InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Lecithine voedsel voor de hersenen

Lecithine voedsel voor de hersenen

Lecithine is een wasachtige stof die tegenwoordig vaak wordt verkregen uit sojabonen. Lecithine komt voor in alle lichaamcellen, die van de hersenen en zenuwen inbegrepen, en neemt deel aan diverse vitale processen. Ze helpt mee aan het transport van vetten door het lichaam en helpt ongezonde vet- en cholesterol afzettingen in beweging te brengen en af te voeren.

Samenstelling

Lecithine is een wasachtige stof die tot een klasse lichaamsvetten met de naam fosfolipiden en fosfatiden behoort. Ze is een compleet mengsel van fosfolipiden, fosforzuur, twee B- vitaminen en het aminozuur methionine. Lecithine is een dermate belangrijke stof dat de lever haar continu produceert, net zoals ze met cholesterol doet. 73 % van het totale levervet is lecithine, en 30 % van het droge gewicht van de hersenen bestaat uit lecithine.

Effecten

Lecithine bevat essentiële vetzuren en verlaagt wezenlijk de cholesterol, zelfs bij lage dosering. Lecithine geniet voorts de reputatie als hersenvoedsel. Studenten die lecithine nemen voor examens, teneinde hun geheugen te verbeteren en effectiever te kunnen studeren krijgen van recent onderzoek volledig gelijk. Midden jaren zeventig van de twintigste eeuw ontdekten hersenonderzoekers dat Lecithine veel nauwer bij zenuwfuncties was betrokken dan eerder werd aangenomen. Choline een belangrijk onderdeel van lecithine bleek in het lichaam omgezet te worden in acethylcholine. Acetylcholine is een stof die zenuwimpulsen van de ene zenuwcel naar de andere zenuwcel overbrengt. Hierdoor speelt het een belangrijke rol in het lichamelijke en emotionele gedrag.

Bronnen

De beste natuurlijke bronnen van lecithine zijn ongeraffineerde plantaardige koudgeperste oliën, eierdooiers, noten, zaden en sojabonen. De behandeling van voedsel vernietigt de erin voorkomende lecithine grotendeels.

Verkrijgbaarheid

Lecithine is in natuurvoedingswinkels verkrijgbaar in korrel-, capsule-, en vloeibare vorm. Korrels hebben een smaakje en kunnen per lepel over gerechten gestrooid worden. Capsules zijn weliswaar handig voor op reis, maar ze zijn minder sterk dan korrels. Vloeibare lecithine bestaat voor tweederde uit lecithine zelf en voor een derde uit sojaolie.

Potjes lecithinekorrels dienen goed afgesloten en op een droge plek te worden bewaard. Hoewel korrels lang houdbaar zijn kunnen ze nogal rubberachtig worden. Flesjes met vloeibare moeten na opening in de koelkast worden bewaard. De gemiddelde dosering lecithine korrels is 3 theelepels tot 3 eetlepels per dag.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Darmstimulans met kelp lecithineDarmstimulans met kelp lecithineDit middel is te koop bij het Kruidvat en veel informatie is er niet over te vinden. In diverse forums op internet wordt…
Voeding(ssupplementen) tegen aderverkalkingVoeding(ssupplementen) tegen aderverkalkingAderverkalking (arteriosclerose) ontstaat wanneer cholesterol in de aderen neerslaat en kalk aantrekt. Atherosclerose is…
Lecithine gebruiken bij galstenen en hoog cholesterolLecithine gebruiken bij galstenen en hoog cholesterolLecithine is een fosfolipide die in elke lichaamscel voorkomt. Suppletie met lecithine kan raadzaam zijn bij een verhoog…
Het populairste nagerecht: chocolademousseHet populairste nagerecht: chocolademousseHet volgende recept heb ik al meerdere keren gemaakt en het is nog nooit mislukt geweest. Chocolademousse maak je best m…
Brunch, dessertsBrunch, dessertsWat is een mooiere afsluiting van een brunch dan een dessert? U leest hier een paar recepten van desserts, voor 8 person…

Reageer op het artikel "Lecithine voedsel voor de hersenen"

Reacties

Yvonne In T. Goren, 14-08-2018 07:46 #2
Ik zou heel graag afbouwen met mijn antidepressiva vermits ik niet meer voel wat ik hoor te voelen voel me alleen wat 'gerobotiseerd'. Zou ik deze afbouw kunnen ondersteunen met lecithine? ben inmiddels wel 67 maar nog wel redelijk actief groetjes Yvonne

Liese, 30-05-2012 01:07 #1
Kun je je voorstellen? Het lijkt wel een wondermiddel om je hersenen een boost te geven. Dank je voor de tip! Zal zeker dit product zeker aanschaffen.

Infoteur: P1234
Gepubliceerd: 13-11-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Voedingssupplementen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!