InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Hoe kan men door vaker te eten afvallen?

Hoe kan men door vaker te eten afvallen?

Hoe kan men door vaker te eten afvallen? Heb je last van overgewicht dan is het noodzaak om af te vallen. De gezondheid heeft er namelijk onder te lijden. Aandoeningen en ziekten worden vaak door overgewicht of zwaarlijvigheid veroorzaakt. Denk aan hart- en vaatziekten of leverkanker. Het is dan ook noodzaak om af te slanken. Waarom kan men door vaker gezonde snacks te eten toch op een goede manier afvallen en wat zijn hierbij verder de tips?

Vaker eten afvallen

Wat zijn metabolieten?

De stoffen die in het lichaam verantwoordelijk zijn voor de snelheid van de stofwisseling worden gevormd door de metabolieten. Het zijn stoffen welke ervoor zorgen dat energie op een goede manier wordt verwerkt en gebruikt door het lichaam. Naarmate er meer metabolieten aanwezig zijn profiteert men meer van de ingenomen voeding. Het bestaat onder andere uit aminozuren, glucose en adrenaline.

Aminozuren

Aminozuren voortkomend uit afgebroken eiwitten zijn essentieel voor vele lichaamsprocessen en zorgen ervoor dat het lichaam goed draait. Sommige aminozuren kan het lichaam zelf aanmaken, echter vele noodzakelijk aminozuren dient uit gezond voedsel te komen. Het wordt onder andere omgezet naar peptiden waarmee het lichaam wordt aangezet om op een beter energie niveau en meer geconcentreerd te gaan werken.

Adrenaline

Adrenaline komt vaak vrij als we aan het trainen zijn maar ook als we opgewonden zijn. Het zorgt voor een verhoogde staat van alertheid waardoor van het lichaam meer energie wordt gevraagd.

Glucose

In het bloed zorgt glucose ervoor dat het lichaam primair kan opereren. Door een geleidelijke toevoer van glucose kan men goed functioneren echter is opslag van energie niet noodzakelijk.

Hoe kan stofwisseling worden gestimuleerd?

Uit voorgaande stoffen weten we dat het noodzakelijk is om voedsel in te nemen om juist die stoffen te kunnen bemachtigen. Zonder de juiste stoffen in het lichaam functioneert het niet goed. Om de stofwisseling dus te stimuleren is het verstandig om te eten. Stoffen zoals aminozuren en glucose worden voor het overgrote deel verkregen via de inname van voedsel. Het is dus de vraag wat voor voeding men moet nemen:

Vlees en eiwitten

Aminozuren kunnen goed uit vlees en eiwitten worden verkregen. Het is echter van belang om verzadigde vetten te voorkomen. Zorg ervoor dat je mager vlees neemt in beperkte mate en vul het aan met eiwitproducten en gezonde ingrediënten.

Traag verbrandende koolhydraten

een geleidelijke toevoeging van glucose aan het bloed kan worden gerealiseerd door traag verbrandende koolhydraten in te nemen. Deze geven slechts een beperkte hoeveelheid suiker per keer af waardoor insuline aanmaak uitblijft. Insuline haalt glucose uit het bloed indien het in hoge gradaties aanwezig is. Oftewel men krijgt snel weer honger. Door het innemen van gezonde koolhydraten beperkt men dus de aanvoer van voedingsstoffen echter kan men langdurig energie uit suikers halen zonder enige opslag van energie.

De maag bezig laten houden

Neem je per dag op vaste momenten een grote hoeveelheid voedsel in dan moet de maag in een keer veel doen. Andere momenten van de dag doet de maag echter niets. Indien men de voedseltoevoer meer gelijkmatig laat plaatsvinden is de maag relatief meer actief en kan er meer rendement uit het eten worden gehaald. Het lichaam zal dus meer voedingsstoffen uit minder voedsel kunnen halen. Dat houdt in dat men met minder het lichaam op hetzelfde niveau kan laten draaien. Daarbij neemt voornamelijk het aandeel aminozuren toe wat een verhoogde paraatheid van lichaamsprocessen verzorgt. Oftewel men heeft meer energie nodig waardoor men kan afvallen.

Wat kan men hiermee doen?

De wetenschap dat de maag met vaker relatief kleine hapjes efficiënter werkt kan ertoe leiden dat men op een gezonde manier kan afvallen. Daarnaast is het belangrijk voor diegene met een traagwerkende schildklier. De stofwisseling is daardoor ontregeld waardoor men aankomt. Juist door vaker te eten krijgt men meer metabolieten in het lichaam waardoor effectiever met energie wordt omgegaan. Door een verhoogde activiteit van processen in het lichaam en een verhoogde lichaamsactiviteit kan men beter presteren. De aanmaak van peptiden zorgt ervoor dat men beter en sneller reageert waarmee men eveneens meer energie verbruikt.

Tips vaker eten afvallen

Naast vaker beperkte hoeveelheden gezond voedsel in te nemen kan men eveneens het metabolisme stimuleren door meer te bewegen. Activiteiten zorgen ervoor dat het adrenaline niveau wordt verhoogd waarmee de energievraag ook toeneemt. De hartslag neemt toe, weefsels en spieren zijn meer actief waardoor meer krachten benodigd zijn. Wegens de toename van metabolieten door vaker gezonde snacks te eten en meer te bewegen kan iedereen aan de gezondheid en het gewicht werken. Val af door de aanmaak van metabolieten te stimuleren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Op dieet en toch zoveel eten als je wiltOp dieet en toch zoveel eten als je wiltAfvallen met een dieet is niet makkelijk. Het kan dan enorm helpen om één dag in de week zoveel te eten als je wilt. Die…
Slapend afvallenAls je wilt afvallen dan kost dit extra energie. Afvallen gaat niet vanzelf. Een gezond eetpatroon is altijd een goede b…
Afvallen met avocadoAvocado is een vrucht die vooral veel gegeten wordt in Midden en Zuid-Amerika. Er wordt vaak gezegd dat avocado een gezo…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Metaboliet
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Aminozuur

Reageer op het artikel "Hoe kan men door vaker te eten afvallen?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Dieet
Special: Afslanktips
Medische informatie…
Schrijf mee!