InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ogen: symptomen die wijzen op een oogziekte of -aandoening

Ogen: symptomen die wijzen op een oogziekte of -aandoening

Ogen: symptomen die wijzen op een oogziekte of -aandoening Niet alleen over je persoonlijkheid kunnen je ogen heelwat vertellen, maar ook over de toestand van je gezondheid. Een oogarts kan al gauw dingen afleiden uit een oogonderzoek. Door alleen naar je ogen te kijken kan een arts soms al te weten komen of er een ziekte of aandoening in je lichaam schuilt. Hoewel oogdruppels de symptomen tijdelijk kunnen verlichten is het bij aanhoudende klachten nuttig om bijkomend medisch advies te vragen. Wat kunnen ogen die jeuken, tranen, opzwellen of bloeddoorlopen zijn vertellen over je gezondheid? Heb je te maken met een oogziekte of zijn de symptomen eerder onschuldig en voorbijgaand? Bij het beantwoorden van deze vragen is het handig om te weten welke symptomen aan je ogen kunnen wijzen op een oogprobleem of een andere aandoening.

Symptomen oogziekte

Veel mensen beschouwen de ogen als het mooiste onderdeel van het menselijk lichaam. Ze zeggen soms heelwat over je persoonlijkheid maar ze kunnen ook heel mysterieus zijn. Aan de ogen kan je niet alleen karaktertrekken afleiden, maar ook gezondheidskenmerken. Een arts kan door het onderzoek van het netvlies heelwat dingen te weten komen over je ogen, en dat kan gaan om relatief onschuldige aandoeningen of ernstiger te nemen oogziektes. Ogen zeggen dus heelwat meer over je gezondheid dan je op het eerste zicht zou denken. Bij welke symptomen behoren mogelijke aandoeningen, en waaruit bestaat de behandeling ervan?

Droge ogen

Als je vaak last hebt van droge ogen, en daarbij ook nog eens overgevoelig bent aan licht, kan er sprake zijn van het syndroom van Sjögren. Dat is een ziekte van het immuunsysteem waarbij de slijmvliezen van ogen en mond te weinig vocht voortbrengen. Deze aandoening komt vaak voor bij vrouwen boven de 40 jaar met een auto-immuunsysteemziekte. Oogdruppels tegen droge ogen kunnen verlichting van de klachten brengen.

Troebel zicht

Ogen waarbij het zicht vertroebeld is, kunnen te maken hebben met cataract, een ziekte waarbij de ooglens wordt aangetast. Deze ziekte komt vooral voor bij senioren, maar kan ook jongere mensen treffen. In dat geval is de oorzaak vaak diabetes, medicijngebruik of de aanwezigheid van een tumor.

Jeukend oog

Een oog is iets heel gevoeligs en is heel ontvankelijk voor omgevingsfactoren. Als het oog erg begint te jeuken, dan is er doorgaans sprake van een allergische reactie. Allergieën die het vaakst voorkomen zijn de gevoeligheid voor pollen (hooikoorts), de allergie voor huisstofmijt en de allergie voor de vacht van huisdieren. Oogdruppels in de ogen aanbrengen kan helpen om de jeuk te doen verdwijnen.

Gezwollen en pijnlijke ogen

Als ogen gezwollen gaan aanvoelen, dan kan het gaan om een allergie maar ook om een gebrek aan slaap. Een chronisch slaapprobleem kan leiden tot gezwollen, laaghangende oogleden en een soort van prikkend gevoel in de ogen. Dit laatste prikkende gevoel wordt door sommige mensen ook wel omschreven als het gevoel "zand in de ogen" te hebben. Ook als je pijn voelt achter het oog, heeft dit doorgaans te maken met een slaaptekort. De beste remedie hiertegen is te zorgen voor voldoende slaap die bovendien ook van een goede kwaliteit is.

Tranende ogen

Als je ogen nogal veel tranen produceren, kan het in sommige gevallen gaan om een infectie. De aanwezigheid van bacteriën in het oog kunnen ervoor zorgen dat er vocht gaat geproduceerd worden. Aangeraden is om raad te vragen aan je arts die eventueel een bacteriedodend middel kan voorschrijven.

Bloeddoorlopen ogen

Ogen die bloeddoorlopen zijn hebben als oorzaak gesprongen bloedvaatjes. Dit kan het gevolg zijn van hoge bloeddruk. Hetzelfde fenomeen zien we ook vaak bij chronisch alcoholisme.

Behandeling oogproblemen

Oogtest

Heb je op lange termijn last van deze symptomen aan je ogen dan is verder medisch advies aangeraden. Om te vermijden dat je oogaandoeningen of andere ziekten ontwikkelt zonder er erg in te hebben, is het aanbevolen om regelmatig een oogtest te laten uitvoeren. Je oogarts zal na een grondig onderzoek al heelwat kunnen vertellen over je oog en mogelijke problemen eraan.

Oogdruppels

Om de hoger beschreven symptomen te bestrijden kunnen oogdruppels mogelijk verlichting van de klachten brengen. Zo zijn er verschillende soorten oogdruppels verkrijgbaar om specifieke problemen aan te pakken, zoals:
  • verfrissende, hydraterende oogdruppels (tegen droge ogen)
  • anti-allergie oogdruppels (tegen jeukende ogen)
  • verzachtende oogdruppels (tegen tranende ogen)
  • oogdruppels "computerogen" (tegen vermoeide ogen door werk aan de computer)

Supplementen voor de ogen

Een andere mogelijkheid om je ogen te beschermen tegen problemen als vermoeidheid, jeuk of droogheid is het innemen van supplementen. Sommige supplementen zijn gericht op een betere vochtbalans voor de ogen en zorgen bovendien voor een scherp gezichtsvermogen. Enkele voorbeelden van dergelijke supplementen die de ogen beschermen:
  • Swisse multivitaminen Ogen
  • Lucovitaal Scherpe Ogen
  • Orthica Oog Protect

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oogproblemen bij te traag werkende schildklierOogproblemen bij te traag werkende schildklierDe schildklier is een vlindervormige klier aan de onderkant van de voorzijde van de hals. De schildklier reguleert het s…
Oogziekte glaucoom: laat je oogdruk meten vóór 't te laat isOogziekte glaucoom: laat je oogdruk meten vóór 't te laat isGlaucoom is een oogaandoening die geleidelijk en ongemerkt je oog beschadigt. Je merkt het meestal pas als het al te laa…
Droge ogen verhelpen - Symptomen, oorzaak en behandelingDroge ogen verhelpen - Symptomen, oorzaak en behandelingDroge ogen zorgen ervoor dat de ogen pijn doen, rood worden en jeuken. Ook het zicht kan wazig worden en je kan het gevo…
Verbrande ogen (zonnebrand) door blootstelling aan zonVerbrande ogen (zonnebrand) door blootstelling aan zonDe zon is voor iedereen een belangrijke bron van vitamine D. Hoewel de zon veel essentiële vitaminen geeft, ontstaat ook…
Oogproblemen bij ziekte van Crohn en colitis ulcerosaOogproblemen bij ziekte van Crohn en colitis ulcerosaOngeveer 10% van de patiënten met een ontstekingsaandoening van de maag en darmen ervaart oogproblemen. De oogweefsels l…
Bronnen en referenties
  • http://www.goedgevoel.be/gg/nl/143/Oogproblemen/article/detail/1410977/2012/03/19/Wat-je-ogen-vertellen-over-je-gezondheid.dhtml (geraadpleegd op 08/02/2016)

Reageer op het artikel "Ogen: symptomen die wijzen op een oogziekte of -aandoening"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 24-05-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!