InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van EDTA

De geneeskracht van EDTA

EDTA bindt zich aan andere stoffen, vooral stoffen die ziekmakend zijn voor het lichaam. Dit binden heet ook wel ´cheleren´. In de chelatietherapie maakt men gebruik van EDTA. EDTA is de afkorting van Calciumdinatrium-EthyleenDiamineTetra-acetaat. Chelate betekent in het Grieks ´klauw´. De EDTA strekt als het ware zijn klauw uit naar een zwaar metaal en vangt het om het af te voeren uit het lichaam. EDTA wordt in het bloed ingebracht middels een injectie. Er is oraal in te nemen EDTA op de markt maar deze variant is niet aan te raden voor suppletie, alleen voor het gebruik bij vergiftiging.

Inhoud:

Van antigif tot breed inzetbaar geneesmiddel?

Het medicijn EDTA is zelf een gifstof. Vroeger werd het uitsluitend gebruikt voor vergiftigingen met bijvoorbeeld lood. De tegenwoordige mens krijgt veel vergif binnen zoals uit milieuvervuiling, fabrieksuitstoot, uitlaatgassen, onkruidbestrijdingsmiddelen, residuen van medicijnen in drinkwater en vullingen in de tanden. Deze stoffen leiden tot ontstekingen op celniveau en welvaartsziekten. Dat heeft sommige artsen ertoe gebracht om EDTA breder te gaan inzetten. Deze inzet is volop onderzocht en het blijkt dat EDTA slechts marginaal werkt voor hart- en vaatziekten. Een werking bij hersendegeneratieve ziekten is nog niet aangetoond, maar dat kan komen omdat het niet eenvoudig is om te onderzoeken hoe stoffen zich in de hersenen gedragen.

Lood en EDTA

Lood krijgt de mens steeds minder binnen. Zo is lood uit het potlood gehaald omdat mensen hier teveel op kauwden waardoor men een surplus aan lood binnen kreeg. Er zijn nog altijd loden waterleidingen in Nederland die looddeeltjes aan het drinkwater toevoegen, wat tot accumulatie (opeenhoping) van lood in het lichaam kan leiden. EDTA is een stof die zich bindt aan lood. Lood is een giftig metaal en door de binding aan EDTA kan deze uit het lichaam worden vervoerd. EDTA wordt in de aders gespoten in het geval van loodvergiftiging en andere ziekten. Loodvergiftiging kan tot hersenschade leiden. Soms wordt EDTA gewoon in de spierweefsels gespoten om een loodvergiftiging of daarmee gepaard gaande hersenschade te behandelen.

Radioactieve stoffen

Radioactieve materialen zoals plutonium, thorium, uranium en strontium kunnen zich binden aan EDTA zodat ze uit het lichaam verwijderd kunnen worden. Bij het verwijderen van deze materialen wordt eveneens een EDTA intraveneus (via de aders) toegediend. Vooral mensen die in de buurt van een kernramp of -ongeluk zijn geweest kunnen op deze manier geholpen worden.

Giftige stoffen in medicijnen of geneesplanten zoals hartglycosiden kunnen soms voor een patiënt dermate veel bijwerkingen hebben dat er sprake is van hartritmestoornissen. Ook daarvoor is EDTA inspuiten een adequaat middel.

Alternatieve behandeling

Andere intraveneuze toepassingen omvatten behandeling van kanker, reumatoïde artritis, osteoartritis, een oogaandoening genaamd maculadegeneratie, diabetes, ziekte van Alzheimer, multiple sclerose, ziekte van Parkinson en huidaandoeningen waaronder sclerodermie en psoriasis. Deze behandelingen met EDTA zijn omstreden; volgens reguliere artsen is het een illusie dat mensen ermee geholpen worden. Toch kan een EDTA-behandeling gecombineerd worden met een behandeling door reguliere ziekenhuizen.

Alternatieve arts

EDTA moet niet worden ingenomen als de patiënt ook warfarine of een plaspil gebruikt. Verder kan EDTA de bloedsuikerspiegel verlagen. Mensen met diabetes mellitus dienen extra op te passen met EDTA. Er is een lange lijst met interacties en bijwerkingen voor EDTA. Daarnaast is het gebruik slechts beperkt toegestaan. Langer dan 7 dagen 3 gram EDTA gebruiken kan leiden tot nierschade. Wie dit medicijn in wilt nemen dient dat enkel op voorschrift van de (alternatieve) arts te doen.

EDTA is een E-nummer

E-nummer 385 is EDTA. De Europese overheid heeft de E-nummerlijst samengesteld en daardoor heeft deze lijst de schijn van een veiligheidsgarantie gekregen. Niets is minder waar. EDTA kan in het geval van vergiftiging een veilig medicijn zijn maar als voedingstoevoeging brengt het gevaren met zich mee. Ten eerste: het bindt ook de organische, zeer gezonde en voor het lichaam noodzakelijke variant van ijzer. EDTA zit vooral in blikvoer zoals groenten, vis en schaaldieren. Verder zit het in vinaigrette en mayonaise. Er zijn mensen die deze producten veel eten. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat EDTA veranderingen in het DNA te weeg brengt. Om deze reden is EDTA in Australië verboden als ingrediënt. Australië is een westers land dat normaal gesproken niet veel toevoegingen verbiedt, dus dat zegt heel wat.

Werking EDTA niet bewezen bij hart- en vaatziekten

Uit Amerikaans onderzoek uit 2013 blijkt dat chelatietherapie met EDTA van positieve invloed is op mensen die een hartinfarct hebben gehad. Uit het onderzoek bleek dat hartpatiënten een geringere kans hebben op een tweede hartinfarct, maar er moet bij worden gezegd dat het verschil niet groot is. In feite is er erg veel onderzoek gedaan naar EDTA in relatie tot hart- en vaatziekten maar blijkt uit geen enkel onderzoek dat er een significant verschil is tussen de mensen die EDTA innamen en de mensen die een placebo kregen. Daarbij komt dat mensen niet alleen EDTA krijgen maar ook vitaminen zoals vitamine C. Dan is het moeilijk onderzoeken waardoor de geringe verschillen komen.
Gerelateerde artikelen
Chelatietherapie: Verwijdering van zware metalen uit lichaamChelatietherapie: Verwijdering van zware metalen uit lichaamChelatietherapie is een medische maar ook alternatieve behandeling waarbij de arts de synthetische oplossing EDTA (ethyl…
Chelatietherapie bij aderverkalking, nuttig of kwakzalverij?Chelatietherapie bij aderverkalking, nuttig of kwakzalverij?Chelatietherapie is een relatief onbekende methode om dichtgeslibte aderen weer schoon te krijgen. Wereldwijd zijn er me…
Chelatietherapie: EDTA-infuus succesvol metalen verwijderenChelatietherapie: EDTA-infuus succesvol metalen verwijderenOngeacht of we het willen of niet krijgt het lichaam metalen binnen, waarmee we feitelijk niets doen. Het probleem is da…
Oorzaken, symptomen en behandeling van loodvergiftigingLood is een zwaar metaal dat voornamelijk in industrieën wordt gebruikt. Lood komt voor in batterijen en in verf. Lood b…
Loodvergiftiging: Overmatige blootstelling aan loodLoodvergiftiging: Overmatige blootstelling aan loodLood is een zwaar metaal en een erg giftig. Loodvergiftiging vindt plaats wanneer lood zich ophoopt in het lichaam. Na m…
Bronnen en referenties
  • http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-1032-EDTA.aspx?activeIngredientId=1032&activeIngredientName=EDTA
  • E-nummer: Boekje: wat zit er in uw eten? Courinne Couget
  • Amerikaans onderzoek: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23532240
  • Werking niet bewezen bij hart- en vaatziekten: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1282574/
  • Foto´s: publiek domain

Reageer op het artikel "De geneeskracht van EDTA"

Reacties

Willie, 22-07-2017 20:21 #2
L.S., Vandaag een potje velderwtjes (of veldertjes), dus jonge kapucijners gekocht en ik zag op het etiket dat er EDTA in zat. Nieuwsgierig ben ik gaan zoeken en kwam ook op deze site terecht. Kan het kwaad dit tot je te nemen? Mijn man eet nogal vaak peulvruchten omdat hij daar erg van houdt en nu wil ik weten of hij een risico loopt op een of andere kwaal.

Met groeten,
Willie

K. de Boer, 03-07-2017 10:54 #1
Ik ga al 11 jaar naar chelatie therapie na 2x dotteren en eigenlijk een bypass operatie zou moeten ondergaan.
Daar voelde ik niet voor en ben de therapie gaan doen en na 11 jaar bevalt me het nog steeds goed. En het voornaamste is mijn cardioloog is tevreden over mijn conditie

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 10-06-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!