Lecithine, voedsel voor de hersenen

Lecithine, voedsel voor de hersenen Lecithine is een wasachtige stof die tegenwoordig vaak wordt verkregen uit sojabonen. Lecithine komt voor in alle lichaamscellen, die van de hersenen en zenuwen inbegrepen, en neemt deel aan diverse vitale processen. Ze helpt mee aan het transport van vetten door het lichaam en helpt ongezonde vet- en cholesterol afzettingen in beweging te brengen en af te voeren. Extra lecithine supplementen kunnen de hersenfunctie verbeteren. Ook kan lecithine degeneratieve hersenziekten helpen voorkomen.

Samenstelling van lecithine

Lecithine is een wasachtige stof die tot een klasse lichaamsvetten met de naam fosfolipiden en fosfatiden behoort. Ze is een compleet mengsel van fosfolipiden, fosforzuur, twee B-vitaminen en het aminozuur methionine. Lecithine is een dermate belangrijke stof dat de lever haar continu produceert, net zoals ze met cholesterol doet. 73% van het totale lever vet is lecithine, en 30 % van het droge gewicht van de hersenen bestaat uit lecithine.

Effecten van lecithine

Lecithine bevat essentiële vetzuren en verlaagt wezenlijk de cholesterol, zelfs bij lage dosering. Lecithine geniet voorts de reputatie als hersenvoedsel. Studenten die lecithine nemen voor examens, teneinde hun geheugen te verbeteren en effectiever te kunnen studeren krijgen van recent onderzoek volledig gelijk. Midden jaren zeventig van de twintigste eeuw ontdekten hersenonderzoekers dat lecithine veel nauwer bij zenuwfuncties was betrokken dan eerder werd aangenomen. Choline een belangrijk onderdeel van lecithine bleek in het lichaam omgezet te worden in acetylcholine. Acetylcholine is een stof die zenuwimpulsen van de ene zenuwcel naar de andere zenuwcel overbrengt. Hierdoor speelt het een belangrijke rol in het lichamelijke en emotionele gedrag.

Lecithine en de lever

Een ander voordeel van lecithine is dat het leverschade veroorzaakt door alcoholmisbruik kan helpen repareren. Dit komt doordat lecithine vetophopingen in de lever afbreekt. Een belangrijke door alcohol veroorzaakte leverbeschadiging is leververvetting. Lecithine gaat leververvetting tegen.

Bronnen van lecithine

De beste natuurlijke bronnen van lecithine zijn ongeraffineerde plantaardige koudgeperste oliën, eierdooiers, noten, zaden en sojabonen. De behandeling van voedsel vernietigt de erin voorkomende lecithine grotendeels.

Verkrijgbaarheid van lecithine

Lecithine is in natuurvoedingswinkels verkrijgbaar in korrel-, capsule-, en vloeibare vorm. Korrels hebben een smaakje en kunnen per lepel over gerechten gestrooid worden. Capsules zijn weliswaar handig voor op reis, maar ze zijn minder sterk dan korrels. Vloeibare lecithine bestaat voor twee derde uit lecithine zelf en voor een derde uit sojaolie. Lecithine is een goedkoop supplement wat online gekocht kan worden.

Potjes lecithine-korrels dienen goed afgesloten en op een droge plek te worden bewaard. Hoewel korrels lang houdbaar zijn kunnen ze nogal rubberachtig worden. Flesjes met vloeibare moeten na opening in de koelkast worden bewaard. De gemiddelde dosering lecithine korrels is 3 theelepels tot 3 eetlepels per dag.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Lecithine
  • https://www.natuurdietisten.nl/is-lecithine-goed-geheugen/

Reageer op het artikel "Lecithine, voedsel voor de hersenen"

Reacties

Yvonne In T. Goren, 14-08-2018 07:46 #2
Ik zou heel graag afbouwen met mijn antidepressiva vermits ik niet meer voel wat ik hoor te voelen voel me alleen wat 'gerobotiseerd'. Zou ik deze afbouw kunnen ondersteunen met lecithine? ben inmiddels wel 67 maar nog wel redelijk actief groetjes Yvonne

Liese, 30-05-2012 01:07 #1
Kun je je voorstellen? Het lijkt wel een wondermiddel om je hersenen een boost te geven. Dank je voor de tip! Zal zeker dit product zeker aanschaffen.

Infoteur: P1234
Laatste update: December 2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Voedingssupplementen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!