InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Krulpeterselie: Voordelen voor gezondheid van dit kruid

Krulpeterselie: Voordelen voor gezondheid van dit kruid

Krulpeterselie: Voordelen voor gezondheid van dit kruid Peterselie (Petroselinum crispum) is afkomstig van een kleine tweejaarlijkse plant van de familie Apiaceae, van het geslacht Petroselinum. Dit kruid is ontstaan in Zuid-Europa en de oostelijke Middellandse Zee. Mensen gebruiken dit kruid vaak in diverse warme en koude gerechten, bijvoorbeeld als garnering. Er zijn drie soorten peterselie bekend met name krulpeterselie (gekrulde peterselie), platte peterselie (Italiaanse peterselie) en wortelpeterselie. Enkel de krulpeterselie biedt aanzienlijke voedings- en gezondheidsvoordelen.

Voedingsstoffen in krulpeterselie

Krulpeterselie bevat volgende voedingsstoffen:
  • antioxidanten
  • bètacaroteen
  • calcium
  • carnosol
  • chlorofyl
  • folaat
  • fosfor
  • ijzer
  • kalium
  • koper
  • luteïne
  • magnesium
  • mangaan
  • myristicine, apiole, bèta-bisaboleen (essentiële oliën)
  • vezels
  • vitamine A
  • vitamine B
  • vitamine C
  • vitamine K
  • zeaxanthine
  • zwavel

Antioxidanten in dit kruid

De flavonoïde antioxidanten apigenine, luteoline, quercetine en kaempferol in krulpeterselie bieden diverse gezondheidsvoordelen. Apigenin is mogelijk een niet-toxische behandeling tegen een agressieve vorm van borstkanker, volgens het Bureau van de Universiteit van Missouri. Apigenin doodt kankercellen, remt de groei en reproductie van kankercellen en voorkomt de expressie van een gen geassocieerd met de groei van kanker. Quercetine helpt de schadelijke effecten van lipoproteïne met lage dichtheid (LDL-cholesterol: ‘slechte’ cholesterol) te voorkomen. Tevens verlaagt quercetine de bloeddruk. De symptomen van een ontsteking en de tekenen geassocieerd met interstitiële cystitis (ontsteking van blaaswand met pijn), prostatitis (prostaatontsteking met pijn en plasproblemen) en reumatoïde artritis (ontsteking van gewrichten en organen) verminderen eveneens door quercetine in krulpeterselie, volgens de Universiteit van Maryland Medical Center. Daarnaast bevat krulpeterselie de antioxidanten luteïne en zeaxanthine die de oogfunctie verbeteren (ooggezonde voeding) en het lichaam helpen bij het neutraliseren van de schade veroorzaakt door UV-straling.

Carnosol

Carnosol, een samenstelling in krulpeterselie en andere mediterrane kruiden, biedt mogelijk bescherming tegen kanker en een ontsteking. Dit onthulde een studie die werd gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift 'Cancer Letters' uit juni 2011. Carnosol remt de ontwikkeling van leukemie, prostaatkanker, borstkanker, huidkanker en dikkedarmkanker. Carnosol heeft ook antioxiderende voordelen die er voor zorgen dat de lever effectiever kan werken. Hierdoor kan de lever het lichaam ontgiften en oxidatie van cholesterol voorkomen. Dit leidt tot een verminderde vorming van plaques in de slagaders (slagaderverkalking).

Chlorofyl

Krulpeterselie is ook bijzonder rijk aan chlorofyl, de energieproducerende stof die kruiden en planten de karakteristieke groene kleur geeft. Chlorofyl helpt het lichaam alkaliseren. Daarnaast is de stof belangrijk voor het zuiveren van het bloed en de vorming van nieuwe rode bloedcellen. Bovendien helpen de chlorofyl en flavonoïden in krulpeterselie om de cellulaire glutathionvorming te bevorderen. Hogere niveaus van cellulaire glutathion zorgen ervoor dat het lichaam effectiever kan ontgiften en genezen. Door chlorofyl in het kruid, verbetert tevens de ademgeur en lichaamsgeur.

Folaat

Krulpeterselie is goede bron van natuurlijk folaat (foliumzuur), wat uitermate belangrijk is voor het verlagen van het homocysteïnegehalte. Homeocysteïne is een ontstekingsmediator die verband houdt met hart- en vaatziekten en hersenatrofie. Foliumzuur is ook belangrijk voor zwangere vrouwen omdat het een cruciale rol speelt in de ontwikkeling van de foetus. Het is ook een belangrijke voedingsstof voor de preventie van kanker. Verder is folaat, een vitamine uit het vitamine B-complex, ook belangrijk voor de vorming van rode bloedcellen en het eiwitmetabolisme.

IJzer

IJzer is essentieel voor de productie van heem, dat een belangrijk zuurstofdragend component is in de rode bloedcellen.

Kalium

100 gram vers kruid biedt 554 mg of 12% van de dagelijkse benodigde kaliumspiegel. Kalium is het hoofdbestanddeel van cel- en lichaamsvloeistoffen dat de hartslag en de bloeddruk helpt reguleren.

Mangaan

Het menselijk lichaam gebruikt mangaan als cofactor voor het antioxidante enzym superoxide dismutase.

Myristicine, apiole en bèta-bisaboleen (essentiële oliën)

Krulpeterselie bevat myristicine, apiole en bèta-bisaboleen - essentiële oliën die bepaalde medicinale voordelen kunnen bieden. Een studie gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift "Toxicology Letters" uit mei 2005 meldde dat myristicine potentiële voordelen biedt tegen neuroblastoom. Dit is een soort kanker die het zenuwstelsel aantast en vaak optreedt bij kinderen. In de weefselkweekstudie induceerde myristicine de celdood in neuroblastomacellen. De etherische olie apiole vertoonde antimicrobiële voordelen tegen drie soorten mijten in een reageerbuisstudie gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift "Journal of Agricultural and Food Chemistry" uit juli 2011. Anno januari 2019 is verder onderzoek nodig om de resultaten van deze onderzoeken te bevestigen.

Vitamine B

Verse kruidenbladeren zijn rijk aan veel essentiële vitaminen zoals pantotheenzuur (vitamine B5), riboflavine (vitamine B2), niacine (vitamine B3), pyridoxine (vitamine B6) en thiamine (vitamine B1). Deze vitaminen spelen een vitale rol in het metabolisme van koolhydraten, vetten en eiwitten door te fungeren als co-enzymen in het menselijk lichaam.

Vitamine C

Krulpeterselie bevat ongeveer drie keer de hoeveelheid vitamine C in volume als een sinaasappel. Vitamine C is uiterst belangrijk voor een gezonde immuunfunctie, een jeugdige huid en de gezondheid van de gewrichten.

Vitamine K

Krulpeterselie is erg rijk aan vitamine K. Vitamine K speelt een potentiële rol bij de gezondheid van botten. Daarnaast is de vitamine belangrijk voor de behandeling van patiënten met de ziekte van Alzheimer doordat de vitamine de neuronale schade in de hersenen beperkt.

Vezels

Mensen die lijden aan winderigheid, indigestie of constipatie hebben minder klachten door het eten van krulpeterselie, omdat dit kruid veel vezels bevat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe waardevol is peterselie voor onze gezondheid?Hoe waardevol is peterselie voor onze gezondheid?Peterselie (Petroselinum crispum) is een tweejarige, winterharde, kruidachtige plant uit de schermbloemige familie (Apia…
Gezonde voeding: SpinaziesapGezonde voeding: SpinaziesapHoewel sap van spinazie niet zo bekend is als voedingsmiddel kan het toch een meerwaarde bieden aan een smoothie, saus o…
Vitaminen uit voedselVitaminen uit voedselVitaminen zijn van onmisbaar belang voor het functioneren van het lichaam. Ons lijf maakt zelf echter geen vitaminen aan…
Hoe gezond is tarwegras?Hoe gezond is tarwegras?Als gevolg van onze toenemende aandacht voor alles wat met een gezonde voeding te maken heeft, zijn we voortdurend op zo…
Peterselie in mijn keukenPeterselie in mijn keukenPeterselie, Petroselinum crispum, is een heerlijk smakend keukenkruid dat naar mijn mening veel te weinig gebruikt wordt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lebensmittelfotos, Pixabay
  • Geraadpleegd op 21 januari 2019:
  • 5 Amazing Health Benefits of Parsley, https://drjockers.com/parsley-health-benefits/
  • Carnosol: A promising anti-cancer and anti-inflammatory agent, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3070765/?tool=pubmed
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Extraction and identification of flavonoids from parsley extracts by HPLC analysis, http://adsabs.harvard.edu/abs/2012AIPC.1425...50S
  • Myristicin-induced neurotoxicity in human neuroblastoma SK-N-SH cells., https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15795093
  • Parsley nutrition facts, https://www.nutrition-and-you.com/parsley.html
  • Peterselie, https://greenfingersonline.nl/tuinplanten/peterselie/
  • What Are the Benefits of Parsley?, https://healthyeating.sfgate.com/benefits-parsley-4541.html
  • What Are The Health Benefits Of Parsley?, https://www.dovemed.com/healthy-living/wellness-center/what-are-health-benefits-parsley/

Reageer op het artikel "Krulpeterselie: Voordelen voor gezondheid van dit kruid"

Infoteur: Miske
Laatste update: 30-07-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!