InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Groeipijn: symptomen, behandeling & tips bij groeipijnen

Groeipijn: symptomen, behandeling & tips bij groeipijnen

Groeipijn: symptomen, behandeling & tips bij groeipijnen Wordt je kind 's nachts wakker van de pijn in de benen? Dan kan er sprake zijn van de zogenaamde groeipijn. Of deze pijnlijke benen echt te maken hebben met de groei van het kind, is nog niet duidelijk, maar zeker is wel dat groeipijnen na verloop van tijd weer voorbijgaan. Pijn in de benen kan ervoor zorgen dat het kind 's nachts wakker wordt van de pijn. Dit kan dan weer tot gevolg hebben dat bijkomende symptomen optreden, zoals gebrek aan energie en vermoeidheid. Een pijnstiller voor kinderen kan de klachten verlichten, net als het zachtjes masseren van de benen met een warme olie of crème. Wat kan je doen als je kind pijnlijke benen heeft en hoe kan je groeipijn behandelen?

Wat is groeipijn?

Groeipijn is een verschijnsel dat voorkomt bij opgroeiende kinderen. Kinderen hebben er vooral op het einde van de dag last van, maar ook 's nachts. Dan kan het kind wakker worden van pijn in de benen. Naar schatting tien percent van de kinderen heeft last van groeipijn. Deze aandoening treedt vooral op tussen het vierde en het tiende levensjaar en het treft meer meisjes dan jongens. Groeipijn kan na een tijdje weer voorbijgaan.

Symptomen groeipijn

Pijn in de benen

Het bijzondere aan groeipijn is dat het kind vooral 's avonds en 's nachts gehinderd wordt door pijn in de benen. Overdag heeft het kind er doorgaans geen last van. De pijn kan gevoeld worden in de knie, het scheenbeen, maar ook in de kuitspieren of in de dijen. Groeipijn kan constant gevoeld worden, maar de pijn kan ook in kortere aanvallen toeslaan.

Moe

Een bijkomend gevolg is dat het kind door het wakker worden van de pijn in zijn nachtrust gestoord wordt. Door een verstoord slaappatroon kunnen er bijgevolg bijkomende symptomen ontstaan zoals: snelle vermoeidheid overdag, geprikkeldheid en gebrek aan energie. Doordat het kind zich niet goed in zijn vel voelt kan het ook sneller gaan pruilen, klagen en huilen.

Oorzaak groeipijn

Groeipijn wordt zo genoemd omdat veel mensen ervan uitgaan dat deze pijn letterlijk veroorzaakt door het groeien van een kinderlichaam. Maar de wetenschap is er nog niet helemaal over uit wat nu de oorzaak zou kunnen zijn van groeipijn. Sommigen menen dat de pijn niet echt iets te maken heeft met de groei, terwijl anderen dit wel aanhalen als typisch kenmerk.

Behandeling groeipijnen: tips

Ontspannende oefeningen

Groeipijn is vrij onschuldig en zal na verloop van tijd vanzelf weer voorbijgaan. Toch kan je je kind voorlopig helpen door het oefeningen te laten doen met het pijnlijke been. De oefeningen die volwassenen doen om krampen tegen te gaan, kunnen soms ook effectief zijn bij een kind met groeipijn. Laat het kind op bed gaan liggen en laat het de benen strekken. Aan de hand van hoe het kind reageert kan je de oefening aanpassen.

Warmte op het been

Warmte aanbrengen op het pijnlijke been kan de pijn lichtjes verdoven. Dit kan door een warme doek te gebruiken of een zachte, verwarmende crème of gel. Eventueel kan je warme massageolie gebruiken om het been lichtjes mee in te wrijven waardoor het kan ontspannen. Het kind kan hierbij aangeven wat het aangenaam vindt. Er zijn crèmes en massage-oliën voor baby's en kinderen (bv. Zwitsal) beschikbaar die zorgen voor een relaxerend en verzachtend gevoel, waardoor de kans op een betere slaap groter wordt.

Pijnstiller kind

Als deze remedies niet afdoende zijn, dan kan overgegaan worden tot het nemen van een pijnstiller. Er is paracetamol voor kinderen op de markt die de pijnklachten snel en efficiënt kan bestrijden. Indien het kind de pijnstiller niet oraal wil of kan innemen is een zetpil een goede oplossing om de pijn te verzachten. Vraag wel aan je arts welke de aangeraden dosis is en welke dosis je niet mag overschrijden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Als uw kind groeipijn heeft, is huisarts vaak niet nodigAls uw kind groeipijn heeft, is huisarts vaak niet nodigVan elke tien kinderen heeft er één last van groeipijnen. Het is een pijn die zich in de benen voordoet, soms aan het ei…
Groeipijn: symptomen, oorzaak, behandeling en prognoseGroeipijn: symptomen, oorzaak, behandeling en prognoseGroeipijn bij kinderen komt vaak voor. Groeipijn is een lastige en vervelende klacht en kan voorkomen bij kinderen vanaf…
Groeipijn, hoe kun je een kind helpenGroeipijn, hoe kun je een kind helpenAls een kind valt en een wondje heeft dan troost je hem of haar en plakt eventueel een pleister op de wond. Maar wat als…
Groeipijn: oorzaak en gevolgGroeipijn: oorzaak en gevolgGroeipijn is pijn die gevoeld wordt tijdens het groeien. Het is vooral bekend bij pubers maar kan al voorkomen bij peute…
Groeipijn, pijnlijk maar onschuldigGroeipijn, pijnlijk maar onschuldigGroeipijn is een kwaal, waar maar weinig over bekend is. Het is een kwaal waar ongeveer één op de tien kinderen mee te m…
Bronnen en referenties
  • http://www.dokterdokter.nl/aandoening/1590/groeipijn (geraadpleegd op 21/05/2016).

Reageer op het artikel "Groeipijn: symptomen, behandeling & tips bij groeipijnen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-03-2019
Subrubriek: Kinderen
Special: Kinderkwesties
Medische informatie…
Schrijf mee!