InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van bergthee of wintergroen

De geneeskracht van bergthee of wintergroen

De geneeskracht van bergthee of wintergroen Bergthee is een groenblijvende plant; in de winter vallen de bladeren van deze dwergstruik er niet af. Van oorsprong groeit de plant in de V.S., Canada, China en Nepal. De plant wordt soms gebruikt als bodembedekkende sierplant. Hij groeit goed in vochtige bodems en heeft volop licht nodig. De besjes van deze plant kun je eten en smaken mintachtig. In het Engels heet de plant teaberry en in streken waar de plant groeit wordt er ijs en snoep gemaakt van zowel de bes als de bladeren. Het wordt steeds populairder om de bergthee als potplant te houden zodat je hem in de winter binnen kunt zetten; zijn knalrode besjes hebben een hoog kerstgehalte. Rond kersttijd is deze plant in allerlei tuincentra te koop. In de fytotherapie wordt deze plant gebruikt om spierpijnen te reduceren en en andere pees- en spierproblemen mee op te lossen.
Botanische tekening wintergroen / Bron: Köhler's Medizinal Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening wintergroen / Bron: Köhler's Medizinal Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Naamgeving

In het Latijn heet deze geneesplant Gaultheria procumbens. Het Nederlands kent de namen Wintergreen, wintergroen en bergthee. De namen wintergreen en wintergroen zijn uiteraard gegeven omdat deze plant groen blijft in de winter. Zoals de naam bergthee en de Engelse naam teaberry zegt, wordt van deze plant een thee gemaakt. De Latijnse naam Gaultheria is gegeven om de Franse botanicus Jean Francois Galuthier(1708-1756) te eren. Hij werkte samen met Linnaeus om planten uit Canada te bestuderen.

Geschiedenis gebruik bergthee

De oorspronkelijke bewoners van Noord Amerika, de Indianen maakten gebruik van bergthee als medicinale plant. Ze wenden de plant aan bij rugpijn, reuma, koorts en hoofdpijn. De werking bij rugpijn en reuma wordt nog steeds toegepast door een massageolie op basis van wintergroen. Dat het bij koorts en hoofdpijn zou werken klopt op zich omdat er een stof in zit die grote gelijkenis vertoont met acetylsalicylzuur, de werkzame stof in aspirine. Overigens wordt in onze tijd de etherische olie van bergthee verkocht. Deze is gevaarlijk om inwendig te gebruiken omdat er niet goed mee te doseren valt. Een druppel bevat al zoveel acetylsalicylzuur dat zelfs doden zijn gevallen door inname van deze essentiële(etherische) olie. Essentiële olie of etherische olie is zeer geconcentreerd en vrijwel nooit bedoeld om inwendig te gebruiken. Het gebruik van de bladeren voor thee is niet gevaarlijk.

De olie van wintergroen is pijnstillend, antibacterieel en ontstekingswerend. Daarom wordt het in tandpasta gedaan; het doodt mondbacteriën en de muntachtige smaak verfrist de mond.

Wintergroenolie in sportolie

Wintergroenolie zit in sommige sportolie omdat het pijnstillend is, spierpijn opheft en de doorbloeding verbetert. Omdat wintergroenolie gemakkelijk door de huid wordt opgenomen in het lichaam en deze olie in grote concentraties giftige eigenschappen heeft, moet het niet te lang achter elkaar worden gebruikt.

Belangrijke werkzame stoffen

Van deze plant wordt ten gunste van medicinale doeleinden enkel het blad gebruikt. Van dit blad wordt een etherische olie verkregen die voor 99% uit methylsalicylaat bestaat. Deze olie wordt verkregen door de bladeren in een warm bad te leggen. Wintergroenolie is zeer geconcentreerd en mag daarom alleen in verdunning worden gebruikt. Je kunt het verdunnen met hazelnootolie, amandelolie, sesamolie,jojobaolie, avocado-olie, zonnebloemolie en dergelijke. Gebruik altijd de verhouding één deel wintergroenolie op vier delen biologische, plantaardige olie.

Wintergroenolie voor pijnen, pezen en spieren

Methylsalicaat is ene sterk ontstekingsremmend middel dat dezelfde werking heeft als acetylsalicylzuur in aspirine, maar dan iets sterker. Doordat het ontstekingen remt is het een pijnstillend middel. Verder verwijdt het de bloedvaten, verhoogt het de doorbloeding en gaat het krampen tegen. Door de toepassingen op de sieren zit wintergroenolie dikwijls in sportolie verwerkt. In de fytotherapie wordt het uitwendig aangewend bij de volgende indicaties:
  • Reumatische pijnen door artritis en artrose,
  • Spierpijnen,
  • Spierverrekking,
  • Peesontsteking,
  • Tenniselleboog,
  • Slijmbeursontsteking,
  • Blessures(behalve vlak na het ontstaan).

Dosis en veiligheid

  • De olie moet altijd verdund worden opgedaan. Gebruik 20% wintergroenolie en 80% andere olie zoals hazelnootolie.
  • Niet te lang achter elkaar gebruiken.
  • Niet gebruiken in combinatie met bloedverdunners; raadpleeg een arts.
  • Niet gebruiken bij kinderen jonger dan zes jaar.
  • Niet gebruiken op een beschadigde huid.
  • Tijdens de zwangerschap de olie niet gebruiken.
  • Wintergroenolie moet nooit inwendig worden gebruikt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geraniums: verschillende soortenGeraniums: verschillende soortenGeraniums zijn winterharde vaste planten. Er zijn vele soorten geraniums met mooie bloemen en bijzonder, soms wintergroe…
Tuinplanten voor kleigrond, geschikt voor kleine tuinenTuinplanten voor kleigrond, geschikt voor kleine tuinenKleigrond is vruchtbare grond, het nadeel van kleigrond in de winter kan zijn dat het erg nat is en in de zomer is het v…
Planten met zilverkleurig of grijsgroen bladPlanten met zilverkleurig of grijsgroen bladZilverkleurige of grijsgroene planten geven een mooie afwisseling in een fleurige bloemenborder. Het is een mooie scheid…
Vaste planten met geurende bladerenVaste planten met geurende bladerenEen lekker geurende plant in de tuin voegt veel toe aan de beleving van de tuin. Vaak komt de geur van de bloemen die de…
Winterbloeiers: ook een mooie tuin in de winter!Winterbloeiers: ook een mooie tuin in de winter!Bloeiende planten in de winter, zijn die er ook? Een leuke tuin hebben in de winter, kan dat ook? Als je van tuinieren h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nicholas T, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Gaultheria_procumbens
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Niedere_Scheinbeere
  • http://www.gaultheria.nl/index.php
  • http://www.gielenaroma.nl/index.php?page=gaultheria-procumbens
  • Boek: Geert Verhelst, Groot Handboek Geneeskrachtige Planten
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Köhler's Medizinal Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van bergthee of wintergroen"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 20-10-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Thee
Medische informatie…
Schrijf mee!