InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stoppen met roken: herstel longen en gevolgen voor lichaam

Stoppen met roken: herstel longen en gevolgen voor lichaam

Stoppen met roken: herstel longen en gevolgen voor lichaam Dat roken slecht is voor de gezondheid, daar is zowat iedereen het over eens. Roken verhoogt de kans op longkanker en maakt de roker kwetsbaarder voor hart-en vaatziekten. Hoe langer je rookt, hoe negatiever het effect op je lichaam. Sommige rokers gebruiken dit wel eens als excuus om niet te stoppen met roken. Ze beweren dat het toch geen zin meer heeft om te stoppen met roken, vermits de negatieve gevolgen toch onomkeerbaar zouden zijn. Maar is dit ook werkelijk zo? Of kunnen je longen toch nog herstellen en schoon worden? Het antwoord op die vraag kan verrassend positief uitvallen, want ook na een erg lange periode kan je algemene fysieke conditie nog behoorlijk verbeteren. Zo ga je plots meer smaken gewaarworden bij het eten en ben je niet meer buiten adem als je de trap oploopt. Wel heb je voor dit herstel meer tijd nodig naargelang je langer hebt gerookt. Wanneer treedt het herstel van je longen in en wat zijn de positieve gevolgen van een rookstop op korte en lange termijn?

Stoppen met roken: gevolgen korte termijn

Voordelen na 8 uur

Nadat je acht uur lang zonder sigaret bent geweest, beginnen er al positieve gevolgen voor je lichaam op te treden. Doordat je niet rookt wordt de hoeveelheid koolmonoxide in je bloed meteen gehalveerd. Koolmonoxide is de toxische stof die in tabaksrook zit. Positief gevolg hiervan is dat de zuurstoftoevoer naar je cellen en je organen weer een normaal peil kan bereiken.

Na 24 uur

Als je al een volledige dag én nacht zonder sigaret bent, dan hebben de longen al tijd gekregen om de nadelige effecten van tabaksrook af te breken. Hierbij gaat het dan vooral om slijm en teer die zich nestelen in de longen. Dit is het begin van het herstel van je longen, die aan een lang proces beginnen om weer schoon te worden.

Na 48 uur

Na al 48 uur gestopt te zijn met roken, begin je weer stilaan te beseffen dat je over een smaak- en een reukzin beschikt. Door niet te roken gaan immers de zenuwen die instaan voor de smaak en de reuk weer teruggroeien. Dit is het moment waarop de gestopte roker bepaalde geuren en smaken weer beter kan gaan onderscheiden.

Na 3 weken

Wie al een drietal weken zonder tabak is, zal merken dat hij of zij minder zal moeten hoesten en kuchen. Geleidelijk aan is het zelfs mogelijk dat de hoestbuien volledig zullen verdwijnen. Je reuk- en smaakzin zullen zich intussen zodanig hersteld hebben dat je tenvolle de verschillende smaken van je eten zal kunnen proeven, en er dus ook meer van kunnen genieten.

Na 3 maanden

De roker die drie maanden gestopt is, is duidelijk op de goeie weg en zal de positieve gevolgen voor de gezondheid meer en meer kunnen appreciëren. De gestopte roker zal merken dat hij minder snel vermoeid is en beter en zuiverder kan ademen. Na drie maanden hebben de longen al heelwat tijd gehad om te herstellen. De ex-roker zal merken dat hij minder snel buiten adem is als hij een trap oploopt en dat hij minder problemen heeft met lichamelijke inspanningen in het algemeen.

Gevolgen lange termijn

Herstel na 1 jaar

Na een volledig jaar zonder sigaret heeft de ex-roker een belangrijke psychologische drempel overschreden. De positieve gevolgen voor de gezondheid die geleidelijk zijn gekomen, hebben zich na één jaar doorgezet en de algemene fysieke toestand van de ex-roker duidelijk verbeterd. De reuk-en smaakzin van de ex-roker staan weer helemaal op punt en bij lichamelijke inspanningen treedt de vermoeidheid minder snel op. Na één jaar speelt ook het voordeel dat het risico op een hartinfarct met de helft is gedaald.

Na 5 jaar

Wie de drempel van één jaar overschreden heeft, is goed op weg om de kaap van de vijf jaar zonder sigaret te overschrijden. Dat is de periode dat ook het risico op hersenbloeding met de helft daalt. Bijkomend voordeel na deze periode is een halvering van het risico op kankers zoals mondkanker, slokdarmkanker en blaaskanker.

Na 10 à 15 jaar

Als je op lange termijn rookvrij bent, zijn er nog extra voordelen voor de gezondheid. Zo wordt na tien à vijftien jaar het risico op longkanker gehalveerd en is het risico op hart-en vaatziekten ongeveer gelijk aan het risico dat een niet-roker loopt. Sommige specialisten gaan zelfs zo ver om te beweren dat na vijftien jaar de levensverwachting voor de ex-roker ongeveer gelijk is aan de levensverwachting van een persoon die nooit gerookt heeft.

Herstel longen

Als je dit lijstje bekijkt, zie je dus dat er altijd voordelen zijn als je met roken stopt. Ook al heb je jarenlang gerookt, toch zijn er altijd positieve gevolgen voor de gezondheid als je de sigaret laat. Zeggen dat je longen toch te zeer zijn aangetast om te proberen te stoppen, houdt dus geen steek. Zelfs de longen van de meest verstokte roker kunnen nog een herstelproces inzetten, waardoor een lichte tot significante verbetering van de algemene fysieke conditie kan opgemerkt worden.

Zieke mensen

Stoppen met roken is goed voor de gezondheid in het algemeen en bijzonder voor het immuunsysteem. De afweer van je lichaam tegen bacteriën en mogelijke ziekte-indringers is sterker wanneer je niet rookt. Bij mensen die stoppen met roken en niet aan een ziekte lijden, kunnen de positieve gevolgen op het lichaam zich dus relatief snel laten gelden. Bij mensen die al aan een ziekte lijden en besluiten te stoppen met roken, kan het zijn dat hun toestand minder snel verergert. Daarentegen kan blijven roken een negatief effect hebben bij de mogelijke genezing van een ziekte.

Middeltjes

Het loont dus steeds de moeite om met een rookverslaving te stoppen, hoe lang je ook gerookt hebt. Er zijn tal van middeltjes op de markt om rokers te helpen, zoal nicotinepleisters of kauwgom met nicotine. Daarnaast zal je een behoorlijke dosis discipline en doorzettingsvermogen nodig hebben om in je plan te slagen. Maar het besef dat je lichaam zich altijd op de een of de andere manier herstelt, hoe minimaal ook, kan hierbij een belangrijke psychologische steun betekenen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe dodelijk is roken?Hoe dodelijk is roken?Iedereen weet dat roken slecht is voor de gezondheid, maar veel mensen beseffen niet hoe dodelijk roken eigenlijk is. De…
De lichamelijke voordelen van stoppen met rokenDe lichamelijke voordelen van stoppen met rokenVoor iemand die verslaafd is aan roken, is het in veel gevallen erg lastig om daar zomaar mee te stoppen. Gelukkig geeft…
Hoe ongezond is roken, stoppen met rokenIn Nederland rookt ongeveer 30% van de mensen, van 15 jaar en ouder. Er worden per jaar veel stop pogingen gedaan, zo ro…
Waarom stoppen met roken?Waarom stoppen met roken?Iedereen weet dat roken ongezond is, maar niet iedereen weet precies waarom. Wat is er zo slecht aan roken? Bekend is da…
De gevaren van het rokenDe gevaren van het rokenIedereen weet dat roken ongezond is, maar niet iedereen weet precies waarom. Wat is er zo slecht aan roken? Bekend is da…
Bronnen en referenties
  • http://www.stoppen-roken.nl/nicotinefeiten.html (geraadpleegd op 15/10/2015).

Reageer op het artikel "Stoppen met roken: herstel longen en gevolgen voor lichaam"

Reacties

Jan Dalm, 08-08-2016 14:39 #5
Ik ben nu 59 jaar oud en heb gerookt vanaf mijn 13e… de laatste 4 jaar heb ik 2 pakjes per dag gerookt. Ik was, voor het eerst, net 3 maanden gestopt met roken in 2012, toen ik een ongeluk kreeg. Ben toen in het ziekenhuis weer begonnen met roken. Ook steeds meer gaan roken, hoe meer ik rookte hoe beter ik mij voelde. 2 weken geleden ben ik gestopt, van de ene op de andere dag. Ben sinds die tijd duizelig, over en over vermoeid, nergens zin in, al de wonden van de operaties doen nu zo een pijn dat ik niet weet waar ik het zoeken moet… Maar ik ga niet meer beginnen met roken… Nee, nu ga ik hopelijk met veel pijn snel maar gezonder dood.

D. Harkema, 25-06-2016 20:53 #4
Beste mensen mijn leeftijd is 76 jaar en daarvan heb ik zestig jaar stevig gerookt, voor drie en half jaar ben ik van de ene op de
andere dag gestopt met roken, en wel om dat wij met onze kinderen en kleindochter op vakantie naar oogstenrijk gingen en mij
niet voor mijn kleindochter wilde schamen dat opa geen conditie genoeg had om met haar een bergwandeling te maken.
drie maanden voor vertrek ben ik gestopt maar kon toen al merken dat ik veer meer lucht had, maar waarom lukte dat na ontelbaar keren proberen niet? dat ik gestopt ben heb ik aan haar te danken.
ik voel me een stuk jonger!

Jack, 20-05-2015 12:58 #3
Ik merk dat bij het stoppen met roken het heel belangrijk is je denkpatroon te veranderen. Het proberen genieten van het leven zonder sigaret, het lijkt ontzettend lastig. Maar er zijn miljoenen mensen die dit doen. Hoe meer ik er over nadenk hoe dommer ik roken eigenlijk vind. Ik heb tien jaar gerookt en bij elkaar al meer dan 18000 euro aan roken uitgeven, echt zonde. Ook merkte ik dat roken bij mij uitstelgedrag mede veroorzaakt, bijvoorbeeld oké nu ga ik dat ene klusje doen. Eerst even een sigaret en dan ga ik dat klusje doen.

Lieve mensen wat iedereen ook zegt 'Cold Turkey' is het beste om te stoppen.

Ex -. Roker, 02-03-2015 19:02 #2
Ik ben nu zo ongeveer een 4 tal jaar gestopt met roken nadat ik ongeveer 40 jaar wel gerookt had. Soms voel ik me een beetje schuldig dat ik het niet vele jaren eerder had gedaan. Ik ben helemaal op eigen wilskracht en zonder enige hulp van wie dan ook gestopt en géén enkel hulpmiddel zoals pleisters enz. De klus heb ik dus volkomen in mijn ééntje geklaard en néé ook zonder van Familie, Kennissen of Vrienden wat misschien wel wat lastig is vooral als die er niet zijn. Zelfs men eigen Huisarts was compleet verrast want die wist ook van niks en viel uit de lucht toen ik hem goede nieuws melde. Maar zijn compliment deed me wel heel veel deugt en gaf me ook de kracht om er vooral mee door te gaan.

Ik heb geluisterd naar me zelf en mijn lichaam, trappen lopen dat begon ik te merken dat men ademhaling aan het morren was dat deed me al een tijdje nadenken van ik moet iets doen dit is een signaal dat zegt dat er iets fout gaat. Maar de doorslag was wel toen de Tabak plots met € 0.10 verhoogd werd en toen zei ik tegen me zelf nu ga ik stoppen, maar dat bleek dus nadien dan toch net iets te snel. Enige tijd later (weet niet juist meer hoeveel tijd dat juist is) ging er weer € 0.20 er bij en toen wilde ik het echt ik zou stoppen en dat is anno 2015 nog steeds zo.

De eerste week was het hards vooral na het avond eten dan rook je en nu was dat dus niet meer het geval, en dat was toch even tandvlees bijten maar je moet door gaan. En leren andere dingen te doen om niet aan die handeling te denken van het roken en das een goeie tip die ik wil mee geven aan zij die dit lezen en willen stoppen. Zorg dus voor afleiding maakt niet uit wat als je maar met iets anders bezig bent. Ga wandelen, werk ik de tuin, lees een boek enz. Ga ook een tijd bv niet op Café en zeg tegen vrienden die wel roken om even een tijdje niet langs te komen zeker de eerste tijd van het begin. En vraag hen ook om niet te roken.

Na een 2 tal weken voelde ik al heel goed het verschil en de drang naar roken was ook al minder, en je kleren stinken niet meer je huis ook niet meer. En ik voelde ook dat ik meer lucht kreeg en die ochtend hoest was ook weg das een heerlijk gevoel. Na 3 weken voelde ik me echt een heel ander mens.

En dat gaf me de moed om er meer door te gaan, en hoe langer dit duurde hoe beter ik me voelde. Soms was er dan wel zo een zwak moment van ik zou wel willen roken. Maar daar moet je dus echt mee leren omgaan en de truck is zoals ik eerder schreef je zinnen verzetten en aan wat anders denken dan gaat je zin naar roken ook weg. En ja pas na één vol jaar had ik ook het echte gevoel van ik ben nu echt rook vrij en dat gevoel wil je dan niet meer kwijt raken en je moet ook tegen je zelf zeggen " ik ben er fier op dat ik gestopt ben met roken " daar put je veel kracht uit. Tracht ook met rokers het gesprek aan te gaan. En als ze daar open voor staan? als dat niet zo is laat het dan rusten. Maar spreek er over of er er nog niet aan gedacht hebben om ook te stoppen met roken. En praat vooral over je eigen ervaring en wat en hoe je het zelf gedaan hebt om te stoppen met roken. Laat hen in hun waarde en vermijd dwang maw geef hun niet dat gevoel dat ze moeten stoppen want dan krijg je juist een omgekeerd effect. En er zullen ook mensen zijn die zeer boos worden als je tracht te praten over stoppen met roken. Die rokers verbergen hun vermijd gedrag en willen niet of nog niet stoppen. Of denken ah wat kan het kwaad je moet toch van iets dood gaan of als je op straat loopt is er toch stank van allemaal Auto's enz. Allemaal vermijd gedrag om maar niet te moeten stoppen.

Nicotine is een zwaardere drug dan je zo op het éérste gezicht wel zou durven denken, het is bijna het zelfde als iemand die afkickt van de hard drugs en of drank.

Ik moet wel heel éérlijk bekennen dat ik toch 2 x soms 3 x per jaar wel een durf blowen ja met tabak, op zich niet zo slecht eigenlijk maar wek de tabak. Alleen ik kan me ervan weer houden om toch niet te roken en dat is wat ze noemen karakter hebben om niet te hervallen. Men Huisarts is een felle tegenstander van roken als Arts zijnde wel heel normaal dat ik zo, en als ik hem vertelde dat ik 2 a 3 x per jaar wel eens durf blowen weed samen met tabak dan vind hij dat eens zondigen en nee hij is geen Pastoor haha.

Met de vriendelijke groeten van een ex - roker, en ik wens aan iedereen die of wil stoppen of gestopt is veel sterkte en moed toe en tracht vol te houden. Je niet schamen mocht je toch hervallen tracht snel weer te stoppen voor het te laat is.

Ik ben er heel erg trots en vooral heel fier dat ik gestopt ben met roken, en dat houd me recht en sterk om niet te hervallen. Oh ja nog iets. Ik ben toen ik stopte had ik een hele zware depressie en dan is het lef hebben als je dan stopt, nee ik slikte nog geen medicijnen nu wel al meer dan 3 jaar. Reactie infoteur, 03-03-2015
Hallo "Ex-Roker",

Bedankt voor je waardevolle bijdrage aan dit artikel.
Knap dat je bent kunnen stoppen met roken zonder hulpmiddeltjes als nicotinepleisters en dergelijke meer. Zoals je zegt heeft stoppen met roken vaak te maken met het vinden van een diepere kracht in jezelf, een wil om ermee te stoppen. Als die wil sterk genoeg is houdt niets je nog tegen. Ook die alsmaar groter wordende fierheid naarmate je rookvrije periode groeit speelt een belangrijke ondersteunende rol.
Alvast nog veel goede moed om je rookvrije leven te blijven volhouden!

Vriendelijke groet,
Verdanov

Lenny Langenberg, 25-07-2013 17:46 #1
Ben nu 10 maanden gestopt met roken, rookte 1 a 2 pakjes sigaretten per dag. Zeg niet dat het makkelijk was om van me verslaving af te komen. Had al 2 pogingen van 6 maanden achter de rug, nu ben ik erdoor en vanaf. Ga het nooit meer doen, het heeft alleen pluspunten. Je moet het ook zelf willen, en hulp aanvaarden van een stoppen met roken cursus. Je hebt steun aan elkaar, en nog. Punt een t scheelt je heel veel geld per maand, waar je leuke dingen van kan doen <3 van jezelf

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 09-09-2017
Subrubriek: Verslaving
Special: Stoppen met roken
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!