InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Metabool syndroom: Gezonde en ongezonde voeding

Metabool syndroom: Gezonde en ongezonde voeding

Metabool syndroom: Gezonde en ongezonde voeding Sommige patiënten lopen een verhoogd risico op hartaandoeningen, diabetes mellitus (suikerziekte) of een beroerte. Dit is vooral het geval bij patiënten die lijden aan het metabool syndroom, een cluster van aandoeningen waarbij een verhoogde bloeddruk, een hoge bloedsuikerspiegel, overtollig buikvet evenals abnormale cholesterol- of triglyceridenniveaus optreden die allemaal samen optreden. Een gezonde voeding kan soms een verschil maken voor patiënten met één of meer kenmerken van het metabool syndroom. Door voedingsaanpassingen en een gezonde levensstijl met meer beweging en stoppen met roken, vertraagt of voorkomt namelijk de ontwikkeling van deze gezondheidsproblemen. Het bedenken van een metabool syndroom voedingsplan vormt voor sommige patiënten een uitdaging. Een arts of voedingsdeskundige biedt nuttige adviezen om hiermee om te gaan. Tevens krijgt de patiënt hier ook andere leefstijladviezen mee.

Amandelen

Amandelnoten bevatten bijna net zoveel vitamine E als zonnebloempitten (bijna veertig procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid). Ze worden vaak gebruikt om kip en vis te bedekken in plaats van broodkruimels. De persoon mag deze gewoon in stukjes hakken en toevoegen aan de voeding.

Avocado's

Avocado’s hebben gunstige effecten op lipidenprofielen, met significante veranderingen in cholesterol, triglyceriden en fosfolipiden. De schil, het zaad, het vlees en zelfs de bladeren van de avocado verminderen de symptomen van het metabool syndroom waardoor de kans op het krijgen van complicaties vermindert.

Broccoli

Broccoli is essentieel in een hartgezonde voeding. Als een persoon dit bedekt met een beetje verse pesto, is het mogelijk om de smaak op te krikken.

Hazelnoten

Als mensen niet houden van amandelen, mogen ze ook opteren voor hazelnoten. Deze zitten boordevol vitamine E. De hazelnoten roosteren en mengen met geroosterde wortelgroenten is een heerlijke, hartgezonde combinatie.

Kalium

Kaliumrijk voedsel helpt de bloeddruk in balans te houden. Dit hartgezonde mineraal helpt de bloeddrukstijgende effecten van natrium tegen te gaan. Volgende kaliumrijke voedingsmiddelen zijn aanbevolen in de voeding:

Omega 3-vetzuren

Omega 3-vetzuren helpen het HDL-cholesterolgehalte (goede cholesterol) te verhogen. Ze helpen ook om het hart en bloedvaten gezond te houden. Deze gezonde vetten zijn te vinden in sommige vissoorten en andere voedingsmiddelen, zoals:
  • amandelen
  • avocado's
  • chiazaden
  • forel
  • lijnzaad
  • makreel
  • marinebonen
  • olijfolie
  • pijnboompitten
  • pompoenpitten
  • sardines
  • tonijn
  • walnoten
  • zalm

Spinazie

Slechts één kopje gestoomde groenten zoals spinazie, staat gelijk aan twintig procent van de aanbevolen dagelijkse inname voor vitamine E. Spinazie is zowel gekookt als rauw eetbaar.

Tarwekiemolie

Tarwekiemolie is afkomstig van de kiem van de tarwezemelen en is één van de beste bronnen van vitamine D. Veel mensen gebruiken tarwekiemolie in salades of smoothies.

Vezelrijk voedsel

Door meer vezels aan de voeding toe te voegen, vermindert het risico op hartaandoeningen en een beroerte. Vezels verminderen lipoproteïneniveaus met lage dichtheid (LDL). LDL staat bekend als ‘slechte cholesterol’. Vezels helpen bovendien om de bloedsuikerspiegel in evenwicht te houden. Vrouwen moeten minstens 25 gram vezels per dag eten en mannen moeten minstens 38 gram vezels per dag eten.

Voorgestelde vezelrijke voedingsmiddelen zijn onder meer:
  • bruine rijst
  • couscous
  • gedroogd fruit
  • gedroogde bonen
  • gerst
  • haver
  • kaneelpoeder
  • linzen
  • quinoa
  • vers en bevroren fruit
  • verse en diepgevroren groenten
  • volkoren brood en pasta
  • zemelen

Zonnebloemzaden

Slechts een handvol zonnebloempitten bevat bijna veertig procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor vitamine E. De neutrale smaak betekent dat de zaadjes een geweldige toevoeging vormen in (dip)sauzen. Personen weken ze best enkele uren alvorens ze in een zachte consistentie te mengen.

Te vermijden voedingsmiddelen voor het metabool syndroom

Patiënten die een verhoogd risico lopen op een beroerte, diabetes mellitus of een hartziekte doordat ze lijden aan het metabool syndroom, vermijden ook best enkele voedingsmiddelen.

Kunstmatige zoetstoffen

Grote hoeveelheden kunstmatige zoetstoffen verhogen de bloedsuikerspiegels en het risico op diabetes mellitus. Aspartaam, sucralose en sacharine zijn enkele voorbeelden van kunstmatige zoetstoffen.

Natrium (zout)

Door veel zout te eten, stijgt de bloeddruk. Mensen hebben minder dan ¼ theelepel zout per dag nodig. Er zijn veel voedingsmiddelen die zout bevatten. Niet enkel chips en andere voor de hand liggende voedingsproducten bevatten natrium. Ook ingeblikte groenten, bereide sauzen, ketchup, mosterd, vlees en zelfs sommige cakemengsels en pudding bevatten toegevoegd zout.

Suiker

Ook vermijden mensen met het metabool syndroom het beste suiker. Suikerhoudende voedingsmiddelen bevatten namelijk eenvoudige, geraffineerde koolhydraten. Een koolhydraatarm dieet helpt personen met het metabool syndroom om gewicht te verliezen en de bloedsuikerspiegel te verbeteren. Het helpt bovendien bij het voorkomen van diabetes mellitus type 2 en hartziekten. Suiker is soms wel vermomd onder andere namen. Tafelsuiker wordt bijvoorbeeld soms sucrose genoemd. Ook glucose, dextrose, fructose, laevulose en maltose zijn uit den boze.

Transvetten

Transvetten worden meestal toegevoegd aan bewerkte voedingsmiddelen. Transvetten leiden mogelijk tot een hoger cholesterolgehalte, wat het risico op hartaandoeningen, een beroerte en diabetes mellitus type 2 verhoogt. Gefrituurd voedsel, crackers, verpakte koekjes, popcorn met kunstmatige boter, chips, bevroren pizza, taarten, cakemixen, diepvriesdiners en niet-zuivelcrèmes bevatten transvetten.

Verwerkte koolhydraten

Graanstroop, snoep, wit brood, witte rijst, witte bloem, cakes, koekjes, donuts, gebak, crackers, vruchtensappen, frisdrank en andere suikerhoudende dranken zijn verwerkte koolhydraten. Als mensen deze vermijden, voorkomen ze mogelijk suikerziekte en hartziekten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Overgewicht en metabool syndroomOvergewicht en metabool syndroomHet metabool syndroom is een begrip dat je steeds meer hoort. Dit komt vooral door de toename van mensen met overgewicht…
Metabool syndroom: symptomen, oorzaak en behandelingMetabool syndroom: symptomen, oorzaak en behandelingWat is het metabool syndroom, wat zijn de criteria en symptomen en hoe wordt het metabool syndroom behandeld? Een syndro…
Risicofactoren van diabetes mellitus type 2; ouderdomssuikerDiabetes mellitus type 2 ontstaat door onvoldoende insulineproductie door de β-cellen van de eilandjes van Langerha…
Aderverkalking, vetten en voedingAderverkalking, vetten en voedingTriglyceriden zijn vetten die in het lichaam voornamelijk worden gebruikt als energiebron in spierweefsel; ze circuleren…
Het darmdieet houdt een Prikkelbare Darm onder controleHet darmdieet houdt een Prikkelbare Darm onder controleEr bestaan vele darmaandoeningen maar het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) is ongetwijfeld het meeste voor. Het betreft e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dbreen, Pixabay
  • Geraadpleegd op 13 december 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Metabolic Syndrome Diet, https://www.healthline.com/health/metabolic-syndrome-diet
  • Metabolic Syndrome Diet: Foods to Eat and Avoid to Lower Risk of Heart Disease, https://www.belmarrahealth.com/metabolic-syndrome-diet-foods-to-eat-and-avoid-to-lower-risk-of-heart-disease/
  • The Best Metabolic Syndrome Diet, https://universityhealthnews.com/daily/nutrition/the-best-metabolic-syndrome-diet/

Reageer op het artikel "Metabool syndroom: Gezonde en ongezonde voeding"

Infoteur: Miske
Laatste update: 21-01-2019
Subrubriek: Dieet
Special: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!