InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Scandi Sense dieet: maakt afvallen gemakkelijk

Scandi Sense dieet: maakt afvallen gemakkelijk

Scandi Sense dieet: maakt afvallen gemakkelijk Het Scandi Sense dieet is een dieet ontwikkeld door de Deense Suzy Wengel. De auteur - die zelf haar leven lang heeft geworsteld met overgewicht - wist met dit dieet in tien maanden tijd bijna veertig kilo af te vallen. En belangrijker nog: de kilo's bleven er ook af. Het dieet gaat uit van dieetadviezen opgesteld door het Deense Voedingscentrum en steunt daarbij op principes van gezond verstand. In recensies van het dieetboek The Scandi Sense Diet wordt wel gesproken van één van de makkelijkste diëten die er bestaan. Je maakt daarbij gebruik van mentale maaltijd-boxen en gebruikt je handpalmen als meetinstrumenten om de hoeveelheid ingrediënten van je maaltijden te bepalen.

Scandi Sense

Over het Scandi Sense dieet

Het Scandi Sense dieet is een dieet bedacht door de Deense Suzy Wengel. Toen haar boek The Scandi Sense Diet in 2018 in Scandinavië in de boekhandels terecht kwam verkocht het direct als een tierelier. In recensies wordt het dieet ook wel beschreven als één van de makkelijkste diëten in termen van hoe je moet bepalen wat je wel en niet mag eten. Volgens Wengel is het dieet dan ook voornamelijk gebaseerd op 'common sense', oftewel gezond verstand, waarbij je best wel vaak kunt vertrouwen op wat je verstand je ingeeft met betrekking tot dieetkeuzes. Het dieet is bedoeld voor iedereen, of je nu man of vrouw bent en of je nu veel, weinig of zelf geen overgewicht hebt. Door de instructies uit het boek op te volgen leer je om een Scandi Sense-versie van je normale dagelijkse maaltijden samen te stellen. Dit vergt soms slechts subtiele aanpassingen in je gewoonlijke menu. Het gaat dan ook niet om een dieet waarbij je recepten opvolgt, maar om een stappenplan om je eigen recepten gezonder te maken.

Auteur Suzy Wengel

Auteur Suzy Wengel zelf is voormalig directrice van een biotechnologisch bedrijf en heeft haar hele leven geworsteld met overgewicht. Ze kampte met vermoeidheid, hartkloppingen, allergieën en een huidinfectie onder de overhangende huid van haar buik. Ze wist dus dat er iets moest veranderen. De diverse diëten die ze probeerde kon ze maar niet volhouden of leidden niet tot het gewenste gewichtsverlies. Met het door haar zelf opgestelde dieet - dat ze later het Scandi Sense dieet noemde - viel ze over een periode van tien maanden bijna 40 kilo af en slaagde ze er ook in om het gewicht eraf te houden zonder noemenswaardig jojo-effect. De uitgangspunten van het dieet zijn gebaseerd op de dieetadviezen van de Deense tegenhanger van het Voedingscentrum. Wengel zelf heeft inmiddels een universitaire graad als diëtiste.

Hoe maak je een Scandi-versie van je eigen menu?

Zoals gezegd is het Scandi Sense dieet erop gericht je verstandige keuzes te laten maken in het samenstellen en afmeten van je dagelijkse maaltijden. Dit gaat uit van het idee dat je jezelf verzadigt met uitgebalanceerde en gezonde maaltijden, die bovendien voorkomen dat je tussendoor in de verleiding gebracht wordt om ongezond te snacken. Daarbij gebruik je 'Scandi maaltijd-boxen', een mentaal steuntje bij het volgen van de goede lijn. Je moet je dan voorstellen dat je dagelijks drie maaltijd-boxen ter beschikking hebt om te vullen met de beschikbare ingrediënten, aangevuld met niet meer dan drie eetlepels vet.

Vier handpalmen vol per maaltijd

Om af te meten welke hoeveelheden van bepaalde ingrediënten je mag eten gebruik je je eigen handpalmen als meetinstrumenten. Voor elke maaltijd mag je vier handen gevuld met ingrediënten gebruiken. Mits goed uitgebalanceerd zal dit je voldoende verzadigen tot aan het volgende eetmoment. Het boek The Scandi Sense Diet legt precies uit hoe je deze handpalmen vult met de juiste ingrediënten in de juiste verhoudingen. Dit principe is gebaseerd op het uitgangspunt dat de grootte van je handpalm iets zegt over je lichaamsbouw. Elke maaltijd bestaat uit vier handpalmen vol. De eerste twee bestaan uit koolhydraten in de vorm van groente. De derde hand vol bestaat uit proteïne. Je kiest dan iets in de vorm van vlees, vis, schaaldieren, eieren of kaas met een laag vetgehalte. Verwerkte proteïne (zoals bacon, ham of salami) dient hierbij vermeden te worden. De vierde hand vol bestaat uit koolhydraten in de vorm van ontbijtgranen, brood, pasta, rijst, aardappelen of fruit.

Drinken

In aanvulling op je maaltijden mag je dagelijks tot 300 ml zuivel drinken, met een maximum van 3.5% vet en met weinig toegevoegde suikers. Daarnaast is het belangrijk 1 tot 1.5 liter water per dag te drinken. Je mag tevens koffie, thee en light-frisdranken drinken maar ook hierbij is het belangrijk je gezond verstand te gebruiken. Het boek geeft je tips over hoe dit te doen.

Teveel gegeten? Wees niet boos op jezelf

Eet je een keer te veel dan eigenlijk is toegestaan, dan is het belangrijk je gemoed hierdoor niet te laten beïnvloeden. Ook mensen die doorgaans een zeer gezonde dagelijkse routine hebben en daardoor op een perfect gewicht zitten eten weleens te veel of te ongezond. Het boek The Scandi Sense Diet legt je uit waarom het belangrijk is hier niet te veel over in te zitten. Dit is namelijk één van de valkuilen wanneer je een dieet volgt. Veel mensen die een keer over de schreef gaan trekken te snel de conclusie dat alles dan in één keer verpest is en het toch allemaal geen zin meer heeft, met als gevolg dat je nog meer gaat overeten.

Drie maaltijden per dag

Bron: Naimbic, PixabayBron: Naimbic, Pixabay
Een belangrijk element van veel diëten is het aantal maaltijden dat je op een dag mag eten. Waar sommige diëten strikt drie maaltijden per dag voorschrijven zijn andere diëten juist gebaseerd op het eten van meerdere kleine maaltijden verdeeld over de dag. Er bestaat geen onomstotelijk wetenschappelijk bewijs dat het eten van drie maaltijden per dag beter is dan bijvoorbeeld zes of andersom. Waar de ene persoon gebaat is bij slechts drie maaltijden kan de ander juist weer beter functioneren met meerdere kleine maaltijden. Wanneer je meerdere maaltijden verspreid over de dag eet dan is het risico echter hoger dat je een te grote calorie-inname hebt, aldus Wengel. Bovendien is het makkelijker om met drie maaltijden per dag je bloedsuikerspiegel stabiel te houden en daarmee je drang tot tussendoor snacken tegen te gaan. Het maaltijdbox-principe van het Scandi Sense dieet ondersteunt je hierbij.

Het boek The Scandi Sense Diet

Het dieetboek The Scandi Sense Diet is oorspronkelijk uitgegeven in het Deens en sindsdien vertaald in meerdere talen. In 2018 is het boek ook beschikbaar gekomen in Nederlandse en Engelse vertaling. Het is zowel in papieren versie als in e-boek verkrijgbaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Sense: alle zintuigen in werking tijdens het internettenDe Sense: alle zintuigen in werking tijdens het internettenOnline winkelen heeft zijn beperkingen. Vaak zou je het product eerst wel eens willen voelen of proeven voor het daadwer…
Het Bodysense dieetHet Bodysense dieetHet Bodysense dieet is voornamelijk bedoeld voor vrouwen, die willen leren luisteren naar hun lichaamssignalen. Het is b…
Jane Austen, achttiende eeuwse Engelse schrijfsterJane Austen, achttiende eeuwse Engelse schrijfsterZe leidde een teruggetrokken leven in het achttiende-eeuwse Engeland. Het was deze setting waarin Jane Austen haar beroe…
Gezond dieet: Eet 5 maaltijden per dag en verlies gewicht!Gezond dieet: Eet 5 maaltijden per dag en verlies gewicht!Veel diëten beroven het lichaam van voedsel, maar als je kijkt naar wezens in de natuur zul je zien dat je het nodig heb…
Actrice: Emma ThompsonEmma Thompson is een van Engelands beste en belangrijkste actrices. Ze werd aanvankelijk bekend door haar werk in comedi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jill111, Pixabay
  • https://www.sensekost.dk/dk/the-scandi-sense-diet-155/
  • http://www.dailymail.co.uk/femail/food/article-5599785/Is-easiest-diet-ever.html
  • Afbeelding bron 1: Naimbic, Pixabay

Reageer op het artikel "Scandi Sense dieet: maakt afvallen gemakkelijk"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 28-06-2019
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!