat houdt de behandeling in?

Wanneer er sprake is van ongelijke borsten

Bij geen enkele vrouw zijn de borsten identiek. Van nature is er altijd een onderling verschil in lichaamsdelen die in paren voorkomen. Meestal is het verschil erg klein en valt het niet of nauwelijks op. Dat geldt ook bijvoorbeeld voor de ogen en oren. Bij sommige vrouwen is het verschil tussen haar borsten zo groot dat dit voor de vrouw een probleem vormt. Er zijn twee elementen die een rol spelen op het uiterlijk van de borst, dat zijn: grootte en vorm. Over het algemeen wordt gesteld dat er pas een correctie van de borst plaats vindt wanneer het verschil tussen beide borsten groter is dan één cupmaat. In sommige gevallen speelt de grootte geen rol, maar de afwijkende vorm.

Ontwikkeling borstgroei

De borstgrootte is afhankelijk van genetische aanleg. De borstgroei wordt in de puberteit geregeld door vrouwelijke hormonen (oestrogenen). De puberteit bij meisjes begint tussen het 9e en 14e levensjaar. Over het algemeen zullen borsten ongeveer twee jaar voor de eerste menstruatie beginnen te groeien gedurende twee tot vier jaar. Tijdens de groei kan er een verschil ontstaan in grootte. In sommige gevallen herstelt het lichaam dit verschil. Indien de vrouw een leeftijd van 20 jaar heeft bereikt, is het nog onwaarschijnlijk dat er veranderingen zullen optreden. Alleen een zwangerschap of menopauze zal nog wat invloed hebben op de grootte en de vorm van de borsten, maar deze veranderingen zijn meestal symmetrisch.

Oorzaak ongelijke borsten

De meest voorkomende afwijking die aangeboren is, is een onderontwikkeling of overontwikkeling van het borstklierweefsel van één borst. Er bestaan ernstig aangeboren afwijkingen zoals bijvoorbeeld het “Poland Syndroom”. Hierbij is zowel de borst als de onderliggende borstspier onderontwikkeld. Dit kan zorgen voor een ernstige asymmetrie waarbij een reconstructie in meerdere operaties moet plaats vinden. De aandoening kan ook niet aangeboren zijn zoals een gevolg van een infectie, brandwonden of andere vorm van trauma tijdens de periode dat de borsten in de groei zijn.

Behandeling

Een plastisch chirurg kan ervoor zorgen dat de asymmetrie minder groot gemaakt wordt. Indien er besloten wordt tot operatie zal dit plaats vinden onder algehele narcose. De borsten volledig identiek maken zal niet mogelijk zijn. Net zoals geldt voor alle borsten: ze zullen nooit precies hetzelfde zijn. De chirurg zal de vorm en cupmaat zoveel mogelijk gelijkwaardig maken. Hoe groter het verschil tussen de borsten is voor de ingreep, hoe groter de kans is op een asymmetrie na de operatie. De beste resultaten worden verkregen indien er een borstverkleining van de grote borst plaats vindt naar de grootte van de kleinere borst. Hierdoor hoeft er geen implantaat te worden geplaatst en is de kans op complicaties kleiner. Indien de grootte erg verschilt kan het voorkomen dat één borst verkleind wordt en de andere borst wordt vergroot. De borstcorrecties zijn over het algemeen succesvol waarbij de patiënt zich een stuk beter voelt.

Wanneer niet opereren?

Een operatie wordt meestal pas besproken als de borsten onderling meer dan één cupmaat verschillen of dat er sprake is van een merkbare asymmetrie in de vorm. Wanneer hiervan geen sprake is en de vrouw heeft toch last van psychologische problemen, kan er toch besloten worden om te opereren. Dit gebeurt niet altijd. In sommige gevallen is het beter de vrouw eerst te laten praten met een psycholoog. De vrouw kan dan besluiten om zich niet te laten opereren. Het verschil van grootte of vorm is dermate klein dat dit het misschien niet waard is om te opereren. In sommige gevallen ligt het probleem niet bij de ongelijke borsten en kan het behandelen van het onderliggend psychologisch probleem de oplossing zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Foundry, Pixabay
  • - www.zol.be

Reageer op het artikel "Ongelijke borsten: oorzaken en behandeling"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 12-12-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Seksuele aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!