InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Appelazijn voor uw gezondheid

Appelazijn voor uw gezondheid

Appelazijn voor uw gezondheid Appelazijn is verkrijgbaar bij de meeste reformzaken en wordt veel gebruikt om af te vallen. Maar appelazijn is niet alleen maar goed om gewicht kwijt te raken het heeft namelijk nog meer positieve eigenschappen.

Appelazijn

Appelazijn wordt verkregen door fermentatie van het sap van de appel. Deze azijnsoort dankt zijn heilzame effecten aan het hoge mineralengehalte van appels. Appelazijn is zowel een voedingsmiddel als een geneesmiddel en wordt zowel door natuurgenezers als door koks gebruikt.

De werkzame factor in appelazijn is feitelijk een combinatie van mineralen, organisch materiaal en azijnzuur. Dit laatste geeft zijn karakteristieke smaak en reuk aan het appelazijn. In appelazijn is het azijnzuur ongeveer 5% en is rijk aan mineralen en arm aan natuurlijke suikers en vitaminen. Het is buitengewoon rijk aan kalium, calcium, fosfor, natrium en spoorelementen. Een Amerikaanse arts (Dr. D.C. Jarvis) stelt dat de genezende werking van appelazijn wordt veroorzaakt door het vermogen om het kalium met andere mineralen te binden.

Effecten

Appelazijn heeft een samentrekkende (adstringerende) werking, dit is nuttig voor bijvoorbeeld het stoppen van diarree. Appelazijn verbetert het vermogen van het bloed om zuurstof op te nemen, verbetert de stofwisseling en de spijsvertering. Het is werkzaam als een antisepticum tegen schadelijke darmbacteriën. Daarnaast versterkt appelazijn de hartfunctie.
Voor mensen met te weinig maagzuur kan het helpen om 1 of 2 theelepels appelazijn in een glas water te nemen voorafgaand aan de hoofdmaaltijden. Appelazijn heeft geen interactie met medicijnen en kan ook worden gebruikt door diabetici en mensen die een zoutarm dieet volgen.

Gewichtsbeheersing

Overgewicht komt in verreweg de meeste gevallen door teveel eten en te weinig beweging. In combinatie met een caloriebeperking kan appelazijn helpen de overtollige kilo's kwijt te raken. Men vermoedt dat appelazijn de snelheid waarmee het voedsel in energie wordt omgezet verhoogt. Voor een optimaal effect dient men voor de maaltijd twee theelepels appelazijn in een glas water te nemen.

Diarree

In veel gevallen van diarree probeert het lichaam zichzelf te ontdoen van gifstoffen. In aanhoudende en ernstige vormen van diarree, verzwakt het lichaam en gaat de mineralenvoorraad verloren, hier kan appelazijn verlichting geven. Neem verspreid over de dag enkele malen 1 of 2 theelepels appelazijn in een glas mineraalwater. Halveer de dosis bij kinderen.

Antiseptische werking

De antiseptische effecten van appelazijn manifesteren zich al na enkele dagen. De ontlasting stinkt minder en je adem ruikt beter. Dit komt doordat appelazijn de zuurgraad in het lichaam verhoogt en rottingsbacteriën in de ingewanden vernietigt.
De giftige bijproducten van rottingsbacteriën worden deels via de darmwand in het bloed opgenomen, wat zelfvergiftiging (auto-intoxicatie) van het lichaam veroorzaakt. Schone darmen vormen de basis voor een gezond leven.

Energie

Door middel van onderzoek bij dieren is aangetoond dat er een relatie bestaat tussen de zuurgraad van het lichaam en het energieniveau. Ook is bij mensen vastgesteld dat schommelingen van de zuurgraad van de urine samenhing met schommelingen in het gevoel van welbevinden. Basische urine bleek samen te hangen met moeheid, ziekten, hooikoorts, artritis en andere aandoeningen. Wanneer echter de zuurgraad werd verhoogd door het gebruik van appelazijn, kreeg het lichaam zijn energie en gezondheid terug.

Dunner wordend haar

Haaruitval is soms het gevolg van een slechte stofwisseling. Er zijn gevallen waarbij het gebruik van enkele theelepels appelazijn per dag gedurende een aantal maanden het haarverlies tot staan kan brengen. Het haar werd zelfs gezonder en dikker. Een veelvoorkomende oorzaak van haaruitval is het gebrek aan minerale zouten, het rijke gehalte van deze mineralen in appelazijn zorgt dan ook voor de ommekeer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen met appelazijn werktAfvallen met appelazijn werktWie eenvoudig wil afvallen moet zeker appelazijn proberen. Afvallen met appelazijn gaat namelijk uitstekend, doordat app…
Afvallen met appelazijnAfvallen met appelazijnAppelazijn kan in meerdere opzichten een positief effect op de gezondheid hebben. Het bekendst is appelazijn echter vanw…
Appelazijn als wondermiddel voor uw spijsverteringAppelazijn als wondermiddel voor uw spijsverteringAfvallen met appelazijn of appels werkt echt. Gebruik van appelazijn is een prima kuur die goed is voor uw gezondheid. H…
Slank Appel & Chroom, helpt het echt of af te vallen?Slank Appel & Chroom, helpt het echt of af te vallen?Appelazijn wordt al eeuwenlang beschouwd als een uitstekend middel tegen overgewicht. Appelazijn breekt vet af en het ho…
Automatisch afvallen tijdens je slaap met NachtslankAutomatisch afvallen tijdens je slaap met NachtslankMet Nachtslank kunt u elke nacht gezond afvallen volgens Vitamust. Het is de nummer 1 uit de VS. Uit onderzoek is bekend…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Appelazijn voor uw gezondheid"

Reactie

Chris, 03-03-2014 19:47 #1
Ik ben nu 2 weken met appelazijn bezig en voel me prima. Ik drink het 3x per dag. Twee eetlepels in een glas water. Goed te doen!

Infoteur: P1234
Gepubliceerd: 22-11-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Voedingssupplementen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!