InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Acetaldehyde de veroorzaker van een kater na alcoholinname

Acetaldehyde de veroorzaker van een kater na alcoholinname

Acetaldehyde de veroorzaker van een kater na alcoholinname Overmatig alcoholinname zorgt ervoor dat je de volgende dag met een kloppende hoofdpijn wakker wordt. De mond is plakkerig en je kunt daarbij niet goed denken. Het lijkt dan ook alsof je nog half dronken bent. Het is echter zo dat je de naweeën voelt van de stof ethanal, wat overblijft van alcohol als het is afgebroken. Zolang deze stof in het lichaam aanwezig is, kan het schadelijk zijn voor je functioneren. Waarom ben je misselijk en brak na teveel alcohol en wat voor invloed heeft acetaldehyde hierop?

Acetaldehyde

Alcohol door lever omgezet in acetaldehyde

Komt alcohol in het bloed terecht dan wordt het zo snel als mogelijk afgevoerd naar de lever. Daar wordt het in eerste instantie omgezet naar acetaldehyde oftewel ethanal. Deze stof wordt dan weer vrijgelaten in de bloedstroom, omdat de lever in eerste instantie hard aan het werk is om de alcohol te verwerken. Het betekent dat er een toename ontstaat van deze stof in de bloedsomloop, waardoor het lichaam zichzelf als het ware aan het vergiftigen is.

Brak zijn, droge mond en misselijkheid

Wordt er veel gedronken dan moet de lever extreem hard werken om de toestand te stabiliseren en weer te verbeteren. Door de hardwerkende lever worden veel suikers verbruikt. Glucose uit spieren en weefsels worden afgevoerd, waardoor de lever het werk kan doen. Het houdt in dat de persoon wakker wordt met weinig kracht in het lichaam. De suikers zijn allemaal aangewend voor de omzetting en dus dienen deze te worden aangevuld. Een toenemende hoeveelheid acetaldehyde zorgt er aanvullend voor dat aderen worden verwijd, waardoor het kloppende gevoel ontstaat. Omdat er sprake is van een gifstof kun je bovendien misselijk zijn. Een droge mond wordt veroorzaakt doordat alcohol het ADH hormoon heeft uitgeschakeld, waardoor geen vocht door de nieren is gerecycled. Er is veel vocht verloren gegaan via de plas. Tijd in combinatie met veel cola (lees suikers en vocht) drinken kunnen de gevolgen van brakheid verminderen.

Mitochondrium als drager van ALDH

Zeer kleine deeltjes (een micrometer qua formaat) in het menselijk lichaam zijn de mitochondrium ook wel de celorganel genoemd. Het draagt een aantal enzymen, welke verantwoordelijk zijn voor vele processen in het lichaam. Eén van die enzymen betreft aldehydedehydrogenase, waarmee de afbraak van ethanal tot azijnzuur wordt mogelijk gemaakt. Probleem is echter dat na een avond stevig drinken het aandeel ethanal dermate hoog is, dat de kleine deeltjes het niet allemaal in één keer aankunnen. Het neemt tijd voordat alle deeltjes de omzetting naar azijnzuur hebben doorgemaakt. Oftewel het duurt voordat de invloed van de gifstoffen onschadelijk is gemaakt, waardoor het lichaam nog een paar uur tijd nodig heeft om compleet te herstellen. Het azijnzuur wordt daarna in de citroenzuurcyclus afgebroken tot kooldioxide in combinatie met water. Oftewel het eindproduct wordt uitgeademd, uitgeplast of wederom als vloeistof in het lichaam hergebruikt.

Comazuipen is extra gevaarlijk

Een nieuw fenomeen is het comazuipen. De concentraties alcohol zijn in dat geval zo hoog dat er complete vergiftiging door de stofaanmaak ontstaat. De gifstoffen zorgen ervoor dat een praktisch dodelijke hoeveelheid in het lichaam terechtkomt, waartegen de mitochondrium niet tegen opgewassen zijn. De aderen gaan compleet verwijden, waarbij de overdosis aan gif het lichaam in een vergelijkbare shock of comateuze toestand brengt. Tijdig medisch ingrijpen is noodzakelijk, omdat de persoon in een potentieel levensbedreigende toestand verkeert.

Doe voorzichtig met drinken

De inname van alcohol moet op een gepaste manier worden gedaan. Veel alcohol drinken zorgt ervoor dat er veel gifstoffen langdurig actief zijn, waardoor schade aan het lichaam wordt toegebracht. Het lichaam heeft tijd nodig om acetaldehyde af te breken. Drink met mate zodat je jezelf niet overmatig vergiftigt. Zo kun je ook de volgende dag weer op een prettige manier wakker worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hisks, Rgbstock
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Aldehydedehydrogenase
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Aceetaldehyde
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Mitochondrium

Reageer op het artikel "Acetaldehyde de veroorzaker van een kater na alcoholinname"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 17-03-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Alcoholinname
Medische informatie…
Schrijf mee!