InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Behandeling middels protocollen tegen de ziekte van Lyme

Behandeling middels protocollen tegen de ziekte van Lyme

Behandeling middels protocollen tegen de ziekte van Lyme Steeds meer mensen raken besmet met de borrelia bacterie. Dit is te wijten aan het toenemende aantal besmette teken in onze leefomgeving. Uitscheiding van borrelia bacteriën blokkeren allerlei verbindingen tussen hersencellen. Raadpleeg na besmetting altijd direct een huisarts om het risico op een mogelijke chronische vermoeidheid zo veel mogelijk te beperken. Huisartsen behoren dan voor langere tijd antibiotica voor te schrijven, maar dit doen ze niet altijd lang genoeg. Gelukkig zijn er een aantal protocollen op basis van natuurlijke supplementen in de handel die ook kunnen helpen tegen de ziekte van Lyme.

Algemeen

Omdat de behandeling tegen lyme met antibiotica niet altijd aanslaat, ofdat de antibiotica kuur te kort wordt voorgeschreven, zijn alternatieve therapeuten op zoek gegaan naar andere behandelingsmogelijkheden. Dit heeft geleid tot onder andere het epignar protocol en het protocol van Eva Sapi. Natuurlijk is het altijd het beste deze protocollen te volgen onder begeleiding van een goede therapeut of arts. Zodat men indien nodig altijd vragen kan stellen en het protocol kan aanpassen aan het eigen lichaam.

Epignar protocol

Het epignar protocol is ontwikkeld door Dr. Fred Kuipers. Deze deskundige werkt middels de bicom-resonantie therapie en heeft in zijn praktijk veel ervaring opgedaan met het behandelen van mensen op trillingsniveau 380 kHz met lyme. Voor dit protocol dient men meerdere supplementen te slikken. Deze supplementen kunnen worden onderscheiden in:
  • Epigenar enzymcomplex, goed voor de lever + darmen en het breekt eiwitten af
  • Epigenar druppels, bevat frequenties die de bacteriën van borellia aanpakken
  • Para-Epignar, zie hierboven
  • Glutathion-HPU formule, dit herstelt het onderdrukte immuunsysteem en de stofwisseling
  • Homocysteïne formule, verlaagd het homocysteïne gehalte wat bij veel lyme patiënten verhoogd is
  • L-cysteïne, is onder andere een beschermer van het DNA en pakt parasieten aan

Tevens worden er nog een aantal andere supplementen gebruikt: Cistus Incanus, Groene klei, curcuma/quercitine/oregano complex, L-lysine en Vitamine C (natriumascorbaat), samento, burber, Z-Natural.

Het nauwlettend volgen van het protocol

Het protocol bevat een heel schema van wanneer men welke supplementen moet innemen. Dit schema is ingedeeld in tijdsmodules:
  • week 1 t/m 6
  • week 7 t/m 12
  • maand 3 t/m 6
  • tijd erna

Per tijdsmodule zijn de supplementen verschillend. Wat men precies wanneer moet slikken kan onder andere gevonden worden op deze website. Veel van de supplementen die men hiervoor moet slikken kan men goedkoper via internet bestellen, in plaats van via de winkel in de buurt. Sommige mensen ervaren een opgefokt en chagrijnig gevoel van het protocol. Overleg dan met de behandeld therapeut of arts of de dosering niet gewijzigd kan worden. Bijvoorbeeld door Epignar en para- Epignar qua dosis te halveren. Er is ook een heel forum over het protocol, met allemaal ervaringsdeskundigen. Dus als je vragen hebt, kan men ook altijd daar terecht.

Eva Sapi protocol

Eva Sapi is de ontwikkelaar van dit protocol. Zij is een professor in de cellulaire en moleculaire biologie en is degene die heeft ontdekt dat de lyme bacterie gebruikt maakt van een biofilm, om zich te beschermen tegen bijvoorbeeld antibiotica, maar ook tegen het immuunsysteem. Voor dit protocol dient men de volgende supplementen te slikken:
  • Samento
  • Banderol
  • Cumanda (bij co-infecties van lyme)

Aanvullende medicatie

Voor het ontgiften van alle afvalstoffen die bij het volgen van dit protocol vrijkomen dient men verder ook nog te slikken:
  • Green Magma: 2x daags 1 theelepel - voor lever en darmen
  • Chlorella, Colloïdaal Zilver, paardenbloem - algemene ontgifting
  • Burber Detox - voor lever, nieren en lymfe

Voor het goed ontgiften van de nieren is het belangrijk drie liter water per dag te drinken! Wat het opbouwschema van dit protocol is kan men hier vinden. En ook voor deze supplementen geldt dat ze zeker goedkoper te vinden zijn op internet, bijvoorbeeld bij de Roode Roos.

Naast de twee bovenstaande protocollen zijn er nog andere protocollen tegen de ziekte van Lyme, waaronder het Cowden Support Program. Welk protocol het beste bij je past is persoonsafhankelijk en waarschijnlijk ook afhankelijk van de behandelaar die je helpt met zo'n protocol. Luister altijd goed naar je lichaam en je gevoel bij het maken van deze keuze. In 2014 is een arts in Nederland gestart met weer een ander protocol voor te schrijven aan een aantal van zijn patiënten, het beyond balance.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Jaren dokteren met Lyme: het verloop van de ziekte van LymeJaren dokteren met Lyme: het verloop van de ziekte van LymeDat je op moet passen met tekenbeten weten de meeste mensen inmiddels wel. Maar wat er gebeurt als ze de ziekte hebben,…
Teken(beet) en de ziekte van LymeTeken(beet) en de ziekte van LymeTeken kunnen ervoor zorgen dat je de ziekte van Lyme krijgt. Tijdens een beet kunnen zij de bacterie Borrelia burgdorfer…
Borreliose: de oorzaak, symptomen en de behandelingBorreliose, ook wel de ziekte van Lyme genoemd is een ziekte die wordt veroorzaakt door een infectie van de spirocheet B…
Behandeling ziekte van Lyme in DuitslandBehandeling ziekte van Lyme in DuitslandDe ziekte van Lyme is een slopende infectieziekte. Wordt deze niet snel genoeg met antibiotica behandeld dan kan dit res…
De ziekte van LymeDe ziekte van LymeEen beet van een teek is vaak zonder gevolgen, maar soms doen zich symptomen voor die sterk aan Lyme doen denken. Wat zi…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Behandeling middels protocollen tegen de ziekte van Lyme"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 03-06-2019
Subrubriek: Alternatief
Special: Natuurlijk medicijn
Medische informatie…
Schrijf mee!