InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Het mondspoelmiddel O7 Active

Het mondspoelmiddel O7 Active

Het mondspoelmiddel O7 Active O7 Active is een mondspoelmiddel van het bedrijf Oral Company International B.V. Het wordt gebruikt om gaatjes te voorkomen, een slechte adem tegen te gaan, tandvlees sterker te maken en tandplak tegen te gaan. Ook kunnen tanden er weer iets witter van worden. O7 Active heeft als bijzondere eigenschap dat het actieve zuurstof bevat, dit bestrijdt schadelijke bacteriën terwijl de gezonde bacteriën intact worden gelaten, aldus de fabrikant.

Wat is het werkzame bestanddeel van O7 Active?

De werking van O7 Active berust op anionische zuurstofatomen (O-) die, eenmaal door het mondspoelmiddel in de mond afgegeven, vetten en aminozuren vernietigen waaruit bacteriën zijn opgebouwd. De celwand van de bacteriën wordt aangetast en de bacterie gedood, terwijl het menselijke weefsel in de mond intact wordt gelaten. Met name de moeilijk bereikbare holtes zoals tandpockets kan O7 Active heel goed bereiken. Veel schadelijke bacteriën zijn anaerobe bacteriën, dat wil zeggen dat ze in een zuurstofloos milieu leven. Het zijn vooral de moeilijk bereikbare plekken in de mond waar voedselresten zich kunnen ophopen die zuurstofarm zijn, de ideale plek dus voor slechte bacteriën én dus de plek waar snel gaatjes kunnen ontstaan. Als op deze plekken O7 Active wordt toegediend neemt de kans op cariës af.

Het hydro-carbon-oxoborate-complex

De werkzame stof die het anionische zuurstofatoom afgeeft is het hydro-carbon-oxoborate-complex, afgekort HCOB. Als merknaam heet deze stof Ardox-X, welke gepatenteerd is. Een andere bekende stof die in sommige andere mondspoelmiddelen zit is chloorhexidine digluconaat, nadeel van die stof is echter dat de tanden en kiezen kunnen verkleuren en dat het 't evenwicht van gezonde bacteriën in de mondholte kan verstoren omdat álle bacteriën worden aangepakt. Dit doet Ardox-X dus niet, deze stof richt zich alleen op slechte bacteriën.

Gebruik van O7 Active

Met het middel moet zeker 30 seconden lang ná het tandenpoetsen gespoeld worden en daarna moet het worden uitgespuugd. O7 Active is geschikt voor iedereen vanaf 6 jaar, in regel moet twee keer per dag worden gespoeld. Er hoeft niet overdreven veel te worden gebruikt, op de verpakking staat dat de dop tot aan de binnenste rand gevuld moet worden, maar een iets kleinere hoeveelheid lijkt ook goed te werken. Wat langer spoelen dan 30 seconden, bijvoorbeeld een minuut, lijkt eveneens geen kwaad te kunnen, maar wellicht is het verstandig om het advies van 30 seconden aan te houden. De smaak kan even wennen zijn wanneer het voor het eerst gebruikt wordt, maar weldra smaakt het prettig. De frisse smaak blijft ook lang aanwezig, zeker enkele uren. Het middel geeft een schoon en fris gevoel en voelt als een weldaad voor je mondholte. Ook is te merken dat aanwezige ontstekingen snel rustiger worden.

Mogelijke schadelijke stoffen

O7 Active bevat de stof sodium lauryl sulfaat (SLS), deze stof zorgt ervoor dat het middel prettig schuimt, de gebruiker heeft dan het gevoel dat er daadwerkelijk iets wordt gereinigd. Ook veel zepen bevatten deze stof. Van sodium lauryl sulfaat wordt vermoed dat het juist zweren en aften in de mond kan veroorzaken omdat het het mondslijmvlies kan doen uitdrogen en zo doet aantasten. Er kunnen kleine scheurtjes ontstaan die vervolgens ontstoken raken. Aften en zweren zijn vervolgens weer een plek waar anäerobe bacteriën zich ophopen en zorgen zo juist voor een slechtere adem en voor een grotere kans op gaatjes wanneer het tandvlees ontstoken raakt. En zo wordt dus mogelijk een tegenovergesteld effect bereikt. Kortom, wel iets om rekening mee te houden wanneer je dit middel wilt gaan gebruiken. Maar door het middel gewoon te proberen kan vanzelf ervaren worden wat de mogelijke bijwerkingen zijn van O7 Active.

Verkrijgbaarheid en andere producten van O7

O7 Active kost anno 2017 ongeveer 7 tot 9 euro en de doorzichtige plastic fles met witte dop en blauw etiket bevat 500 ml mondspoelmiddel. Het is bij veel drogisterijen te koop, ook bij de bekende grote drogisterijen. Daarnaast is het te koop bij bijvoorbeeld bol.com of tandartsplein.nl en vaak ook bij de eigen vertrouwde apotheek. Naast mondspoelmiddel bestaat er van hetzelfde merk ook een tandpasta met eveneens actieve zuurstof, deze kan volgens de fabrikant in combinatie met het mondspoelmiddel worden gebruikt.

Wat kun je nog meer doen om een schoon gebit te krijgen?
Voor een schoon gebit moet allereerst 'schoon' worden gegeten. Vermijd dan ook producten waar teveel toegevoegde suikers inzitten en eet af en toe rauwe groente als een wortel om de tanden en kiezen goed 'schoon te eten'. Probeer daarnaast na het eten niet te lang te wachten met tanden te poetsen en poets altijd goed op die plekken die vaak worden vergeten. Vooral de binnenzijde van de achter gelegen kiezen worden vaak vergeten. Zoals gezegd kan met ragers na het poetsen de kleine ruimtes tussen tanden en kiezen gereinigd worden. Je zult merken hoeveel tandvleesontstekingen je ongemerkt tussen je tanden hebt zitten wanneer ragers voor het eerst gebruikt worden, het ontstoken tandvlees zal dan gaan bloeden. Het vermijden van bacteriën in de mond en het tegengaan van ontstekingen draagt niet alleen bij aan een schone mondholte maar ook aan een algehele betere lichamelijke conditie.

Ragers

Ragers zijn een soort kleine tandenborstels die als een tandenstoker tussen tanden en kiezen worden gestoken. Wanneer de rager heen en weer wordt bewogen worden de ruimtes tussen tanden en kiezen gereinigd, dit zijn ruimtes waar een gewone tandenborstel niet goed bij kan. Vooral ontstoken tandvlees zal door gebruik van ragers aanzienlijk goed genezen. Mensen die naast een gewone tandenborstel ook ragers gebruiken zouden deze ragers even in het mondspoelmiddel O7 Active kunnen deppen en vervolgens de moeilijk bereikbare plekken tussen tanden en kiezen kunnen reinigen.
© 2017 - 2018 Blauwevinvis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rgerber, Pixabay (bewerkt)
  • www.o7active.com/
  • https://www.mondwaterspoeling.nl/sodium-lauryl-sulfaat/
  • https://www.oralevidence.nl/actieve-zuurstof-lucht-verademing/
  • https://www.tandenblekenhoe.nl/tanden-bleken-zonder-peroxide.html

Reageer op het artikel "Het mondspoelmiddel O7 Active"

Infoteur: Blauwevinvis
Gepubliceerd: 23-11-2017
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!