InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Teveel magnesium: symptomen, oorzaak en behandeling

Teveel magnesium: symptomen, oorzaak en behandeling

Teveel magnesium: symptomen, oorzaak en behandeling Magnesium is een mineraal dat van nature voorkomt in veel voedingsmiddelen en in je lichaam; het meeste bevindt zich in het botweefsel. Ieder mens heeft magnesium nodig voor de vorming van botten en tanden, alsmede voor een normale zenuw- en spierfunctie. Je moet echter niet teveel magnesium binnenkrijgen. Een magnesiumoverdosis staat bekend als hypermagnesiëmie. Hierbij is de magnesiumspiegel te hoog; er zit dan teveel magnesium in je bloed. Het doet zich vaak voor bij mensen met nierinsufficiëntie (nierfalen) die magnesiumzouten krijgen toegediend. Het kan zich ook manifesteren bij mensen die magnesiumhoudende geneesmiddelen gebruiken of te veel magnesium slikken.

Functie van magnesium

Magnesium heeft veel functies in het menselijk lichaam. Het is belangrijk voor onder meer:
  • eiwitsynthese;
  • gezonde botvorming;
  • vorming van spieren;
  • regelen van de bloeddruk;
  • de werking van je hart;
  • energieproductie;
  • zenuwfunctie: overdracht van zenuwprikkels;
  • goede werking van de spieren.

Aanbevolen hoeveelheden
Je hebt dagelijks een bepaalde hoeveelheid magnesium nodig om gezond te blijven. Volgens het Voedingscentrum hebben volwassen mannen dagelijks 350 mg magnesium nodig en vrouwen 280 milligram. Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven hebben dezelfde hoeveelheid nodig. Magnesium haal je normaal gesproken uit je voeding. Volgens het Voedingscentrum kun je bij 250 milligram magnesium per dag extra darmklachten zoals diarree krijgen.

Bronnen van magnesium

Voeding

Magnesium is te vinden in een brede waaier aan voedingsmiddelen, met name in voedingsmiddelen die veel vezels bevatten. Noten, bladgroenten, peulvruchten en volkoren producten zijn de beste bronnen van magnesium. Sommige specifieke voedingsmiddelen die veel magnesium bevatten zijn:
  • amandelen;
    Avocado's / Bron: Istock.com/NataliaBulatovaAvocado's / Bron: Istock.com/NataliaBulatova
  • spinazie;
  • cashewnoten;
  • avocado's;
  • volkorenbrood;
  • sojamelk;
  • zwarte bonen; en
  • pinda's en pindakaas.

Supplementen en geneesmiddelen

Maar magnesium tref je niet alleen in voeding aan. Dit mineraal kun je ook vinden in supplementen en bepaalde medicijnen. In sommige laxeermiddelen kun je magnesium aantreffen. Hoewel laxeermiddel een hoge hoeveelheid elementair magnesium kan bevatten, is het normaal niet gevaarlijk. Vanwege het laxerende effect absorbeer je niet alle magnesium. In plaats daarvan wordt het uit het lichaam gespoeld voordat het de kans heeft om veel effect te hebben. Magnesium is ook aanwezig in sommige medicijnen voor maagzuur of indigestie.

Risicofactoren

Een magnesiumoverdosis is zeldzaam aangezien de nieren meestal hard hun best doen om zich te ontdoen van een teveel aan magnesium. Een magnesiumoverschot kan ontstaan na gebruik van tabletten waarin magnesium aanwezig is, magnesiumzouten of mineraalwater met veel magnesium. Andere risicofactoren van hypermagnesiëmie zijn:

Symptomen teveel magnesium of overdosering

Klachten of bijwerkingen kunnen ontstaan door het gedurende langere tijd innemen van teveel magnesium. Voorts kunnen er bijwerkingen optreden wanneer je nieren niet goed functioneren. Personen met chronische nierproblemen en een verzwakte nierfunctie kunnen beter geen magnesiumsupplementen nemen, aangezien hun nieren het magnesium niet goed kunnen afvoeren.

Symptomen
Symptomen van een magnesium overdosering zijn onder meer:

Behandeling

Bij een ernstige overdosering kan een arts intraveneus calciumgluconaat toedienen. Hierdoor wordt de uitscheiding van magnesium door de nieren verhoogd. Wanneer de nieren niet goed werken, zal dialyse nodig zijn.

Preventie

Over het algemeen is het risico extreem laag voor een gezond persoon om ooit een magnesiumoverdosis te krijgen. Toch is het in bepaalde gevallen mogelijk om te veel magnesium binnen te krijgen. Voor mensen met een verminderde nierfunctie, geldt het advies om de risico's van magnesiumbevattende geneesmiddelen en supplementen te bespreken.

Magnesiumtekort

Symptomatisch magnesiumtekort als gevolg van een een te lage magnesiuminname via de voeding bij verder gezonde mensen, is ongewoon omdat de nieren urine-uitscheiding van dit mineraal in dat geval beperken. Een lage magnesiuminname of overmatig verlies van magnesium, is vaak het gevolg van bepaalde gezondheidstoestanden, chronisch alcoholisme en/of het gebruik van bepaalde medicijnen. Dit kan leiden tot een magnesiumtekort.

Symptomen
Vroege tekenen van een magnesiumtekort zijn verlies van eetlust, misselijkheid, braken, vermoeidheid en gevoel van zwakte. Als magnesiumtekort verslechtert, kun je last krijgen van gevoelloosheid, tintelingen, spiercontracties en krampen, toevallen, persoonlijkheidsveranderingen en in extreme gevallen hartritmestoornissen. Ernstige magnesiumtekort kan leiden tot hypocalciëmie (verlaagd calcium in bloed) of hypokaliëmie (een te lage concentratie kalium in het bloed), omdat minerale homeostase wordt verstoord.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Klachten bij magnesium tekortKlachten bij magnesium tekortHet is erg belangrijk om voldoende van het mineraal magnesium binnen te krijgen. Magnesium is natuurlijk tranquillizer,…
Paarden en een magnesiumtekortPaarden en een magnesiumtekortHet mineraal magnesium is belangrijk voor het zenuwstelsel. Al meer hoor je over vermeende magnesiumtekorten bij paarden…
Alles over magnesiumMagnesium is onmisbaar voor plant en dier, het speelt een rol bij de meest belangrijke biologische processen. Het is dan…
Betekenis magnesium voor je lichaamBetekenis magnesium voor je lichaamWe realiseren ons lang niet altijd wat magnesium direct of indirect voor ons lichaam kan betekenen. Maar de lijst blijkt…
Kidneybonen en gezondheidBonen zijn ontzettend goed voor onze gezondheid, maar veel mensen zijn zich daar niet van bewust. Kidneybonen (nierbonen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/belchonock
  • DrSircus. Magnesium Warnings and Contraindications. http://drsircus.com/magnesium/warnings-contraindications/ (ingezien op 7-5-2017)
  • Healthline. Can You Overdose On Magnesium? http://www.healthline.com/health/food-nutrition/magnesium-overdose-whats-the-likelihood#overview1 (ingezien op 7-5-2017)
  • Merckmanual. Magnesium. http://www.merckmanual.nl/mmhenl/sec12/ch155/ch155g.html (ingezien op 7-5-2017)
  • Voedingscentrum. Magnesium. http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/magnesium.aspx (ingezien op 7-5-2017)
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/NataliaBulatova

Reageer op het artikel "Teveel magnesium: symptomen, oorzaak en behandeling"

Reacties

H. van den Dorp Walraven, 17-12-2018 14:18 #4
Ik slik een tablet per dag maar smeer mijn armen 2 keer per dag in met magnesium olie is dat te veel?

Nel V. Valkenburg, 24-09-2017 16:29 #3
L.S.
Mijn vraag is kan 1 tabletje magnesium kwaad per dag? Toen ik alles gelezen had, voor en tegen wist ik het niet meer. Veel symptomen van een te kort heb ik. O.a. moeheid, stemmingswisseling, hartritmestoornissen stoornis, weke delen delen reuma en diabeet zonder medicatie. Verder vaak jicht aanvallen die verminderd zijn door gebruik van appelazijn. Bij voorbaat dank voor uw reactie. Reactie infoteur, 29-09-2017
Klachten van moeheid, stemmingswisselingen, etc., kunnen door veel factoren worden veroorzaakt. Bij vermoeden van een vitamine- of mineralentekort, kan bloedonderzoek zinvol zijn. U kunt het beste uw klachten bespreken met uw huisarts.

Voor magnesiumsupplementen is een aanvaardbare bovengrens vastgesteld van 250 milligram per dag. Volgens het Voedingscentrum kunnen bij meer dan 250 milligram magnesium per dag extra, dus naast de magnesium in je eten, darmklachten ontstaan.

Asselbergs, Raymond, 22-06-2017 08:16 #2
M'n echtgenote is 82 jaar en neemt 2 x B-Magnum 450mg per dag = 900mg/dag op advies van de huisarts. Ze heeft telkens sterke diarree…! Reactie infoteur, 26-06-2017
Diarree is een veel voorkomende bijwerking van magnesium (zie bijsluiter). Wanneer één van de in de bijsluiter vermelde bijwerkingen ernstig wordt of als er bij u een bijwerking optreedt die niet in de bijsluiter is vermeld, raadpleeg dan uw arts of apotheker.

Rinus, 09-05-2017 17:42 #1
Bedankt voor de info. Ik mis toch wat info over de voordelen. Voor het slapen gaan innemen word je rustig van en slaap je beter. Na langdurig in de zon kom je magnesium tekort, krijg je daarna spier klachten. Magnesium innemen lost dat probleem weer op. Daarvoor gebruik ik het, eet voldoende voeding met magnesium, maar hou van de zon met de vele voordelen. Medicijnen voor kanker tw vitamine D3 en zwavel. Reactie infoteur, 04-06-2017
Graag gedaan. In andere artikelen ga ik in op de gezondheidsvoordelen van magnesium.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 21-04-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Mineralen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!