InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > CMV-virus (CMV-infectie): symptomen, oorzaak en behandeling

CMV-virus (CMV-infectie): symptomen, oorzaak en behandeling

CMV-virus (CMV-infectie): symptomen, oorzaak en behandeling Cytomegalovirus (CMV) is een soort herpesvirus. Een infectie met CMV komt veel voor. Veelal verloopt een infectie zonder symptomen, maar een CMV-infectie kan ernstige gevolgen hebben voor het ongeboren kind als een vrouw tijdens de zwangerschap geïnfecteerd raakt. Je draagt het virus je hele leven bij je en soms steekt het weer de kop op, vooral als je weerstand verminderd is. In het zeldzame geval waarin een gezond persoon erg ziek wordt door CMV, kan de infectie allerlei complicaties veroorzaken, zoals complicaties van het maag-darnkanaal, complicaties aan het zenuwstelsel en longcomplicaties.

CMV

Wat is cytomegalovirus (CMV)-infectie?

Cytomegalovirus is een soort herpesvirus dat wereldwijd voorkomt. In Nederland heeft meer dan de helft van de mensen een infectie met CMV doorgemaakt. Een infectie met CMV geeft veelal geen klachten en gaat daarom bijna altijd onopgemerkt aan iemand voorbij. Sommige mensen hebben gedurende korte tijd last van vermoeidheid, spierpijn, keelpijn of koorts. Ernstige infecties ontwikkelen zich in de regel alleen bij zuigelingen die voor de geboorte worden geïnfecteerd en bij mensen met een verminderde afweer. Als je een infectie met CMV hebt doorgemaakt, dan blijft het virus latent in je lichaam aanwezig om soms later opnieuw de kop op te steken, vaak ook zonder klachten. Bij mensen met een verminderde afweer kan een reactivatie van het latent aanwezige virus wèl voor problemen zorgen.

Symptomen van een CMV-infectie

Veelal verloopt een CMV-infectie zonder symptomen. Soms kan een gezond persoon die geïnfecteerd is, zich ziek en moe voelen, wat gepaard gaat met lymfkliervergroting (gezwollen lymfeklieren), spierpijn, keelpijn en koorts. Dit heeft wel wat weg van de ziekte van Pfeiffer. Vooral patiënten met een verminderde afweer die met CMV geïnfecteerd raken, lopen risico op een ernstige infectie. Zo kan besmetting met CMV bij immuunstoornissen zoals een hiv-infectie een longaandoening of een ontsteking van het netvlies (retinitis) veroorzaken. Dit laatste kan leiden tot blindheid.

Aangeboren CMV-infectie

Een moeder die tijdens de zwangerschap een CMV-infectie heeft, kan de boosdoener via de moederkoek (placenta) overgedragen op het kind. Men spreekt van 'aangeboren CMV-infectie' of 'congenitale CMV-infectie', indien een ongeboren kind tijdens de zwangerschap via de moeder wordt besmet. Grofweg 5 op de 1.000 pasgeboren kinderen heeft een aangeboren CMV-infectie, hetgeen ernstige gevolgen kan hebben. De meeste kinderen (bijna 90%) met een aangeboren CMV-infectie hebben géén klachten bij de geboorte. Gezondheidsproblemen die vlak na de geboorte kunnen optreden, zijn onder meer:

Complicaties

In het zeldzame geval waarin een gezond persoon erg ziek wordt door CMV, kan de infectie de volgende complicaties veroorzaken:
  • CMV klierkoorts. Dit syndroom lijkt op mononucleosis infectiosa, maar het Epstein-Barr virus (EBV) veroorzaakt klassieke mononucleosis: een zere keel, gezwollen klieren en amandelen, vermoeidheid en misselijkheid.
  • Complicaties van het maag-damkanaal: een CMV-infectie in de darmen kan leiden tot diarree, koorts en buikpijn; ontsteking van je dikke darm, en bloed in de ontlasting.
  • Levercomplicaties: CMV kan leverontsteking veroorzaken en onverklaarbare koorts.
  • Zenuwstelselcomplicaties: een verscheidenheid aan neurologische complicaties zijn gemeld ten gevolge van CMV-infectie in het zenuwstelsel. Dit kan leiden tot coma, epileptische aanvallen, gedragsveranderingen en hersenontsteking (encefalitis)
  • Longcomplicaties: CMV kan ontsteking van longweefsel (longontsteking of pneumonie) veroorzaken.
  • Complicaties aan de hartspier: ontsteking van de hartspier (myocarditis).

Complicaties bij baby's en kinderen

Van de kinderen met een aangeboren CMV-infectie die bij de geboorte geen problemen hadden, ontwikkelen tijdens de kinderleeftijd alsnog gezondheidsproblemen in de vorm van:
  • slechthorendheid;
  • slechtziendheid; of
  • een geestelijke ontwikkelingsachterstand.

De helft van de kinderen die na de geboorte wel problemen hadden, krijgt hier ook last van.

Een CMV-infectie kan ook leiden tot een miskraam, doodgeboorte of overlijden van het kind kort na de geboorte.

Overdracht van het cytomegalovirus

Het virus wordt overgebracht van persoon op persoon door onder andere speeksel, druppeltjes die door hoesten en niezen in de lucht terechtkomen, urine, bloed(transfusie), orgaantransplantatie, seksueel contact en, in het geval van een ongeboren kind, via de placenta. Aangezien de infectie meestal geen klachten geeft, kun je eigenlijk niet weten of iemand wel of niet besmettelijk is.

Onderzoek en diagnose

Als je symptomen van CMV hebt, kan onderzoek uitgevoerd worden om het virus in lichaamsvloeistoffen of weefsels aan te tonen. Bij zuigelingen wordt meestal een urinekweek verricht. Bij andere mensen kan het virus uit bloedmonsters of uit longmateriaal worden gekweekt.

Differentiële diagnose

Het klinisch beeld van CMV kan veel gelijkenis vertonen met onder meer de volgende aandoedingen:

CMV behandeling

Een CMV-infectie geeft meestal geen klachten. Dus je weet meestal niet of je een CMV-infectie hebt gehad. Wel is het mogelijk om in je bloed te onderzoeken of je ooit een CMV-infectie hebt gehad. Dit blijkt dan uit de aanwezigheid van antistoffen, maar vaak is het niet nodig om dit te laten onderzoeken. Een CMV-infectie gaat bij gezonde mensen vaak onopgemerkt voorbij en behandeling is dan ook niet nodig. Voor mensen met verminderde weerstand kunnen de complicaties dodelijk zijn. Een antiviraal middel (een medicijn tegen virussen) kan dan gebruikt worden om de ziekte te bestrijden. Kinderen die vlak na de geboorte al klachten vertonen, kunnen ook worden behandeld met antivirale medicijnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
CMV - Het cytomegalovirusHet cytomegalievirus (ook wel cytomegalovirus genoemd) of CMV is een virus dat bij een gezonde persoon geen schadelijke…
Alles over een worm virusWat is een worm virus, wat doet een worm virus, hoe komt een worm virus op mijn pc, hoe verwijder ik een worm virus, hoe…
Hoe wordt het MERS-virus overgedragen en is 't gevaarlijk?Hoe wordt het MERS-virus overgedragen en is 't gevaarlijk?In het voorjaar van 2014 raakte bekend dat het gevaarlijke MERS-virus ook al naar landen als Duitsland en Nederland was…
RS-virus, infectie van de luchtwegenRS-virus, infectie van de luchtwegenHet RS virus is verwant aan het griepvirus. Vooral in de maanden vanaf oktober tot en met april komt deze ziekte voor. D…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/tatyana_tomsickova
  • http://www.mijnkinderarts.nl/ziekten/infecties/cmv-cytomegalovirusinfectie.htm
  • http://www.rivm.nl/Onderwerpen/C/Cytomegalovirusinfectie/Aangeboren_cytomegalovirus_CMV_infectie
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Cytomegalovirus
  • http://www.nataal.nl/index.php/informatie-geboortezorg/medisch-baby/281-virus-met-grote-gevolgen-professionals-weinig-bekend-met-cytomegalovirus
  • http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/cmv/basics/complications/con-20029514
  • http://www.merckmanual.nl/mmhenl/print/sec17/ch198/ch198g.html

Reageer op het artikel "CMV-virus (CMV-infectie): symptomen, oorzaak en behandeling"

Reacties

Sle, 02-12-2015 00:37 #2
Bij mijzelf is vorige week uit bloedonderzoek gebleken dat ik het cmv virus hebt. Dit omdat ik maar klachten bleef houden zoals extreme vermoeidheid, duizeligheid, flinke hoofdpijn, keelpijn en opgezette lymfeklieren. Na de 6e bloedtest in 3/4 jaar is er uit de test cmv gekomen. Er werd niet eerder op cmv getest omdat er volgens de arts geen aanleiding voor was hierop te testen. Daar ik in het verre verleden de ziekte van pfeiffer had kon ik naarmate mijn klachten erger werden en spierpijn erbij kwam, alleen nog aangeven dat ik mij net zo voelde als toen. Dat was voor de arts een duidelijk signaal om mij toch maar te laten testen op cmv en dit bleek het ook te zijn. Flinke hoofdpijn heb ik in mijn geval zowel bij de ziekte van Pfeiffer gehad als nu met cmv. Mijn arts zegt dat al mijn symptomen (zie bovenstaand) overeenkomen met een cmv besmetting. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Reactie infoteur, 06-12-2015
Bedankt voor uw reactie!

Vleugels, 22-09-2015 19:57 #1
Kan mijn dagelijkse hoofdpijn gepaard met opgezette klieren in de nek en hals ook met cmv en pfeiffer te maken hebben? Beiden zijn sporen van in mijn bloed gevonden. En alle symptomen kloppen maar lees nergens iets van die verschrikkelijke hoofdpijn

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 13-08-2019
Subrubriek: Ziekten
Special: Geelzucht bij volwassenen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!