InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Intensieve training van vier minuten voor een gezond lichaam

Intensieve training van vier minuten voor een gezond lichaam

Intensieve training van vier minuten voor een gezond lichaam In het dagelijks leven nemen we veel voedsel in, waaruit het lichaam voedingsstoffen en energie haalt. Een belangrijke eigenschap daarbij is de aanmaak van insuline om het teveel aan energie uit het bloed te halen. Energie wordt zodoende opgeslagen in weefsel. Die opslag vormt dan ook een buffer voor later, echter houdt in dat men daarvan aankomt. Hoe kan een intensieve maar zeer korte training om de twee dagen veel uitmaken voor de gezondheid van het lichaam?

Intensieve training van vier minuten

De drie insuline aandoeningen

In het lichaam is insuline werkzaam om daarmee voornamelijk de hoogte van glucosewaarden in het bloed mee aan te pakken. Dit kan echter ontregeld raken waardoor:
  • diabetes ontstaat, ook wel suikerziekte genoemd. Indien dit is geconstateerd dient men geregeld aanvullend insuline bij te spuiten;
  • het lichaam door inname van verkeerd voedsel, voornamelijk bestaande uit snel verbrandende koolhydraten en verzadigde vetten, in gewicht toeneemt. Het insuline zorgt er namelijk voor dat energie snel uit de bloedbaan wordt afgevoerd en opgeslagen in weefsel. Daardoor neemt het honger gevoel snel toe, waardoor men snel weer gaat eten;
  • alcoholmisbruik in combinatie met veel vetten en suiker tot insulineresistentie kan leiden. Dat houdt in dat men minder snel en minder vaak hongerig is, waardoor men minder gaat eten. Dit is een vergevorderd ziektebeeld welke zeer herkenbaar is bij sterk vermagerde alcoholisten.

De invloed van enige beweging

Iedereen weet dat beweging goed voor je is. Het zorgt er namelijk voor dat spieren worden gebruikt, dat de gezondheid relatief toeneemt en dat men teveel aan energie verbruikt. Beweging heeft de eigenschap om de stofwisseling positief te beïnvloeden en dus kan het daarmee goed worden toegepast binnen iedere vorm van afvallen. Meer energievraag zorgt ervoor dat meer energie uit het lichaam wordt gehaald. Beweegt men minder intensief dan zal men minder snel goede resultaten behalen. Het beoefenen van een sport daarentegen geeft een strak en sterk lichaam.

Intensieve sport

Sporten waarbij het lichaam tot het uiterste moet gaan houdt in dat het lichaam alles op alles moet zetten om het maximale eruit te halen. Door de continue inspanning neemt het adrenalineniveau in het lichaam toe, waardoor het hart sneller gaat slaan, energie beter wordt uitgewisseld en het lichaam extreem gaat zweten. De zuurstofvraag is hoog, waardoor men een hoge ademsnelheid heeft. Het aandeel metabolieten in het lichaam neemt snel toe, waardoor alles optimaal verloopt. Het lichaam is sterk en heeft een minimum aan vetopslag. Daarnaast haalt het lichaam alle mogelijk voedingsstoffen uit het aangepaste voedingsschema. Het lichaam is gezond en sterk, echter omdat men het langdurig doet wordt er teveel van het lichaam gevraagd. Dit kan potentieel resulteren in een vroegtijdig overlijden door overbelasting van het hart. Oftewel continu intensief sporten hoeft dan niet perse goed te zijn voor het lichaam. Op welke manier kun je dan wel intensieve training actief aanwenden om een gezond lichaam te krijgen?

Wat zijn de werkzame bestanddelen?

Meer beweging zorgt ervoor dat het metabolisme toeneemt, oftewel de stofwisseling verbetert. Er worden namelijk gemiddeld gezien veel meer metabolieten aangemaakt zoals:

Adenosinetrifosfaat of ATP

Het is de drager van energie, zodat lichaamsprocessen optimaal van kracht kunnen worden voorzien. Bij toename van de getraindheid van het lichaam neemt de capaciteit van het lichaam toe om snel energie te verplaatsen. Men wordt dus minder snel moe omdat energie sneller op de juiste plaats is aangekomen.

Adrenaline

Dit is een neurotransmitter welke ervoor zorgt dat spieren, organen enzovoorts tijdelijk sneller gaan werken waardoor een energie boost nodig is. Let wel dat een langdurig aanhoudende adrenalinegehalte ongezond voor het lichaam is wat een goed argument is om juist kortstondig het adrenalineniveau te verhogen.

Aminozuren

Deze vormen de basisstenen van vele lichaamsprocessen. Het is als het ware de olie die de motor op een hoog niveau goed laat draaien. Aminozuren worden verkregen uit de afbraak van eiwitten door maagzuur.

Alkaloïden

Deze hebben de eigenschap in het lichaam om gemakkelijk het contact te leggen tussen bloed en de hersenen, waarnaast het eveneens de werking van neurotransmitters optimaliseert. Daardoor wordt eveneens door het lichaam serotonine afgegeven, waarmee een bevredigend gevoel ontstaat.

Glycosiden

Afvalstoffen uit het lichaam of restanten van medicijnen, welke niet suiker gerelateerd zijn worden in de lever verbonden aan gluconronzuur. Dit is een suiker waarmee afvalstoffen in water kunnen worden opgelost, zodat het via de urine kan worden afgevoerd. De toename van deze stof zorgt er dus voor dat het lichaam optimaal wordt ontgift.

Tijdelijk alles eruit halen

Geleidelijk meer bewegen zorgt ervoor dat het lichaam meer energie nodig heeft, echter daar blijft het dan ook bij. Men valt iets af en de algehele gezondheid neemt iets toe. Het andere uiterste is uiteraard continu intensief trainen. Niet iedereen heeft die tijd en dus is het van belang om de kennis aangaande metaboliet-activering toe te passen. Intense training kan namelijk ook kortstondig worden toegepast om zo de aanmaak van metabolieten te stimuleren. Door het doen van intensieve training op twee daagse basis kan reeds veel worden bereikt. Het gaat er daarbij om, om tijdelijk al het maximale uit het lichaam te halen. Verhoog de hartslag, adrenaline en de verdere aanmaak van metabolieten door slechts een paar minuten per dag extreem te sporten of te trainen. Pas daar bijvoorbeeld een hometrainer voor toe. Zet de hometrainer in een gemoedelijke stand om te fietsen en ga erop zitten. Het is daarbij noodzaak om direct het complete lichaam te activeren om zo snel als mogelijk te fietsen. Laat je daartoe dus niet beperken op enige manier. Door slechts dertig seconden alles eruit te halen tot je praktisch buiten adem bent zul je merken dat het lichaam een enorme energie vraag heeft gehad. Daardoor zijn alle metaboliet-aanmaak verwante processen geactiveerd. Dit herhaal je drie of vier keer achter elkaar met tussen pauzen van dertig seconden rust. Dit houdt in dat je met vier minuten maximaal per keer klaar bent. Dit herhaal je om de twee dagen.

Invloed van de oefening

Indien men op geregelde tijden een intensieve maar verkorte training doet dan wordt het lichaam ten aanzien van het metabolisme optimaal geactiveerd. Uit de sportwereld is bekend dat door een verbeterde metabolisme het lichaam beter en efficiënter omgaat met energie en vetten. Door de training op gepaste tijden toe te passen raakt het lichaam gewend aan de aanmaak van metabolieten, waardoor het relatieve niveau van die stoffen ook hoog blijft. Er wordt effectiever met energie-inname omgegaan. De aanmaak van insuline kan afnemen, omdat het lichaam op een betere manier met energie omgaat. Ook de opslag van energie bij een ongewijzigde voedselinname zal afnemen. Op die manier kan men een goede balans vinden om een sterk gezond lichaam te verkrijgen, waarbij de invloed van insuline-aanmaak afneemt.

Aanvullende handelingen

Naast de intensieve training (per twee dagen slechts vier minuten) is het altijd goed om op een gewone manier aanvullend te bewegen. Iets meer lopen of fietsen op een gepaste manier naast je andere dagelijkse werkzaamheden werkt eveneens positief. Daarnaast is vaker kleinere gezonde porties eten per dag van belang om het metabolisme aanvullend te stimuleren. Maak je lichaam ook gezond door daartoe met korte krachtige inspanningen de stofwisseling optimaal te bevorderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stofwisseling van vetten, eiwitten en koolhydratenStofwisseling van vetten, eiwitten en koolhydratenStofwisseling is iets anders dan spijsvertering. Stofwisseling is namelijk een continu proces en vindt plaats in de lich…
Wat kun je het beste eten na de training?Wat kun je het beste eten na de training?Mensen die fanatiek sporten weten hoe belangrijk voeding is als het gaat om spieropbouw, spierkracht, conditie en het ve…
Inspanningsfysiologie; brandstof voor bewegenHet lichaam kan verschillende brandstoffen gebruiken om energie te leveren aan de spieren die tijdens het bewegen contra…
Insulinesecretie in het menselijk lichaamInsulinesecretie in het menselijk lichaamHet hormoon insuline wordt door de bètacellen van de eilandjes van Langerhans in de pancreas aangemaakt. Insuline zorgt…
Inspanningsfysiologie; sportdranken bij sportenHet gebruik van de juiste sportdranken vlak voor en tijdens intensieve inspanning voorkomt uitdroging (dehydratie), spie…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Metaboliet
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Glycoside
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Serotonine

Reageer op het artikel "Intensieve training van vier minuten voor een gezond lichaam"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 26-09-2016
Subrubriek: Alternatief
Special: Beweging
Medische informatie…
Schrijf mee!