InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > De voordelen van een gezonde relatie

De voordelen van een gezonde relatie

De voordelen van een gezonde relatie Het is belangrijk om je relatie gezond te houden, maar het is ook een fantastische manier om jezelf gezond te houden. Uiteraard zal je in het moment zelf maling hebben aan het feit wat het voor je eigen gezondheid kan doen. Daarom heb ik ze maar even op een rijtje gezet.

Het verbetert het gevoel van eigenwaarde

Het hebben van een goed gevoel van eigenwaarde is niet enkel goed voor jezelf, maar ook goed voor de mensen om je heen. Hoe je jezelf voelt is vaak ook het gevoel wat je naar buiten communiceert. Dit kan een beslissende factor in je leven zijn met betrekking op je sociale leven en op je werk. Het hebben van de seks, waar je naar verlangt, zal je vanuit binnen gelukkiger maken. Hert kan een enorme oppepper voor je vertrouwen geven als je met iemand een relatie hebt die jou lief heeft voor wie je bent en jou geeft waar je naar verlangt.

Het verminderd stress

Langdurige (chronische) blootstelling aan stress kan leiden tot een reeks van fysieke problemen in je lichaam. Verhoogde bloeddruk, verminderde immuunsysteem en een verhoogde gevoeligheid voor angst en depressie kunnen worden veroorzaakt door het toenemen van stress. Dus het is belangrijk om uw stress onder controle te houden. De feitelijke handeling van een goede relatie kan je bloeddruk verlagen en maakt je beter in staat om enkele van de problemen, die stress veroorzaken, te verhelpen. Seks is ook een perfect communicatiemiddel tussen jou en je partner. Hiermee kun je duidelijke uiten hoe jullie gevoelens naar elkaar zijn.

Bron: Greyman, RgbstockBron: Greyman, Rgbstock

Het verbrand calorieën

Als je last hebt van overgewicht, Kun je eerder de kans krijgen om een serieus gezondheidsprobleem te krijgen. Als je er niet zeker van bent of je huidige gewicht goed is, controleer dan met deze BMI rekenmachine of het nodig is om gewicht te verliezen. Zo ja, dan heb ik wel een plan voor je. Veel mensen maken zichzelf schuldig door alsmaar te zoeken naar nieuwere manieren om af te vallen. Het antwoord ligt echter voor je deur! Onthoudt goed in je vel zitten ook gezien wordt als een goede lichamelijke oefening.

Het maakt je relatie sterker

Aanzienlijk veel onderzoek toont aan dat in een positieve relatie de algehele gezondheid en welzijn van iemand flink verbetert. Gelukkig gehuwde paren hebben minder kans op het ontwikkelen van gezondheidsproblemen, zoals kanker en hartfalen, en zullen gemiddeld langer leven. Je lichaam ervaart een hele achtbaan van hormonen tijdens de seks en het nagenieten achteraf. Het belangrijkste hormoon is oxytocine, die ook wel het hormoon van de liefde wordt genoemd.

Bron: Sundesigns, RgbstockBron: Sundesigns, Rgbstock

Zorg voor een betere gezondheid van je hart

Het maakt niet uit hoeveel je jezelf op jouw dieet wilt concentreren, als je niet sport zul je ten alle tijden een verhoogd risico hebben op een hartaanval. Veel volwassen mensen trekken niet genoeg tijd uit om te bewegen. Dit zou een wekelijkse routine moeten zijn, anders vermijd je het risico op hartfalen niet. Er is al eerder aangegeven dat een actieve relatie een soort van sport is en een goede beweging zorgt voor een gezond hart.
Bron: Scottsnyde, RgbstockBron: Scottsnyde, Rgbstock

Het verminderd pijnklachten

Chronische pijn (duur van een lange tijd) kan leiden tot problemen in je dagelijkse leven. Bekende problemen bij deze lange termijn pijn patiënten omvatten depressie, angst en slaapstoornissen, die allemaal volledig begrijpelijk zijn wanneer je het gevoel hebt dat er geen einde aan je pijn komt. Jouw partner kan je helpen met een recept van natuurlijke pijnstillers. Als u last van gewrichtspijn, hoofdpijn of menstruele spanning heeft, kan seks deze spanningen doen wegnemen. Het hormonen oxytocine en endorfine worden vrijgegeven en helpen mee met het bestrijden van de pijn door het verlagen van je waarnemingen van de pijnsignalen van jouw probleemgebieden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Just4you, Rgbstock
  • www.vrouwonline.nl
  • www.gezondheidsnet.nl
  • www.goedgevoel.be
  • Afbeelding bron 1: Greyman, Rgbstock
  • Afbeelding bron 2: Sundesigns, Rgbstock
  • Afbeelding bron 3: Scottsnyde, Rgbstock

Reageer op het artikel "De voordelen van een gezonde relatie"

Infoteur: Mayorfrits
Laatste update: 13-09-2013
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!