InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Het Budwig Dieet bij kanker

Het Budwig Dieet bij kanker

Johanna Budwig was een biochemicus die in de jaren 50 van de 20e eeuw een dieet ontwikkelde waarvan ze zelf zei dat het hielp bij kanker. Het dieet is helaas nooit wetenschappelijk onderzocht. Budwig zag dat tumors verkleinden nadat kankerpatiënten enkele weken haar dieet namen. Het probleem hierbij is dat sceptische collega´s altijd zeggen: tumors kunnen uit zichzelf verkleinen. Daarom is het des te tragischer dat haar dieet nooit middels wetenschappelijke methoden is onderzocht. Een onderzoek is vrij duur; normaliter worden onderzoeken door de farmaceutische industrie gedaan en deze bedrijfstak heeft er vanzelfsprekend geen belang bij dat mensen kunnen genezen met het eten van de juiste producten. Vandaar dat haar dieet nooit wetenschappelijk is beproefd.

Inhoud:

Celademhaling en kanker

Dr. Johanna Budwig gaat ervan uit dat de celademhaling bij de kankerpatiënt verstoord is. Omdat meervoudig onverzadigde vetzuren zuurstof in de cellen opnemen, en vrijwel de hele mensheid daar tegenwoordig een tekort aan heeft, kan kanker snel ontstaan. Essentiële vetzuren nestelen zich in de wanden van celmembranen waardoor er zuurstof in de cel kan geraken. Een tekort aan zuurstof is de belangrijkste reden voor de omvorming van een gezonde cel naar een kankercel. Dit is aangetoond door Dr. Otto Warburg, nobelprijswinnaar. Brian Peskin heeft ook een boek geschreven over het zuurstoftekort in cellen als hoofdoorzaak van kanker.

Olie en zon

Johanna Budwig was een vrouw die als één van de weinige wetenschappers die de bevindingen van Warburg overnam. Ze zette zijn theorie om in een praktijk, namelijk door mensen aan te bevelen veel oliën tot zich te nemen. Verder raadde ze kankerpatiënten aan in de zon te gaan zitten. Normaal gesproken kunnen kankerpatiënten slecht tegen de zon maar door de biologische oliën kunnen ze daar beter tegen. Er komt een wisselwerking tussen de zonnestralen en de oliën op gang welke Johanna Budwig de ´biologische gemeenschap´ noemde. De olie die Budwig het meest aanraadde was lijnzaadolie, daar zitten zowel basis omega 3 als omega 6 vetzuren in. Eigenlijk is alleen hennepolie gezonder dan lijnzaadolie.

Wat mag je nog meer eten?

Oliën vormen een belangrijk onderdeel maar er zijn nog meer elementen in het dieet van Johanna Budwig. Zo vormen proteïnen of eiwitten een belangrijk onderdeel, vooral eiwitten uit melkproducten. Ze raadde aan kwark en hüttenkäse te eten. Daarnaast zijn groenten, graanproducten en vruchten belangrijk. Zelf gemaakte muesli, groentesappen, vruchtensappen, rauwkost werden aangeraden. Om het eten te zoeten werd een soort lijnzaad-honingproduct gebruikt wat linomel heet. ´s Morgens wordt als eerste een glas zuurkoolsap gedronken, en dat is ook het laatste wat je drinkt voordat je gaat slapen.

Wat mag je niet eten?

Vlees, verzadigde oliën, margarine, pasta´s van wit meel en suiker werden vermeden in dit dieet. De visies van Johanna Budwig komen overeen met die van Brian Peskin. Het dieet lijkt erg veel op het dieet wat Brian Peskin aanraadt, behalve op het gebied van vlees. Brian Peskin zegt dat je wel vlees kunt gebruiken maar dan alleen van biologische oorsprong. Gewoon supermarktvlees heeft teveel chemicaliën in zich en wordt geproduceerd door de dieren onnatuurlijke en genetisch gemanipuleerde voeding te laten eten.

Budwigpapje

In Nederland staat een belangrijk onderdeel van het Budwig-dieet bekend onder de weinig smaakvol klinkende naam ´Budwigpapje´. Dat is een ontbijt van kwark met muesli en lijnzaadolie, waar vruchten en honing aan worden toegevoegd. Sommigen vinden het een gek idee om lijnzaadolie door de muesli te doen. Het is echter een prima manier om de muesli meer voedingswaarde te geven; het is net zoiets als boter op je brood doen. Alleen granen, daar heeft de mens niet genoeg aan.

In Duitsland staat het Budwig dieet als het olie-eiwit-rauwkostdieet. Daarmee is het dieet van Johanna Budwig kort samengevat.

Overige ziekten waarbij het Budwig-dieet helpt

Het Budwig-dieet is zo gezond dat het kan worden ingezet bij meerdere ziekten. Het dieet is door Budwig alleen bij kanker gebruikt maar hedendaagse natuurartsen schrijven het eveneens voor bij hart- en vaatziekten, reumatoïde artritis, astmatische bronchitis en hoofdpijn.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Boek: Paul van Dijk, Geneeswijzen in Nederland en Vlaanderen
  • Boek: Brian Peskin, het verzwegen verhaal van kanker
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Johanna_Budwig
  • http://www.tegenkanker.nl/kanker/voeding/budwig-papje.html

Reageer op het artikel "Het Budwig Dieet bij kanker"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 24-07-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!