InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Gevolgen alcoholgebruik voor jongeren: hersenen en organen

Gevolgen alcoholgebruik voor jongeren: hersenen en organen

Gevolgen alcoholgebruik voor jongeren: hersenen en organen Wat zijn de gevolgen van alcoholgebruik voor jongeren? Veel ouders denken er niet graag over na, maar het is zo dat veel kinderen en tieners al gaan experimenteren met alcoholgebruik tijdens hun middelbare schoolperiode - ver voordat ze volgens de wet alcohol mogen kopen. Onderzoek heeft uitgewezen dat bijna 80% van de middelbare schoolkinderen alcohol heeft geprobeerd. Op 15 jarige leeftijd drinkt 50% van de jongeren regelmatig alcohol (NIPO). Wat zijn de risico's van alcoholgebruik door jongeren?

Gevolgen van alcoholgebruik door kinderen

Startmoment alcoholgebruik zo lang mogelijk uitstellen

Hoewel het experimenteren met alcohol tijdens de tienertijd veel voorkomt, terwijl het gebruik bij kinderen en jongeren sneller tot risico's leidt dan bij volwassen personen. Het is daarom belangrijk om het gebruik van alcohol al op jonge leeftijd bespreekbaar te maken met kinderen. Het is raadzaam het startmoment zo lang mogelijk uit te stellen. Kinderen onder de 16 jaar kunnen beter geen toestemming krijgen alcohol te drinken. In de wet is vastgelegd dat aan kinderen onder de 16 jaar geen alcohol verkocht mag worden. Dit kan gebruikt worden het startmoment zo lang mogelijk uit te stellen.

Gevolgen van alcoholgebruik door jongeren

Als een kind begint met alcohol, dan heeft hij vier keer meer kans om verslaafd te raken aan alcohol dan andere kinderen die er niet mee experimenteren. Verslaving is echter niet het enige potentiële probleem in relatie tot alcoholgebruik. Er zijn nog andere mogelijke gevolgen van alcohol op kinderen.

Gevolgen alcoholgebruik / Bron: Istock.com/Csaba DeliGevolgen alcoholgebruik / Bron: Istock.com/Csaba Deli
Gevolgen alcoholgebruik: depressie en angststoornissen
Uit onderzoek blijkt dat jongeren onder de 16 die wekelijks meer dan zes glazen alcohol drinken, meer kans hebben op een depressie of een angststoornis.

Gevolgen alcoholgebruik: ontwikkeling van de hersenen

Alcohol kan leiden tot schade aan de hersenen van het kind, waardoor hij vergeetachtig of verward wordt. Hersenen blijven zich ontwikkelen tot gemiddeld het 24e jaar. Alcohol verstoort de groei van de hersenen.

Gevolgen alcoholgebruik: schade aan andere organen

Overmatig alcoholgebruik kan bij kinderen niet alleen leiden tot directe schade aan de hersenen, maar ook aan andere organen in het lichaam.

Botontwikkeling en ontwikkeling van de seksualiteit

In de puberteit groeien de spieren en botten van de kinderen versneld. Ook ontwikkelt zich in deze periode de seksualiteit. Hormonen spelen hierbij een grote rol. Alcoholgebruik verstoort de hormoonbalans. Onderzoek heeft aangetoond dat alcohol afbraak en verwijdering van het mannelijk hormoon testosteron uit het bloed verhoogt en de aanmaak van testosteron verlaagt.¹ Voorts remt alcoholgebruik de botontwikkeling van jongens.

Minder goede school- en studieresultaten en werkprestaties

Uit het onderzoeksrapport 'Middelengebruik en voortijdig schoolverlaten' van het Trimbos-instituut in samenwerking met de Universiteit Utrecht, blijkt dat frequent alcoholgebruik (evenals cannabisgebruik) een risicofactor is voor spijbelen, een geringere schoolmotivatie, verminderde schoolprestaties en schooluitval.²

Gevolgen alcoholgebruik: onveilig vrijen

Alcohol heeft een ontremmend effect, waardoor jongeren die alcohol drinken minder controle over zichzelf hebben. Jongeren vrijen vaker onveilig als ze duchtig de fles aangesproken hebben, met als gevolg dat de kans op seksueel overdraagbare aandoeningen en ongewenste zwangerschappen wordt vergroot.

Vaker ongelukken en agressie

Een kind zal onder invloed van alcohol ongecoördineerd gedragen. Ook het reactievermogen neemt af, waardoor de kans op omgelukken in het verkeer of elders groter wordt, met bijvoorbeeld botbreuken tot gevolg. Zoals gezegd heeft alcohol een ontremmende werking, waardoor de kans op agressie en geweld toeneemt. Alcohol en geweld gaan vaak samen. Uit onderzoek blijkt dat ruim tweederde van de horecaondernemers met agressie te maken heeft gehad en dat 1 op de 5 uitgaande jongeren of als slachtoffer of als dader met agressie te maken heeft gehad. Bijna driekwart van de daders heeft alcohol en/of drugs gebruikt voorafgaande de agressie. De meesten hunner hadden alcohol gebruikt (86%), gevolgd door alcohol in combinatie met drugs (14%) en slechts sporadisch alleen drugs.³

Black-out

Als iemand in korte tijd duchtig de fles aanspreekt, kan dit leiden tot een black-out, dat is een tijdelijke stoornis van de hersenen. Zo kan de volgende ochtend de herinnering van de avond ervoor uit het geheugen verdwenen zijn. Door terugkerende black-outs kan blijvende schade aan de hersenen ontstaan.

Alcoholvergiftiging

Het blijkt dat jongeren tijdens het uitgaan vaak veel in een korte tijd drinken. Het risico op een alcoholvergiftiging is hierdoor aanwezig. Bij een vergiftiging raakt het zenuwstelsel verdoofd en na bewusteloosheid kan een coma optreden met in ernstige gevallen zelfs de dood tot gevolg. Zo kent men sinds enkele jaren het fenomeen binge drinking, dat is wanneer men zich tot doel stelt zo veel mogelijk alcohol in zo weinig mogelijk tijd te consumeren, teneinde zo snel mogelijk dronken te worden. Ziekenhuizen krijgen daardoor steeds meer jongeren met een alcoholvergiftiging over de vloer. Vooral de laatste 10 jaar is er een sterke toename van het aantal kinderen dat wordt opgenomen vanwege een alcoholvergiftiging. Steeds meer ziekenhuizen openen een alcoholpoli. Doel van zo'n poli is om jongeren met een alcoholvergiftiging effectiever te behandelen en voor te lichten over (de risico's van) alcoholgebruik.

Noten:
  1. Gary G. Gordon, M.D., Kurt Altman, M.D., A. Louis Southren, M.D., Emanuel Rubin, M.D., and Charles S. Lieber, M.D., Effect of Alcohol (Ethanol) Administration on Sex-Hormone Metabolism in Normal Men, N Engl J Med 1976; 295:793-797, October 7, 1976
  2. Tom ter Bogt, Maurice van Lieshout, Suzan Doornwaard, Yke Eijkemans: Middelengebruik en voortijdig schoolverlaten - Twee onderzoeken naar de actuele en gepercipieerde rol van alcohol en cannabis in relatie tot spijbelen, schoolprestaties, motivatie en uitval; Trimbos-instituut in samenwerking met de Universiteit Utrecht, november 2009.
  3. http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act=qena.antwoord&vraag=91

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alcoholgebruik door jongerenAlcoholgebruik door jongerenIn de huidige tijd drinken al veel jongeren grote hoeveelheden alcohol. Het komt ook regelmatig voor dat jongeren in hee…
Hoe meer jij drinkt, hoe meer ik drink? Alcohol en jongerenHoe meer jij drinkt, hoe meer ik drink? Alcohol en jongeren"Drinkt mijn kind te veel?", "Is mijn kind verslaafd aan alcohol?", veel ouders zitten met dergelijke zorgen. Niet gek,…
Lichamelijke gevolgen van alcoholgebruikLichamelijke gevolgen van alcoholgebruikDe lichamelijke gevolgen van alcoholgebruik zijn zeer divers. Zo kan alcoholgebruik een positieve invloed hebben op je s…
Alcohol en jongerenAlcohol en jongerenAlcohol en jongeren: je hoort het steeds vaker: kinderen lusten wel pap van al die Breezers en andere zoete mixdrankjes.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • Folder: 'Voorkom alcoholschade bij uw opgroeiende kind, adviezen voor ouders', http://www.alcoholinfo.nl
  • Gary G. Gordon, M.D., Kurt Altman, M.D., A. Louis Southren, M.D., Emanuel Rubin, M.D., and Charles S. Lieber, M.D., Effect of Alcohol (Ethanol) Administration on Sex-Hormone Metabolism in Normal Men, N Engl J Med 1976; 295:793-797, October 7, 1976
  • http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act=qena.antwoord&vraag=91
  • http://www.tns-nipo.com/pages/home.asp
  • Tom ter Bogt, Maurice van Lieshout, Suzan Doornwaard, Yke Eijkemans: Middelengebruik en voortijdig schoolverlaten - Twee onderzoeken naar de actuele en gepercipieerde rol van alcohol en cannabis in relatie tot spijbelen, schoolprestaties, motivatie en uitval; Trimbos-instituut in samenwerking met de Universiteit Utrecht, november 2009.
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/Csaba Deli

Reageer op het artikel "Gevolgen alcoholgebruik voor jongeren: hersenen en organen"

Reactie

Helderheid, 17-02-2011 12:16 #1
De beste manier om alcoholschade bij je opgroeiend kind te voorkomen, is het geven van het goede voorbeeld! Dat betekent dus ''dat glaasje wijn bij het eten'' laten staan, niet meer dagelijks drinken, liefst een tijd stoppen. Ouders, beleidsmedewerkers, mensen in de gezondheidszorg en zeker in de verslavingszorg - allemaal moeten we het goede voorbeeld geven. Hoe kunnen we anders van kinderen verwachten dat ze alcohol laten staan?

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 03-11-2018
Subrubriek: Kinderen
Special: Alcohol
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!