InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Een relatie of huwelijk zonder seks

Een relatie of huwelijk zonder seks

Een relatie of huwelijk zonder seks Een relatie of huwelijk zonder seks komt vaker voor dan je denkt. 1 op de 5 koppels hebben hier last van en weten veelal niet met de problemen om te gaan. Belangrijk is om de juiste oorzaak te vinden voordat jullie relatie of huwelijk sneuvelt. Relatie-, geld en fysieke problemen zijn de meest voorkomende oorzaken.

Meer mannen met weinig zin in seks

Hoe vaak hoor je een vrouw klagen over haar seksloze relatie? Bijna nooit! Voor de meeste vrouwen is het erg moeilijk om het hierover te hebben. Het is ook lastig als je man niet meer zo intiem is met jou. Vrouwen pakken dit toch altijd erg persoonlijk op en denken dan snel dat het hun schuld is in plaats van erover te praten en eventueel hulp te zoeken. Ongeveer 20% van alle koppels in een vaste relatie hebben weinig tot geen seks. En tot mijn verbazing zijn dit vaker mannen dan vrouwen, die geen zin meer hebben hierin met hun partner.

De oorzaken van een seksloze relatie

Wat zijn de mogelijke redenen voor dat seksloze gevoel van de man? Het eerste wat je jezelf moet blijven zeggen is dat het niet door jou komt. Het is niet omdat je een paar kilo bent aangekomen. Het is niet omdat je niet van seksspeeltjes houdt. En zeker niet om hoe je bent. Begrepen! Er zijn mogelijke redenen voor je man om minder tot geen seks te hebben in jullie relatie:

Geld- en werkproblemen

Een man kan heel gemakkelijk depressief worden als het niet goed loopt op zijn werk. Laat staan als hij onlangs is ontslagen en werkloos thuis zit. Als een man zijn gezin niet kan onderhouden voelt hij zich vaak een minder goed mens, waardoor dingen zoals seks niet meer op de eerste plaats staan (laat staan in de top 10). Juist nu in deze tijd komt dit steeds vaker voor, en zal dit ook vaak de oorzaak nummer 1 zijn voor een seksloze relatie.

Fysieke problemen

Oorzaken als te lange werkdagen, te weinig aan sport doen of teveel alcohol drinken zijn grote problemen, welke kunnen veroorzaken dat je minder of geen zin in seks meer hebt. Je man heeft geen affaire, en jullie relatie sterker is dan ooit tevoren. Maar toch is er weinig tot geen seks in de relatie. Dit kan komen door bijvoorbeeld diabetes, stress, lage testosteron level, hart problemen, Parkinson, Chronische pijnen en meer. Oorzaken hiervan dus te weinig sporten, te lange werkdagen of teveel alcohol in het leven van je man.

Onopgeloste relatieproblemen

Als je vaak relatieproblemen hebt en enkel maar aan het ruziën bent met z’n tweeën, dan kan dat ervoor zorgen dat je geen seks meer hebt. Als hij elke dag thuis komt en jou iedere kwaad of ongelukkig ziet zal hij zich niet aangetrokken vinden tot jou. Maar dit is niet jou fout. Je zal waarschijnlijk kwaad of ongelukkig zijn omdat je er een goede reden voor hebt. En de enige manier om dit op te lossen is om er samen over te praten en eventueel professionele hulp te zoeken voor het te laat is.

Ontrouw

Helaas is het zo dat als een man ineens geen seks meer wilt hebben met jou dat hij een affaire hebt met een ander. Dit gebeurt vaak erg snel is geen langzaam proces dat zich nog moet ontwikkelen. Als je het gevoel hebt dat hij jou bedriegt met een ander en tegelijkertijd is de seks tussen jullie samen ook nog eens minder, dan kun je er bijna 100% vanuit gaan dat hij een ander heeft. Je zou zijn bank- of creditcardactiviteiten in gaten kunnen houden om er zodoende achter te komen. Daar is bijna altijd wel wat te vinden en dan hoef je niet direct een privédetective in te huren.

Andere veel voorkomende oorzaken

Er zijn meer oorzaken, waardoor je man geen zin meer heeft in seks, ga deze problemen niet uit de weg. Praat hierover en probeer samen een oplossing te vinden hiervoor. Andere oorzaken zijn bijvoorbeeld:
  • Een behoefte op controle of straf
  • Een manier om de macht te hebben over jou
  • Boosheid
  • Seksueel misbruik uit het verleden
  • Te lange werkdagen
  • Te hard werken met veel stress
  • Het gebruik van drugs, medicijnen en/of alcohol

Ga het probleem niet uit de weg

Seks en intimiteit is een belangrijk onderdeel in jullie relatie. Ga het probleem niet uit de weg, want het probleem zal niet vanzelf ophouden. Onthoud voor jezelf, dat je niet de enige vrouw bent met dit probleem en dat er altijd een reden is voor het lage seksgehalte. Het beste medicijn is toch altijd om er over te praten en professionele hulp te zoeken voor het te laat is. Wacht niet te lang!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vormen van intimiteit in een relatieWat is intimiteit? Intimiteit is een gevoel van samenhorigheid en verbintenis tussen twee of meer personen. Intimiteit i…
Relatieproblemen en de seksuoloogRelatieproblemen en de seksuoloogSeksuele problemen binnen de relatie geeft grote spanningen, stress, sombere gevoelens en communicatieproblemen. Anderso…
Vreemdgaan: de wraak affaireVreemdgaan: de wraak affaireVerrassend vaak komt het nemen van wraak voor binnen het huwelijk of vaste relatie. Vooral als een van de partners het s…

Reageer op het artikel "Een relatie of huwelijk zonder seks"

Reacties

Lily, 25-05-2017 16:56 #10
Waarom heb je eigenlijk sex nodig in een relatie? Alleen om oerdriften te voeden? Zijn we nog steeds niet verder geëvolueerd?

Berendien, 16-07-2016 09:05 #9
Waarom zou het meestal aan de man liggen om geen sex te hebben met zijn vrouw, en waarom word er meestal gezegd dat het niet aan de vrouw kan liggen, nou ik ( vrouw ) heb in het begin van mijn grote liefde sex gehad, maar er kwam een klink in de kabel, ik had er geen behoefte meer aan, en we houden nog steeds heel veel van elkaar, doen bijna alles samen, we lachen en huilen, we hebben de armen om onze schouders, knuffelen en kussen elke dag en we zijn gelukkig.

Frans, 07-01-2016 02:05 #8
Wow, ik heb net het artikel gelezen en de reacties, vooraleerst ik houd van mijn vrouw!
Maar ik ik krijg na 20 jaar niet de connectie voor intimiteit, dit is iets wat ik nodig heb in mijn relatie, begrijp me goed na 20 jaar weet je exact wat de ander lekker en niet lekker vindt!
Ze wil alleen dat wat voor haar… lekker is… en verder stopt het. nieuwe dingen, bv ander standje… rollen spellen, met een speeltje: uit den boze. ze heeft een manier (her way to cum) en dat is het. We hebben in het verleden diverse dingen gedaan, oa parenclubs, bondage, massage… maar dat is allemaal niet haar ding, Hoe kan ik daarmee omgaan? dat alleen geven wat ze verlangt? Ik ben een persoon die lastig is ja, creatief ja, graag nieuwe dingen onderzoekt ja, ook leuk vindt om nieuwe impulsen te onderzoeken of ze voor mij… (hoopte ook haar) interessant zijn om te ontdekken! Het is zelfs zo dat ze zegt (als je het met een ander doet dan wel veilig he), maar ik wil dat helemaal niet, er zijn zoveel dingen die je met elkaar kunt doen waarbij je de ander in zijn waarde laat… ik begrijp het niet! een eenzame man op het gebied van sex!

Nele, 09-12-2015 12:56 #7
Geachte,

Ik heb net dit stuk gelezen en ik herken me daar wel in. Het is namelijk zo dat m'än huwelijk geen seksleven kent. Voor we trouwden en net samen waren hadden we voldoende seks, meer zelfs…
Na een tijdje kreeg m'n man een beroerte en sindsdien is het enorm bergaf gegaan. Ik voelde me schuldig, was een beetje bijgekomen en voelde me niet goed in men vel. Het 1ste dat stopte was de seks en het lag toen aan mij… We hebben erover gepraat en hebben dan ook weer seks gehad, maar traag en zeer weinig.
Nu zijn we een jaar later, getrouwd een jaar en ik kan zeggen dat ik al een jaar ook geen seks meer heb. Ik heb zin in m'n man, maar hij niet in mij. Er is altijd wel iets en ik loop zo van goesting dat ik het weer wil zoals toen. Alleen? Ik kan hem niet dwingen en dan stopt het ook bij alleen maar kusjes geven.
Hoe langer dit aanhoudt, hoe meer ik aan mezelf begin te twijfelen. Ik heb een kinderwens ook, klokje tikt, maar als ik ga moeten wachten op m'n man, dan zal ik geen mama meer worden vrees ik!

Hj, 21-08-2015 01:00 #6
Heej iedereen.
Ik heb sinds het begin van onze relatie het probleem dat mijn vriendin nog nooit naar mij is toegekomen voor sex. We hebben inmiddels meer dan een half jaar en ik word er een beetje gek van dat ik er zowat elke keer om moet zeuren of dat ik naar haar toe moet komen. Het geeft mij het gevoel dat ik niet sexueel aantrekkelijk ben voor haar. Ik heb het er al meerdere malen met haar over willen hebben maar krijg het gevoel dat ze zich telkens sluit. Nu was mijn vraag of iemand miss tips voor mij heeft of mij zou kunnen vertellen wat er aan de hand is. Qua verzorgen en houden van zit het wel goed het gaat dan dus ook puur om het feit dat ik het gevoel heb dat ik sexueel niet aantrekkelijk genoeg ben voor haar… Help

Criticus, 18-03-2015 13:28 #5
Ik lees met mijn haren rechtovereind dit stukje tekst. Ten eerste, er worden oorzakelijke verbanden voorgesteld die lang niet altijd waar zijn. Daarnaast is dit stuk één groot sexistisch georienteerde tekst.
- Een titel die algemeen bedoeld is, staat hier boven een stuk waarin de schuld bij de man wordt gezocht.
- Het is per definitie niet de schuld van de vrouw staat er in de tweede alinea… Kom maar op met een wetenschappelijke onderbouwing. Roepen kan iedereen, gelijk hebben is een ander ding.
- Een man die opeens geen zin meer heeft, gaat per definitie vreemd. Dit is weer zo'n boude uitspraak zonder onderbouwing.

Ik stel voor dat je voortaan onderzoek doet voordat je een stuk schrijft en zorgt voor een objectieve blik. Daarnaast is de beheersing van de Nederlandse taal ook nog een zwak punt. Om geen relaties te beschadigen waar dat niet nodig is, stel ik voor dat je dit artikel verwijderd van de website. Dit stuk staat vol met onwaarheden en is sexistisch tegenover mannen.

Bibi, 28-07-2014 15:17 #4
Beste A
Na een half jaar in mijn relatie met mijn vriendin waar ik nog steeds bij ben is lychen sclerose vastgesteld.
(auto-immuunziekte waar weinig tegen te doen valt waar bvb. schaamlippen gaan verdwijnen, clitoris overkapselt geraakt, etc…)
Op 2 jaar tijd is dit van normale seks naar geen seks meer gegaan puur omdat het vaak teveel pijn deed en seks een mechanisch en frustrerend gedoe is geworden met alle psychologische gevolgen van dien voor mijn vriendin.
Als compensatie werden dan andere manieren van bevredigen gehanteerd maar dit is uiteraard eenrichtingsverkeer (in mijn richting dus terwijl het zien en horen genieten van je vriendin voor mannen vaak een enorme turn-on is).

We hebben een pracht van een zoon en hebben plannen om een groter huis te kopen, houden van elkaar, doen vele leuke dingen maar gaan nu al erg lang het onderwerp uit de weg (lees "zij", vanwege het feit dat het voor haar uiteraard confronterend is).

Soms is dit zo frustrerend dat ik alle goede dingen van mijn vriendin niet meer zie omdat de behoefte naar ongecompliceerde en leuke seks voor ons beiden overweldigend is.

Ik wil haar en mijn gezin absoluut niet kwijt maar betrap mezelf er vaak op behoorlijk verregaand op andere vrouwen te geilen (in het echt nog nooit maar in mijn hoofd heb ik mijn vriendin al honderden malen bedrogen).

Ik wil dit ook echt niet want dat zou haar kraken (uiteindelijk kan zijn aan de oorzaak niks doen)
Ik heb soms het idee dat mijn vriendin erop zit te wachten of er vanuit gaat dat het al gebeurd is en het uitkomt, waarop zij dan reden heeft om weg te gaan.
Gevolg is, dat proberen een oplossing te zoeken tot zover fysisch en mentaal mogelijk er niet meer inzit en het dus een self-fulfilling prophecy dreigt te gaan worden…

Ik weet mezelf ook geen raad meer… alle hulp welkom dus.

Mvg

B

A., 20-07-2014 10:49 #3
Elke keer weer als ik dit onderwerp tegenkom doet mij dat verschrikkelijk zeer. Als maagd zijn mijn vrouw en ik bijna 50 jaar geleden in het huwelijksbootje gestapt. Nog steeds houden we intens van elkaar en intimiteit in de vorm van in elkaars armen liggen en kussen is volop aanwezig. Daar blijft het dan wel bij. Natuurlijk hebben we wel kinderen gekregen, dat ging niet vanzelf, maar een complete vrijpartij heeft mijn vrouw nooit tot extase gebracht. Pas na zo'n 40 jaar, nu 10 jaar geleden, tijdens een meer dan confronterend gesprek bleek dat mijn lieve vrouw rond haar 10e seksueel was misbruikt. We hebben professionele hulp gezocht, maar er kon geen vertrouwen ontstaan tussen mijn vrouw en de terapeut. We zijn alweer 10 jaar verder, mijn vrouw en ik doen ons best, maar eigenlijk wil mijn vrouw zich alleen maar veilig voelen in mijn armen, seksloos, en dat doet mij elke dag verschrikkelijk pijn. En ja, ik bén na 5 jaar teleurstelling naar de hoertjes geweest omdat ik mijn vrouw en gezin niet kwijt wilde maar wel seksueel aan mijn trekken wilde komen. Ik voel mij gevangen tussen mijn liefde voor mijn vrouw en mijn behoefte aan doodgewoon seks. Bitter is ook het schuldgevoel van mijn vrouw omdat ze mij seksueel niet kan accepteren, waardoor ik op mijn beurt weer mijn seksuele behoefte niet kan uiten omdat dat zoveel verdriet veroorzaakt. Toch houden we van elkaar, zijn we samen vergroeid. Zijn er meer mannen die dit is overkomen? Hoe moet je hier mee omgaan? Het is zo verschrikkelijk onbevredigend.

Sanne, 25-06-2014 21:06 #2
Hoi,

Dit is een herkenbaar stuk voor mij. In dit artikel gaat het over een man… maar ik ben een vrouw.
De echte reden weet ik niet echt, ik herken wel stukjes uit dit artikel. Stress, geld, veel werken en dan weer niet. Ik merk aan mijzelf dat ik het niet mis terwijl ik dol ben op mijn vriend. Maar hem bespringen doe ik niet… Als hij niks doet, vind ik het eigenlijk wel prima. Maar als hij wel wat doet vind ik het ook prima.

In het begin heb ik de drive, maar naar mate de jaren verstrijken is dit minder tot niet… Reactie infoteur, 05-09-2014

Mh, 10-07-2013 13:20 #1
Leuk artikel. Vast door een vrouw geschreven! Reactie infoteur, 10-07-2013
Heb je niets beters en iets inhoudelijkst te vertellen?

Infoteur: Mayorfrits
Laatste update: 12-03-2012
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Special: Huwelijk
Reacties: 10
Schrijf mee!