InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van sarsaparilla

De geneeskracht van sarsaparilla

De geneeskracht van sarsaparilla Sarsaparilla is een geneesplant. De wortel kan als groente gegeten worden en het is juist deze die grote geneeskracht heeft tegen een scala aan ziekten. De plant wordt voornamelijk aangewend tegen reumatische aandoeningen. Bodybuilders die niet van chemicaliën houden zouden sarsaparilla kunnen gebruiken om aan spieropbouw te doen. Zowel voor de man als de vrouw wordt de aanmaak van hormonen gestimuleerd wat leidt tot betere seksuele prestaties.
Botanische tekening sarsaparilla / Bron: Köhler's Medizinal Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening sarsaparilla / Bron: Köhler's Medizinal Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Naamgeving sarsaparilla

De Latijnse naam voor deze Zuid-Amerikaanse plant is Smilax Officinalis. Smilax is de Griekse aanduiding voor klimplanten. Officinalis betekent: van de werkplek van de apotheker. Officinalis is een term die vroeger aan veel gebruikte medicinale planten werd gegeven.

Geschiedenis sarsaparilla

De oorspronkelijke bewoners van Midden- en Zuid-Amerika gebruikten deze plant al erg lang tegen reumatische klachten, huidaandoeningen, impotentie, als bloedzuiverend middel en algeheel tonicum voor het lichaam. Spaanse kolonisators namen de plant mee naar Europa waar het werd onderzocht door de artsenij. De Europese artsen zagen een vochtafdrijvende werking wat de reumagenezende eigenschappen verklaart. Verder constateerden ze dat het bloedzuiverend en zweetafdrijvend was waardoor ziekten als hoge bloeddruk en huidziekten er mee genazen. Alle organen staan immers in verband met elkaar; een disbalans van het bloed kan leiden tot een huidziekte. De Europeanen ontdekten ook dat het bij syfilis en andere geslachtsziekten als geneesmiddel diende. De Chinese geneeskunde ziet sarsaparilla als een kruid dat het bloed en de levensenergie versterkt. In 1942 ontdekten wetenschappers dat het een medicijn is tegen psoriasis en in 1959 werd ontdekt dat lepra ermee bestreden wordt.

Werkzame stoffen sarsaparilla

De bijwortels worden van de stok afgehaald en voor medicinaal gebruik aangewend. De bladeren en de stengels worden minder gebruikt; alleen voor uitwendig gebruik. In de wortel zitten de volgende voedingsstoffen: Saponinen zoals sarsapogenine, isosarsapogenine, smilagenine, sarsasaponine of parilline, smilasaponine, smilacine, sarsaparilloside en sarsasaponosiden. Het bevat de fytosterolen betasitosterol, stigmasterol, epsilonsisterol, sitosterol-d-glycoside en sterolglycosiden. Er zit de bitterstof smilacine in. In minder belangrijke mate bevat het flavonen, etherische olie, zetmeel en de mineralen kalium, calcium, magnesium, zwavel, seleen, zink, chroom, ijzer, mangaan, kobalt en tin.

Sarasaparilla bij ontgifting

Sarsaparilla werkt urinedrijvend en urinezuurdrijvend door de samenwerking tussen saponinen, flavonen en etherische olie. Omdat het een goed diureticum is, werkt het tegelijkertijd bloedzuiverend. Toxische stoffen zoals kwik, lood en amalgaam worden sneller uit het lichaam verwijderd door sarsaparilla, net als darmtoxinen. Daarnaast is het een algemeen versterkend middel voor het lichaam. Deze medicinale werkingen kunnen fytotherapeuten nopen om de plant als natuurgeneesmiddel in te zetten bij:
Gedroogde sarsaparilla / Bron: Maša Sinreih, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Gedroogde sarsaparilla / Bron: Maša Sinreih, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Onvoldoende urine-aanmaak en verminderde nierfunctie,
  • Adjuvans bij nierinsufficiëntie, chronische nierontsteking, nefrotisch syndroom,
  • Verhoogd urinezuurgehalte, jicht,
  • Voorjaarsmoeheid, vermoeidheid, lentekuren,
  • Ontgifting van zware metalen.

Sarsaparilla, goed voor de huid

Uit bovenstaande alinea blijkt dat deze plant ontgiftend en bloedzuiverend werkt. Omdat alle processen in het lichaam met elkaar in verbinding staan kan deze zuiverende werking leiden tot het verdwijnen van huidziekten. Vaak is een huidziekte het gevolg van een overdaad aan gifstoffen welke via de huid worden afgescheiden uit het lichaam. De huid is een gevoelig orgaan en kan ziek worden van het contact met deze toxinen. Dat leidt bij iedereen weer tot andere ziekten; eczeem, psoriasis of dermatitis kunnen de gevolgen zijn. Omdat iedereen anders is, verschilt het gevolg van persoon tot persoon en is de behandeling van ziekten ook voor iedereen anders. In de reguliere geneeskunde worden medicijnen voorgeschreven op basis van het idee van de ´grootste gemeenschappelijke deler´. In de fytotherapie wordt iedereen persoonlijk behandeld. De genoemde zuiverende werkingen kan voor een fytotherapeut een aanleiding zijn om de Zuid Amerikaanse geneesplant voor te schrijven bij de volgende huidindicaties:
  • Psoriasis,
  • Chronisch eczeem, acné, dermatitis, jeukende huidaandoeningen,
  • Abcessen, steenpuisten, karbonkels of negenoog,

Sarsaparilla tegen reuma

Reumatische klachten worden per definitie veroorzaakt door vochtopeenhopingen waarin allerlei gifstoffen zitten. Het lichaam maakt deze opeenhopingen omdat de toxinen anders schade kunnen aanrichten in het lichaam. Wanneer echter de vochtopeenhopingen te groot worden dan richten ze zelf schade aan. Een van de oorzaken van het krijgen van gifstoffen is roken. Rokers hebben op de duur vaker last van reuma dan niet-rokers. Door vochtafdrijvende natuurmedicijnen te gebruiken wat ook urinezuur afdrijft, kunnen mensen genezen van reumatische klachten. Sarsaparilla is één van de planten die hiervoor kan helpen. De vochtafdrijvende werking is een reden voor fytotherapeuten om de plant voor te schrijven bij:
  • Artritis,
  • Artrose,
  • Jicht.

Sarsaparilla als hormoonregulator

Er zitten steroïde saponinen in deze geneesplant die een precursor leveren voor lichaamseigen steroïdenproductie. Een precursor is een stof die het lichaam triggert om zelf hormonen aan te maken. In de topsport is er discussie over om deze precursors als doping te beschouwen. De steroïden werken als afrodisiac en spierversterker voor de man en zorgen voor aanmaak van progestageen, een hormonengroep waaronder de sexhormonen van de vrouw vallen. Vanwege deze medicinale eigenschappen kan een fytotherapeut besluiten het voor te schrijven bij:
  • Onvruchtbaarheid door eierstokstoornis,
  • Stoornissen in de vrouwelijke hormoonhuishouding, onregelmatige menstruatie,
  • Menopauzale klachten, PMS of PreMenstrueel Syndroom, fibrocystische borsten,
  • Stoornissen in de mannelijke hormoonhuishouding, impotentie,
  • Spierzwakte, onvoldoende spiermassa, aanvulling bij krachtsporten.

Sarsaparilla tegen ontstekingsziekten

Deze klimplant met rode besjes werkt stimulerend op het afweersysteem van de mens. Het weert bacteriën, schimmels en virussen. Daarnaast bevorderen de saponinen het ophoesten van slijm. Ook is het een zweetdrijvend middel. Al deze medicinale werkzaamheden samen maakt het een natuurmedicijn bij de volgende indicaties:
  • Virale aandoeningen zoals herpesinfecties, verkoudheden, griep,
  • Luchtwegenaandoeningen,
  • Witte vloed, vaginale ontsteking,
  • Schimmelinfecties.

Overige medicinale werkingen

  • Het is een mild laxeermiddel en verdrijft gassen waardoor het kan worden ingezet bij flatulentie en meteorisme.
  • Het is een eetlust- en spijsverteringsbevorderend middel zodat het kan worden ingezet bij anorexia en dyspepsie.
  • Het bevordert de leverfunctie zodat het een middel is bij chronische leveraandoeningen en geelzucht.

Uitwendig gebruik sarsaparilla

Sarsaparilla wordt beperkt gebruikt voor uitwendige ziekten. Het is een ontsmettingsmiddel en werkt antiviraal. Hierdoor kan het worden ingezet bij herpesinfecties, huidschimmel en huiduitslag. Daarnaast is het een ontstekingswerend middel. Wanneer je last hebt van reumatische gewrichten wil het helpen om een aftreksel van de plant te maken en de gewrichten met een warme omslag te behandelen.

Raadpleeg een fytotherapeut

Wie sarsaparilla als geneeskrachtig middel wilt gebruiken wordt aangeraden een consult te nemen bij een fytotherapeut. Sarsparilla-extracten en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders, nebulisaat, vloeibaar extract, zalf, crème en capsules dienen alleen op voorschrift van bevoegden gebruikt te worden. Een fytotherapeut kan je daarover meer vertellen net als over de eventuele bijwerkingen en interacties met andere medicijnen of kruiden. Daarnaast bestaan er heilzame combinaties met kruiden. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van dit geneeskruid zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt gebruikt in de fytotherapie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Psoriasis, schubziekte en MahoniaEr zijn wel degelijk kruiden voor vele kwalen. Al wil dat niet zeggen dat alle ziektes de wereld uit zijn. Ook voor heel…
Geneeskrachtige gezonde kruiden - Alfabetische indexGeneeskrachtige gezonde kruiden - Alfabetische indexEen alfabetisch overzicht van alle gezonde c.q. geneeskrachtige kruiden o.a. gebruikt in fytotherapie en homeopathie, ma…
Bernagie of Borago officinalis: Leve het komkommerkruidBernagie of Borago officinalis: Leve het komkommerkruidNee, er groeien geen komkommers in het komkommerkruid, ofwel Borago officinalis. Wel doet de smaak van het komkommerkrui…
Kruidengeneeskunde: bernagie (borago officinalis)Kruidengeneeskunde: bernagie (borago officinalis)Bernagie, door sommigen ook wel komkommerkruid genoemd, is een kruid dat in de kruidengeneeskunde bekend staat als ideal…
Hormonen - PMS en overgang & tipsHormonen - PMS en overgang & tipsHormonen, een verstoorde hormoonhuishouding of hormoonstoornissen spelen bij PMS (pre-menstrueel syndroom) en de overgan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Makamuki0, Pixabay
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst
  • Foto met besjes http://www.herbsfor.net/sarsaparilla-smilax-officinalis.html
  • Blad sarsaparilla: http://www.sandakanrfp.sabah.gov.my/medicinal%20plants.htm
  • Overige foto´s: wimkimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Köhler's Medizinal Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Maša Sinreih, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van sarsaparilla"

Reactie

Meysmans ,. Roger, 24-10-2014 11:40 #1
Zeer boeiende weergaven wat betreft sarsaparilla, ik wist niet dat die plant bestond.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 28-03-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Geneesplanten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!