InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat moet je niet doen met droge handen?

Wat moet je niet doen met droge handen?

Wat moet je niet doen met droge handen? Wanneer je last hebt van droge handen, dan is dat natuurlijk ontzettend vervelend. Het jeukt en soms doet het ook erg veel pijn. Het laatste dat je wilt, is het proces verergeren. Welke dingen moet je dus vooral niet doen wanneer je last hebt van droge handen? Welke dingen kun je het beste vermijden?

Droge handen

Droge handen kunnen verschillende oorzaken hebben. Zo kun je bijvoorbeeld droge handen krijgen door de luchtvochtigheid in huis. Ook kan je huid droog worden door bepaalde huidproblemen. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld van nature al droge handen en hebben hier erg snel last van.

Zeep

Zeep gebruiken voor je handen klinkt logisch en veel mensen hebben niet in de gaten dat een droge huid kan ontstaan door het gebruik van zeep. Er zijn mensen die slecht reageren op zeep en daarbij kan zeep de huid ook nog eens flink uitdrogen. Kies daarom bijvoorbeeld voor zeepvrije zeep, zodat je je handen toch schoon kunt maken, zonder dat daar zeep bij komt te kijken. Let tevens altijd heel goed op de ingrediënten van bijvoorbeeld handcrème. Het is heel goed mogelijk dat hier zeep in zit, zonder dat je dat in de gaten hebt.

Douchen

Een droge huid en dus ook droge handen, kan ontstaan door het douchen. Mensen die te vaak, te lang of te warm douchen, kunnen last krijgen van een droge huid. Mensen weten dit niet altijd, omdat je niet direct verwacht dat de huid droog kan worden als je vaak onder het water staat. Let hier dus op en douche bij voorkeur net iets minder warm of lang.

Schoonmaakmiddelen

Er zijn veel agressieve schoonmaakmiddelen, vol bestandsdelen die slecht kunnen reageren op de huid en waar je dus droge handen van kunt krijgen. Je kunt kiezen voor minder agressieve schoonmaakmiddelen, maar wanneer dit geen optie is, kun je ook overwegen om rubberen handschoenen te dragen.

Losse velletjes

Heb je last van droge handen? Dan is de kans vrij groot dat je last hebt van losse velletjes op je handen. Waarschijnlijk heb je de neiging hier aan te trekken en ze weg te halen. Er kunnen vervelende wonden ontstaan wanneer je aan deze velletjes zit en dit kan ook gaan bloeden. Je huid kan er pijnlijker door worden en het is dus beter om niet aan deze losse vellen te komen. Ze vallen er vanzelf wel af en door er af te blijven voorkom je korstjes en wonden.

Welke middelen werken?

Als je last hebt van droge handen, dan weet je waarschijnlijk al hoeveel middeltjes er op de markt zijn die bewijzen om een droge huid tegen te gaan. Luister hierbij vooral naar je gevoel. Als je een product gebruikt en het voelt niet goed, dan is het waarschijnlijk ook geen product dat werkt voor jou. Probeer dus een product te vinden dat voor jou werkt en niet waarvan anderen zeggen dat het werkt. Wat je sowieso kunt doen is gebruik maken van vaseline. Smeer je handen hiermee in voordat je gaat slapen. Een goede handcrème kan ook helpen.

Huisarts of dermatoloog

Wanneer het je niet lukt om van je droge handen af te komen, kun je altijd nog naar je huisarts gaan die je kan doorverwijzen naar een dermatoloog. Je kunt dan hulp krijgen voor jouw specifieke probleem.

Lees verder

© 2013 - 2019 Writingsuus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Tips tegen droge handenTips tegen droge handenDroge handen hebben is heel vervelend, je handen voelen grof en ruw aan, wat kun je doen tegen droge handen?
Droge handen: oorzaak en tipsDroge handen: oorzaak en tipsDroge handen vormen vooral in de droge winterperiode bij veel mensen klachten. Droge handen kunnen echter het hele jaar…
Was je handen goedWas je handen goedWas jij je handen wel goed? Handen wassen wordt ons al van jongs af aan geleerd. Maar is handen wassen ook echt nuttig e…
Extreem droge handen en klovenExtreem droge handen en klovenHet hebben van droge handen is vervelend, maar wanneer ze extreem droog zijn dan lijkt bijna niks te helpen. De handen z…
Last van kloofjes en velletjes aan de vingersLast van kloofjes en velletjes aan de vingersKloofjes en velletjes aan de vingers zijn pijnlijk en je vingers zien er niet mooi uit. Wat kun je doen tegen kloofjes e…

Reageer op het artikel "Wat moet je niet doen met droge handen?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 17-06-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!