InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Overgewicht te lijf gaan met zinksupplementen

Overgewicht te lijf gaan met zinksupplementen

Overgewicht te lijf gaan met zinksupplementen Het hebben van teveel gewicht is voor velen vanaf jongs af aan een groot gezondheidsprobleem. Het kan voorkomen dat door een bepaald eetpatroon het gewicht wordt benadeeld. Een manier om gewicht te verliezen is door de aanwas van spierweefsel. Verhoog je het testosterongehalte in het lichaam dan kunnen spieren worden aangemaakt, zodat vetten verdwijnen. Om af te vallen kan het mineraal zink helpen. Hoe passen zinksupplementen binnen een dieet om overgewicht weg te werken?

Overgewicht vs zinksupplementen

Oestrogeen niveaus aanpakken

De stof oestrogeen zorgt ervoor dat het lichaam vocht vasthoudt en vetten worden opgeslagen. Het is voor een groot deel verantwoordelijk voor een gewichtstoename van zowel de vrouw als man. Bij beide geslachten is de stof actief en het is de primaire tegenhanger van het mannelijke testosteron. Het wordt aangemaakt uit androgeen, waarbij de mate van productie wordt bepaald door de aanwezigheid van aromatase. Neemt het gewicht toe dan stijgt het aandeel aromatase, waardoor meer oestrogeen wordt aangemaakt. Men komt aan, waarbij de vrouwelijke vormen worden benadrukt. Het kan ten grondslag liggen aan het hebben van gynaecomastie oftewel mannelijke borsten.

Stimuleren van testosteron

Dit hormoon is verantwoordelijk voor de aanmaak van spieren en geeft vorm aan de mannelijke eigenschappen van het lichaam. Het bepaalt in hoge mate hoe sterk het lichaam is, maar ook hoeveel zaad er wordt aangemaakt. Dat houdt in dat er een relatie bestaat tussen het gewicht en seksueel presteren. Overgewicht betekent minder testosteron, waardoor de erectiele functie minder kan zijn. Bovendien neemt de productie van goede zaadcellen af. Door de testosteronaanmaak te bevorderen kan het lichaam op vele manieren profiteren.

Zink om spieraanmaak te bevorderen

Meer spieren in het lichaam betekent een meer gunstige energiebalans. Spieren vragen ook tijdens rust energie, terwijl opgeslagen vetten niets doen. Door de hoeveelheid spieren in het lichaam te bevorderen kun je afvallen stimuleren. Dit gaat zolang door tot er een nieuw niveau is gevonden tussen energievraag en -inname. Zink beperkt de invloed van aromatase en dus oestrogeen, oftewel je kunt indirect het testosterongehalte bevorderen. Via geregelde inname van zinksupplementen (orde grootte 150 mg/dag) kun je een goede balans krijgen, waarbij spiermassa wordt aangemaakt en je kunt afslanken. Wat kun je aanvullend doen?

Meer bewegen en vaker eten

Zorg ervoor dat je precies weet wat je aan voeding binnenkrijgt. Voorkom altijd snel verbrandende koolhydraten en verzadigde vetten. Het is van belang om wel te blijven eten, omdat de maag aminozuren lees goede stofwisselingsstoffen aanmaakt, waarmee het lichaam beter met voeding, energie en mineralen omgaat. Een efficiëntere balans tussen voedselinname en energieverbruik zorgt ervoor dat je gaat afvallen. Naast de inname van zink om spiervorming te stimuleren doe je er goed aan om het metabolisme aan te zwengelen. Vaker eten zorgt ervoor dat de maag werkende blijft, waarnaast je meer beweegt voor een verhoogd adrenalineniveau. Dat is ook een metaboliet, waarmee je kunt afvallen. Combineer verschillende handige methoden om naast zinksupplementen een sterk en slank lichaam te verkrijgen.

Laat je via de huisarts informeren in hoeverre je het supplement op een gezonde manier kunt toevoegen aan je dieet. Lees ook de bijsluiter.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Aromatase
  • http://www.elitefitness.com/forum/anabolic-steroids/zinc-strong-aromatase-inhibitor-must-read-203062.html

Reageer op het artikel "Overgewicht te lijf gaan met zinksupplementen"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 28-09-2016
Subrubriek: Dieet
Special: Afslanktips
Medische informatie…
Schrijf mee!