InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Een strak decolleté is ook mogelijk als je wat ouder bent

Een strak decolleté is ook mogelijk als je wat ouder bent

Een strak decolleté is ook mogelijk als je wat ouder bent De verzorging van je decolleté verdient even veel aandacht als die van je gezicht. Bij vrouwen verraadt het uiterlijk van het decolleté net als dat van de hals en handen de leeftijd. Door onder andere een goede lichaamshouding, uitgekiende verzorging van de huid van het decolleté en oefeningen om de borstspieren te versterken, is het mogelijk om ook op oudere leeftijd een mooi decolleté zonder al te veel vlekjes en rimpeltjes te hebben.

Inhoud

Een strak en glad decolleté

Het decolleté is één van de dingen die de leeftijd van een vrouw verraad. Het is echter niet nodig om een een rimpelig decolleté of een decolleté met ouderdomsvlekken te hebben.

Een strapless topje vraagt om een perfect verzorgd decolleté / Bron: Idhren, Flickr (CC BY-SA-2.0)Een strapless topje vraagt om een perfect verzorgd decolleté / Bron: Idhren, Flickr (CC BY-SA-2.0)

Wat wordt er onder decolleté verstaan?

Met decolleté wordt hier uitdrukkelijk niet bedoeld een hele diepe V-hals die ongegeneerd "inkijk" biedt. Nee, hier wordt uitgegaan van een ruimere definitie, namelijk de huid van bovenlichaam die door je bovenkleding onbedekt blijft, oftewel het gebied dat begrensd wordt door je hals, schouders, rug, en borst.

In deze ruime definitie is er dus ook sprake van een decolleté als je een top met een gewone (niet diep uitgesneden) V-hals, ronde hals of boothals draagt. Als je een strapless topje draagt, laat je decolleté tevens de huid van je bovenrug en schouders zien. Hieronder kun je lezen hoe je dit gebied het best tot zijn recht laat komen, en hoe je het zo mooi mogelijk laat blijven uitzien.

Een goede houding is een must voor een jeugdig decolleté

Je decolleté oogt het mooist als je een goede houding hebt. Dus loop met een rechte rug, met je schouders naar achteren en je borst vooruit. Als je voorover gebogen loopt, komen er bovendien eerder plooien in het gebied boven je borsten.

Verzorging van de huid van het decolleté

Omdat de huid van je decolleté erg teer is, moet je deze zacht behandelen. Het is verstandig om dit gebied telkens na het douchen met een rijke voedende crème in te smeren. Als de huid wordt blootgesteld aan de zon is het verstandig om een crème met een UV-factor te gebruiken. Nog beter is het om je huid helemaal niet aan felle zon bloot te stellen, maar te bedekken met luchtige kleding.

Om de zoveel tijd scrubben kan geen kwaad indien je dit met een gezichtsscrub doet. Je kunt voor het scrubben ook een badborstel van natuurlijk (varkens)haar gebruiken. Vóórdat je onder de douche stapt, kun je je huid zacht masseren met ronddraaiende bewegingen (rondom je borsten in de vorm van een acht). Als je het douchen afsluit met een fikse koude straal stimuleer en verstevig je tevens de huid.

Is een BH nadelig voor je decolleté

Ook al zijn je borsten niet zichtbaar, de vorm en stevigheid van je borsten is wel mede bepalend voor het aanzicht van je decolleté.
Een nadeel van een BH is dat het de spieren lui maakt, waardoor de borsten eerder uitzakken. Volgens een Franse wetenschapper die er jarenlang onderzoek naar heeft gedaan, worden je borsten slap door een BH; volgens hem zouden je borsten door een BH niet voldoende training krijgen omdat ze in BH´s in feite worden “opgehangen”.

Daarbij drukken beugel BH's - vooral push ups - de borsten naar elkaar toe, waardoor er verticale of v-vormige rimpels in je decolleté kunnen ontstaan. Als je een beugel BH gewend bent, is het misschien even wennen, maar als (af en toe) BH-loos loopt, train je de spieren om zelf de "last" van je borsten te dragen. Als je echt niet zonder BH kunt of wilt, is het verstandig om deze bij thuiskomst meteen uit te trekken en er zeker niet mee te slapen. Voor het behouden van een glad decolleté is het raadzaam om beugel- en push up-bikini's te vermijden. Een halter bovenstuk geeft in principe voldoende steun.

Een mooi decolleté door oefeningen voor de borsten

Door je borstspieren te trainen, behouden je borsten langer hun vorm en blijft ook de huid boven je borsten langer glad. Onderstaande oefeningen zijn heel goed om je borsten te versterken:

Push ups

Gevorderden
  • Ga op je buik liggen met je handen op schouderhoogte en je vingers naar voren gericht, of iets naar binnen wijzend.
  • Span je buikspieren goed aan opdat je rug niet doorzakt.
  • Druk je rustig op en zak weer rustig naar beneden.

Beginners
  • Begin op een hoger niveau dan de vloer, bijvoorbeeld door met gestrekte benen tegen een aanrecht te leunen.
  • Buig door je armen en duw jezelf terug.
  • Probeer tien keer op te drukken, en voer het aantal geleidelijk op.

Als dit je goed afgaat, kun je steeds lager gaan. Dus jezelf wegduwen vanaf een lage tafel. Of vanaf een trap; eerst vanaf de vijfde, daarna de vierde, derde, tweede en eerste traptree totdat je vanaf de vloer kunt opdrukken.

Chest press

  • Lig met je knieën gebogen en je voeten op de vloer, met in elke hand een gewichtje of een volle fles water.
  • Strek je armen loodrecht omhoog.
  • Buig je armen tot je ellebogen de vloer raken (je ellebogen wijzen naar buiten en zijn evenwijdig aan je schouders)
  • Strek je armen weer.
Probeer drie setjes van 10 herhalingen te doen.

Als je deze oefeningen te gemakkelijk vindt of als je het wat serieuzer wilt aanpakken kun je drie keer per week de Bust Booster Chest Workout van fitness blender doen.

Gewichtsschommelingen slecht voor decolleté

Omdat je huid haar elasticiteit verliest door veel gewichtsschommelingen, moet je proberen om niet te vaak aan te komen en af te vallen. Een stabiel en gezond gewicht behouden is cruciaal omdat een slappe decolletéhuid die je er ouder uit laat zien dan je in werkelijkheid bent.

Wat kun je nog meer doen?

Een jeugdig decolleté is mooi mee genomen. Maar met een paar goede gewoonten, kun je er voor zorgen dat je er langer jeugdig uit blijft zien.

Lees verder

© 2015 - 2019 Crayon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beauty: zin en onzin creme voor decolleteBeauty: zin en onzin creme voor decolleteJe hebt tegenwoordig overal crème voor, dus zo gek is het niet dat het decolleté ook een ‘eigen’ crème krijgt. Hoe zinvo…
Beauty: Een mooi decolleté mag weerBeauty: Een mooi decolleté mag weerHet decolleté kan zomaar goed verscholen worden, omdat het modebeeld zo is. Maar even zo goed mag het decolleté weer gez…
Het verleidelijke decolleté in de zomerHet verleidelijke decolleté in de zomerHet decolleté wordt in de zomer over het algemeen meer gezien dan in de winter. Dat neemt niet weg, dat het jaren “not d…
Gezichtsreiniging, basis van een gezonde huidGezichtsreiniging, basis van een gezonde huidDe gezichtsreiniging van het natuurcosmetica merk Weleda staat garant voor een goed begin van een gezonde gezichtshuid.…
Schoonheidstips voor weinigHandig tips kan je nooit genoeg hebben: vandaar dit kleine opzetje van 10 tips waar je gelijk mee kunt beginnen. De mees…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nastya Gepp, Pixabay (bewerkt)
  • www.en.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9colletage, bezocht op 2 maart 2015
  • Foto: www.commons.wikimedia.org/wiki/File:Benedekffy_Katalin.jpg#mediaviewer/File:Benedekffy_Katalin.jpg
  • Foto: www.flickr.com: Maria Morri, Don't panic I'm wearing a tube top 3
  • Afbeelding bron 1: Idhren, Flickr (CC BY-SA-2.0)

Reageer op het artikel "Een strak decolleté is ook mogelijk als je wat ouder bent"

Infoteur: Crayon
Laatste update: 22-01-2019
Subrubriek: Beauty
Special: Uiterlijke verzorging
Schrijf mee!