InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Basisregels voor mondverzorging

Basisregels voor mondverzorging

Basisregels voor mondverzorging Een mooi gebit is het visitekaartje van het gezicht. Een goede mondverzorging zorgt ervoor dat je die mooie glimlach kunt behouden. Alleen het poetsen van je tanden is niet voldoende om je mond in goede gezondheid te houden. Een tandenborstel komt niet overal goed bij. Ook is het belangrijk om voor een periodieke controle naar de tandarts te gaan. Mondhygiëne is belangrijk voor zowel jong als oud. Wat zijn de basisregels om je mond gezond te houden?

Basis mondverzorging

Hier bespreken we de basisbeginselen van hondhygiëne. Gaandeweg kun je misschien nog wat wetenswaardigheden ontdekken waarvan je nog niet op de hoogte was, zodat je het gebit nog beter kunt verzorgen. Je wilt tenslotte voorkomen dat je naar de tandarts moet voor het vullen van gaatjes. Een goede mondhygiëne is niet alleen belangrijk voor kinderen: hoe ouder je wordt, des te belangrijker wordt je mondverzorging.

Poets je tanden

Gebruik een tandenborstel waarvan de haartjes zo zacht zijn dat ze geen bloedend tandvlees veroorzaken. Poets met korte bewegingen en zorg ervoor dat je ook de kiezen achterin je mond en je tandvlees bewerkt. Zorg dat je elke vier maanden een nieuwe tandenborstel koopt, of eerder wanneer de haartjes gebogen zijn. Het tandenpoetsen is niet alleen bedoeld voor een frisse adem, maar ook om je de gelegenheid te geven om tandplak en bacteriën op tanden, kiezen en tandvlees weg te werken. Poets ook je tong, maar houd er rekening mee dat je een reflex hebt die je laat kokhalzen als je te ver gaat: vooral achterin je mondholte.

Tandpasta met fluoride

Gebruik tandpasta met fluoride, omdat fluor je tandglazuur versterkt en beter bestand wordt tegen zuren. Drink fluorhoudend water als je de kans hebt. Als je tanden erg gevoelig zijn voor gaatjes, gebruik dan een mondspoeling met fluoride. Die hoef je maar een keer per dag te gebruiken, meteen na het poetsen.

Flossen

Een tandenborstel komt niet overal bij en de enige manier om daar toch schoon te maken, is door dagelijks te flossen. Flossen verwijdert tandplak en voedselresten. Ook al poets je goed, er blijven resten achter tussen de tanden. Dus als je niet flost, dan zorg je niet goed genoeg voor je gebit.

Gebitscontrole

Het is voor sommigen vervelend en je ziet er misschien wel tegenop. Toch is het belangrijk om je tanden regelmatig goed te laten reinigen. Een mondhygiënist kan tandsteen en plakresten weghalen en zien of je gaatjes hebt. Tandarts en mondhygiënist kunnen bovendien zien of je tandvlees gezond is of dat er iets is aangetast. Mochten er verdachte plekjes zijn, kunnen ze dat tijdig constateren.

Eet calciumrijk voedsel

Voedingspatronen met een tekort aan calcium kunnen leiden tot botverlies en een verzwakking van je kaakbeen, die stevigheid biedt zodat je tanden vast zitten. Het verzwakken van het kaakbeen gebeurt altijd op punten waar ruimte is ontstaan rond je tanden, zodat tandvleesaandoeningen en tandverlies in een nog sneller tempo hun verwoestende werk doen.

Vermijd koolzuurhoudende drankjes

Koolzuur, suiker en zuren uit frisdrank trekken bacteriën aan en leiden tot schadelijke zuurniveaus in je mond, die het glazuur van je gebit aantasten. Daardoor wordt de kans op cariës verhoogd. Probeer koolzuurhoudende drankjes zoveel mogelijk te vermijden. Helemaal geen frisdrank meer drinken is het beste, maar als je het toch drinkt, dan moet je in ieder geval een half uur wachten met tandenpoetsen. Daarmee kun je schade aan je tandglazuur voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Giuliamar, Pixabay
  • Boek: gezond ouder worden voor dummies. ISBN: 9789043016513

Reageer op het artikel "Basisregels voor mondverzorging"

Reactie

Esther, 17-09-2014 10:41 #1
Fluoride is misschien goed tegen gaatjes, maar o zo slecht voor je lichaam. Dus van alles aanprijzen waar fluoride in zit… lijkt mij niet zo verstandig. Ik gebruik er eentje zonder fluoride, heb geen gaatjes, kan het gewoon onderweg gebruiken, mag het doorslikken en het blijft heel lang fris.

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 26-09-2016
Subrubriek: Lifestyle
Special: Aandoeningen mond
Reacties: 1
Schrijf mee!