InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Thymuskanker: moeizame adem, borstpijn en aanhoudend kuchje

Thymuskanker: moeizame adem, borstpijn en aanhoudend kuchje

Thymuskanker: moeizame adem, borstpijn en aanhoudend kuchje De thymus is een klein orgaan gelegen achter het borstbeen, welke tijdens de jeugd de weerstand verzorgt en opbouwt. Het zal daardoor in de eerste levensjaren relatief groot zijn, waarna de thymus geleidelijk aan kleiner wordt. Aan dit orgaan kan eveneens maligne ontstaan, waardoor men borstpijn heeft en continu moet hoesten. Wat houdt thymuskanker in, wat zijn de consequenties en in welke gradaties kan het voorkomen?

Thymuskanker

Noodzakelijk orgaan tijdens groei

De thymus is een relatief klein orgaan, welke voornamelijk tijdens het opgroeien van groot belang is. Het zorgt er namelijk deels voor, dat de weerstand oftewel het immuunsysteem wordt opgebouwd. Het orgaan ligt bovenaan achter het borstbeen, waarbij het net voor de slokdarm zit. Het ligt daarbij centraal tussen de longen en boven het hart. Gedurende de groei kan het tot op een ons wegen, waarna het bij het ouder worden geleidelijk aan verschrompelt. Oftewel het orgaan wordt als het ware nutteloos. Tijdens de jonge jaren worden door de thymus T-lymfocyten aangemaakt en vormen een speciaal type witte bloedlichaampjes. Zijn deze aangemaakt dan worden de T-cellen verplaats naar de lymfklieren alwaar deze verder rijpen. Zo wordt het immuunsysteem tijdens de jeugd aangesterkt, zodat het lichaam bescherming heeft tegen virussen, schimmels en infecties.

Mate van voorkomen

Het hebben van kanker aan de thymus komt zeer beperkt voor, waarnaast het vaker voorkomt in combinatie met andere ziekten. Denk aan myasthenia gravis, lupus (auto-immuunbindweefselziekte), reuma of artritis. Omdat het orgaan uit verschillende celtypen is opgebouwd, kunnen er verschillende kankersoorten ontstaan. Enerzijds gaat het om epitheel cellen, welke in thymus carcinoom kunnen ontwikkelen. Anderzijds gaat het om lymfkliercellen, welke Hodgkin en non-Hodgkin lymfoom kunnen veroorzaken (lit.1).

Borstpijn en andere klachten

Omdat het vaak gecombineerd voorkomt met pijnlijke ziekten, hoeft het geen opvallende klachten te geven. Het kan echter ook als afzonderlijke ziekte voordoen. In dat geval kunnen de klachten minimaal zijn. Soms kan het echter een aantal typerende complicaties geven. De persoon heeft pijn op het borstbeen en kan moeilijk ademen. Het gaat gepaard met een aanhoudend vervelend kuchje (lit.2). Men moet continu hoesten veroorzaakt door kriebeling vergelijkbaar als bij bronchitis, echter deze kriebel lijkt maar niet over te gaan.

Verschillende gradaties

Thymuskanker kan potentieel verspreiden naar andere delen van het lichaam. Het is daarbij van belang om te bepalen in welke stadiëring de kanker zit, zodat de juiste behandelingsmethode kan worden toegepast. Gaat het om in de orgaan optredende celdelingen en overig weefsel nog niet is aangetast, dan gaat het om een vroege stadiëring. Dit is anders indien er sprake is van doorbraak naar omringende weefsels, organen en/ of lymfklieren. Daarnaast hangt het er ook vanaf hoe snel de kanker tot ontwikkeling komt en welke type cellen er specifiek worden aangetast. Het volgende onderscheid wordt eveneens gemaakt (lit.1):
  • type A: de kanker is staaf gevormd of de epitheel cellen hebben een ovale vorm gekregen. Hierbij zijn de vooruitzichten goed;
  • type AB: deze variant is vergelijkbaar met type A, echter zitten er lymfocyten (lymfoomcellen) in;
  • type B1: hierbij heeft de thymus een normale structuur, echter bevat het veel lymfoomcellen;
  • type B2/ B3: er is sprake van een overmatige aanwas van lymfocyten, waarbij epitheel cellen overmatig vergroeid zijn;
  • type C: hierbij gaat het om volledig ontwikkelde thymuskanker, waarbij cellen agressief zijn en niet meer de oorspronkelijke vorm hebben. Hierbij is de kans groot op aangetaste omringende weefsels, lymfklieren en ook verafgelegen organen. Deze variant heeft slechte vooruitzichten.

Behandeling van thymuskanker

Afhankelijk van de werkelijke stadiëring wordt een behandelingsmethode opgezet. Omdat de thymus vanaf volwassen leeftijd geen functie meer heeft, kan het zonder problemen worden verwijderd. Eventueel aangetaste omringende weefsels dienen eveneens te worden weggesneden. Aanvullend gaat het om chemokuur, bestraling eventueel gecombineerd met een hormoonkuur. Wordt het orgaan reeds op jonge leeftijd verwijderd, dan dient een aanvullend traject ingezet te worden om de weerstand van het kind goed op te bouwen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Thymuskanker: symptomen, oorzaak, behandeling en prognoseThymuskanker: symptomen, oorzaak, behandeling en prognoseThymuskanker is een zeldzame kanker die zich presenteert met symptomen als een aanhoudende hoest, ademhalingsmoeilijkhed…
Functie van de thymus en hoe te activeren?Functie van de thymus en hoe te activeren?Lange tijd leek het een nutteloos orgaan, maar de thymus of ook wel zwezerik genoemd, heeft wel degelijk een belangrijke…
Non-Hodgkin lymfoom: Kanker in lymfocyten van immuunsysteemNon-Hodgkin lymfoom: Kanker in lymfocyten van immuunsysteemEen non-Hodgkin lymfoom is kanker die start in lymfocyten, bepaalde cellen die deel uitmaken van het immuunsysteem van h…
De Thymusklier activerenDe thymusklier (Grieks = thymos = levensenergie), ook wel zwezerik genoemd, is een tweekwabbige klier en ligt boven in d…
Thymus, spil van ons afweersysteemThymus, spil van ons afweersysteemKanker is, op een enkele uitzondering na, een typische ouderdomsziekte. De thymus, het centrale orgaan voor ons afweersy…
Bronnen en referenties
  • Lit.1: http://www.cancer.org/cancer/thymuscancer/detailedguide/thymus-cancer-what-is-thymus-cancer
  • Lit.2: http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/thymuscancer.html

Reageer op het artikel "Thymuskanker: moeizame adem, borstpijn en aanhoudend kuchje"

Reactie

Susan, 22-11-2015 21:36 #1
Bij mij is hij per ongeluk gevonden doordat ze iets zagen achter de foto van mijn longen. 3 jaar geleden in zijn geheel verwijderd dmv de da vincy robot in Maastricht. Hier in de randstad hadden ze er geen ervaring mee en wilden ze hem zelfs aanprikken om te kijken wat het was! Na 2 weken googelen kwam ik terecht bij de operatie met de da vincy robot. Afgelopen jaar werd ik door publicatie elders nog benaderd. Het ziekenhuis in Gouda wilde over een jaar het weer bekijken wisten dus ook niet wat ze ermee aanmoesten! Bij mij in zijn geheel verwijderd heb dus geen chemo of bestraling nodig gehad.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 15-10-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Borstbeen pijn
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!