InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskundige kracht van warme baden

De geneeskundige kracht van warme baden

De geneeskundige kracht van warme baden Baden wordt al sinds de oudheid in alle culturen toegepast om kwalen te behandelen, van nierstenen tot slangenbeten. Er bestaan nu meer betrouwbare middelen voor ernstige aandoeningen, maar voor veel klachten gaat er niks boven een ontspannend bad. Bijvoorbeeld voor pijnlijke gewrichten, slapeloosheid en vormen van jeuk en spierpijn. Een bad biedt veel meer dan alleen een goed gevoel, vooral als je er ook nog geneeskundige stoffen aan toevoegt.

Waarom dat een warm bad zo belangrijk kan zijn

Het warme water van een ontspannend bad masseert vermoeide spieren en stimuleert de bloed circulatie, waardoor geneeskrachtige stoffen sneller toeslaan op de plaatsen waar het echt nodig is. Een warm bad versnelt zelfs je stofwisseling. Hierdoor kun je sneller calorieën verbranden. Daarnaast kan een warm bad ook heel belangrijk zijn voor de ontspanning van je geest. Het geeft je de kans om alles even te vergeten wat er die dag gebeurd is. Een warm bad kan allerlei kwalen tegengaan.

Het kan je lichaam volledig ontspannen. Door de warmte zetten je bloedvaten uit waardoor de geneeskundige stoffen in je lichaam sneller hun bestemming bereiken. Vooral bij spierpijn kan een warm bad deugd doen. Bij hartpatiënten kan het ook helpen, omdat het alle spieren ontspant, en de persoon rustiger maakt waardoor de kans op een hartaanval verminderd wordt. Een bad kan ook genomen worden als middel tegen jeuk. Dit kan soms een slopend gevoel geven als er een lichaamsdeel niet wil stoppen met jeuken. Een bad kan dit tegengaan.

Een klein bad

Onder een warm bad verstaan we niet alleen de badkuip in de badkamer zelf. Je kunt ook een bokaal met kokend water vullen, en er met je gezicht boven gaan hangen. Vervolgens moet je dit goed inademen. Dit maakt je luchtwegen schoon en zuiver; Het helpt heel goed tegen verkoudheid. Je kunt er ook eucalyptus of menthol bijvoegen om het effect te versterken. Een voetenbad kan ook erg veel deugd doen. Je voeten moeten elke dag opnieuw een grote last torsen. Ze worden elke dag opnieuw zwaar belast. Een voetenbad geeft je voeten de kans om te ontspannen, het zal dan waarschijnlijk ook heel veel deugd doen.

Welke geneeskundige stoffen kun je gebruiken in bad?

Dit hangt er natuurlijk vanaf wat voor kwaal je hebt, en wat je smaak is. Je kunt bij jeuk bijvoorbeeld azijn gebruiken, 2 koppen is voldoende. Dit ruikt misschien niet zo lekker, maar het is wel erg goed tegen jeuk. Bij spierpijn kun je dan het beste een vorm van bitterzout gebruiken. Hiervoor kun je ook 2 koppen gebruiken. Bitterzout ontrekt het pijnlijk melkzuur aan je spieren. Als je bijvoorbeeld zwaar hebt getraind, kan bitterzout erg veel deugd doen tegen spierpijn. Je kunt in een groot bad ook eucalyptus gebruiken om meer alert te worden. Als je juist wil slapen is lavendel een goede oplossing.

Ontspan jezelf

Het is vooral belangrijk dat je van het moment kan genieten. Dit zorgt ervoor dat het niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal deugd doet. In je hoofd ontspannen zijn is nog belangrijker dan lichamelijk ontspannen zijn. Als je jezelf niet leert ontspannen, kun je er moeilijk van genieten. Je kunt als hulpmiddel kaarsjes plaatsen aan de rand van het bad, het licht uitdoen, en je ogen toe doen. Pas wel op dat je niet in slaap valt. Wat ook heel leuk en ontspannend kan zijn is als je met je partner in bad gaat. Dit bezorgd je niet alleen een leuke tijd, maar het kan erg ontspannend werken op beide personen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kaz, Pixabay
  • http://www.boudicca.de/kruiden1-nl.htm

Reageer op het artikel "De geneeskundige kracht van warme baden"

Infoteur: Koningaap
Laatste update: 19-06-2017
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!