InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Venlafaxine: een middel tegen depressie

Venlafaxine: een middel tegen depressie

Venlafaxine: een middel tegen depressie Als je last hebt van een sombere stemming, geen plezier meer kunt beleven, geen interesse meer kunt tonen in anderen en dit houdt langere tijd aan, kan het zijn dat je aan een depressie lijdt. In sommige gevallen heb je medicijnen nodig om uit de depressie te raken. Venlafaxine is een medicijn dat lijkt op de serotonineheropnameremmers. Serotonine is een lichaamseigen stof dat een rol speelt bij stemmingen. Venlafaxine verbetert de stemming en vermindert angsten. Het wordt ook voorgeschreven angststoornissen, bij zenuwpijn en bij opvliegers tijdens de overgang.

Depressie

Iedereen voelt zich wel eens somber en lusteloos en het kan een aantal dagen duren. Het ligt aan de gebeurtenis hoe lang je jezelf zo voelt. Normaal gesproken gaat dit vanzelf weer over. In sommige gevallen blijf je last houden van een sombere stemming, verlies je interesse in anderen en kun je nergens meer plezier aan beleven. Als dit langere tijd aanhoudt, kan er sprake zijn van een depressie. Vaak gaat het gepaard met slaapproblemen, gevoel van waardeloos zijn, prikkelbaar zijn en met schuldgevoelens. Het lukt vaak niet meer om hier op eigen kracht doorheen te komen. In dat geval is het verstandig om hulp te zoeken.

Venlafaxine

Venlafaxine is een medicijn dat lijkt op de groep medicijnen dat behoort tot de serotonineheropnameremmers (SSRIís). Het regelt in de hersenen de hoeveelheid van de neurotransmitter (boodschappenstof) serotonine dat van nature in je lichaam aanwezig is. Serotonine speelt een rol bij emoties en stemmingen. Venlafaxine verbetert de stemming en zal angsten laten afnemen. Ook heeft dit geneesmiddel een lichte invloed op de neurotransmitters noradrenaline en dopamine. Deze lichaamseigen stoffen spelen ook een rol bij de stemming.

Het effect

Bij ongeveer de helft van de mensen die venlafaxine gebruiken heeft het effect. Zij krijgen weer een betere stemming en meer energie. Ook al voel je jezelf weer beter, het is belangrijk om het medicijn nog een tijdje te blijven gebruiken zodat de kans dat de depressie terugkomt wordt verkleind. Bij ouderen en mensen die eerder een depressie hebben gehad adviseren artsen vaak om dit medicijn langer te gebruiken, langer dan een half jaar. Het kan wel twee tot vier weken duren voordat je merkt dat het medicijn begint te werken.

Angststoornis

Iedereen kent angst en is wel eens bang geweest. Het is een normale reactie wanneer er gevaar dreigt. Soms is iemand angstig zonder dat er aanleiding voor is. Je durft dan bijvoorbeeld niet meer over straat. Een angststoornis geeft vaak klachten zoals hoofdpijn, buikpijn, prikkelbaar zijn en slaapproblemen. Tijdens een angstaanval kun je last hebben van hartkloppingen, benauwdheid, zweten en trillen. Meestal wordt een angststoornis behandeld met psychotherapie en medicijnen. Venlafaxine vermindert angstgevoelens en piekeren. Het werkt bij ongeveer zeven op de tien mensen en het moet minstens een half jaar gebruikt worden. Na twee tot zes weken is het effect te merken.

Zenuwpijn

Bij zenuwpijn is er sprake van een scherpe, stekende of brandende pijn. Na een lichte aanraking kan de pijn opkomen, maar het kan ook voortdurend aanwezig zijn. De gevoelszenuwen sturen signalen naar de hersenen dat er een verwonding is, zonder dat er een wond is. De zenuwen zijn geïrriteerd of beschadigd. Pijnstillers hebben meestal weinig effect bij zenuwpijn. In sommige gevallen kan iemand baat hebben bij venlafaxine, omdat het zenuwpijn kan doen verminderen.

Overgangsklachten

Na de laatste menstruatie komt een vrouw in de menopauze. Meestal begint de activiteit van de eierstokken tussen de 40 en 55 jaar geleidelijk af te nemen. Dit wordt de overgang genoemd. Klachten die hierbij horen zijn: opvliegers, zweetaanvallen, slaapproblemen, stemmingswisselingen en prikkelbaar zijn. Wanneer de overgangsklachten erg hinderlijk zijn en de vrouw geen vrouwelijke hormonen mag gebruiken, besluit de arts in sommige gevallen venlafaxine voor te schrijven. Het medicijn werkt alleen tegen opvliegers en zweetaanvallen en vermindert de ernst en frequentie van de opvliegers.

Bijwerkingen

Zoals geldt voor alle medicijnen, kunnen er naast het gewenste effect ook bijwerkingen ontstaan. Meestal treden bijwerkingen alleen in het begin op, waarna ze weer verdwijnen. Het lichaam heeft tijd nodig om aan het medicijn te wennen. In geval van depressie kan er in de eerste weken angstgevoelens ontstaan. Ga in dat geval gewoon door met de behandeling omdat deze klacht zal verdwijnen zodra het lichaam aan het middel gewend is. Andere bijwerkingen die kunnen ontstaan zijn: misselijkheid, verstopping, minder eetlust, diarree, droge mond, hoofdpijn, zweten en duizeligheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Venlafaxine wordt als medicijn verstrekt met de naam EfexorVenlafaxine wordt als medicijn verstrekt met de naam EfexorVenlafaxine is een medicijn wat goed kan helpen tegen depressieve stoornissen. In Nederland is het medicijn ook bekend o…
Piekerstoornis - symptomen & behandeling piekerstoornisPiekerstoornis - symptomen & behandeling piekerstoornisDe piekerstoornis is beter bekend als de gegeneraliseerde angststoornis. Mensen die lijden aan een piekerstoornis zijn v…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Venlafaxine: een middel tegen depressie"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 01-02-2017
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!