InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Kroeshaar moet je minder vaak wassen dan je denkt

Kroeshaar moet je minder vaak wassen dan je denkt

Kroeshaar moet je minder vaak wassen dan je denkt Deze vraag houdt veel bezitters van kroeshaar bezig. Als je mensen met steil haar vraagt hoe vaak zij hun haar wassen, zal het antwoord waarschijnlijk luiden "Elke dag of om de ene dag". Voor kroesharigen geldt in het algemeen dat zij hun haar meer kwaad dan goed doen door het vaker te wassen. Een en ander is afhankelijk van hun haartype en lifestyle. Omdat alle typen kroeshaar de eigenschap hebben dat ze niet zo snel vet worden, geldt in het algemeen met betrekking tot het wassen van kroeshaar "less is more." (hoe minder, hoe beter.) Daar komt nog bij dat hoe vaker je je haar wast, hoe vaker je je haar moet moisturizen (vocht inbrengen). Als je dit niet doet, droogt je haar uit waardoor je haar eerder afbreekt.

Inhoud

Waarom was je je haar eigenlijk?

Omdat je schoon en fris haar wilt

We hebben geleerd om onze haren pas schoon en fris te vinden als deze naar kunstmatige parfumstoffen ruiken. Net zoals we denken dat de geur van babypoeder de natuurlijke geur van een baby is.
Als je meent dat je haar schoon en fris is als het een neutrale geur heeft, dan zul je minder behoefte hebben om je haar zo vaak te wassen.

Omdat je wilt dat je haar goed zit

Dit is vanzelfsprekend ook een valide argument. Het ironische is echter dat als je je haar minder vaak wast, en het derhalve minder vaak aan agressieve middelen blootstelt, de conditie van je haar op den duur zal verbeteren. En... je haar dus beter zal gaan zitten.
Een middenweg is om niet bij elke wasbeurt shampoo te gebruiken, maar je haar af en toe uitsluitend met water te wassen.

Deze factoren bepalen hoe vaak je je kroeshaar moet wassen

Haartype

Er is niet één type kroeshaar. Er zijn diverse varianten: grove krullen, spiraalvormige krullen, hele kleine krullen die als wattenbolletjes aanvoelen en allerlei soorten combinaties van deze varianten.
Je haartype speelt een grote rol bij het bepalen om de hoeveel tijd je haar aan een wasbeurt toe is. Grofweg kan worden gesteld dat hoe kleiner de krulletjes zijn, des te minder vaak het haar moet gewassen. De reden hiervoor is dat bij dit haartype het talg erg moeilijk naar de haarpunten vloeit, waardoor het haar droog (en dus kwetsbaar) is. Als je kroeshaar met hele dichte krulletjes hebt en je haar wilt laten groeien, zou je je haar eigenlijk pas moeten wassen als het vettig of vies aan voelt; om de ene week is ideaal, maar zeker niet één keer per week.

Haarlengte

Over het algemeen is korter haar gemakkelijker te ontwarren. Als je haar lang is, dan neemt wassen meer tijd in beslag omdat het ontwarren en uitkammen tijdrovend is. Daarom zal je langer kroeshaar vanzelf minder vaak wassen.

Haarstijl of kapsel

Sommige kapsels zijn gemakkelijker vaker te wassen omdat er niet gemakkelijk klitten in het haar komen. Voorbeelden hiervan zijn kapsels met een heleboel kleine vlechtjes of dreadlocks.

Leefstijl

Je leefstijl bepaalt of je haar en hoofdhuid snel vies worden. Als je veel sport of werk doet waarbij je haar echt vies wordt (bijvoorbeeld automonteur, vuilnisophaler), dan heb je geen keuze en zul je je bijna elke dag moeten wassen.

Het gebruik van haarproducten

Als je kwistig bent met het gebruik van vetten, gels of mousse in je haar, dan zul je haar ook vaker moeten wassen om te voorkomen dat de poriën van je hoofdhuid verstopt raken en je haar er dof uitziet.

Je agenda

Als je een volle agenda hebt en een druk leven hebt, is het moeilijk om het geduld op te brengen om je haar voorzichtig te ontwaren.
Het is dan beter om je haar pas te wassen als je tijd hebt, om te voorkomen dat je in je haast de klitten ruw uit je haren trekt.

Praktijkvoorbeelden

Als je bijvoorbeeld veel sport en kort natuurlijk kroeshaar hebt, dan kun je je haar bij voorbeeld om de ene dag wassen. Je moet nu eenmaal het zweet van je hoofdhuid wassen, en kort natuurlijk kroeshaar is gemakkelijker dan lang kroeshaar te ontwarren.

Heb je bijvoorbeeld lang haar met veel kleine dichte krullen die droog aanvoelen en snel breken, dan moet je minder vaak wassen om te voorkomen dat je haar breekt. Zulk haar uitkammen vraagt namelijk veel tijd, als je een druk bestaan hebt zul je het geduld niet op kunnen brengen om elke dag je haar uit te kammen voor het wassen.

Lees verder

© 2014 - 2019 Crayon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Dreadlocks, dreads, rasta'sWat zijn dreadlocks eigenlijk? Hoe krijg je dreadlocks en hoe houd je ze bij? Kun je dreads wel wassen? Hoe kun je dread…
Gebruik een oliespoeling voor mooi, glanzend krullend haarGebruik een oliespoeling voor mooi, glanzend krullend haarKroeshaar of krullend haar kan erg veel baat hebben bij een geregelde oliespoeling; vooral bij extreme temperaturen. (Kr…
Drie kapsels voor kroeshaar als je niet veel tijd hebtDrie kapsels voor kroeshaar als je niet veel tijd hebtKroeshaar is mooi en veelzijdig. Een minpuntje is dat de verzorging en styling ervan soms tijdrovend kan zijn, vooral al…
Vijf geheimen van natuurlijk kroeshaarVijf geheimen van natuurlijk kroeshaarEr zijn boekwerken vol geschreven over de oorsprong, structuur en verzorging van kroeshaar. Ook internet bevat veel info…
Als je kind krullend of kroeshaar heeftAls je kind krullend of kroeshaar heeftHet zou te verwachten zijn dat alleen ouders met steil haar behoefte zouden hebben aan informatie over het kroeshaar of…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevendepolo, Flickr (CC BY-2.0)
  • Blacknaps.org
  • Flickr.com: Steven Depolo, Shower Head Water Drops 7-26-09 1

Reageer op het artikel "Kroeshaar moet je minder vaak wassen dan je denkt"

Infoteur: Crayon
Laatste update: 19-01-2019
Subrubriek: Beauty
Special: Kroes en krullend haar
Schrijf mee!