InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stoppen met roken voordelen: gezondheid en uiterlijk

Stoppen met roken voordelen: gezondheid en uiterlijk

Stoppen met roken voordelen: gezondheid en uiterlijk Stoppen met roken heeft veel voordelen voor je gezondheid op korte termijn en lange termijn. Sigaretten, sigaren en pijptabak worden gemaakt van gedroogde tabaksbladeren en er worden tevens ingrediënten aan toegevoegd voor de smaak en om het roken te veraangenamen. De rook van deze producten is een complex mengsel van chemische stoffen die vrijkomen of ontstaan bij de verbranding van tabak en de additieven. Tabaksrook bestaat uit meer dan 7.000 chemische stoffen, waaronder 70 die kanker veroorzaken. Deze kankerverwekkende of carcinogene stoffen beschadigen de celkern en verhinderen de reparatie van reeds beschadigde cellen. Sommige van deze stoffen leiden ook tot hart- en longziekten, wat dodelijke gevolgen kan hebben. Het ingrediënt dat het effect veroorzaakt waar rokers op uit zijn, is nicotine, een zeer verslavende stof, zowel lichamelijk als geestelijk. Zodra je gestopt bent met roken, levert je dat al heel snel voordelen op met betrekking tot je gezondheid alsmede je uiterlijk.

Stoppen met roken voordelen

Als je stopt met roken, gaat het lichamelijk meteen beter met je. Sommige verbeteringen vinden zeer snel plaats, terwijl andere meer tijd nodig hebben. Hieronder staan in een tijdschaal de kortetermijnvoordelen en langetermijnvoordelen opgesomd, met verwijzingen naar de literatuur.

TijdstipEffecten en voordelen gezondheid stoppen met roken
20 minutenJe bloeddruk en hartslag zijn weer normaal en de temperatuur van je handen en voeten stijgt.
8 uurHet nicotinegehalte in het bloed is gedaald tot 6,25% van het normale dagelijkse niveau, een vermindering van maar liefst 93.75%. De zuurstofconcentratie in het bloed neemt toe, wat ten gunste komt aan de weefsels en organen in het lichaam. De kans op trombose en een hartaanval nemen reeds af.
12 uurDe hoeveelheid koolmonoxide (dat er voor zorgt dat er minder zuurstof in het bloed aanwezig is) en de hoeveelheid zuurstof in het bloed is weer normaal.
24 uurDe 'grote schoonmaak' kan beginnen. Je longen vangen aan met het opruimen van teer, slijm en andere rookoverblijfselen.
48 uurNa ongeveer 48 uur is er geen nicotine meer in je lichaam aanwezig. Na twee dagen is je reukzin en smaakzin aanzienlijk verbeterd.
2 tot 12 wekenJe krijgt na 2 tot 12 weken een betere bloedsomloop; bewegen zoals wandelen, traplopen en sporten gaat je beter af. Je huidskleur wordt gezonder en je handen en voeten worden warmer. Bovendien krijg je wittere tanden en je ruikt lekkerder.
3 wekenNicotine werkt via nicotine-afhankelijke acetylcholine receptoren. Als je dagelijks rookt, maken je hersenen meer acetylcholine receptoren. Na 21 dagen zit je weer op het oude niveau.[1]
1 maandDe normale balans van de cellen in je luchtwegen herstelt zich en je rokershoestje —als je daar last van had— begint te verdwijnen. De hoestklachten nemen fors af binnen één maand na stoppen met roken. Blijf je desondanks hoesten, raadpleeg dan je huisarts.
4 tot 6 maandenJe hebt minder kans op luchtweginfecties en longontsteking doordat de trilhaartjes van de luchtwegen zich herstellen.
1 tot 9 maandenEen chronische bijholteontsteking die gerelateerd is aan het roken, zal verbeteren. Daarnaast ben je minder vermoeid en is de kortademigheid afgenomen. De trilharen die in de longen zitten, beginnen weer normaal te functioneren. Hierdoor herstelt hun vermogen om slijm en vuildeeltjes uit de longen weg te werken en deze te reinigen, wat de kans op infecties vermindert. Je algehele conditie, uithoudingsvermogen en energieniveau is drastisch toegenomen.
2 tot 4 jaarDe kans op een beroerte is nu hetzelfde als bij niet-rokers en voor COPD-patiënten is de daling van de longfunctie hetzelfde als bij niet-rokers. Hiermee remmen ze de voortgang van hun ziekte.
3 tot 4 jaarNa 3 tot 4 jaar is de kans op een hartaanval hetzelfde als bij niet-rokers.
5 jaarDe kans om diabetes te ontwikkelen is voor vrouwen die gestopt zijn met roken hetzelfde als bij niet-rokers.[2]. Bij mannen duurt dat volgens onderzoek 5 jaar langer.
10 jaarDe kans om diabetes te ontwikkelen is voor mannen die gestopt zijn met roken hetzelfde als bij niet-rokers.[3] Het risico op overlijden aan longkanker is gedaald met bijna de helft als je een gemiddelde roker was, dat wil zeggen als je gemiddeld een pakje sigaretten per dag rookte. Het risico op mondkanker, keelkanker, slokdarmkanker en alvleesklierkanker is aanzienlijk afgenomen.
13 jaarRoken zorgt er voor dat tandvleesontsteking minder snel geneest en het kaakbot verder slinkt. Om die reden hebben rokers een grotere kans hun tanden en kiezen te verliezen dan niet-rokers. De gemiddelde roker die het gegund is om 75 jaar te worden, heeft gemiddeld 5,8 tanden en kiezen minder dan een niet-roker.[4] Maar 13 jaar na het stoppen met roken, is het risico van door het roken veroorzaakte verlies van tanden gedaald tot die van een niet-roker.[5]
15 jaarHet risico op coronaire hartziekten (dat zijn aandoeningen die worden veroorzaakt door afwijkingen in de kransslagaders of coronairarteriën), is na 15 jaar hetzelfde als dat van een persoon die nooit heeft gerookt.
20 jaarHet risico op alvleesklierkanker is nu hetzelfde als die van een niet-roker.[6] Het risico voor vrouwen die gestopt zijn met roken om te overlijden aan de gevolgen van alle door het roken gerelateerde oorzaken, waaronder longziekten en kanker, is na 20 jaar teruggebracht tot die van een niet-roker.[7]

Stoppen met roken: uiterlijk

Rimpels

Stoppen met roken heeft veel voordelen voor je lichamelijke gezondheid, maar je gaat er ook (al snel) beter door uitzien. Je huid weerspiegelt je levensstijl en wat je eet en drinkt. Mensen die zwaar roken krijgen eerder rimpels (vooral de beruchte kraaienpootjes en rimpels rond de mond en lippen). Roken breekt namelijk collageen af. Collageen is een bindweefsel dat zorgt voor de stevigheid en elasticiteit van de huid. Andere beruchte collageen-afbrekers zijn de zon en het consumeren van veel suiker. Bovendien hebben verstokte rokers bevlekte, gelige tanden, verkleurde nagels, terugtrekkend tandvlees en dof haar, waardoor ze ouder lijken dan niet-rokers van dezelfde leeftijd.

Bloedvaten in de huid

Bepaalde giftige stoffen in tabaksrook hebben een vernauwend effect op de bloedvaten in de huid, waardoor de bloedtoevoer naar de huid verminderd en een relatief tekort ontstaat aan zuurstof en voedingsstoffen die van belang zijn door het goed functioneren van de huidcellen in de huid.[8] Dit veroorzaakt een grijzige tot grauwe gelaatskleur. Doordat de huid deels verstoken blijft van belangrijke voedingstoffen, krijg je ook sneller last van wallen en donkere kringen onder je ogen. Stoppen met roken geeft je huid een gezondere kleur en je hebt minder snel rimpels.

Vermoeide en rode ogen

Rokers hebben vaak rood gekleurde, vermoeid uitziende ogen vanwege de voortdurende blootstelling aan irriterende stoffen. Mensen met een allergie zijn meer vatbaar voor jeukende, geïrriteerde ogen in een rokerige omgeving. Je krijgt een frissere uitstraling als je stopt met roken. Ook krijg je er wittere tanden door, want door roken kunnen tanden verkleuren.

Tandvleesontsteking

Roken wordt ook geassocieerd met tandvleesontsteking en tanden die uit je mond vallen. Rokers hebben namelijk een sterk verhoogde kans op het krijgen van parodontitis en doordat roken een bloedvatvernauwing geeft, worden de kenmerken van tandvleesontsteking, zoals rood, gezwollen tandvlees dat bloed bij aanraking, gemaskeerd. Dit leidt tot verlies van het steunweefsel, zoals kaakbot. Tanden kunnen loslaten en in het eindstadium van parodontitis is er zoveel kaakbot verdwenen, dat tanden en kiezen spontaan uit de mond vallen. Als je stopt met roken, zal je gebit er beter uit gaan zien en verklein je de kans op parodontitis. Stoppen met roken heeft voor je uiterlijk alleen maar voordelen.

Noten:
  1. Mamede M, Ishizu K, Ueda M, Mukai T, Iida Y, Kawashima H, Fukuyama H, Togashi K, Saji H. Temporal change in human nicotinic acetylcholine receptor after smoking cessation: 5IA SPECT study. J Nucl Med. 2007 Nov;48(11):1829-35. Epub 2007 Oct 17.
  2. Will JC, Galuska DA, Ford ES, Mokdad A, Calle EE. Cigarette smoking and diabetes mellitus: evidence of a positive association from a large prospective cohort study. Int J Epidemiol. 2001 Jun;30(3):540-6.
  3. Ibid
  4. Axelsson P, Paulander J, Lindhe J. Relationship between smoking and dental status in 35-, 50-, 65-, and 75-year-old individuals.. J Clin Periodontol. 1998 Apr;25(4):297-305.
  5. Krall EA, Dietrich T, Nunn ME, Garcia RI. Risk of tooth loss after cigarette smoking cessation. Prev Chronic Dis. 2006 Oct;3(4):A115. Epub 2006 Sep 15.
  6. Bosetti C, Lucenteforte E, Silverman DT, Petersen G, Bracci PM, Ji BT, Negri E, Li D, Risch HA, Olson SH, Gallinger S, Miller AB, Bueno-de-Mesquita HB, Talamini R, Polesel J, Ghadirian P, Baghurst PA, Zatonski W, Fontham E, Bamlet WR, Holly EA, Bertuccio P, Gao YT, Hassan M, Yu H, Kurtz RC, Cotterchio M, Su J, Maisonneuve P, Duell EJ, Boffetta P, La Vecchia C. Cigarette smoking and pancreatic cancer: an analysis from the International Pancreatic Cancer Case-Control Consortium (Panc4). Ann Oncol. 2012 Jul;23(7):1880-8. doi: 10.1093/annonc/mdr541. Epub 2011 Nov 21.
  7. Kenfield SA, Stampfer MJ, Rosner BA, Colditz GA. Smoking and smoking cessation in relation to mortality in women.J AMA. 2008 May 7;299(17):2037-47. doi: 10.1001/jama.299.17.2037.
  8. Black CE, Huang N, Neligan PC, Levine RH, Lipa JE, Lintlop S, Forrest CR, Pang CY. Effect of nicotine on vasoconstrictor and vasodilator responses in human skin vasculature. Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol. 2001 Oct;281(4):R1097-104.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voordelen stoppen met roken!Voordelen stoppen met roken!Er zijn natuurlijk voordelen als je gaat stoppen met roken, maar wat zijn de voordelen eigenlijk? Vaak wordt alleen maar…
Tips om te stoppen met rokenTips om te stoppen met rokenVeel mensen willen stoppen met roken, maar lang niet iedereen slaagt erin. Het grootste deel van de rokers gaat uiteinde…
Ontwenningsverschijnselen stoppen met rokenRoken is een hardnekkige verslaving. Als een roker probeert te stoppen, treden er vaak ontwenningsverschijnselen op. Daa…
Lichamelijke voordelen als gevolg van het stoppen met rokenLichamelijke voordelen als gevolg van het stoppen met rokenWaarom je moet stoppen met roken lijkt heel duidelijk te zijn. Het staat zelfs op elk pakje sigaretten. Het is natuurlij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pixabay
  • Axelsson P, Paulander J, Lindhe J. Relationship between smoking and dental status in 35-, 50-, 65-, and 75-year-old individuals.. J Clin Periodontol. 1998 Apr;25(4):297-305.
  • Black CE, Huang N, Neligan PC, Levine RH, Lipa JE, Lintlop S, Forrest CR, Pang CY. Effect of nicotine on vasoconstrictor and vasodilator responses in human skin vasculature. Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol. 2001 Oct;281(4):R1097-104.
  • Bosetti C, Lucenteforte E, Silverman DT, Petersen G, Bracci PM, Ji BT, Negri E, Li D, Risch HA, Olson SH, Gallinger S, Miller AB, Bueno-de-Mesquita HB, Talamini R, Polesel J, Ghadirian P, Baghurst PA, Zatonski W, Fontham E, Bamlet WR, Holly EA, Bertuccio P, Gao YT, Hassan M, Yu H, Kurtz RC, Cotterchio M, Su J, Maisonneuve P, Duell EJ, Boffetta P, La Vecchia C. Cigarette smoking and pancreatic cancer: an analysis from the International Pancreatic Cancer Case-Control Consortium (Panc4). Ann Oncol. 2012 Jul;23(7):1880-8. doi: 10.1093/annonc/mdr541. Epub 2011 Nov 21.
  • Kenfield SA, Stampfer MJ, Rosner BA, Colditz GA. Smoking and smoking cessation in relation to mortality in women.J AMA. 2008 May 7;299(17):2037-47. doi: 10.1001/jama.299.17.2037.
  • Krall EA, Dietrich T, Nunn ME, Garcia RI. Risk of tooth loss after cigarette smoking cessation. Prev Chronic Dis. 2006 Oct;3(4):A115. Epub 2006 Sep 15.
  • Mamede M, Ishizu K, Ueda M, Mukai T, Iida Y, Kawashima H, Fukuyama H, Togashi K, Saji H. Temporal change in human nicotinic acetylcholine receptor after smoking cessation: 5IA SPECT study. J Nucl Med. 2007 Nov;48(11):1829-35. Epub 2007 Oct 17.
  • Will JC, Galuska DA, Ford ES, Mokdad A, Calle EE. Cigarette smoking and diabetes mellitus: evidence of a positive association from a large prospective cohort study. Int J Epidemiol. 2001 Jun;30(3):540-6.

Reageer op het artikel "Stoppen met roken voordelen: gezondheid en uiterlijk"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 17-04-2019
Subrubriek: Verslaving
Special: Roken
Medische informatie…
Schrijf mee!