InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Dieet en Hüttenkäse, een heerlijk vet- en caloriearm product

Dieet en Hüttenkäse, een heerlijk vet- en caloriearm product

Dieet en Hüttenkäse, een heerlijk vet- en caloriearm product Hüttenkäse bevat als zuivelproduct weinig vet en calorieën. Hüttenkäse is mede daardoor zeer geschikt om te eten tijdens het volgen van een dieet. Dieetgoeroes als Sonja Bakker en Dr. Frank stimuleren zelfs het gebruik van Hüttenkäse. Hüttenkäse is dan ook een belangrijk en veelgebruikt ingrediënt voor veel caloriearme gerechten. Hüttenkäse komt men dan ook zeer vaak tegen in recepten. Zo kan men eindeloos met Hüttenkäse variëren en ook kan men met Hüttenkäse vele lekkere gerechten samenstellen. Denk hierbij maar eens aan Hüttenkäse als vervanger van kwark en broodbeleg. Hüttenkäse kan volgens de recepten ook heel erg goed in salades.

Wat is Hüttenkäse?

Hüttenkäse is een zuivelproduct gemaakt van jonge ongerijpte kaas. Dit is dan ook de reden dat Hüttenkäse weinig vetten bevat. Hüttenkäse bevat volgens de NEVO tabel (juli 2011) gemiddeld 50% minder (verzadigd) vet dan andere kazen. Door de frisse smaak is Hüttenkäse goed toepasbaar in zowel zoete als hartige gerechten.

Voedingswaarden Hüttenkäse

De voedingswaarden van Hüttenkäse per 100 gram zijn:
  • Energie (Kcal/Kj): 89/374
  • Eiwitten (g):11,2
  • Koolhydraten (g):2,3
  • Vet (g):3,9

Verkrijgbaarheid

In Nederland wordt Hüttenkäse vooral verkocht onder de merknaam Danone. Daarnaast is Hüttenkäse verkrijgbaar bij winkelketens als Liddle en Aldi onder de naam cottage cheese.

Bereidingswijze

Hüttenkäse is een kaassoort die wel wat weg heeft van kwark. De jonge kaas heeft een korrelachtige structuur en kent dezelfde bereidingswijze als kwark. Hüttenkäse wordt bereid uit de massa van samengeklonterde eiwitten die zitten in de koemelk. Het grote verschil tussen Hüttenkäse en kwark is, dat kwark na het bereiden glad van structuur is en dat Hüttenkäse zijn korrelachtige structuurbehoud.

Dr Frank

Doordat Hüttenkäse vet- en caloriearm is, leent het zich goed als bestanddeel in caloriearme recepten en dus ook bij het volgen van een dieet. Zo is internist Dr. Frank, bekend geworden door zijn koolhydratendieet, een groot voorstander van het gebruik van Hüttenkäse. Dr. Frank gebruikt dan ook veel Hüttenkäse in de door hem samengestelde menu's. Dit mede doordat Hüttenkäse erg eiwitrijk is.

Recepten Hüttenkäse

Voor het gebruik van Hüttenkäse zijn ook enige zeer smakelijke recepten geschreven.

Broodbeleg

Hüttenkäse is ook zeer geschikt als broodbeleg. Voor een extra lekkere smaaksensatie kan men 100 gram Hüttenkäse eens mengen met:
  • Een halve ui,
  • Een teen knoflook,
  • twee el fijngesneden peterselie,
  • één el fijngesneden bieslook,
  • één theelepel citroensap.
Door het maken van dit broodbeleg krijgt men dan een smakelijke spread die vooral goed tot zijn recht komt op een sneetje volkoren brood.
Totaal aantal calorieën inclusief brood: 99

Gevulde paprika

Ingrediënten
  • twee rode paprika's
  • 200 gram Cottage cheese of Hüttenkäse van Danone
  • drie bosuitjes
  • vier el peterselie,
  • 150 gram geraspte 20 + kaas
  • twee trostomaten

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 200 graden. Snijd de twee rode paprika's doormidden en haal de pitjes eruit. Kook de paprika’s drie tot vier minuten in een pan ruim kokend water. Meng in een schaal:
  • de Cottage cheese met de bosuitjes,
  • peterselie,
  • geraspte kaas en de in blokjes gesneden tomaat.
  • Vul de paprika's met het mengsel en bak ze in de oven in 20-25 minuten gaar.
Totaal aantal calorieën per persoon: 78

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen met het 3D dieet / designerdieet Karl LagerfeldAfvallen met het 3D dieet / designerdieet Karl LagerfeldHet 3D dieet, bedacht en ontwikkeld door Karl Lagerfeld met behulp van zijn persoonlijke begeleider Jean-Claude Houdret…
Kinderen en diëten, is dat wel verstandig?Kinderen en diëten, is dat wel verstandig?Het komt regelmatig voor dat kinderen te zwaar zijn en daarom moeten afvallen. Maar is het wel verstandig om kinderen op…
Dr. Frank dieet... val je werkelijk af?Fijn... het dieet van Dr. Frank zorgt dat je lange tijd een verzadigd gevoel houdt na de maaltijd. Het dieet omvat de bo…
Caloriearme borrelhapjes, hapjes voor een gezond dieetCaloriearme borrelhapjes, hapjes voor een gezond dieetHet kan zo gezellig zijn. Op een mooie zomeravond gezellig in de tuin of in de winter bij de open haard, het drinken van…
Bronnen en referenties
  • www.danone.nl

Reageer op het artikel "Dieet en Hüttenkäse, een heerlijk vet- en caloriearm product"

Reactie

Ineke de Vries-Vlaskamp, 20-08-2014 10:20 #1
Prima product, ik doe er erg veel mee. Wordt ook aanbevolen in het Montignac-programma. Reactie infoteur, 28-09-2014
Veel plezier en laat gerust een mening achter bij dit artikel wat de ervaringen zijn of plaats een recept voor andere lezers.

TekstSchrijverT

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 30-07-2013
Subrubriek: Dieet
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!