InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Bepaal je gezichtsvorm

Bepaal je gezichtsvorm

Soms staat die ene vriendin een bepaald kapsel erg leuk, maar hetzelfde kapsel staat jou minder goed. Dit heeft te maken met de vorm van je gezicht. Daarom is het erg handig om te weten wat voor gezichtsvorm je hebt. Zo kun je je kapsel, make-up, wenkbrauwen en zelfs je bril op je gezichtsvorm afstemmen. Weet je niet wat voor gezichtsvorm je hebt? Met deze tips weet jij wat jouw gezichtsvorm is en wat het mooiste past bij jou. Dus mislukte knipbeurten horen nu tot het verleden!

Bepalen van je gezichtsvorm

  • Ga voor de spiegel staan en zorg voor goed licht. Trek je haar strak naar achteren in een paardenstaart. Is je haar te kort? Doe dan een diadeem in je haar om zo je haar uit je gezicht te halen. Nu kun je de vorm van je gezicht het beste zien.
  • Kijk recht in de spiegel terwijl je met een oog- of lippotlood de contouren van je gezicht tekent.
  • Doe een stapje achteruit, zodat je naar de lijnen kunt kijken. Het kan best zijn dat je meerdere vormen herkent. Kies dan toch de vorm waarvan jij vindt dat die het beste bij je gezicht past.

Hartvormig

Pas je make-up aan op je gezichtsvorm / Bron: Breakingpic, PexelsPas je make-up aan op je gezichtsvorm / Bron: Breakingpic, Pexels
Je gezicht is het breedst bij de zijkanten van je voorhoofd en wordt smaller naar je kin toe.

Kapsel

  • Een kapsel waarbij je haren tot net onder je kin terechtkomen. Het kapsel mag best wat volume hebben. Volume aanbrengen in je kapsel waar je gezicht smaller is, laat je gezichtsvorm mooi uitkomen.
  • Breng liever geen volume aan op het bovenste gedeelte van je kapsel en maak geen middenscheiding. Zo benadruk je je smalle kin.
Make-up: Doe aan de buitenste punt van je jukbeen een beetje blusher en breng wat highlighter aan op je kaaklijn.
Wenkbrauw: Maak geen hoekige boogjes van je wenkbrauwen bij het epileren. Mooie ronde boogjes benadrukken de lieve vorm van je gezicht.
Bril: Draag geen brillen met grote monturen.

Peervormig

Je gezicht is het breedst bij je kaaklijn en wordt smaller richting je kaken. Een peervormige gezichtsvorm is het omgekeerde van een hartvormige.

Kapsel

  • Je ogen vallen op als je je haar achter je oren draagt. Kies voor een kapsel met veel volume ter hoogte van de zijkanten van je voorhoofd.
  • Lange volle kapsels benadrukken je brede kaaklijn, dit is dus geen optie.
Make-up: Je ogen komen extra mooi naar voren door lichte en donkere oogschaduw te gebruiken. Breng eerst de lichte kleur aan en daarboven de donkere kleur.
Wenkbrauw: Epileer je wenkbrauwen in een paar rechte boogjes. Dit zorgt ervoor dat je gezicht ovaler lijkt.
Bril: Kies voor een gebogen brilmontuur. Zo lijkt je gezicht minder lang.

Vierkant

Je kaaklijn is bijna even breed als je voorhoofd. Waarschijnlijk heb je een hoog voorhoofd en een smalle kin.
Kapsel
Tijd voor een knipbeurt? / Bron: Kaleido-dp, PixabayTijd voor een knipbeurt? / Bron: Kaleido-dp, Pixabay
  • Laat je haar in laagjes knippen. De laagjes maken je gezichtsvorm wat zachter. Krullen staan ook erg mooi bij een vierkant gezicht. Korte en halflange kapsels staan jou het beste. Maak een zijscheiding in je haar als je een paardenstaart maakt. Dat geeft je gezicht een mooie uitstraling.
  • Lang haar en een rechte pony zorgen ervoor dat je gezicht nog vierkanter lijkt.
Make-up: Je gezicht oogt minder hard als je een bruinachtige blusher aanbrengt op je jukbeenderen. Kwast de blusher diagonaal op je jukbeenderen. Vanaf het midden van je oren tot je kaaklijn.
Wenkbrauwen: Een hoekige wenkbrauw laat gezicht minder vierkant lijken.
Bril: Ronde glazen maken je gezicht minder vierkant.

Rond

Je hebt een ronde kin en kaaklijn. Je gezicht is even breed als je gezicht lang is. Het breedste punt bevindt zich ter hoogte van je wangen en oren.

Kapsel

  • Een kort kapsel in laagjes staat leuk bij jouw gezichtsvorm. Je kunt met wax pieken in je haar aanbrengen dat staat erg trendy. Lange lokken staan ook bij een rond gezicht. Maar let erop dat de lokken tot net onder je kaaklijn vallen.
  • Kies liever niet voor een extreem kort kapsel of veel krullen. Als je je haar in een paardenstaart draagt lijkt je gezicht nog ronder.
Make-up: Breng aan de zijkant van je wangen een beige blush aan. Let erop dat je de blusher niet te dicht bij je neus aanbrengt, wat voor een ronder effect zorgt.
Wenkbrauw: Wenkbrauwen met een flinke hoek erin maken je gezicht minder rond.
Bril: Rechte of hoekige glazen maken je gezicht minder rond.

Ovaal

Brilmontuur passend bij je gezicht / Bron: Timbo84, PixabayBrilmontuur passend bij je gezicht / Bron: Timbo84, Pixabay
Je kaaklijn is iets smaller dan de breedte van je gezicht ter hoogte van je slapen. Je hebt scherpe jukbeenderen. Dit is de ideale gezichtsvorm.

Kapsel

  • Bijna elk kapsel staat jou. Lang, kort, krullend, steilů
  • Maar kapsels waarbij je haar naar voren worden geknipt, laten je gezicht boller lijken.
Make-up: Om je ogen en jukbeenderen extra te laten benadrukken, breng je wat highlighter met parelglans aan tussen je ogen en jukbeenderen.
Wenkbrauw: Het maakt niet uit wat voor vorm wenkbrauwen je hebt, omdat je gezicht ovaal is staat elke vorm jou. Epileer wel de verdwaalde haartjes.
Bril: Jou staat elk brilmontuur.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kies het kapsel wat bij jouw gezicht past!Het gebeurt iedereen wel eens: vol goede moed ga je naar de kapper, maar eenmaal geknipt en gekapt is het toch niet je v…
Krullend haar opstekenEr zijn vrouwen die het leuk vinden om een mooie outfit uit te zoeken voor een feestje. Ook wordt er door deze vrouwen n…
Informatie over brillenVeel mensen moeten tegenwoordig een bril aanschaffen. Ze weten niet precies welke bril het mooiste bij hun gezicht zou p…
Welke bril past bij mijn gezicht?Welke bril past bij mijn gezicht?Het enorme aanbod aan brilmonturen komt qua design en functionaliteit tegemoet aan praktisch elke denkbare wens. Maar we…
Kies het kapsel wat bij je gezicht en persoonlijkheid pastKies het kapsel wat bij je gezicht en persoonlijkheid pastAls je op zoek gaat naar het perfecte lange- halflange- of korte kapsel, dan moet je eerst letten op de vorm van je gezi…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bepaal je gezichtsvorm"

Infoteur: Isabella
Laatste update: 24-10-2015
Subrubriek: Beauty
Special: Haarstyling
Schrijf mee!