InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Hoe je gewicht kunt verliezen

Hoe je gewicht kunt verliezen

Hoe je gewicht kunt verliezen Afvallen is heel moeilijk. Stel eens dat je met iemand anders gaat afvallen, dan gaat het een stuk makkelijker. Als je het moeilijk hebt, kan de ander je altijd steunen, en andersom ook. Lees hieronder wat je allemaal kunt om gewicht te verliezen.

Gewicht verliezen

Bewegen

Het is erg belangrijk om te bewegen als je wilt afvallen. Je lichaam verbruikt energie wat nodig is voor je stofwisseling. Een half uur per dag bewegen is voldoende. Zo kun je gaan zwemmen, fietsen of hardlopen. Uit onderzoek is gebleken dat 30% van alle Nederlanders dat doet. Hier een paar tips om te bewegen:
  • Ga met de fiets naar je werk i.p.v. met de auto
  • Als je met de bus gaat, stap dan een halte eerder uit zodat je het laatste stukje kan lopen
  • Neem de trap i.p.v. de lift
  • Ga met een vriendin of alleen een stukje wandelen of fietsen na het avondeten
  • Beweeg dagelijks een half uurtje
  • Was je auto zelf, ga niet door de wasstraat

Water drinken

Gemiddeld moet een mens 1,8 liter water per dag drinken. Teveel drinken is helemaal niet goed. Als je teveel drinkt kun je je lichaam vergiftigen waardoor het zoutgehalte in je bloed lager wordt. Hierdoor kunnen er problemen bestaan in je hersenen en je spieren. Veel marathonlopers kunnen hier last van hebben. Dat komt omdat zij veel bewegen en daardoor ook gaan zweten waardoor het zoutgehalte laag wordt.

Calorie calculator

Aan de hand van deze gegevens kun je zelf berekenen hoeveel je op een dag eet aan calorieën.
  • 1 gram koolhydraten levert = 4 kcal.
  • 1 gram vet = 9 kcal
  • 1 gram eiwit = 4 kcal
  • 1 gram alcohol = 7 kcal

Je eetpatroon

Als je wilt afvallen, dan moet je een goed eetpatroon hebben. Hieronder staan 5 tips die je erbij kunnen helpen.
Tip 1: 2 uur voor het slapen gaan moet je proberen niet zo veel meer te eten, je lichaam verbrand 's avonds niet veel meer.
Tip 2: Eet veel groente. Laat de groente niet te lang koken omdat anders alle vitamines eruit gaan.
Tip 3: Eet veel volkoren producten. Deze helpen de spijsvertering goed opgang te krijgen.
Tip 4: Eet vis, het liefst 2 keer per week. Dit is gezonder dan (rood) vlees.
Tip 5: Wil je chocola eten? Eet dan het liefst puur, hier zit het minst suiker in.

BMI berekenen

Op deze website kan je je BMI berekenen. Hierop kan je zien of je te mager bent, of je een normaal gewicht hebt, of je overgewicht hebt of dat je te zwaar bent.

Balansdag

Als je een borrel hebt van je werk of als iemand trakteert omdat hij/zij jarig is dan neem je het gewoon aan. Het is niet erg om af en toe iets lekkers te nemen, als je maar wel de volgende dag een balansdag neemt. Je blijft dan gewoon op hetzelfde gewicht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wandelen en gewicht verliezenWandelen en gewicht verliezenDoor te wandelen kunnen we gewicht verliezen. Daarnaast is het een goede manier om aan je gezondheid te werken, zonder d…
Meer Vet Verbranden? Zeven Gemakkelijke TipsMeer Vet Verbranden? Zeven Gemakkelijke TipsMeer vet verbranden kan sneller en simpeler dan je denkt. Door deze zeven simpel toe te passen tips zul je al gewicht ve…
Afvallen: tips voor afslanken zonder dieet: bewegen en sportAfvallen: tips voor afslanken zonder dieet: bewegen en sportAfvallen of afslanken is vaak niet makkelijk. Het is moeilijk om je aan een dieet te houden en veel mensen lukt het niet…
Wat is de beste en simpelste manier om gewicht te verliezen?Wat is de beste en simpelste manier om gewicht te verliezen?Je maakt je waarschijnlijk al langere tijd druk over je gewicht. En zoals de meeste mensen heb je ondertussen al van all…
Bronnen en referenties
  • http://gewicht-verliezen.nl/
  • http://afvallen-weblog.nl/
  • http://afvallen-voeding.nl/
  • http://gezondheidsnet.nl/

Reageer op het artikel "Hoe je gewicht kunt verliezen"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 23-04-2016
Subrubriek: Dieet
Special: Gewicht verliezen
Medische informatie…
Schrijf mee!