InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Activator x blijkt na 60 jaar vitamine K2

Activator x blijkt na 60 jaar vitamine K2

Weston Price is een beroemd onderzoeker op het gebied van voeding en tandbederf. In zijn boek´ Voedsel en fysieke degeneratie´ uit de eerste helft van de vorige eeuw, schrijft hij over activator x. Hij noemt het een nieuw soort vitamine die vooral in grote concentraties aanwezig is in botervet. Daarnaast zit het in melk, eieren en sommige organen van dieren. Price hechtte grote waarde aan botervet; hij kon er zelfs cariës mee genezen. Price maakte door centrifuge een concentratie van vloeibaar botervet waarin onder andere veel activator x zat.

Inhoud:

Tandarts bestrijdt gaatjes met voeding

Weston Price, zelf tandarts van beroep, schreef aan mensen met gaatjes in hun tanden voor om het te mengen met levertraan en vervolgens drie theelepeltjes per dag in te nemen. Mede door dit supplement stopte het tandbederf; de gaatjes heelden weer. Price beschrijft onder meer het geval van een 14 jarig meisje met 42 gaatjes in 24 tanden die door haar tandarts was aangeraden een kunstgebit te nemen. Na enkele maanden het supplement met botervet te hebben gebruikt, was het actieve tandbederf in de tanden gestopt!

Price kon activator X meten

Weston Price meette activator X door te kwantificeren hoeveel jodide er in jodium werd omgezet door activator X. Hij wist niet precies wat de stof was maar kon via deze methode meten in welk voedsel het zat en hoeveel activator X boter bevat. Diverse professoren hebben 40 jaar na zijn onderzoek geopperd dat het gewoon om omega 3 vetten ging. Omega 3 vetten hebben echter niet de eigenschap dat ze jodide in jodium kunnen omzetten. Het moest dus een andere stof zijn.

Activator X blijkt vitamine K2

Na 60 jaar is het mysterie opgelost. Activator X bleek vitamine K2 te zijn. Vitamine K2 wordt door dieren uit grassen omgezet vanuit vitamine K1. Vitamine K werd ontdekt door de Deense onderzoeker Hendrik Dam. Hij kreeg hier in 1945 de Nobelprijs voor; dat was precies in het jaar dat Weston Price over activator X schreef. Men dacht in die tijd dat de werking van vitamine K helemaal uit de doeken was gedaan maar dat bleek onjuist. Vitamine K was in de jaren 40 bestempeld als een vitamine die zich uitsluitend bezig hield met de bloedstolling. Het zou pas tot 1997 duren eer men erachter kwam dat vitamine K grote voedingswaarde had.

Vitamine K was onbegrepen

Vitamine K is lang slecht begrepen door de wetenschappers. Tot 1997 dacht men dat vitamine K1 en K2 dezelfde vitamine in een ander jasje was. Dat bleek niet zo te zijn. Beide vitaminen hebben andere voedingswaarden. Vitamine K1 houdt zich inderdaad vooral bezig met de bloedstolling maar vitamine K2 zorgt ervoor dat calcium in de botten wordt geplaatst en buiten de zachte weefsels wordt gehouden. Met andere woorden: vitamine K2 is belangrijk voor de opbouw van botten en tanden. Weston Price had het helemaal juist gezien toen hij mensen botervet voorschreef waarin veel vitamine K2 zit. Je zou ook kunnen zeggen dat Weston Price de rol van vitamine K2 in het calciummetabolisme 60 jaar eerder ontdekte dat zijn wetenschappelijke collega´s.

Vitamine K ism vitamine A en D

Price gebruikte vitamine K2 in combinatie met levertraan; daar zit vooral een grote hoeveelheid vitamine A en D in. Juist de combinatie van vitamine A, D en K zorgt ervoor dat de opbouw van tanden en botten geschiedt doordat de mineralen calcium en fosfor op de goede plek terecht komen. Het gaatje bevat cellen die als tandbederf niet meer actief is worden omgezet in odontoblasten. Deze cellen zijn een soort matrix waarbinnen de mineralen calcium en fosfor gelegd worden. Op dezelfde manier worden botten opgebouwd; via osteoblasten. Odontoblasten vormen het raamwerk van het tandbeen of dentine. Vitamine A en D triggeren de aanmaak van osteocalcine en vitamine K zorgt ervoor dat calcium zich kan binden aan osteocalcine. Op deze manier werken vitaminen A, D en K aan de opbouw van de tanden.

Vitamine K2, goed voor het hart

Vitamine K2 heeft meer wapenfeiten. Het speelt hoogstwaarschijnlijk een belangrijke rol in het immuunsysteem van het lichaam. In ieder geval kan het hart- en vaatziekten voorkomen. Uit de Rotterdam studie die in Nederland onder 4600 mannen boven de 50 werd gehouden bleek dat inname van vitamine K2 de verkalking van de aorta met 52% deed afnemen en de kans op een hartziekte met 41% deed dalen. De mensen die vitamine K2 innamen hadden verder 52% minder kans op het krijgen van een dodelijke ziekte die gerelateerd was aan het hart. Met andere woorden: door vitamine K2 uit roomboter kan je langer leven! Dat staat haaks op het idee wat in Rotterdam gevestigde Unilever, de fabrikant van Becel, jarenlang heeft gepropageerd, namelijk dat roomboter slecht voor het hart zou zijn.

Vitamine K2 zit vooral in roomboter, eieren, tarwegras en alfalfa.

Vitamine K2, goed voor het brein

Weston Price merkte op dat de mensen, vooral kinderen, die activator X oftewel vitamine K2 innamen minder last hadden van gedragsstoornissen. Leraren vroegen hem waarom een leerling ineens zo goed kon leren, terwijl hij daarvoor tot de mindere goden in de klas behoorde. Tegenwoordig is bekend dat vitamine K2 een belangrijke rol speelt in de hersenen. Vitamine K2 wordt gegeven aan Alzheimer-patiënten om deze degeneratieve ziekte minder snel te doen verergeren of te genezen.
Gerelateerde artikelen
Gaatjes (cariës) voorkomenCariës, ook wel “gaatjes” of “tandbederf” genoemd, is een proces waarbij het tandglazuur oplost. Hoe kun je voorkomen da…
Weston Price, voeding en fysieke degeneratieWeston Price, voeding en fysieke degeneratieWeston Price(1870-1948) was een tandarts en voedingsdeskundige uit de eerste helft van de 20e eeuw. Van 1914 tot 1928 wa…
Het onderhouden van je gebit tijdens de zwangerschapHet onderhouden van je gebit tijdens de zwangerschapTijdens je zwangerschap heeft je lichaam heel wat te verduren, zo ook je gebit. Ze zeggen weleens dat iedere zwangerscha…
Tips voor een gezonder gebit, voorkom gaatjes of genees zeTips voor een gezonder gebit, voorkom gaatjes of genees zeIedereen wil graag een gezond en mooi gebit. Er zijn enkele tips die ervoor zorgen, dat je tanden en kiezen gezonder kun…
Gaatjes boren: Hoe doen ze het en doet het pijn?Heeft de tandarts bij de controle een gaatje ontdekt? Dat wordt boren en vullen! Doet het pijn en hoe doen ze het?
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_K
  • http://www.westonaprice.org/fat-soluble-activators/x-factor-is-vitamin-k2?qh=YToxOntpOjA7czoyOiJrMiI7fQ%3D%3D
  • Boek: Weston Price: Voeding en fysieke degeneratie

Reageer op het artikel "Activator x blijkt na 60 jaar vitamine K2"

Reacties

Johan, 18-01-2017 16:23 #5
Behalve de genoemde tarwegras en alfalfa?

Johan, 17-01-2017 16:35 #4
Is er ook de mogelijkheid om K2 via plantaardige voeding binnen te krijgen? Bv gefermenteerde bietensap?

Maria, 31-08-2016 18:58 #3
Aanvulling:
Ondanks dat ik al heel lang een inwoner van Rotterdam ben, had ik nog nooit van dit onderzoek gehoord! Is erg boeiende materie, ook voor alle andere bewoners van Nederland!
Hopelijk lezen tandartsen en hun verenigingen dit ook! Reactie infoteur, 02-09-2016
Hopelijk wel. Voorlopig zijn het echter alleen individuen die hun voordeel opdoen met deze kennis. Wat is het belang voor tandartsen om aan hun patiënten iets aan te raden waardoor ze geen gaatjes meer krijgen? Daar hebben ze geen belang bij. Dus dat zullen ze niet propageren. Dat is logisch in onze maatschappij die op geld is gebaseerd. Stel dat de tandartsen werden beloond naar het hebben van een zo gezond mogelijke patiëntenkring, met zo min mogelijk gaatjes. Dan had deze kennis wel verspreid geworden. Alles is een kwestie van keuze, ook informatieverspreiding. In onze huidige keuze voor geld als motivatiefactor zullen tandartsen zeggen: suiker is niet zo slecht, als je maar goed poetst. Dat blijkt een grote leugen. Poetsen helpt minimaal. Sterker nog: door het poetsen wordt tandglazuur aangetast en verdwijnt tijdelijk de bacteriedodende werking van ons speeksel.

Maria, 26-04-2016 16:16 #2
Mooi om te lezen, die voortschrijdende inzichten!
Vooral hoe heilzaam vitamine K2 is voor iedereen, bovenal voor kinderen! Omdat ik zelf in het onderwijs werkzaam ben, vind ik
dit heel interessant en leerzaam. Dank voor dit artikel! Reactie infoteur, 27-04-2016
Graag gedaan :)

Walther, 03-07-2015 14:02 #1
Goedemiddag. Hoeveel vitamine K 2 heeft men per dag nodig?
Bij voorbaat dank. Reactie infoteur, 08-07-2015
Volgens deze site is er nog niet precies bekend hoeveel de mens nodig heeft: http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/12/16/vitamin-k2.aspx
Maar het zal waarschijnlijk rond de 180mcg zijn. Die hoeveelheid zit in 230 gram Goudse kaas. Ook in Brie zit veel K2.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 18-07-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!