InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Tryptofaan supplementen om lichaamsprocessen te stimuleren

Tryptofaan supplementen om lichaamsprocessen te stimuleren

Tryptofaan supplementen om lichaamsprocessen te stimuleren Op het goed functioneren van ons lichaam en hoe goed we ons daarbij voelen, heeft tryptofaan een grote invloed. Het is namelijk een essentiële aminozuur, waarmee de basis wordt gelegd voor meerdere stemmingen. Een hoog gehalte zorgt ervoor dat we ons goed voelen en blaken van zelfvertrouwen. Is er echter sprake van een laag niveau dan heeft het uiteraard gevolgen op dezelfde stemming. Wat houdt tryptofaan in, waar zit het in en hoe kan de inname van supplementen positieve effecten hebben?

Tryptofaan supplementen

Basis voor serotonine

Van de stof wordt in het lichaam 5-HTP oftewel 5-hydroxytryptophaan gemaakt, welke op zijn beurt verantwoordelijk is voor de aanmaak van serotonine. Het betreft een essentiële stof, waarmee feitelijk wordt bepaald hoe goed we ons voelen. Zijn we angstig dan daalt het niveau, waardoor onze tevredenheid afneemt en ook bepaalde aandoeningen de kop kunnen opsteken. Het is dus essentieel dat we ons niet teveel laten leiden door werkdruk, echter meer de nadruk leggen op een positieve instelling. Waarom is dit van belang en waar vertaalt de inname van deze stof zich in?

Werking van de stof tryptofaan

Des te meer tryptofaan het lichaam binnenkrijgt, des te gunstiger is de balans om een hoger serotoninegehalte te behouden. Het zorgt ervoor dat we in een positieve spiraal terechtkomen, waarbij we ons steeds beter gaan voelen. Het heeft invloed op lust, op ons zelfbeeld en kan enkele aan de emotie gerelateerde aandoeningen zoals burn-out voorkomen. Hoeveelheid we van deze stof hebben, wordt voor een groot deel bepaald door wat voor werkdruk, persoonlijke stress hebben en angsten we ondervinden. Dit zijn grote verbruikers, waardoor een positieve spiraal in een negatieve trend wordt omgezet.

Opgewektheid

Meest belangrijke is wel opgewektheid. Een opgewekt persoon kan zichzelf in redelijke mate continu goed laten voelen, doordat de afbraak van serotonine beperkt is. De aanmaak kan dus relatief positief zijn ook al neemt de persoon niet bewust supplementen in. Dit wordt ook wel het placebo-effect genoemd, welke door het lichaam zelf in stand wordt gehouden. Minder opgewektheid hoeft niet perse te betekenen, dat de tevredenheid daalt mits er voldoende van de stof aanwezig is. Daalt het stofgehalte en de opgewektheid dan heeft het invloed op de zelfverzekerdheid.

Zelfverzekerdheid doorbroken

Stress, veel werk en angst om ontslagen te worden, kunnen ertoe leiden dat de zelfverzekerdheid daalt. Men begint meer over je presteren te klagen en dat vertaalt naar een minder gunstig zelfbeeld. Het vertrouwen in jezelf daalt, waardoor de onzekerheid toeneemt. De neerwaartse spiraal kan daarbij ernstige vormen aannemen, waardoor manische depressiviteit, psychose of een opgebrand gevoel de overhand neemt. Dit kan potentieel leiden tot een levensbedreigende omstandigheid.

Goed kunnen slapen

Naast voorgaande emotionele stemmingen en lusten heeft de stof ook grote invloed op hoe goed we kunnen slapen. We hebben dagelijks goede nachtrust nodig om het lichaam fysiek en geestelijk te laten herstellen. Door onvoldoende tryptofaan kan het voorkomen dat we de slaap niet kunnen vatten, ondanks dat we moe zijn. Slapeloosheid wordt voor een groot deel veroorzaakt door een tekort aan deze stof. Neem er voldoende van in zodat je juist wel goed kunt slapen.

Waar zit het in?

Voor het goed functioneren van het lichaam is het belangrijk dat je voldoende ervan inneemt, maar ook dat je een gezonde balans vindt. Het betekent dat je een goed lichaamsgewicht moet hebben om aanvullende klachten te voorkomen. Het komt in relatief hoge concentraties voor in de volgende producten:
  • sojabonen, sesamzaad, zonnebloempitten;
  • hartige kaas zoals cheddar;
  • rundvlees, varkensvlees, kalkoen (slaperig gevoel na de kerstmaaltijd), kip, lam,
  • zalm, baars, tonijn;
  • ei, warme melk, banaan;
  • rijst, aardappel.

Doe je voordeel door dagelijks deze stof in te nemen om lichaamsprocessen optimaal te stimuleren. Wil je goed kunnen slapen, drink/ eet dan een half uur, voordat je naar bed gaat warme melk met een sesamzaad bolletje en tonijn. Om er zeker van te zijn dat je de stof iedere dag voldoende inneemt, kun je het als supplement innemen. Daardoor word je emotioneel sterk, heb je veel zelfvertrouwen, kun je tegen een stootje en slaap je goed.

Laat je bij het reformhuis informeren naar de goede werking van tryptofaan supplementen en lees de bijsluiter goed. Let wel dat het niet bij alle typen antidepressiva mag worden ingenomen, raadpleeg daartoe de behandelend arts of je huisarts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het voedingssupplement tryptofaanHet voedingssupplement tryptofaanTryptofaan is een voedingssupplement dat inzetbaar is bij vermindering van stress omdat het een rol speelt bij de stemmi…
Tryptofaan, effectief bij depressie?Tryptofaan, effectief bij depressie?Tryptofaan is één van de essentiële aminozuren, die ons lichaam niet zelf aan kan maken en die we uit ons voedsel moeten…
Wat te doen bij een burn-out?Wat te doen bij een burn-out?Misschien ken je wel mensen in je omgeving die een burn-out hebben of heb je het zelf. Als je een burn-out hebt ben je m…
Obsessieve gedachte geuit in dwangmatig gedragObsessieve gedachte geuit in dwangmatig gedragOm de zoveel minuten een repeterende actie doen om fouten te voorkomen, kan door een obsessieve gedachte worden veroorza…
Tryptofaan: eet je depressie weg!Tryptofaan: eet je depressie weg!Tryptofaan is een van de aminozuren in ons lichaam. Tryptofaan, ook wel l-tryptofaan genoemd, wordt geroemd om de positi…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Tryptofaan

Reageer op het artikel "Tryptofaan supplementen om lichaamsprocessen te stimuleren"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 08-03-2017
Subrubriek: Alternatief
Special: Gezondheidseten
Medische informatie…
Schrijf mee!