InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van Rood Stinkhout

De geneeskracht van Rood Stinkhout

De schors van rood stinkhout heeft een aantal interessante geneestoepassingen. Het gaat vooral prostaatproblemen tegen, zo wist men in Afrika al honderden, misschien wel duizenden jaren. Een Spaans onderzoek uit 1980 toonde aan dat rood stinkhout inderdaad genezende werking heeft op de prostaat; de Spanjaarden raadden aan het in combinatie met benzydamine te gebruiken omdat dit bij de meeste mensen het ziektebeeld doet verdwijnen; het maakt een operatie overbodig. Rood stinkhout wordt gebruikt als basis voor medicijn in zowel de reguliere geneeskunde als fytotherapie. Helaas worden niet overal ter wereld de zelfde wetenschappelijke methoden toegepast zodat de ene groep wetenschappers een uitkomst van een onderzoek beaamt en de andere groep wetenschappers het onderzoek verwerpt omdat er geen meta-analyse of overkoepelend vergelijkingsonderzoek kan plaatsvinden.

Inhoud:

Naamgeving rood stinkhout

De botanische naam voor deze plant is Prunus Africana. Prunus betekent ´pruim´ en Africana duidt op de Afrikaanse afkomst van deze boom. In het Nederlands wordt het naast rood stinkhout, Afrikaanse pruim en pygeum genoemd. De boom groeit uitsluitend in Afrika ten zuiden van de Sahara. Traditoneel werd er een paar repen van de bast gebruikt voor medicinale doeleinden maar doordat op geld beluste personen de hele boom omhakken is het thans een bedreigde boomsoort.

Geschiedenis medicinaal gebruik rood stinkhout

Afrikaanse mensen uit het midden en zuidelijke gedeelte van dit immense continent gebruiken sinds oudsher thee van gedroogd en verpulverd rood stinkhoutschors teneinde urineweg- en prostaatproblemen te verhelpen. Europese kolonisten zagen in de 18e eeuw dat bij de Bakweri in Kameroen ´oude mannenproblemen´ werden aangepakt door rood stinkhout. Daarnaast werd de bast gebruikt bij koorts en een gebrek aan eetlust. In 1966 nam de Fransman Degat het eerste patent op een boomschorsextract. In 1997 werd 3225 ton rood stinkhoutschors van Afrika geëxporteerd. Er is sprake van overexploitatie; de boom staat sinds 2000 op de lijst met bedreigde plantensoorten van Cites. De boom wordt tegenwoordig gekweekt op plantages omdat hij te weinig in het wild te vinden is. In 2007 werd een onderzoek gepubliceerd dat rood stinkhout naast BPH, Benigne ProstaatHyperplasie, ook prostaatkanker tegen gaat.

Werkzame stoffen rood stinkhout

Van rood stinkhout wordt uitsluitend het schors gebruikt van een minstens 12 jaar oude boom. Er zitten verschillende fytosterolen in en vette alcoholen. Daarnaast bevat de bast pentacyclische triterpenoïden zoals ursolzuur, oleanolzuur, crataegolzuur, friedeline, epimaslinezuur en maslinezuur. Voorts bevat het een groot aantal vetzuren: myristinezuur, palmitinezuur, linolzuur, oleïnezuur, stearinezuur, arachidonzuur, beheninezuur en lignocerinezuur.

Rood stinkhout bij BPH

Benigne prostaathyperplasie is een goedaardige prostaatvergroting. Er liggen een aantal verschillende chemische processen aan de medicinale werking van rood stinkhout op de prostaat ten grondslag. Eén daarvan is dat rood stinkhout het aantal celdelingen, een groeifactor van de prostaat, doet afnemen. Een andere reden is dat er minder testosteron wordt omgezet in het prostaatvergrotende dyhydrotestosteron. Deze en nog een aantal medicinale werkingen maken rood stinkhout een adequaat middel bij BPH.

Rood stinkhout bj plasproblemen

Mictieproblemen is de medische term voor plasproblemen. Door een vergrote prostaat kunnen diverse plasproblemen ontstaan. Omdat rood stinkhout de prostaat verkleint en aldus de oorzaak van deze problemen aanpakt is het een medicijn dat in de fytotherapie wordt aangewend bij:
Rood stinkhout met afgescheurde repen schors / Bron: Marco Schmidt, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Rood stinkhout met afgescheurde repen schors / Bron: Marco Schmidt, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
  • Pollakissurie of frequent in kleine beetjes moeten plassen,
  • Nycturie of nachtelijk plassen,
  • Urgency of moeilijk bedwingbare aandrang,
  • Retentie of het gevoel niet alles uitgeplast te hebben,
  • Vertraagd begin van urinelozing,
  • Zwakke urinestraal,
  • Plassen in twee keer, langdurig nadruppelen.
Opmerking: Rood stinkhoutextract dient 3 maanden achtereen ingenomen te worden, het effect begint na 4-6 weken.

Recent wetenschappelijk onderzoek toont aan dat rood stinkhout hoogstwaarschijnlijk een adequaat middel is tegen prostaatkanker.

Overige medicinale werking rood stinkhout

  • Rood stinkhoutextract werkt behalve genezend ook preventief tegen BPH,
  • Het beschermt tegen prostaatontsteking,
  • Het is een afrodisiac omdat het de testosteronspiegel verhoogt.

Consulteer de fytotherapeut

Wie rood stinkhout als geneeskrachtig middel wilt gebruiken wordt aangeraden een consult te nemen bij een fytotherapeut. Rood stinkhoutextracten en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders, nebulisaat, vloeibaar extract en capsules dienen alleen op voorschrift van deskundigen ingenomen te worden. Een huisarts of fytotherapeut kan je daarover mer vertellen, net als over de eventuele bijwerkingen en interacties met andere medicijnen of kruiden. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van dit plantaardige geneesmiddel zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt gebruikt in de fytotherapie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het geslacht Prunus is heel omvangrijkHet geslacht Prunus is heel omvangrijkHet geslacht Prunus is bijzonder omvangrijk, het omvat sierbomen die hun blad verliezen, fruitbomen, vaste planten en he…
Prunus soorten geschikt als groene haagPrunus soorten geschikt als groene haagAls tuinafscheiding is een groenblijvende haag mooi. Het geeft kleur aan de tuin in de winter, als veel planten afsterve…
Natuurlijke middelen en kruiden tegen vergrote prostaatNatuurlijke middelen en kruiden tegen vergrote prostaatBenigne prostaathyperplasie (BPH) is een goedaardige vergroting van de prostaat. Het is een normaal verschijnsel bij man…
Plasproblemen (mictiemoeilijkheden): Problemen met urinerenPlasproblemen (mictiemoeilijkheden): Problemen met urinerenUrineproblemen ontstaan mogelijk door fysiologische factoren, zoals de leeftijd, de anatomie en de hormonale spiegel. Mi…
Prunus lucitanica, een bloeiende groenblijvende haagPrunus lucitanica, een bloeiende groenblijvende haagPrunus lucitanica is een groenblijvende heester, die goed als haag gebruikt kan worden, maar ook solitair in de border m…
Bronnen en referenties
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst
  • Rood stinkhout overploitatie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14522426
  • ICM met benzydamine http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7008706
  • Prostaatkanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17709901
  • Studiemethoden maken meta-analyse onmogelijk: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11276294
  • Afbeelding bron 1: Marco Schmidt, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van Rood Stinkhout"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 05-02-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Geneesplanten
Medische informatie…
Schrijf mee!