InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopathie bij nekpijn en nekklachten

Homeopathie bij nekpijn en nekklachten

Nekklachten komen veel voor bij zowel kinderen als volwassenen. Spierpijn in de nek of een stijve nek kunnen tientallen oorzaken hebben. Voor bijna iedere oorzaak is er een geschikt homeopathisch middel op de markt te vinden om de pijn te verlichten en het herstel te bevorderen. Homeopathie in de vorm van SRL gelei, crème, zalf of spray, Rhus Toxicodendron tabletten en Belliflor worden hier onder andere voor gebruikt. Er is tevens een homeopathisch middel dat u preventief kunt gebruiken om nekpijn te voorkomen. Welke middelen kunt u gebruiken bij nekpijn? Welke vorm van homeopathie is voor uw klachten geschikt en wanneer moet u direct een arts of deskundige raadplegen?

Inhoud

Wat is nekpijn?

Als we kijken naar de meest voorkomende pijnklachten bij volwassenen, kan worden vastgesteld dat nekpijn op de derde plaatst staat, na hoofdpijn en lage rugpijn. De nek vormt het bovenste gedeelte van de wervelkolom; het steunorgaan van ons lichaam en een aanhechtingsplaats voor onder andere rugspieren. Een mens heeft zeven halswervels, die veel beweeglijker zijn dan de rugwervels. De bovenste heet de atlas, de tweede noemt men de draaier. Bij het draaien van het hoofd draait de atlas om een uitsteeksel aan de draaier. Tussen de halswervels zitten de tussenwervelschijven die bestaan uit veerkrachtige vezels en een soort smeermiddel. Aan de tussenwervelschijven dankt de wervelkolom zijn buigbaarheid.

Ontstaan van nekpijn

Nekpijn kan ontstaan door een verkeerde houding. Deze kan erfelijk zijn of door ziekte worden veroorzaakt, maar in dergelijke gevallen wordt de slechte houding meestal snel onderkend. Verraderlijker is het, wanneer de verkeerde houding zich uit gewoonte ontwikkelt. Stress emoties, vermoeidheid, zware borsten, overbelasting door sport, of een verkeerde werkhouding kunnen een gekromde rug, hangende schouders en een gebogen hoofd tot gevolg hebben. Spanning leidt tot verkramping en heeft de meeste invloed op de spieren en zenuwen in de nek. Nekpijn kan voorkomen uit de spieren, maar kan ook zijn oorzaak vinden in slijtage van de halswervels (gerichtspijn), irritatie van het botvlies of blessure van pezen of banden (zoals bij een aanrijding van achteren, ‘whiplash’). Nekpijn kan zich voortzetten in andere klachten zoals hoofdpijn, zere schouders of lage rugpijn.

Fysiotherapie en nekpijn

Fysiotherapie wordt vaak met succes toegepast. De behandeling kan bestaan uit oefentherapie onder begeleiding, massage (vermindert spanning in verkrampte spieren, zorgt voor een betere doorbloeding en pijnvermindering) en fysiotechniek (met behulp van o.a. warmte, stroom, water). Zelf kunt u van uw fysiotherapeut oefeningen leren die uw spieren losmaken. Zowel bij zittend als staand werk een tijdlang goed op uw houding letten en zonodig corrigeren en zorgen voor een goede stoel en een goed bed, kan de klachten voor een groot deel verhelpen

Oorzaken van een stijve nek

Een stijve nek kan door een veelheid van oorzaken ontstaan: een te zware belasting, bijvoorbeeld bij tillen; het verkeerd gebruiken van nek- en schouderspieren; stress en spanningen; op de toch zitten na inspanning of een verkeerde beweging zijn mogelijke oorzaken. Een stijve nek toont naast strak aangespannen spieren vaak drukgevoeligheid en een stekende pijn als men de nek toch probeert te bewegen. Opvallend is, dat de klachten meestal erger zijn na rusten en vooral bij het ontwaken zitten de spieren muurvast. Bij het eerste bewegen na rust voelen we startpijn, maar de pijn en stijfheid nemen af als men het bewegen. Vanuit een stijve nek kunnen zich andere klachten ontwikkelen zoals hoofdpijn, stijve schouders of een lage rugpijn. Voor de behandeling van een stijve nek zijn warmte en rust zeer belangrijk.

Homeopathie bij nekpijn

Bij nekpijn na een kwetsuur (klap, val, botsing) is het aan te raden om een arts of deskundige te raadplegen. Bij nekpijn bereikt u de beste resultaten door een combinatie van een inwendig en een uitwendig homeopathisch middel te kiezen.

Homeopathische middelen voor inwendig gebruik bij nekpijn

Hoofdmiddel bij spier- of gewrichtspijn

Spiroflor tinctuur of druppels worden gebruikt als hoofdmiddel voor mensen die last hebben van spierpijn of gewrichtspijn. Spiroflor tinctuur is dankzij de helende, herstellende en ontstekingsremmende werking erg geschikt bij verschillende soorten nekpijn.

Eerste hulp bij een kwetsuur

Als nekpijn is ontstaan na een val, klap of aanrijding, is het raadzaam om eerst een huisarts of deskundige in het ziekenhuis te raadplegen. In sommige gevallen moet direct de eerste hulp worden ingeschakeld. Als nazorg kan er echter wel, in overleg met een arts, gekozen worden voor een homeopathisch middel om de pijn te verlichten en de spieren losser te maken. Arnica D6 in tabletvorm is hier zeer geschikt voor.

Overbelasting

Bij een stijve nek door overbelasting of na het verrichten van ongewone arbeid (tillen, klussen, intensief tuinieren) of sport, kunt u het homeopathische middel Rhus Toxicodendron D6 gebruiken. De klachten waarbij Rhus Toxicodendron goed helpt worden erger na rust, maar verbeteren als de er bewogen wordt en deze beweging wordt doorgezet. Rhus Toxicodendron kunt u anno 2015 alleen online bestellen bij online drogisten. Het is niet in apotheken of supermarkten te verkrijgen.

Homeopathische middelen voor uitwendig gebruik bij nekpijn

Na sporten

Als u (intensief) heeft gesport en daarna vaak last heeft van uw nek, kunt u de zalf of gelei Belliflor gebruiken. Dit middel kan ook preventief worden ingesmeerd op plekken waar u vaak last van krijgt in de nek. Mocht u echter

Nekpijn door kou

Als de nekpijn ontstaat door kou of bij een stijve nek, kunt u het homeopathische middel Spiroflor zalf, crème of spray (ook wel SRL gelei genoemd) gebruiken. Dit middel kan ook worden gebruikt als nabehandeling van een kwetsuur.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoofdpijn door nekklachtenHoofdpijn door nekklachtenAan het ontstaan van nekklachten kunnen allerlei oorzaken ontleend worden, zoals een ongeval waardoor een whiplash ontst…
Nekpijn? Laat je hoofd niet hangen!Nekpijn staat op de derde plaats van chronische pijnklachten bij volwassenen. Meestal wordt nekpijn veroorzaakt door ove…
Pijn in de nek: behandeling en tips bij nekpijnPijn in de nek: behandeling en tips bij nekpijnPijn in de nek komt bij redelijk veel mensen voor, zeker sinds de opmars van smartphone en tablet. Bij het gebruik van d…
Pijn in nek: symptomen en mogelijke oorzaken van nekpijnPijn in nek: symptomen en mogelijke oorzaken van nekpijnPijn in nek of nekpijn kan erg vervelend en belastend zijn. Pijn in nek of nekpijn is met rugpijn en schouderpijn, een v…
Pijn in nek en schouder rechts en links: oorzaken nekpijnPijn in nek en schouder rechts en links: oorzaken nekpijnPijn in de nek is een veelvoorkomende medische klacht. Nekpijn en pijn in de schouder kan afkomstig zijn van een aantal…
Bronnen en referenties
  • http://www.beroepsziekten.nl/beroepsziekten/nekklachten
  • https://www.thuisarts.nl/nekpijn
  • https://www.patient1.nl/encyclopedie/nekpijn-bij-volwassenen
  • http://www.menselijk-lichaam.com/algemeen/nekpijn
  • http://www.vsm.nl/advies-bij/nekpijn
  • http://www.bol.com/nl/l/mooi-gezond/gezondheid-homeopathie-nekpijn/N/12576+4283632139/index.html
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/alternatief/19940-homeopathie-geneesmiddelen-a.html

Reageer op het artikel "Homeopathie bij nekpijn en nekklachten"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 17-02-2015
Subrubriek: Alternatief
Special: Homeopathie
Medische informatie…
Schrijf mee!